Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-06, 21:42
  #1
Medlem
Denna tråd ska icke innehålla diskussion om skatten som sådan då en sådan tråd redan finns.
Denna tråd ska enbart behandla hur vi som är i majoritet ska se till att denna idiotiska skatt försvinner.
Alla miljöfascister som gör inlägg allmänt om skatten kommer rapporteras som OT.


Jag tänker mig en diskussion där vi tillsammans diskuterar vad vi kan göra åt detta. Om den stora massan reagerar kommer skatten att upphöra.
Glöm inte att konsumtionen av plastpåsar stått för 50% av matkedjornas vinster årligen.

Vad jag gjort hittills:

Systembolaget: köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.

Matvarubutiken:
Sopsäckar köps för ca 20kr/rullen. Har en i bilen och packar sedan ned allt i den, slänger hela åbäket över ryggen och går ut till bilen.
Att även småpåsarna på frukt och grönt kostar har jag löst genom att inte ta några. Dessa har jag löst i korgen och de rullar sedan runt överallt på rullbandet. En tyst protest när just mina varor är ett helvete att scanna. Efter betalning åker de ner i soppåsen.

Soppåsar hemma köpes på rulle i alla butiker. Ca 20kr för 20 st. Dessa används som soppåsar hemma.

Då ovan nämna saker blivit så åbäkigt har jag slutat med den där dagshandlingen efter jobbet också. Sparar mig många kronor i månaden som skulle gått till skatt och konsumtion.

Nu slutar vi helt tillsammans! Ingen onödig småhandling och 50% av handlarnas vinster upp i rök.
Kanske kan vi få några stora kedjor att få ekonomiska problem också?

Nu enar vi oss! Fram med idéer och diskussion! Vad gör ni själva tex?

Om tråd ligger fel slå för guds skull inte ihop den med den anda tråden. Detta är en helt annan diskussion. Osäker om jag placerat den rätt dock
__________________
Senast redigerad av Orkanuz 2020-05-06 kl. 21:59.
Citera
2020-05-06, 21:50
  #2
Medlem
Arons avatar
nar du koper frukt eller gronsaker kan du anvanda pasarna som man anvander for att stoppa i nybakad brod som finns i affaren det kostar inget
Citera
2020-05-06, 21:52
  #3
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Denna tråd ska icke innehålla diskussion om skatten som sådan då en sådan tråd redan finns.
Denna tråd ska enbart behandla hur vi som är i majoritet ska se till att denna idiotiska skatt försvinner.
Alla miljöfascister som gör inlägg allmänt om skatten kommer rapporteras som OT.


Jag tänker mig en diskussion där vi tillsammans diskuterar vad vi kan göra åt detta. Om den stora massan reagerar kommer skatten att upphöra.

Vad jag gjort hittills:

Systembolaget: köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.

Matvarubutiken:
Sopsäckar köps för ca 20kr/rullen. Har en i bilen och packar sedan ned allt i den, slänger hela åbäket över ryggen och går ut till bilen.
Att även småpåsarna på frukt och grönt kostar har jag löst genom att inte ta några. Dessa har jag löst i korgen och de rullar sedan runt överallt på rullbandet. En tyst protest när just mina varor är ett helvete att scanna. Efter betalning åker de ner i soppåsen.

Soppåsar hemma köpes på rulle i alla butiker. Ca 20kr för 20 st. Dessa används som soppåsar hemma.

Då ovan nämna saker blivit så åbäkigt har jag slutat med den där dagshandlingen efter jobbet också. Sparar mig många kronor i månaden som skulle gått till skatt och konsumtion. Kanske kan vi få några stora kedjor att få ekonomiska problem också?

Nu enar vi oss! Fram med idéer och diskussion! Vad gör ni själva tex?

Om tråd ligger fel slå för guds skull inte ihop den med den anda tråden. Detta är en helt annan diskussion. Osäker om jag placerat den rätt dock

Stör mig med på denna straffskatt! Idag när jag handlade och självbetalade så tog jag jag naturligtvis en påse utan att betala för den! Känns bara lite sunkigt att sätta det i system. Nästa gång skall jag ta med fruktpåsar till självbetalningen, eftersom de tagit bort dem därifrån. Handlar sällan mer än att varorna går ner i en eller två fruktpåsar.
Citera
2020-05-06, 21:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
nar du koper frukt eller gronsaker kan du anvanda pasarna som man anvander for att stoppa i nybakad brod som finns i affaren det kostar inget

Det var en fantastisk idé! Tack!
Citera
2020-05-06, 21:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Stör mig med på denna straffskatt! Idag när jag handlade och självbetalade så tog jag jag naturligtvis en påse utan att betala för den! Känns bara lite sunkigt att sätta det i system. Nästa gång skall jag ta med fruktpåsar till självbetalningen, eftersom de tagit bort dem därifrån. Handlar sällan mer än att varorna går ner i en eller två fruktpåsar.

Kanon!
Fruktpåsarna höjs också till 50 öre. Ge dem inte det! Medtag egna fryspåsar hemifrån eller en ryggsäck för att behålla småkronorna.
Citera
2020-05-06, 21:55
  #6
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Ta med er påsar från konkurrenterna, kan redan avslöja att det ger sura blickar från personal.

Hur mycket skulle påsarna höjas? Var det inte 3:-? Min ICA-handlare har höjt 4:-. Medan ICA har sina vanliga påsar så verkar både willys och lidl ha bättre påsar, känns tjockare och mer hållbara.
Citera
2020-05-06, 21:58
  #7
Medlem
Ni kan ju enkelt undgå "straffskatten" genom att ta med valfritt emballage hemifrån. Själv använder jag en Ikeabag.

Ni bör ju också vara medvetna om att exakt detta är vad "straffskatten" syftar att uppnå..!
Citera
2020-05-06, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ni kan ju enkelt undgå "straffskatten" genom att ta med valfritt emballage hemifrån. Själv använder jag en Ikeabag.

Ni bör ju också vara medvetna om att exakt detta är vad "straffskatten" syftar att uppnå..!

Nej, skatten beräknas ge ett tillskott till statskassan på 2.9 miljarder årligen.
Detta ska de inte få.
Citera
2020-05-06, 22:01
  #9
Medlem
HermaeusMoras avatar
Man borde väl kunna börja tillverka egna plastpåsar som man kan använda och sedan sälja dom utanför Ica för en billig peng!
En annan idé är ju att ta en påse och sedan förstöra den lite i smyg? Jag menar butiker får väl inte lov att sälja saker som är skadade?

Edit: Kan man inte bara köpa en plastkasse som man sedan lämnar tillbaka till butiken med kvittot? Man kan ju hävda att påsen var skadad innan du betalade för den eller liknade kanske?
__________________
Senast redigerad av HermaeusMora 2020-05-06 kl. 22:12.
Citera
2020-05-06, 22:03
  #10
Medlem
borrizs avatar
Jag använder en sk klappbox (i principen hopfällbar plastlåda) som jag lägger i kundvagnen.
Citera
2020-05-06, 22:05
  #11
Medlem
ettens avatar
Och skall man handla typ 2l fryspåsar de brukar kosta runt 12sek för 40st.
Kan man ju faktiskt öppna den och använda till frukt o grönt..
Nästa gång om jag inte skall ha fryspåsar så skall jag använda brödpåse som nån tipsa om så får jag se vad handlarn säger..
Citera
2020-05-06, 22:07
  #12
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ni kan ju enkelt undgå "straffskatten" genom att ta med valfritt emballage hemifrån. Själv använder jag en Ikeabag.

Ni bör ju också vara medvetna om att exakt detta är vad "straffskatten" syftar att uppnå..!

Ja, det är lite festligt att folk som är upprörda över plastpåseskatten organiserar sig och gör exakt det som är syftet med plastpåseskatten. Alla miljöfascister står bredvid och ser förundrat på.

Det finns för övrigt skittunna nätkassar som man kan ha i handskfacket och/eller knö ner flera stycken i fickan när man går in och handlar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback