2020-05-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frankrike har hittat en som var sjuk i SARS-CoV2 redan den 27 december. Men tanke på Sveriges utveckling tror jag att vi också fick in skiten i december redan.

Vi var körda redan innan vi visste av något, när man tänker på faktumet att asymptomatiska smittar.

Just detta är extremt viktigt att ta fram då det skulle innebära att smittsamheten är avsevärt lägre än vi tror.
Det innebär att vi relativt enkelt skulle kunna svälta ut det genom isolation av positiva och lättare restriktioner som vi redan har med hög hygien och undvika närkontakt med okända ej ännu testade.

Eller att vi redan har massiv spridning vilket innebär att mortaliteten är mycket låg vilket absolut inte försvarar de restriktioner vi nu lever under..
Senast redigerad av kkkrim 2020-05-08 kl. 20:21. Anledning: tillägg
Citera
2020-05-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, och jag hoppas verkligen jag slipper det!

De enda förklaringenarna jag kan komma på är att du först smittades av "Kina varianten", och sedan blivit smittad av "Italien varianten". Alternativt att du vid första sjukdomstillfället inte utvecklade tillräckligt med antikroppar mot covid-19.

Så tänkte jag också, det passar även in i tidsramen. Den andra gången var inte riktigt lika påfrestande som den första men ändå brutal och inget jag önskar att någon ska behöva uppleva upprepade gånger.
Citera
2020-05-08, 20:20
Medlem
Kan det vara så enkelt att det hög IQ gör det svårare för viruset? Med tanke på att afrikaner verkar klara sig ganska bra.
Citera
2020-05-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Räknar rakt. Frankrike 180 döda i 3 veckor => 3780 döda alltså ca 30 000 döda på 67 miljoner

Sverige 80 döda i 3 veckor 2400. Totalt 5600 döda på 10 miljoner.

Jag tror alltså inte att vi kommer ner i döda, vi har ju inte gjort något för att förändra situationen. Så 2-3 veckor innan vi går förbi Frankrike enligt min rudimentära kalkyl. Vårt land är vansinnigt.
Ja tänk om vi hamnar på 0,56 promille döda. Vilket hemskt land.
999,44 promille lever fortfarande.
Citera
2020-05-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nymedlem1235
Jag har varit sjuk i covid-19 två gånger nu. En gång för en månad sedan och nu senaste veckan. Symtom: ont i lungorna, feber, svettningar, andfåddhet. Jag har inte blivit testad men har aldrig känt av problem i lungorna tidigare i mitt liv. Flera personer nära mig har haft samma upplevelser och blivit sjuka två gånger. Arbetar nära människor dock ej inom vården.

Antingen har viruset muterat tillräckligt mycket för att lura immunförsvaret eller så är idén om immunitet bara en förhoppning.

Är det fler här på forumet som återinsjuknat?

Härligt, kände du igen viruspartiklarna i snoret? I december hade jag corona, såg det i mitt ljusmikroskop. Men skönt att du äntligen bevisat att det går att smittas två gånger. Skicka genast in ditt vittnesmål till nyatider friatider eller vad det heter nuflrtiden.

Krya på dig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Själv har jag lidit av andningsproblem till och från under många år pga ångest och känt samma sak nu men det är väl coronaångest som slår till

Tror världen drabbas av två pandemier just nu. Corona och hypokondri.

Ja verkar som rädslan är väldigt stor och tagit överhanden för c 19
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad är det du får fram genom att jämföra antalet döda i Sverige per capita, med antalet döda i något annat land per capita?

Jag ser alltid tid som svaret på detta, alltså vunnen tid. Jag anser att andra länder har agerat för att vinna tid tills dess att vi vet mer om viruset, har antikroppstester och fungerande antivirala läkemedel. Dessa nämnda har vi nu vilket gör att de länder som nu öppnar kan ha bättre kontroll över smittan med tester, t.e.x. testa vårdpersonal så smittan inte tar sig in i samma takt på äldreboenden och inom vården, vi kan erbjuda antivirala läkemedel o informationen har hunnit nå ut tillsammans med adekvat skyddsutrustning som finns på plats först nu. Allt detta vi har nu och inte hade i mars/april hade skyddat och sparat liv genom att skjuta på smittan med kraftigare åtgärder från Dag 1. Genom att agera i tidigt skede vinns tid, liv och ekonomi.

https://efolket.eu/pandemi-lagerloshet-och-nyliberalism/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Kan det vara så enkelt att det hög IQ gör det svårare för viruset? Med tanke på att afrikaner verkar klara sig ganska bra.
Nej feltänkt.
Då skulle ingen i Afrika dött.
Citera
2020-05-08, 20:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Ifall du om 2 år kan konstatera att Sverige hade 2000 fler dödsfall än vi hade haft med Finlands strategi, vad ska du då göra med den insikten? Ska du gå till kyrkogården och säga till offren att komma tillbaka?

Hur många som dör har inte att göra med endast strategi, utan också med vad man har för förutsättningar. Finland, exempelvis, har inte tagit emot tillnärmelsevis så mycket flyktingar som Sverige, och det är sannolikt så att myndigheterna därför har lättare att nå ut med sitt budskap, i jämförelse med ett land där ett par hundra tusen(?) inte kan svenska, och inte är särskilt integrerad heller.

Med det sagt så är svaret på din fråga inte självklar. Ponera att Sverige sparat 50 miljarder på sin strategi, är det självklart att fler liv hade räddats genom att tillämpa en hårdare lock down, eller hade man räddat fler liv genom att satsa de pengarna på vården i stort?

Oavsett vad man tycker om det så har ett människoliv i nationalräkenskaperna ett pris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Just detta är extremt viktigt att ta fram då det skulle innebära att smittsamheten är avsevärt lägre än vi tror.
Det innebär att vi relativt enkelt skulle kunna svälta ut det genom isolation av positiva och lättare restriktioner som vi redan har med hög hygien och undvika närkontakt med okända ej ännu testade.

Eller att vi redan har massiv spridning vilket innebär att mortaliteten är mycket låg vilket absolut inte försvarar de restriktioner vi nu lever under..

Den är Relativt låg, kolla vad som händer i nord italien/New york
Citera
Medlem
Jag läste idag här att på KI har man kommit ut med nåt i stil med:

"Är du sjuk utan syntom, ska du komma å jobba. Känner du att du har covid men har inga syntomer, ska du också jobba. Blir du testat för covid men har fortfarande inga syntom, ska du också jobba".

Det var väl typ så? Och det var väl inga fake news? Fanns på msm. Och källan är väl nån bild på själva dokumentet där direktiven står på.

Om så är fallet: va har man här på FB kommit fram till? Att det är ganska ok? Att nån dag ska alla dö?

Har pratat i dag med 2 olika vänner som bor i andra länder.
De kunde inte tro det var sant det jag sa. De sa att det var omöjligt.
Båda sa samma sak: i vårt kand hade det inte kunnat ske. Det är kriminellt att göra nåt sånt.

Så, har jag missat nåt? Hade jag läst fel eller hur var det?
Är det nihilism som finns bakom detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
I Finland har man utfört antikroppstester och det var färre som hade antikroppar än de kalkylerat med. Detta kan ställa till problem. De hade räknat med att sjukvården skulle hänga med om deras r-värde steg till 1.8 men det var baserat på att 2,5% hade antikroppar. Nu verkar siffran betydligt lägre och en andravåg kan bli ödesdiger för landet.

Källa: YLE
Jag hade grovt uppskattat att 2.8% av finnarna haft COVID-19.

Det var dock 2.4% som hade antikroppar, om jag förstod det rätt? I så fall var det ju nära nog. Testerna är kanske inte 100% säkra heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in