Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Kyrkklockorna ringer titt som tätt. Jag bor nära så jag kan se att det är begravningar när det ringer på förmiddagen. Detta är i en liten liten by långt ut på småländska vishan. I kommunen finns ytterligare fem församlingskyrkor.
Mina grannar säger att det är folk "dör som flugor".
Dom säger att tidningarna är fulla av dödsannonser, imorgon kommer det vara flera sidor med dödsannonser.
Men när man går in på coronakartan, så är det bara 34 coronadöda i hela länet hittills. Detta går ju inte ihop!
Nån som har koll på detta - stämmer inte kartan med verkligheten?
Hur ser det ut där ni bor?
Jovisst dör det normalt folk - men inte alls i denna utsträckningen. Vanligtvis har vi knappt en begravning i månaden här.
Skulle vara intressant få reda på hur det är i andra delar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Kanske är det så att vissa inte upptäcks/missas att det är Corona. Sveriges Radio pratade om det och hade Kalmar som ett exempel.
Vi har tyvärr begränsade möjligheter att provta i vårt län. Vi måste prioritera hårt vilka vi provtar. Om du pratar bara dödsfall så har vi fem bekräftade och jag känner till lika många till som kan ha avlidit och samtidigt kan ha haft covid-19-infektion, så jag hoppas att provtagningskapaciteten ökar så att diskrepansen minskar, säger Lisa Labbé Sandelin smittskyddsläkare i Kalmar län.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965
Förhoppningsvis är det i alla fall uppmärksammat i er ort/kommun om det är oväntat många äldre som dör, så att äldrevårdspersonalen och läkarna har koll på situationen och arbetar aktivt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kid-Stardust
Det dör väl lite folk av andra orsaker också men annars är det väl konstaterat att massor med gamla inte hamnar i Covid-19 statistiken då de inte testas för det efter sin död.
NU ringer kyrkklockorna IGEN - och jag ser att det är ytterligare en begraving - Alltså två på samma dag. Har aldrig hänt förut. En sån liten ort med en församling på endast 500 personer.