2020-05-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell. Säger att skolstängningarna haft väldigt, väldigt liten effekt.

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna -
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/

Lite skönt ändå, att Tengele har rätt i något.
Citera
2020-05-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är sosseregeringen som skall ställas till svars (inte bara för att de skapat för stora kostnader från 2015 och framåt):

https://efolket.eu/pandemi-lagerloshet-och-nyliberalism/

Lika mycket alliansen som ska stå till svars, Reinfeldts regering bör granskas också då de likt denna slösat bort våra skattepengar på något helt annat än vad dessa ska gå till.

När de ändå är igång och granskar kan de i också granska vad Svenska regeringen gjort för miljön för att se om de tagit ut miljöskatter som sedan lagts på annat än just vad de är avsedda för.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast på en arbetsplats och ute är det svårt att inte plocka runt i saker, det går inte hålla sig konstant ren.

Tror det mer beror på att smittan inte spridit sig till Skåne för det är mer glesbefolkat där.
Ser inte att skåningar skulle sköta hygienen bättre än övriga Sverige och Europa.

Jag kan förstå att lortgrisarna utanför Skåne gärna vill att det ska kvitta hur de sköter sin hygien, men fakta visar att det har betydelse. Gör om, gör rätt,lortgrisar!
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det du citerar är, givetvis, skandalöst. Har man testats positivt så skall man, givetvis, vara hemma. Ingen vet ju när symptomen visar sig och då är man extremt smittsam.

Enig.

Men orsaken Ola.., varför man bestämt trugar att ta in sjuk personal. Det finns bara en enda orsak till det, och då har det havererat.

Men det skrivs det inte om, det "finns inte".
Citera
2020-05-08, 20:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är mer eller mindre uppenbart att älvsjö tältet var ett spel för gallerian, man visste förmodligen redan från början att det inte fanns någon möjlighet att använda detta vare sig ur personal eller apparat synpunkt annars hade det så klart tagits i drift sedan länge.

Det rimmar inte med de direktiv om triage och dylik som läckte ut, det rimmar heller inte med de siffror som rapporteras när man "kört data mot dödsregistret" finns åtskilliga uppgifter om att äldre nekats någon som helst form av vård om de är misstänkt corona smittade då de vare sig får ta sig till sjukhus eller få besök av läkare.

Det är bara att hoppas på att någon journalist med courage dyker i detta och varenda person som varit delaktig i besluten blir granskade och lagförda. Jag litar inte ett dugg på myndigheterna idag och i synnerhet inte de som har i uppgift att skydda folkhälsan, något är det som inte stämmer alls med detta med tanke på hur världens samlade expertis agerat kontra Sveriges agerande och det måste utredas rejält med allvarliga påföljder om det visar sig vara minsta tvivelaktighet. En ursäkt som "vi agerade utifrån vad vi visste då" är inte acceptabel.

Det kommer behövas en sanningskommission. Även journalister måste kallas in till de offentliga förhören.
Citera
2020-05-08, 20:51
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Viruset försvinner inte, när nya kommer vågor i höst och vinter kommer Sverige stå mycket bättre rustade än de tantstyrda grannländerna tbh
Varför de, de bygger upp sina sjukhusresurser medan våra går på knäna.

De kan bygga upp lager av ansiktsmasker och handsprit för att agera. Vi sitter lamslagna med vår inkompetenta ledning
Citera
2020-05-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Detta kan bero på mycket, men inte på skuldsättning.
Läs på lite kring statsskulden i olika länder innan du hasplar ur dig sådan skit.

Jag behöver inte läsa på om skuldsättningen, jag vet att Sverige har en substantiell statsskuld och det brukar normalt försvaras med att den är liten i förhållande till BNP, vad som händer med BNP när ett land slutar producera och konsumera förstår du själv..

Hur det är med andra länder är inte det minsta intressant.
Citera
2020-05-08, 20:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Lite skönt ändå, att Tengele har rätt i något.

Är det skönt att människor dör och får allvarliga men för resten av sina liv?
Citera
2020-05-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Där ser man. Fick du en läkare att skriva remiss eller ringde du bara på en ambulans? Jag har läst att anhöriga varit förtvivlade och inte fått in sina anhöriga till akutsjukvård.

Det är klart att några äldre har fått komma in för vård. Men i relation till hur många som dött, så är det väldigt få äldre som kommit in för sjukhusvård/IVA. Många har dött på äldreboenden.

Du kan se bra statistik här på IVA-vård, alla möjliga siffror inkl. åldersgrupper.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Låg medianålder, 60 år.

Bromma Geriatriska sjukhus har haft hög överlevnad på de patienter som fått komma in för sjukhusvård. 7/10.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva

Det är en obehaglig tanke, men min uppfattning är att många av de som dött på äldreboenden rimligen kunde ha räddats, om det funnits sjukhusvård för fler äldre.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket inte förvånar mig, Virgina i USA som har en liknande populationsmängd som Sverige och som har kört en liknande linje som Norge har också sett en kraftigare mängd döda och smittade än vad Sverige har.

Jag misstänker dock att det måste finnas en faktor här i norden som påverkar allt men frågan är bara vad

Har ingen jävla aning. Har kanske Norge/Finland haft någon influensa genom tiderna som ger visst skydd mot covid19. Ingen aning. Finnarna kanske bastar sönder skiten.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Gäller samma resonemang länder som är mycket större än Sverige? Om inte, är du djupt intellektuellt ohederlig.

Grejen är att när man snackar statistik så brukar man vilja ha en vettig sample size. Det krävs så otroligt mkt mindre för så små länder för att antingen lägga sig i toppen eller botten.

Färöarna är ett motsatt exempel också med låg sample size. De verkar ha kört en tidig lockdown och har 0 döda, men ändå är de ingen snackis eftersom det blir en så låg sample size till skillnad från t ex Nya Zeeland som folk gett rätt mycket uppmärksamhet.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag tror fortfarande att den till allra högsta grad bygger på att Sverige är skuldsatt och inte har råd med skarpare åtgärder, de åtgärder man trots allt säger sig införa skiner i stort med sin närvaro (utom de som är lån) eller så är de halvsanningar, som sjukersättningen som man gått ut och sagt att staten ska ta från dag ett från företagen och slopa karensdagen för arbetstagaren- inget av detta är sant. Företag betalar fortfarande sjuklön dag 1 - 14 och karensdagen är inte heller slopad utan i stället får man en ersättning om max 700 kr före skatt vilket för tex mig knappast är 80% av min normala inkomst.

Det är nog också att förvänta sig rejäla skattehöjningar inom en snar framtid för samtliga som fortfarande jobbar.

Sveriges statsskuld som andel av BNP innan coronakrisen: 30 procent.

Finlands statsskuld som andel av BNP innan coronakrisen: 60 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in