2020-05-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inget konstigt alls. Det finns redan över 40 kända mutationer på viruset. Blir du smittad av en variant är du ändå inte immun mot de 39 andra. Det är bland annat därför flockimmunitet genom nedsmittning är dömt att misslyckas. Genom vaccin däremot, tror det brukar kallas bredspectrum vaccin, är det möjligt att täcka in många varianter av liknande virus. Sedan ska vi dessutom komma ihåg att det finns idag ingenting som tyder på någon längre immunitet. Frågan är om den ens varar ett år. Någon flockimmunitet kommer därför aldrig nås innan vi har ett vaccin. Det är bland annat därför de flesta andra länder har hårdare restriktioner än vad vi har i Sverige. Man vill helt enkelt inte att så många dör. Man köper sig tid i väntan på vaccin.

Så fungerar det inte nej. Det finns inget som säger att du inte blir immun emot de andra. Influensan kommer i ett helt gäng mutationer men får du en av dem är du immun i något år. Sluta låtsas att du vet vad du talar om.

För att vara tydlig här. Bara för att det är en annan stam betyder det inte att du inte får immunitet. Smittkoppor blir du immun emot om du får svinkoppor.

De fall som fått viruset fleta gånget hsr i de flesta fall bekräftats vara false negatives eller positives. Dom var aldrig friska till att börja med. Allt tyder på att man bli immun.
Citera
2020-05-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ptja, visst. Men det kostade typ 3000 döda fler än grannländerna. Hittills.

Viruset försvinner inte, när nya kommer vågor i höst och vinter kommer Sverige stå mycket bättre rustade än de tantstyrda grannländerna tbh
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Pengar går inte före människoliv där enligt Flashback så de kör nog lockdown tills finnarna får bo i grottor med ett rävskinn runt midjan så de kan rädda sina gamlingar.

Rädda de äldre kan de ju göra ändå, förutsatt att de har bättre äldreboende än i Sverige och att de även fortsätter med att hålla de som är 70 år och äldre i en slags lockdown, (vilket även sker i Sverige). Man behöver inte stänga ner hela samhället för att rädda de äldre äldre.
Ett bekymmer för Finland är dock att närmare 25 procent av befolkningen där är 65 år eller äldre. Jag vet inte hur stor andel av befolkningen där som är 80 år eller äldre, alltså de mest sårbara för covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Många frågor, få svar..

Vad myndigheterna byggt sin strategi på är ju helt klart en stor fråga.
Bygger den på att det redan var spritt när beslut togs i januari eller bygger den på att datan de hade i januari var inkorrekt?

Vet ej, att strategin förändrats är jag däremot relativt säker på, från att den ska igenom samhället snabbt till nu när det jag ser och har kontroll över säger att vi vill stoppa(alternativt börjar regioner köra eget race att få bort det..)

Spännande tider framför oss! I många avseenden..

Jag tror fortfarande att den till allra högsta grad bygger på att Sverige är skuldsatt och inte har råd med skarpare åtgärder, de åtgärder man trots allt säger sig införa skiner i stort med sin närvaro (utom de som är lån) eller så är de halvsanningar, som sjukersättningen som man gått ut och sagt att staten ska ta från dag ett från företagen och slopa karensdagen för arbetstagaren- inget av detta är sant. Företag betalar fortfarande sjuklön dag 1 - 14 och karensdagen är inte heller slopad utan i stället får man en ersättning om max 700 kr före skatt vilket för tex mig knappast är 80% av min normala inkomst.

Det är nog också att förvänta sig rejäla skattehöjningar inom en snar framtid för samtliga som fortfarande jobbar.
Citera
2020-05-08, 20:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Nu har jag letat fram uppgiften jag läste.

SCB s minst sagt skrämmande statistik över antal döda i Sthm (län) v 14, 15 och 16.
SCB säger att dödstalen är DUBBELT mot åren 2015-2019.
Den rätta siffran för överdödlighet var i snitt 170/dag dessa 3 veckor !!!
FHM redovisade ca 80-90 (enl. deras stapeldiagram för totalt avlidna så lite svårt att läsa av)
Denna skillnad tycker jag är ganska anmärkningsvärd och att inte FHM redovisar detta på presskonferenserna eller att journalisterna tar upp detta är mörkläggning.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/artusendets-hogsta-dodstal-uppmatt-i-sverige/&ved=2ahUKEwizv_iK3aTpAhWOoBQKHcDzBc0QFjACegQIBRAO &usg=AOvVaw1HCJF45CEeVdaARsabVfvF

Jag förstår ärligt inte hur du läser statistik när du får det till att överdödligheten är 170 per dag.

Dödstalen är dubbelt i Stockholms län, det stämmer. Det var också exakt det jag redovisade i mitt svar till dig. Inte ens i närheten av 170/dag.

Sett till hela riket var vecka 15 den dödligaste på 2000-talet. Men det var 150 fler döda på en VECKA jmf med den tidigare dödligaste veckan, inte per dag.

Du får ärligt redovisa siffrorna som får dig att dra en slutsats att vi har en överdödlighet på 170/dag. För det stämmer inte.
Citera
2020-05-08, 20:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nej.

Uppmaningen: Jobba – även om du har corona

Personal på Karolinska universitetssjukhuset larmar om att de ska fortsätta jobba – trots att de testats positivt för corona, rapporterar Dagens Juridik.

https://www.expressen.se/nyheter/uppmaningen-jobba-aven-om-du-har-corona/

Även i mars..

All personal på Karolinska universitetssjukhuset förväntades arbeta även om de har symptom på coronaviruset.

https://www.expressen.se/nyheter/personalen-pa-karolinska-ska-jobba-aven-om-de-hostar/

Vad säger det dig när sjukvårdspersonal med corona uppmanas att jobba, trots smitta ?

För mig är det solklart att det inte finns mera personal att uppbringa, när man skall ta sjuka på jobb. Alla de "nya, extra iva-platserna" är obesatta för det finns inte folk. Stockholm är tills nu värst drabbat.., och det synns om man kan läsa innantil.

Ett misslyckande, och det finns över 3000 kvitton på det..

Det du citerar är, givetvis, skandalöst. Har man testats positivt så skall man, givetvis, vara hemma. Ingen vet ju när symptomen visar sig och då är man extremt smittsam.
Citera
2020-05-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag tror fortfarande att den till allra högsta grad bygger på att Sverige är skuldsatt och inte har råd med skarpare åtgärder, de åtgärder man trots allt säger sig införa skiner i stort med sin närvaro (utom de som är lån) eller så är de halvsanningar, som sjukersättningen som man gått ut och sagt att staten ska ta från dag ett från företagen och slopa karensdagen för arbetstagaren- inget av detta är sant. Företag betalar fortfarande sjuklön dag 1 - 14 och karensdagen är inte heller slopad utan i stället får man en ersättning om max 700 kr före skatt vilket för tex mig knappast är 80% av min normala inkomst.

Det är nog också att förvänta sig rejäla skattehöjningar inom en snar framtid för samtliga som fortfarande jobbar.

Detta kan bero på mycket, men inte på skuldsättning.
Läs på lite kring statsskulden i olika länder innan du hasplar ur dig sådan skit.
Citera
2020-05-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ptja, visst. Men det kostade typ 3000 döda fler än grannländerna. Hittills.

Med den extrema spridningsfrekvens på våra äldreboenden i Sverige visar det bara hur pass trött detta virus är. Ha också i åtanke att väldigt många klarar sig trots x antal underliggande sjukdomar och allmän "skörhet" pga ålderdom. Försiktighetsprincipen gjorde sig gällande när man stängde ner samhället i Mars i större delen av Europa.. Två månande senare undrar jag verkligen huruvida samma beslut hade tagits med facit i hand.
Citera
2020-05-08, 20:47
Medlem
Haloumis avatar
Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell. Säger att skolstängningarna haft väldigt, väldigt liten effekt.

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna -
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/
Citera
2020-05-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Viruset försvinner inte, när nya kommer vågor i höst och vinter kommer Sverige stå mycket bättre rustade än de tantstyrda grannländerna tbh

OM det är så att det kommer en andra våg (jag säger inte att det gör det) så kommer Sverige vara väldigt mycket bättre rustade.
Det absolut värsta som kan hända i ett land utan någon immunitet att tala om, är ju att våg 2 sammanfaller med den vanliga influensasäsongen, och att det blir en extra tuff sådan. Då brakar det landets vård fullständigt ihop.
Citera
2020-05-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nej.

Uppmaningen: Jobba – även om du har corona

Personal på Karolinska universitetssjukhuset larmar om att de ska fortsätta jobba – trots att de testats positivt för corona, rapporterar Dagens Juridik.

https://www.expressen.se/nyheter/uppmaningen-jobba-aven-om-du-har-corona/

Även i mars..

All personal på Karolinska universitetssjukhuset förväntades arbeta även om de har symptom på coronaviruset.

https://www.expressen.se/nyheter/personalen-pa-karolinska-ska-jobba-aven-om-de-hostar/

Vad säger det dig när sjukvårdspersonal med corona uppmanas att jobba, trots smitta ?

För mig är det solklart att det inte finns mera personal att uppbringa, när man skall ta sjuka på jobb. Alla de "nya, extra iva-platserna" är obesatta för det finns inte folk. Stockholm är tills nu värst drabbat.., och det synns om man kan läsa innantil.

Ett misslyckande, och det finns över 3000 kvitton på det..

Det är mer eller mindre uppenbart att älvsjö tältet var ett spel för gallerian, man visste förmodligen redan från början att det inte fanns någon möjlighet att använda detta vare sig ur personal eller apparat synpunkt annars hade det så klart tagits i drift sedan länge.

Det rimmar inte med de direktiv om triage och dylik som läckte ut, det rimmar heller inte med de siffror som rapporteras när man "kört data mot dödsregistret" finns åtskilliga uppgifter om att äldre nekats någon som helst form av vård om de är misstänkt corona smittade då de vare sig får ta sig till sjukhus eller få besök av läkare.

Det är bara att hoppas på att någon journalist med courage dyker i detta och varenda person som varit delaktig i besluten blir granskade och lagförda. Jag litar inte ett dugg på myndigheterna idag och i synnerhet inte de som har i uppgift att skydda folkhälsan, något är det som inte stämmer alls med detta med tanke på hur världens samlade expertis agerat kontra Sveriges agerande och det måste utredas rejält med allvarliga påföljder om det visar sig vara minsta tvivelaktighet. En ursäkt som "vi agerade utifrån vad vi visste då" är inte acceptabel.
Citera
2020-05-08, 20:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell. Säger att skolstängningarna haft väldigt, väldigt liten effekt.

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna -
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/

Vilket inte förvånar mig, Virgina i USA som har en liknande populationsmängd som Sverige och som har kört en liknande linje som Norge har också sett en kraftigare mängd döda och smittade än vad Sverige har.

Jag misstänker dock att det måste finnas en faktor här i norden som påverkar allt men frågan är bara vad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in