2020-05-08, 10:16
Avslutad
Varför inte ta med egna påsar och självscanna? Väg frukten utan påsen och lägg den sedan i en tygpåse. Blir det avstämning så förklara tydligt varför vikten inte stämmer.

Ingenting kommer gratis och en impopulär lag kommer inte att ändras om folk finner sig i den.
Citera
2020-05-08, 10:25
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Varför inte ta med egna påsar och självscanna? Väg frukten utan påsen och lägg den sedan i en tygpåse. Blir det avstämning så förklara tydligt varför vikten inte stämmer.

Ingenting kommer gratis och en impopulär lag kommer inte att ändras om folk finner sig i den.

Bra förslag.

Alla kan dock inte självscanna.
Jag tog med egna fruktpåsar och glömde att tala om det för kassapersonalen.
Fick betala för mina egna fruktpåsar.
Citera
2020-05-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, det är lite festligt att folk som är upprörda över plastpåseskatten organiserar sig och gör exakt det som är syftet med plastpåseskatten. Alla miljöfascister står bredvid och ser förundrat på.

Det finns för övrigt skittunna nätkassar som man kan ha i handskfacket och/eller knö ner flera stycken i fickan när man går in och handlar.

Syftet är knappast att jag köper 500 påsar på amazon som är betydligt billigare och mer miljöfarliga än de som säljs här, vilket också innebär minskad skatt åt staten. Men det är resultatet
Citera
2020-05-08, 10:52
Medlem
moderator-hatarens avatar
Hur har kassörskorna koll på om man har med egna plastpåsar till frukten?

ska man informera om att man tagit med dem hemifrån?

isåfall kan man ta deras o säga att man hade med dem hemifrån.. hur ska de veta vilket?
Citera
2020-05-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Hur har kassörskorna koll på om man har med egna plastpåsar till frukten?

ska man informera om att man tagit med dem hemifrån?

isåfall kan man ta deras o säga att man hade med dem hemifrån.. hur ska de veta vilket?

med erfarenhet av kassarbete i dagligvaruhandeln så kan jag meddela att man ofta ser om påsen är från affären eller om det är en gammal som någon tagit med sig. dom brukar bli rätt nötta efter ett tag. men annars är det ganska godtyckligt och det är rätt förlåtet att inte slå in en fruktpåse rör sig om 30 öre hehe
Citera
2020-05-08, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Bra förslag.

Alla kan dock inte självscanna.
Jag tog med egna fruktpåsar och glömde att tala om det för kassapersonalen.
Fick betala för mina egna fruktpåsar.
Jo, alla bör kunna självskanna så länge de inte stulit tidigare eller på andra sätt är tveksamma kunder.

Ditt problem går att lösa genom att inte ta med gamla påsar som du köpt i samma butik. Ta med en tygpåse, alternativt en egen rulle med treliterspåsar från Willys billigaste sortiment. Huvudsaken är att du gör ett nummer av att plastpåseskatten är fånig.
Citera
2020-05-08, 11:29
Medlem
Tsarevitjs avatar
Om jag går in i en affär och de inte har gratis påsar för frukt, grönt och potatis, som Willys, så kommer jag att lägga dessa varor i påsar för bröd eller godis. Sedan kommer jag aldrig mer att besöka den affären. Tacksam att få reda på om ni andra skattekrigare känner till, om det finns fler affärer som tillhandahåller gratis påsar för frukt och grönt, förutom Willys.
Citera
2020-05-08, 11:32
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidl-oscar
med erfarenhet av kassarbete i dagligvaruhandeln så kan jag meddela att man ofta ser om påsen är från affären eller om det är en gammal som någon tagit med sig. dom brukar bli rätt nötta efter ett tag. men annars är det ganska godtyckligt och det är rätt förlåtet att inte slå in en fruktpåse rör sig om 30 öre hehe

Men 30 öre stämmer ju inte!

Jag fick betala 50 öre per fruktpåse. I din butikskedja...
Citera
2020-05-08, 11:49
Medlem
Joomlas avatar
Eftersom tråden ligger i klimat-forumet så bör ju även aspekten av vad skatten ska syfta till kunna diskuteras (de andra trådarna låg i t.ex politik inrikes).

En replik till alla som skriver att TS gör just vad skatten syftar till att uppnå: Hur stor är egentligen nyttan av skatten? Eller som jämförelse, hur mycket miljöincitament finns det bakom skatt på bilism kontra incitamentet att dra in pengar till statskassan? Om vi ponerar att regeringen uppnår en 100% elektrifierad bilpark i landet, tror ni inte att nya skatter kommer för att ersätta de förlorade intäkterna från t.ex bensinskatt?

Likaledes här skulle jag påstå att skatten inte syftar till att minska användningen av plastpåsar. Plast och framför allt plastpåsar har blivit någon sorts symbol för miljöpolitiken idag. Plast har problem men det är inte plastpåsarna i Sverige som utgör det. (Och sen är det ju en diskussion för sig vad som ska ersätta plasten. Tygpåsar? Knappast. Sockerrörspåsar? Njae).
Citera
2020-05-08, 12:06
Medlem
Jag tror inte vi kommer nånstans om vi slutar köpa dessa miljömärkta jävla påsar på ICA för 6 kronor.(Kan nån förklara varför papperskassarna också gick upp till 5:-?)
(Kan nån förklara hur plastkassarna fick sin miljömärkning om dom nu är så miljöfarliga så dom ska beskattas?)
Vi måste dra det till sin spets och skapa problem som kan dyka upp på grund av att vi ska betala överpris för miljömärkt plast.
Mitt förslag är att börja plocka av all onödig plast som förpackningarna i butiken är packade i. T.ex Micropopcorn? Packade i själva papperspåsen. sen ett plasthölje runt det för att sen läggas i själva kartongen. Öppna ta bort plasten och lämna på rullbandet. Dvs ALL plast som är onödig lämnas i butiken. (Blir nått för regeringen att lösa)
Steg 2 Allt som potatis, tomater, och andra lösa varor läggs upp 1 och 1 på rullbandet.
Butikens anställda blir lidande vilket kanske är fel, men situationen blir ohållbar och regeringen får tänka om.
Sen självklart så ska vi låta bli att köpa påsarna över huvud taget. tillverkarna får det tufft och butikerna får ett överflöd av oanvända påsar och staten blir utan skatteeffekten.

Med mera med mera... Ni förstår hur jag tänker
Citera
2020-05-08, 12:23
Bannlyst
Handlade idag. När jag såg att påsen kostade 7 kronor tog jag ingen påse. Gick till butikens entre och hämtade de gröna påsarna knöt ihop 1 och la mina varor i den.

Tror det flesta nu i början kommer missa att påsen kostar 7 kronor. 5 påsar 35 kronor shit va dyrt.
Citera
2020-05-08, 12:39
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag handlar som vanligt, tar de plastpåsar och fruktpåsar jag vill, skiter i att scanna in dom. Frågar nån så har jag "tagit med dom hemifrån".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in