2020-05-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noctone
Om tillräckligt många sätter i system att att göra det dyrt för handlarna så kommer plastpåseproblemet att försvinna.

Alternativ till fördyrning:
1
Handla många varor lasta upp på bandet. Betala och bär sedan så mycket du får med dig i famnen till bilen eller annorstädes. Det kommer krävas många vändor tills du tömt bandet, ta mycket tid och kassapersonalen kan inte fylla på med mer varor vilket skapar kö. Räkna med att onda blickar, kan även krävas att ni är två så att inte maten tjuvas.

2
Lasta upp potatis (gärna jordig) i lösvikt på bandet. Det går även bra med andra produkter som kan fastna i bandet eller som tar tid att väga styckevis.

3
Maximera nyttjandet av de fria påsar som finns i butiken.

4
Etc

Det kräver dock att det bildas en folkrörelse för att få detta att fungera. Åtminstone 5% behöver engagera sig för att få en "flockimmunitet" och skapa köer hos handlarna.

Jag förslår att att trådskaparen registrerar domänen dumpaplastskatten.nu, fyller med bra innehåll från den här tråden, startar en kampanj på sociala medier och får en kändis att uttala sig. Det går även att starta ett enfrågeparti, jag tycker att trådskaparen besitter både ledaregenskaper och visionärt beteende. Jag kommer att rösta på dig.

Vill påpeka att jag vurmar för miljön, men denna symbolpolitik/skatt gör ingen som helst nytta på miljön. Den gynnar dock handlarna som kan skaffa sig ännu bättre marginaler på plastpåsarna.

UPPDATERING FRÅN TS MED NYA IDÉER
Fantastiskt inlägg ovanför. Nu enar vi oss och hjälps åt!

Jag behöver hjälp av er med en enkel domän - PMA mig så ordnar vi det! Jag gör grovjobbet.
Jag behöver hjälp att få ut det på instagram och Facebook via domänen. PMA om du kan det. Jag gör grovjobbet även här.
Tänker mig även en webshop med gratis kassar beställda från polen eller liknande som länkats i tråden. Dessa trycks upp med en fräck logga typ Maria Wetterstrand eller liknande när hon borrar olja. Jag står för kostnaden av påsar och tryck och ni antiskattbröder får betala frakten hem bara.

Kom igen Flashback! Nu stoppar vi vansinnet!
Senast redigerad av Orkanuz 2020-05-07 kl. 22:10.
Citera
2020-05-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Har väldigt svårt att tänka mig att hälften av deras vinst kommer från plastkassar.. men vad man kan göra.

Ta med en återanvändbar kasse.

Besvarade detta för någon halvtimme sedan med källor. Kolla gärna.
Citera
2020-05-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Vi får väl se, verkar ju inte så utifrån den här tråden iaf.

Ja, för Flashback och särskilt de som skriver i denna tråd är ju representativa för Sveriges befolkning.
Citera
2020-05-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jamenvisst. Det är ju åtminstone en värdig protest. Eller varför inte tillverka egna påsar med nåt fräckt anti-miljö-partiet-tryck, typ Åsa Romson endast iklädd cowboyhatt och läderpumps borrandes efter olja i solnedgången på ett fält någonstans i det djupaste av Texas, som du sedan kränger tjogvis för nittonochfemti till dina åsiktsfränder. Allt är egentligen bättre än TS idé.

Det finns till och med företag som erbjuder ett valfritt tryck på påsen.

Din idé med Åsa Romson, och/eller någon kontroversiell text.
Citera
2020-05-07, 22:28
Medlem
påsarna kostar 6.50 nu på willys och du kan inte ta dom direkt vid ingången om du självscannar utan du kan bara ta papperspåsar, dock finns plastpåsarna vid utcheckningen för fina priset av 6.50 per påse
Citera
2020-05-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, det är lite festligt att folk som är upprörda över plastpåseskatten organiserar sig och gör exakt det som är syftet med plastpåseskatten. Alla miljöfascister står bredvid och ser förundrat på.

Det finns för övrigt skittunna nätkassar som man kan ha i handskfacket och/eller knö ner flera stycken i fickan när man går in och handlar.
Syftet med skatten var att folk skulle köpa rullar med plastpåsar istället för en påse i taget?
Använder personlighen mer plastkassar nu än jag gjorde tidigare och spar även pengar då skatten tvingade mig att köpa massor av rullar för cirka 50 öre stycket.
Citera
2020-05-07, 22:53
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Känner flera handlare då jag själv är företagare så fått infon av dem.

Har siffror från 2014. Resultat för ICA Sverige var 339 miljoner. De sålde 115 miljoner kassar med en vinst på 213 miljoner. 213 miljoner av 339 var alltså kassarna.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sa-manga-miljoner-tjanar-ica-pa-kassarna-arligen-6771015
https://www.allabolag.se/5560210261/bokslut

Slutar folk köpa kassar och handla mindre får staten in mindre i skatt. Dessutom påverkas handlarna som kommer sparka uppåt mot staten i sin klagan och någon kanske konkar. Ännu mindre skatt.
Utan kassarna minskar Ica sin årliga vinst alltså 60-70%.
Då börjar det bli sådana problem att man nästan går i konkurs.
Ifrågasätt inte ens detta då denna vinst på bokslutet portioneras ut bland handlarna beroende på hur just deras butik gått det året.

Käften nu era miljöfascister. Ni kan noll och absolut ingenting om varken skatter, ekonomi eller ens miljö.
Ni är bara hjärntvättade.
Grejen är den att ICA butikerna är självständiga handlarare (fast det vet du säkert redan), vilka i sin tur köper sina varor av bland annat ICA Sverige, men även varhelst ifrån de själva skulle vilja. Så det blir lite mer komplicerat än att bara kolla vad ICA Sverige får för kassarna, eftersom de nu portionerar ut vinsten till de olika 1300 handlarna på olika sätt. Men ska man slå det på en lika andel för alla (för år 2014) rakt av så blir det drygt 260.000 SEK var, delat med låt säga då 50% för bärkassepengarna vilket blir 130.000 SEK. Så visst, för en del butiker kanske det blir en skaplig summa, beroende på hur mycket utdelningen skiftar. Men ICA kommer trots allt fortfarande gå med vinst även om de så inte säljer en enda bärkasse. Och det är svårt att bedöma hur stor skillnad det skulle göra på vardera butik utan att man suttit och gått igenom siffrorna för allihop.

Kanske med din metod det går att få en del lanthandlar och liknande med små marginaler i konkurs? Vad vinner någon på det? Förutom de stora butikerna i stan som klarar sig ändå samt får fler långväga kunder och staten som drar in mer i bränsleskatter på dem extra resorna fram och tillbaka? Kan dock hålla med om att om vi ska gå efter dessa siffror så täljer de på sätt och vis guld med kniv. Ganska smart av staten egentligen, vi inför skatten och tvingar butikerna att välja mellan att behålla priset och sänka vinstmarginalen ordentligt på kassarna eller höja priset och ändå sänka vinstmarginalen p.g.a. sänkt efterfrågan. Staten tar helt enkelt över kassakon ifrån handlarna. Miljön är bara det vanliga svepskälet. (Observera att jag inte stödjer ocker vare sig från staten eller ICA.)

Jag är inte direkt någon expert, men det här är internet och har du förväntat dig någon som helst respons så borde du förstå att du måste backa upp ett sånt påstående (varför gjorde du det inte direkt i trådstarten bara?) med källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Kolla mitt senaste inlägg. Är ni så fullständigt obildade på riktigt.
LÄS PÅ!
Du postade medan jag skrev inlägget?
KOLLA TIDSTÄMPELN.
Citera
2020-05-07, 22:57
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
påsarna kostar 6.50 nu på willys och du kan inte ta dom direkt vid ingången om du självscannar utan du kan bara ta papperspåsar, dock finns plastpåsarna vid utcheckningen för fina priset av 6.50 per påse

Jag köpte en sån där miljökasse på willys för några månader sen när dom sålde dom för bara 10kr.
Tänkte den blir perfekt för jag har alltid ryggsäck med mig som jag lägger allt tungt i.
Sen brukar jag ha med mig en extra plastpåse för bröd och andra lätta saker när ryggan inte räcker till. Plastpåsarna håller en 4-6 gånger innan dom blir soppåse. Men den här förbannade miljöpåsen den höll bara ca 10 gånger sen blev det en spricka i den. Skulle inte förvåna mig om man kan göra 100 vanliga påsar från det tjockare materialet som miljökassen är gjorde i.
Sen deras fruktpåsar, det står att dom är gjorda av rörsocker och 100% återvinningsbara. Varför är det plastskatt på dom? rörsocker är väl inte plast? Men dom tjocka plastförpackningarna som vindruvor ligger i dom är skattebefriad...

Förbannade sosseskatt.
Citera
2020-05-07, 23:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Personligen sparar jag alla plastpåsar nu för tiden så att jag senare kan åka ner till Kina eller Indien med dem och kasta dem i deras floder. Jag har trots allt betalat för det!
Citera
2020-05-07, 23:32
Medlem
rosa_humlas avatar
Min tysta protest består i följande:
Min ICA (Maxi) säljer plastpåsar för 6 kr/st, men riktigt tjocka, välgjorda plastpåsar som fungerar om och om igen för 7 kr/st.
Tanken är såklart att man ska köpa en sådan och använda om och om igen (de håller utan problem för 6 st 1,5 liters vattenflaskor), men jag lägger gärna en krona extra per påse och så storhandlar jag i dem. Köper via varje besök, och vettifan vad jag ska göra med dem sen. De är så pass stabila att man knappt kan knyta ihop dem som en soppåse, men det är min protest.

Idiotiskt av mig? Ja, men det här är ju bara sjukt, från 1,50 till 6 kr på ett drygt år.
Citera
2020-05-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Tills du åker fast, för det gör i stort sett alla förr eller senare. Då blir det flera tusenlappar, och rejält Pinsamt

tycker inte resonemanget skiljer sig nämnvärt från många i denna tråd.
Citera
2020-05-07, 23:50
Medlem
eekens avatar
Hemsk skatt den måste bort! Allt annat packas i plast ju, vad är poängen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in