2020-05-08, 14:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vi börjar se en förflyttning från Stockholm till VG? Bevare mig väl.

Fast det är ju ett gott tecken. Det betyder att det värsta är över i Stockholm och att andra regioner förhoppningsvis inte kommer få det värre än det varit i Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ljug inte! Det är INTE +27 på IVA. Möjligtvis att det är 27 nyinlagda idag men det är inte 27 fler som vårdas på IVA som du försöker få det att låta som.
Igår sa Folkhälsomyndigheten.se 1645 idag 1672. Alltså +27.
Citera
Medlem
Kurvan pekar stadigt nedåt och det är stabilt inom sjukvården, men varför i HERRANS namn rapporterar man då 135 nya dödsfall, jag fattar ingenting?

135 nya döda är ju katastrofsiffror, är det jag som är DUM eller är strategin åt HELVETE?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Jag begriper inte. Vad ÄR det som hänt i Sverige? Vet ni er dubbelt så många jämfört med Norge - men tar ni aldrig slut på äldre?

Inget tyder på att det är värre i sverige än genomsnittet, utan treden pekar neråt. Inget tyder heller på att fler dör i sverige än genomsnittet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Jag begriper inte. Vad ÄR det som hänt i Sverige? Vet ni er dubbelt så många jämfört med Norge - men tar ni aldrig slut på äldre?

Det finns chockerande nog fler än 3000 äldre invånare i Sverige.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Vilken dag har det dött flest på nu och hur många va det?
Citera
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Kyrkklockorna ringer titt som tätt. Jag bor nära så jag kan se att det är begravningar när det ringer på förmiddagen. Detta är i en liten liten by långt ut på småländska vishan. I kommunen finns ytterligare fem församlingskyrkor.
Mina grannar säger att det är folk "dör som flugor".
Dom säger att tidningarna är fulla av dödsannonser, imorgon kommer det vara flera sidor med dödsannonser.

Men när man går in på coronakartan, så är det bara 34 coronadöda i hela länet hittills. Detta går ju inte ihop!
Nån som har koll på detta - stämmer inte kartan med verkligheten?

Hur ser det ut där ni bor?

Jovisst dör det normalt folk - men inte alls i denna utsträckningen. Vanligtvis har vi knappt en begravning i månaden här.
Skulle vara intressant få reda på hur det är i andra delar.
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kanske är det så att vissa inte upptäcks/missas att det är Corona. Sveriges Radio pratade om det och hade Kalmar som ett exempel.

Vi har tyvärr begränsade möjligheter att provta i vårt län. Vi måste prioritera hårt vilka vi provtar. Om du pratar bara dödsfall så har vi fem bekräftade och jag känner till lika många till som kan ha avlidit och samtidigt kan ha haft covid-19-infektion, så jag hoppas att provtagningskapaciteten ökar så att diskrepansen minskar, säger Lisa Labbé Sandelin smittskyddsläkare i Kalmar län.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

Förhoppningsvis är det i alla fall uppmärksammat i er ort/kommun om det är oväntat många äldre som dör, så att äldrevårdspersonalen och läkarna har koll på situationen och arbetar aktivt med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det dör väl lite folk av andra orsaker också men annars är det väl konstaterat att massor med gamla inte hamnar i Covid-19 statistiken då de inte testas för det efter sin död.

NU ringer kyrkklockorna IGEN - och jag ser att det är ytterligare en begraving - Alltså två på samma dag. Har aldrig hänt förut. En sån liten ort med en församling på endast 500 personer.
Citera
2020-05-08, 14:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Snälla någon. Det är inte industriernas fel, varför har du problem med att folk försörjer sig? Industrierna kommer inte att stängas.

Smittan lär ju spridas på arbetsplatserna. Det är ju omöjligt att klä upp alla industriarbetare och ingenjörer och övriga i rymddräkter, åtta timmar om dagen plus lunch. Och sedan går alla hem med smittan till sina familjer, barnen tar den till skolan, fruarna tar den till sina jobb inom vård, skola, omsorg och handel, o.s.v. o.s.v..
Citera
2020-05-08, 14:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kurvan pekar stadigt nedåt och det är stabilt inom sjukvården, men varför i HERRANS namn rapporterar man då 135 nya dödsfall, jag fattar ingenting?

135 nya döda är ju katastrofsiffror, är det jag som är DUM eller är strategin åt HELVETE?

Det viktiga är att titta på när dödsfallen inträffat, inte när det rapporterats in. Det är heller inte så relevant att titta bara på ett enskilt dygn.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Igår sa Folkhälsomyndigheten.se 1645 idag 1672. Alltså +27.

Totala IVA-fall ja. Totalt meningslöst. Det som är intressant är hur många som ligger inne just idag jämfört med tidigare perioder. Och det är färre.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Vad var tanken med kvinnan från Leksands berättelse? (kan ha missat poängen)
Hon pratar om hur dom gjort i en kommun med 15.000 invånare...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
42 avlidna rapporterade i Västra Götaland idag, överlägset högsta siffran här.

Hur kan det plötsligt dö så många på en gång, kan det vara eftersläpning. Ja jag har inte hunnit fördjupa mig i siffrorna men det ser verkligen inte normalt ut. Allt ser ut att gå åt helvete nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in