2020-05-08, 20:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Det lär väl visa sig om några veckor......

Ja. Men redan om en vecka så bör 80-90 procent av dagens dödsfall vara inrapporterad, så då kan man nog göra en grov uppskattning. Tänker i alls fall jag. Vad tror du?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymedlem1235
Jag har varit sjuk i covid-19 två gånger nu. En gång för en månad sedan och nu senaste veckan. Symtom: ont i lungorna, feber, svettningar, andfåddhet. Jag har inte blivit testad men har aldrig känt av problem i lungorna tidigare i mitt liv. Flera personer nära mig har haft samma upplevelser och blivit sjuka två gånger. Arbetar nära människor dock ej inom vården.

Antingen har viruset muterat tillräckligt mycket för att lura immunförsvaret eller så är idén om immunitet bara en förhoppning.

Är det fler här på forumet som återinsjuknat?

Antingen det, el. så ligger det kvar i kroppen länge. Själv på v9.
Det kommer och går. Kroppen tar ju stryk. SARS 2 mummsar immunförsvar mm.

Det har varit en artikel i tråden. Som visade på att indevider hade kvar viruset i kroppen i smittbara
mängder i medel 20 dagar efter "tillfrisknande", längsta var 37 dagar.

Passa dig för hög virusbelastning (hög exponering), då kan du bli riktigt sjuk oavsett ålder.
Citera
Medlem
Själv har jag lidit av andningsproblem till och från under många år pga ångest och känt samma sak nu men det är väl coronaångest som slår till

Tror världen drabbas av två pandemier just nu. Corona och hypokondri.
Citera
2020-05-08, 20:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har varit sjuk i covid-19 två gånger nu. En gång för en månad sedan och nu senaste veckan. Symtom: ont i lungorna, feber, svettningar, andfåddhet. Jag har inte blivit testad men har aldrig känt av problem i lungorna tidigare i mitt liv. Flera personer nära mig har haft samma upplevelser och blivit sjuka två gånger. Arbetar nära människor dock ej inom vården.

Antingen har viruset muterat tillräckligt mycket för att lura immunförsvaret eller så är idén om immunitet bara en förhoppning.

Nej, och jag hoppas verkligen jag slipper det!

De enda förklaringenarna jag kan komma på är att du först smittades av "Kina varianten", och sedan blivit smittad av "Italien varianten". Alternativt att du vid första sjukdomstillfället inte utvecklade tillräckligt med antikroppar mot covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Så slösar man inte med sprit.
Speciellt inte en fredagskväll.

rätt sprit ska förtäras.

Hörde via jobbet att dom slutat göra spolarvätska på storpack för att göra handsprit istället mot viruset.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vad bra. I vilket län bor du? Kan tänka mig att i län som inte är särskilt drabbade kan vården även för äldre fungera.

Stockholm.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Skärpning!
Att räkna Coviddöingar innan covidskiten är över är ta mig fan lika begåvat som att torka sig innan man skitit klart.

- När epidemin har gått över, så är det för sent att byta strategi. Det är nu som chansen finns att uppmärksamma dödsfallen, och byta strategi innan ännu fler svenskar stupar i Covid-19.

Ifall du om 2 år kan konstatera att Sverige hade 2000 fler dödsfall än vi hade haft med Finlands strategi, vad ska du då göra med den insikten? Ska du gå till kyrkogården och säga till offren att komma tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant, dessutom tillkommer övrig överdödlighet beroende på de åtgärder som vidtagits för att motverka smittspridning, vilken först kan bedömas om några år.

- Åtgärderna mot smittspridning är onekligen smärtsamma. Innebär det att du vill låta sjukdomar spridas utan motstånd?

Jag vill jämföra med en annan form av skydd mot smittsamma sjukdomar; det skydd som finns i kroppen. Immunförsvarets krig mot infektioner kan tära på krafterna. Skulle du vilja vara utan immunförsvaret, för att på så sätt slippa allt obehag som uppstår när immunförsvaret mobiliserar till försvar för kroppen?

Citat:
Men nu är vi på flashback där det finns gott om mindre begåvade. När då dessa skriver om "massmord" och att 'Tegnell är en massmördare" så måste i alla fall vissa sådana absurda inlägg besvaras. Man hinner, tyvärr, besvara alla dumheter som skrivits i denna tråd.

- Jag brukar undvika att betygsätta olika personers intellektuella kapacitet. Men jag gör undantag för dig, eftersom du har en tendens att idiot-förklara skribenter som har en annan ståndpunkt än du. Du är inte rätt person att nedvärdera andra skribenters intelligens.

Citat:
Orsaken till att flashback en gång startades var, i alla fall delvis, att även dumbommarna skulle ha någonstans att uttrycka sig och föra fram sina åsikter, på gott och ont. De hade de inte tidigare. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det.

- Vilket du har bevisat.
Citera
2020-05-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Ja, de har ju 12-timmars skift väl? Och dessutom i skyddskläder som inte är bekväma och andningsskydd som tar på krafterna.

Detaljerad berättelse om hur det är, jätteintressant! Läs gärna om du är nyfiken.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/maj/hon-tar-strid--mot-viruset--natt-efter-natt/
Citera
2020-05-08, 20:15
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
De länderna ligger efter oss i "tabellen" så de är ointressanta för tillfället.

Men att jämföra Sverige med Andorra, som du gjorde, är inte seriöst utan bara fjantigt.

Spännande! Länder som ligger före oss är ointressanta, de som ligger efter oss är också ointressanta.. Det blir inte så många länder kvar att jämföra med då, inte sant? Och med den logiken - att lägga till och ta bort länder efter eget gottfinnande - borde man väl kunna bevisa vad som helst?
Citera
2020-05-08, 20:17
Medlem
Citat:

Jag har hört från folk som haft liknande upplevelser. Frågan är om man verkligen insjuknar två gånger eller om man bara dras med skiten väldigt länge med en period i mitten där man tror att man blivit frisk. Det gick mycket upp och ner när jag hade skiten. Jag hade dagar när jag trodde jag var helt frisk. Blev aldrig supersjuk dock. Gick ok så länge jag var otroligt försiktig med fysisk ansträngning och höll mig i soffan. Tog fyra veckor innan det gav sig.

Jag tycker det verkar som många dras väldigt, väldigt länge med besvär. 6 veckor och liknande. Tror knappast man blir immun i flera år eller något i den stilen. Men att man skulle få samma sjukdom två gånger inom ett par månader känns osannolikt. Även om ju ingen vet med säkerhet då det handlar om en helt ny sjukdom.
Citera
2020-05-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sprit är lika korkat som munskydd mot c19.

Gör istället som skåningarna som har lika låga dödstal som Österrike och lägst i hela Norden; sköt om din personliga hygien ordentligt! Gör inte som Lort-Sverige i övrigt och kladda ner överallt med otvättade händer! Förutom att det är snuskigt och sprider smitta, luktar människor som inte har lärt sig att tvaga sig alldeles förfärligt. Ingen med självkänslan i behåll vill knulla med en sån!

Fast på en arbetsplats och ute är det svårt att inte plocka runt i saker, det går inte hålla sig konstant ren.

Tror det mer beror på att smittan inte spridit sig till Skåne för det är mer glesbefolkat där.
Ser inte att skåningar skulle sköta hygienen bättre än övriga Sverige och Europa.
Citera
2020-05-08, 20:18
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Spännande, har du möjlighet att redovisa "kalkylen"?
Räknar rakt. Frankrike 180 döda i 3 veckor => 3780 döda alltså ca 30 000 döda på 67 miljoner

Sverige 80 döda i 3 veckor 2400. Totalt 5600 döda på 10 miljoner.

Jag tror alltså inte att vi kommer ner i döda, vi har ju inte gjort något för att förändra situationen. Så 2-3 veckor innan vi går förbi Frankrike enligt min rudimentära kalkyl. Vårt land är vansinnigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in