2020-05-08, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Försökte läsa holländska rapporten. Men måste säga att jag är för dum för att fatta den. Förutom att man hittat antikroppar som blockat viruset. Men har vi inte vetat ett tag att man bildar antikroppar?

De har isolerat/utrönt "den bästa"/"mest effektiva antikroppen" av 1000 tals ur blodplasma från Covid-19 patienter.

Och enligt världspressen, hittat den.

Antar att Holland/Utrecht offentligör mer på deras presskonferans den 14:e.

Israel påbörjar "human trials" efter patent samt söker tillverkare för uppskalning.

Ett race.

Mycket pengar.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-08 kl. 19:32.
Citera
2020-05-08, 19:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Skärpning!
Att räkna Coviddöingar innan covidskiten är över är ta mig fan lika begåvat som att torka sig innan man skitit klart.

Sant, dessutom tillkommer övrig överdödlighet beroende på de åtgärder som vidtagits för att motverka smittspridning, vilken först kan bedömas om några år.

Men nu är vi på flashback där det finns gott om mindre begåvade. När då dessa skriver om "massmord" och att 'Tegnell är en massmördare" så måste i alla fall vissa sådana absurda inlägg besvaras. Man hinner, tyvärr, besvara alla dumheter som skrivits i denna tråd.

Orsaken till att flashback en gång startades var, i alla fall delvis, att även dumbommarna skulle ha någonstans att uttrycka sig och föra fram sina åsikter, på gott och ont. De hade de inte tidigare. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det.
Citera
2020-05-08, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tur för dem att de blev sjuka i Grekland. Då får de åtminstone vård, istället för rådgivning via 1177 fram till sista andetaget.

Så sant. Detta gäller garanterat ungdomar som har åkt ner för att jobba med svensk kundtjänst på Teleperformance. De har annonserat om lediga jobb ett antal månader nu.
Citera
2020-05-08, 19:31
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
De har isolerat/utrönt "den bästa"/"mest effektiva antikroppen" av 1000 tals utvunna/framplockade ur blodplasma ur Covid-19 patienter.

Och enligt världspressen, hittat den.

Antar att Holland / Utrecht offentligör mer på presskonferensen den 14:e.

Israel påbörjar "human trials" efter patent samt söker tillverkare för uppskalning.

Ett race.

Mycket pengar.

Okej. Intressant. Undra hur man ska få patent på en mänsklig antikropp? Vettefan. Skumt att presskonferensen är om en vecka först.

Men nevertheless, goda nyheter! Hoppas dom lyckas.
Citera
2020-05-08, 19:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Skåne har ju haft både tur och skicklighet. Sportlov veckan före Stockholm (tur). Danmark stängde gränsen 14/3 så det gick inte att ta sig till Kastrup (tur). Besöksförbud på äldreboenden långt tidigare än Stockholm (skicklighet).
Intressant tanke att tidpunkten för skollov kan ha spelat stor roll eftersom många reser då. Det kan gälla andra länder med. UK verkar ha haft skollov ("mid term") samma vecka som Skåne hade sitt sportlov. I brist på egen snö kanske många åkte till alperna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad är en Corona-hysteriker egentligen? Du talar om några coronaliv och förhoppningsvis får du själv COVID-19. Då tror jag inte att du talar om några Coronaliv på det sättet som du gör i detta inlägg.
Utan att veta särskilt mkt om dig gissar jag att du är ett väldigt bra exempel på en "corona-hysteriker" . Dvs en person som inte klarar av att tänka längre än näsan räcker. Att den enda en corona-hysteriker klarar av fokusera tankar på är att rädda några, i sammanhanget, få corona liv. Dem är blinda och kan inte se/förstå att konsekvenserna av de åtgärder/restriktioner som genomförs i världen just nu med stor sannolikhet kommer skada/döda många fler människor än de coronaliv som kan räddas. För egen del är risken för att dö/bli illa skada av corona försumbar i förhållande till andra dagliga risker (IFR <0,05% för personer i min ålderkategori med god hälsa). Så oroa dig inte för mig ,
Senast redigerad av jerka11 2020-05-08 kl. 19:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Så kan det förvisso vara. Men jag tror inte att det är hela förklaringen till den astronomiska skillnaden i rapporterade dödsfall mellan Sverige och många länder i Afrika.

Hela afrikanska kontinenten sammanlagt, har rapporterat 2115 dödsfall i Covid-19. Sverige har rapporterat 3175 dödsfall.

Jag misstänker att även ifall Afrikas rapportering skulle vara helt perfekt, så skulle Afrika ha mycket finare siffror än Sverige, beträffande dödsfall per befolkningsmängd.

- Jag tvivlar. Vad får dig att tro att fattiga länder har drabbats hårdare än Sverige?

Anser du att det är helt otänkbart att Sveriges extrema siffror beror på att Anders Tegnell har valt en usel strategi?

Med tanke på att NY siffror är 50% lägre än vad de borde vara om man ser till överdödligheten så tror jag att de flesta länderna i Afrika har ännu mindre koll. Folk glömmer att Sverige är värdsbäst på folkbokföring.....
Citera
2020-05-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant, dessutom tillkommer övrig överdödlighet beroende på de åtgärder som vidtagits för att motverka smittspridning, vilken först kan bedömas om några år.

Men nu är vi på flashback där det finns gott om mindre begåvade. När då dessa skriver om "massmord" och att 'Tegnell är en massmördare" så måste i alla fall vissa sådana absurda inlägg besvaras. Man hinner, tyvärr, besvara alla dumheter som skrivits i denna tråd.

Orsaken till att flashback en gång startades var, i alla fall delvis, att även dumbommarna skulle ha någonstans att uttrycka sig och föra fram sina åsikter, på gott och ont. De hade de inte tidigare. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det.
Tur att det är inte är de som styr landet.
Men de tystnar snart.
Citera
2020-05-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Intressant tanke att tidpunkten för skollov kan ha spelat stor roll eftersom många reser då. Det kan gälla andra länder med. UK verkar ha haft skollov ("mid term") samma vecka som Skåne hade sitt sportlov. I brist på egen snö kanske många åkte till alperna.

Japp England har samtidigt som Skåne.
Man får kriga om borden i Åre med engelsmännen V8.
Citera
2020-05-08, 19:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Så antagligen är siffran ännu högre!

Kan du motivera din slutledning?
Citera
2020-05-08, 19:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Bekräftat smittade är inget att gå på eftersom man testar olika.

Döda är inget att gå på pga eftersläpning.

Dock tycker jag antal vårdade på IVA och sjukhus överlag är bra siffror eftersom de uppdateras "live" och det har ju sjunkit lite. Sen tror jag det kommer öka när det blossar upp i andra städer men minskat i Stockholm iaf.

Jag som tror våra grannländer kommer få stor (men långsam) spridning tror såklart att Skåne också kommer drabbas ungefär lika som Stockholm hur mycket de än tvättar sig

Vi får hoppas på att sjunkande siffror i bl.a. Stockholmsregionen, Upplandsregionen, Sörmlandsregionen, Östergötlandsregionen och Örebrogionen kompenserar för ökningar i, inte minst Västra Götalandsregionen och snart Skåneregionen.
Citera
2020-05-08, 19:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är helt otroligt hur sveriges informationer vid kris är uppbyggd. Det finns inga fasta strategier förutom handtvätt och basala tvättrutiner. Sen är det upp till varje arbetsplats, varje kommun, region och privat verksamhet att föra ner det i organisationen.

Anders Tegnell anser att man inte ska använda munskydd för då kan det vara så att man tar på sig ett munskydd på morgonen fastän man är sjuk och därför smitta ändå. Därför är bör ett bättre meddelande till regioner, kommuner, privata äldreboenden, och för LSS boenden. Då avgörs frågan (munskydd eller inte) där den hör hemma, i verksamheten som kan organisera mer på nivån som är på det särskilda boendet.

Ja vad tycker ni? Är ett bör bättre än ett ska i frågan om munskydd visir i äldrevården. Anders Tegnell har många argument för bör.
Min tolkning är att det blir alldeles för många frågeställningar om munskydd eller inte, och frågan ska tas upp till diskussion vid varje arbetsplats, varje region och kommun och enskilda LSS boenden, så hans bör kommer bli väldigt förvirrat och iallafall som jag ser det riskera att ännu fler dör på SÄBO, eftersom man inte har någon fastställd ordning att arbeta efter. Det blir tolkningarnas afton på varje enskild avdelning som gäller. Och den kan vi ju som sagt se vad den har lett till.

Jag tycker att varje åtgärd som kan göras för att dämpa spridning inom äldreboende ska kommuniceras ut som ska.

https://www.svtplay.se/klipp/26702975/senaste-om-coronalaget--over-3-000-doda
Karln är helt enkelt feg. Fostrad i en ”det-är-kränkande-med-krav-och-man-kan-inte-tvinga-nån”-miljö. Eller då, rättare sagt: politikerna (som lyssnar till ”experter”) som styr honom säger att det är så.

Den där helgarderande luddigheten är ett slags ”rådgivande-expert”-språk som slagit rot. Det är bara att läsa alla ”förmodligen”, ”sannolikt” och ”rimligt” här i tråden ...

Tycker nog att förnekarna kör med det där och låter lite som lillgamla låtsasexperter. Alarmisterna är mer rakt på sak, typ ”Till sommaren har alla i Sverige dött. FHM ljuger.”.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-05-08 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in