2020-05-08, 12:47
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Eftersom tråden ligger i klimat-forumet så bör ju även aspekten av vad skatten ska syfta till kunna diskuteras (de andra trådarna låg i t.ex politik inrikes).

En replik till alla som skriver att TS gör just vad skatten syftar till att uppnå: Hur stor är egentligen nyttan av skatten? Eller som jämförelse, hur mycket miljöincitament finns det bakom skatt på bilism kontra incitamentet att dra in pengar till statskassan? Om vi ponerar att regeringen uppnår en 100% elektrifierad bilpark i landet, tror ni inte att nya skatter kommer för att ersätta de förlorade intäkterna från t.ex bensinskatt?

Likaledes här skulle jag påstå att skatten inte syftar till att minska användningen av plastpåsar. Plast och framför allt plastpåsar har blivit någon sorts symbol för miljöpolitiken idag. Plast har problem men det är inte plastpåsarna i Sverige som utgör det. (Och sen är det ju en diskussion för sig vad som ska ersätta plasten. Tygpåsar? Knappast. Sockerrörspåsar? Njae).
Eftersom TS tillslut presenterade en trovärdig källa på att handlarna tillsammans faktiskt kan dra in hundratals miljoner kr om året i ren vinst på att sälja bärkassar för några kr styck kan jag själv inte dra någon annan slutsats än att det är pengarna som är det verkliga skälet till varför skatten införs, inte miljön. Hela det där "för miljön"-snacket är bara ett rent svepskäl. En chimär. Samt att om nu staten inte kommer få in riktigt så mkt som handlarna fick genom att bedriva ocker med dessa förbannade kassar, så kanske de åtminstone kan få tyst på sina knähundar i ogräspartiet för ett ögonblick. När de kan påvisa vilka miljöhjältar de är genom att miljöstraffbeskatta påsar som ändå knappt belastar miljön. Snarare tvärtom, när folk som handlar mat alltid har kassar hemma att emballera sitt avfall med...
Citera
2020-05-08, 13:28
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidl-oscar
med erfarenhet av kassarbete i dagligvaruhandeln så kan jag meddela att man ofta ser om påsen är från affären eller om det är en gammal som någon tagit med sig. dom brukar bli rätt nötta efter ett tag. men annars är det ganska godtyckligt och det är rätt förlåtet att inte slå in en fruktpåse rör sig om 30 öre hehe

man kan ju ha köpt nya påsar.. kan ju va första gången man använde dem.. då vill man inte betala en gång till för dem..

just denna skatt e mer en pricipsak att undvika än själva kostnden.

handlade idag ...köpte dyrare lökar inslagna i nät samt plommontomater för att undvika påse
Citera
2020-05-08, 13:48
Medlem
Tsarevitjs avatar
Tacksam om vi kan hjälpa varandra med information om vilka affärer som tillhandahåller papperspåsar som alternativ och vilka som tvingar kunderna att använda skattepåsar.
Jag vet att Willys har gratis papperspåsar till frukt, grönt och potatis.
Citera
2020-05-08, 13:50
Medlem
SwizzerNöts avatar
Att ha skatt på vanliga ica-kassar är ju ett skämt. Dessa är utmärkta soppåsar och jag har aldrig sett dem kastas i naturen. Blir inte mindre tops i havsvattnet på grund av detta.
Citera
2020-05-08, 14:01
Medlem
Vanstertrollets avatar
Kvittar vad man gör. Skatten går ju ut på att färre ska köpa plastpåsar så om man bojkottar skiten får dom som dom vill. Skatten är här för att stanna.
Citera
2020-05-08, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Kvittar vad man gör. Skatten går ju ut på att färre ska köpa plastpåsar så om man bojkottar skiten får dom som dom vill. Skatten är här för att stanna.

Nja, om man inte köper plastpåsarna så kommer ju staten inte få in X antal miljoner i skatteintäkter - och det är bra. Det är bättre att varje medborgare själva behåller 5-kronan som annars hade hamnat i statens inkompetenta och destruktiva händer.
Citera
2020-05-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Nja, om man inte köper plastpåsarna så kommer ju staten inte få in X antal miljoner i skatteintäkter - och det är bra. Det är bättre att varje medborgare själva behåller 5-kronan som annars hade hamnat i statens inkompetenta och destruktiva händer.

Jo. Men staten slår sig på bröstet och tycker de lyckats. De tycker de är smarta vinnare. Sedan kommer nästa skattechock där staten skall uppfostra medborgaren.

Det är kört hur man än gör i denna frågan.

Men få saker retar mig så mycket som plastskatten just nu.
Citera
2020-05-08, 15:40
Medlem
UlphSvensons avatar
Älskar verkligen att ingen enda svärjis fattar att de genom att bojkotta gör exakt det som är meningen. Ni är fan naturens egna clowner.
Citera
2020-05-08, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Älskar verkligen att ingen enda svärjis fattar att de genom att bojkotta gör exakt det som är meningen. Ni är fan naturens egna clowner.

Fast folk köper väl plastpåsar på rulle istället? Det gör jag i alla fall. Folk kommer inte sluta använda plastpåsar eftersom det finns, just nu i alla fall, alternativ till de svindyra plastpåsarna.

Eftersom det underförstådda syftet med plastpåseskatten är att håva in pengar till statskassan, så ser jag inte hur en "bojkott" av de svindyra plastpåsarna där 4 kr går till staten är att "göra exakt det som är meningen". Du får gärna utveckla det resonemanget.
Citera
2020-05-08, 16:21
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Denna tråd ska icke innehålla diskussion om skatten som sådan då en sådan tråd redan finns.
Denna tråd ska enbart behandla hur vi som är i majoritet ska se till att denna idiotiska skatt försvinner.
Alla miljöfascister som gör inlägg allmänt om skatten kommer rapporteras som OT.

Jag tänker mig en diskussion där vi tillsammans diskuterar vad vi kan göra åt detta. Om den stora massan reagerar kommer skatten att upphöra.
Glöm inte att konsumtionen av plastpåsar stått för 50% av matkedjornas vinster årligen.

Vad jag gjort hittills:

Systembolaget: köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.

Matvarubutiken:
Sopsäckar köps för ca 20kr/rullen. Har en i bilen och packar sedan ned allt i den, slänger hela åbäket över ryggen och går ut till bilen.
Att även småpåsarna på frukt och grönt kostar har jag löst genom att inte ta några. Dessa har jag löst i korgen och de rullar sedan runt överallt på rullbandet. En tyst protest när just mina varor är ett helvete att scanna. Efter betalning åker de ner i soppåsen.

Soppåsar hemma köpes på rulle i alla butiker. Ca 20kr för 20 st. Dessa används som soppåsar hemma.

Då ovan nämna saker blivit så åbäkigt har jag slutat med den där dagshandlingen efter jobbet också. Sparar mig många kronor i månaden som skulle gått till skatt och konsumtion.

Nu slutar vi helt tillsammans! Ingen onödig småhandling och 50% av handlarnas vinster upp i rök.
Kanske kan vi få några stora kedjor att få ekonomiska problem också?

Nu enar vi oss! Fram med idéer och diskussion! Vad gör ni själva tex?

Om tråd ligger fel slå för guds skull inte ihop den med den anda tråden. Detta är en helt annan diskussion. Osäker om jag placerat den rätt dock

Miljömupparna jublar över ditt "revolt-beteende" så vari ligger revolten?
En revolt vore väl snarare att fortsätta att köpa kassar som vanligt?
Citera
2020-05-08, 16:26
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Vilka är de? Gäller det utvalda butiker eller hela kedjor?
Hjälp till alla och dela med er kunskap.

Jag brukar handla på 3 olika butiker. Främst på Stora Coop men även ICA Nära och ibland ICA Kvantum.
Samtliga har papperspåsar för frukt/ grönsaker. Om det är ett beslut som ska gälla alla eller om det är upp till enskilda butiker vet jag inte. Coopbutiken och ICA Nära har kört papperspåsar i flera månader.
Citera
2020-05-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Miljömupparna jublar över ditt "revolt-beteende" så vari ligger revolten?
En revolt vore väl snarare att fortsätta att köpa kassar som vanligt?

Om du blir rånad varje dag på väg till skolan, gör du då revolt genom att ta med dig ännu mera kontanter?

En revolt i det här fallet med punktskatt på plastpåsen är att försöka undvika den. Det borde man göra med samtliga punktskatter som enbart går ut på att håva in pengar till statskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in