2020-05-08, 20:54
Medlem
Blir viruset mindre och mindre farligt?

Under mars och början april hade vi tre personer på mitt jobb som var hemma. De var hemma i ca tre veckor och mådde för jäkla dåligt. Riktigt jäkla dåliga blev dem. De var de enda som jag då kände som kan haft covid-19. Ingen av dem fick testa sig i och för sig men de hade alla symtom.

Sen gick det någon vecka och nästan ingen var hemma sjuk. Men nu, senaste två veckorna har vi haft minst 15 stycken som varit hemma sjuka. Jag har också varit förkyld, hostig och mått lite risigt. Men ingen har blivit allvarligt sjuk. Ingen har mått så dåligt som de som blev sjuka i början även fast alla har haft symtom som tyder på att det skulle kunna vara Corona.

Har även pratat med kunder och de har också haft många sjuka nu senaste tiden, men mest med relativt lindriga symtom. Ingen har vad jag vet blivit allvarligt sjuk.

Kan det vara så att att viruset blivit mindre farligt nu senaste tiden?
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-05-08 kl. 20:59.
Citera
2020-05-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det skönt att människor dör och får allvarliga men för resten av sina liv?

Vi pratade om skolan!
Tycker du att det verkar som om jag håller med Tegnell i övrigt när jag uttrycker mig så?
Citera
2020-05-08, 20:55
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell. Säger att skolstängningarna haft väldigt, väldigt liten effekt.

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna -
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/

Intressant och bra att få någon slags bekräftelse för det.
Citera
2020-05-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Blir viruset mindre och mindre farligt?

Under mars och början april hade vi tre personer på mitt jobb som var hemma. De var hemma i ca tre veckor och mådde för jäkla dåligt. Riktigt jäkla dåliga blev dem. De var de enda som jag då kände som kan haft covid-19. Ingen av dem fick testa sig i och för sig men de hade alla symtom.

Sen gick det någon vecka och nästan ingen var hemma sjuk. Men nu jäklar, senaste två veckorna har vi haft minst 15 stycken som varit hemma sjuka. Jag har också varit förkyld, hostig och mått lite risigt. Men ingen har blivit allvarligt sjuk. Ingen har mått så dåligt som de som blev sjuka i början även fast alla har haft symtom som tyder på att det skulle kunna vara Corona.

Har även pratat med kunder och de har också haft många sjuka nu senaste tiden, men mest med relativt lindriga symtom. Ingen har vad jag vet blivit allvarligt sjuk.

Kan det vara så att att viruset blivit mindre farligt nu senaste tiden?

Jag har iaf dragit den slutsatsen.

Antalet nya smittade i Stockholm har minskat med kanske 10% på dagsbasis senaste veckorna. Men inläggningarna på iva har minskat med 70% på samma tid.
Citera
2020-05-08, 20:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är klart att några äldre har fått komma in för vård. Men i relation till hur många som dött, så är det väldigt få äldre som kommit in för sjukhusvård/IVA. Många har dött på äldreboenden.

Du kan se bra statistik här på IVA-vård, alla möjliga siffror inkl. åldersgrupper.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Låg medianålder, 60 år.

Bromma Geriatriska sjukhus har haft hög överlevnad på de patienter som fått komma in för sjukhusvård. 7/10.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva

Det är en obehaglig tanke, men min uppfattning är att många av de som dött på äldreboenden rimligen kunde ha räddats, om det funnits sjukhusvård för fler äldre.

Troligen inte. Är du medveten om att redan 2014 så dog en femtedel av de som kommit till äldreboende inom en månad Det är inga atleter som bor där.

Däremot så hade många dödsfall på äldreboenden kunnat undvikas om smittspridning där varit betydligt mindre
Citera
2020-05-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det skönt att människor dör och får allvarliga men för resten av sina liv?

För all del, många fel har begåtts i Sverige, men sticker det så otroligt mycket i ögonen att svenska myndigheter kan visat sig ha gjort rätt bedömning i denna fråga?
Citera
2020-05-08, 20:59
Medlem
wedonthavetimes avatar
Något som ändå känns uppfriskande i all tragik är att de länder som bestämt sig för att vinna över coronaviruset och utrota det har kommit väldigt långt med relativt lite ansträngningar.

Det stärker mitt hopp att Sverige fortfarande har chans att ändra strategi.
Citera
2020-05-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sveriges statsskuld som andel av BNP innan coronakrisen: 30 procent.

Finlands statsskuld som andel av BNP innan coronakrisen: 60 procent.

Om du ska ge uppgifter kan du väl se till att de är korrekta?

Sveriges statsskuld var 38.8% innan corona, Finlands drygt 60 ja (59% för att vara exakt).

Finland har beredskap, Sverige har det inte.
Finland har manskap stänga av en region, Sverige har det inte.

Det är jättelätt att sälja ut i stort sett varenda inventarier du har i lägenheten och säga att du har mindre skuld än grannen, men grannen sitter där inne med en helt inredd och funktionell lägenhet medan du sitter och stirrar på tomma väggar.
Om du fortfarande inte fattar är du totalt hopplös.
Citera
2020-05-08, 21:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ta dina dödsfantasier någon annanstans.
Karolinska går t.o.m. ner i beredskapsläge från förstärkningsläge.
Tror du på riktigt att man gör det samtidigt som man nekar fler och fler?

Om det samtidigt dör många äldre på SÄBO och vården går ner under 500 patienter och dödsfallen fortsätter stiga (inkl eftersläpningar), vad tror du det beror på? Att vi får mindre smittspridning i speciellt Stockholm. Även läkare och vårdare på Karolinska har varnat för för hård triage, en överläkare stod för 3 veckor och sa att patienter de kunnat rädda för 2 månader sedan nu inte får tillgång till IVA. Jag har inga dödsfantasier. Jag hoppas såklart det inte är så, men vården säger annorlunda. Det är mindre än 500 på IVA nu idag.

Citat:
IVA-platser (uppdaterat 8 maj)
Det finns 1 039 disponibla IVA-platser med respirator (ej inräknat t ex fältsjukhuset i Stockholm) jämfört med 526 platser innan vården började ställa om.
https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/

https://www.expressen.se/nyheter/karolinska-misstanks-prioriterat-bort-njursjuka-covidpatienter/
Citera
2020-05-08, 21:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
I en väl fungerande organisation så fungerar sådant oavsett helgdagar eller vardagar. Det tyder på bristande styrning och ledarskap.
Tvärtom, det kanske finns annat som har högre prioritet
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
För all del, många fel har begåtts i Sverige, men sticker det så otroligt mycket i ögonen att svenska myndigheter kan visat sig ha gjort rätt bedömning i denna fråga?

Gjort rätt bedömning? Amatör.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell. Säger att skolstängningarna haft väldigt, väldigt liten effekt.

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna -
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/

Jo, kan så vara men inte läser jag någonstans att Norge har ångrat sin breda strategi. Nästan alla länder "sköt vilt ifrån höften" med åtgärder. Efter att Italien började länderna att se, vad som sker om man agerar sent..

Ingen j-vel ville ha detta virus i kvarteret..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in