2020-05-08, 14:07
Medlem
Stones avatar
Shit, helt otroligt. Hur skall det gå för USA när de öppnar upp igen. De är ju rebelliska av sig.
Citera
2020-05-08, 14:08
Medlem
Madagascars avatar
42 nya dödsfall i Västra Götaland. Dagsrekord i rapporteringen av dödsfall för den regionen.
Citera
2020-05-08, 14:09
Avslutad
42 avlidna rapporterade i Västra Götaland idag, överlägset högsta siffran här.
Citera
2020-05-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det hela är egentligen ganska enkelt. Ett samhälle är ute på djupt vatten i den stund man överger moraliska principer till förmån för osäkra framtidsprognoser och matematiska abstraktioner. Då tänjer man på gränserna för den etablerade moraliska ordningen vilket av uppenbara skäl inte är önskvärt. För var går gränsen för tänjandet av gränsen egentligen? När man inte har absolut visshet om en strategi så måste det direkta värnandet om människoliv sättas i främsta rummet. Det är självevident att varje dödsfall är ett misslyckande och att antalet dödsfall måste begränsas i högsta möjliga mån. Något som Sverige har misslyckats kapitalt med. Och att hänvisa till trosföreställningar om hur framtiden kanske blir eller inte blir är som sagt inte moraliskt acceptabelt. Moraliska gränser kan inte tänjas hur som helst utifrån abstraktioner och diffusa framtidsprognoser.
Jag tror du har fel men med rådande moralprinciper rätt. Jag tror att Mänskliga rättigheter kommer omformuleras i framtiden när överbefolkningen är ett faktum. Jag tror att när man ser konsekvenserna i ekonomin i världen pga nedstängningarna pga covid 19 kommer man aldrig mer ta samma beslut för ett virus som Corona. Moraliska principer kan alltid omförhandlas om det behövs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte exakt 6 miljoner. Det är bara en förenklad beskrivning av flockimmunitet.
Det verkar ju vara konsensus att det inte finns något annat alternativ än flockimmunitet för att hantera Covid i långtidförloppet. Sen kan man nå dit antingen via smitta eller vaccin. Men med tanke på hur liten risken är på individnivå (IFR<<0,1%) för friska känns det väldigt osäkert om vaccin överhuvudtaget kommer ges till majoriteten (dvs killgissningvis under 60 och frisk). Till riskgrupper men ganska kort kvarvarande medellivslängd är det nog lämpligt att smitta via vaccin (som man kanske kan riska att ge inom något/några år utan fullstädig kontroll på biverkningar). Men min gissning är att majoriteten av de ex. 60% som ska smittas globalt kommer bli immuna/partiellt immuna via smitta.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
MERS har funnits i 8 är utan att man hittat ett vaccin, trots att man försöker. Varför skulle man vara mer optimistisk för SARS? Visst, det satsas mer resurser, men det är ändå ingen garanti.

Is there a vaccine for MERS‐CoV? What is the treatment?
No vaccine or specific treatment for MERS is currently available, however there are several vaccines for MERS in development. Treatment is supportive and based on a person’s clinical condition.

https://www.who.int/news-room/q-a-de...irus-(mers-cov)

Vilka coronavirusvarianter då?

Trodde det inte fanns något vaccin ännu mot något coronavirus.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
SARS dog ut av sig själv innan man ens hunnit klart med fas 1 i labbet.
Inte fan vet jag vilka coronavirusvarianter det finns.
Såg i läkartidningen att de kollat på 70 olika varianter utav coronavirusen.
Jag har trott att olika influensor har sitt ursprung ur olika coronavirusvarianter där sjukdomar som fågelinfluensa tex har bildats.

Ok, har själv fattat det som att influensavirus och coronavirus är båda virus men inte samma sort,

precis som hund och katt båda är djur men inte samma sort.

Bunsofsteel tipsade ju här om att det finns vaccin för hundar mot kanincoronavirus, jag läste om en av produkterna och där talas om ett års immunitet
https://www.merck-animal-health-usa.com/pdfs/nobivac/studies/canine-cough-cirdc/1-year-Bb-DOI-Lehr-2008.pdf

Bara att jag inte hört talas om vaccin mot coronavirus för människor innan så därför jag frågade.
Citera
Medlem
Gillar att man säger att sverige lyckas "hålla ner kurvan" - alltså att IVA-vården ej kollapsat av överbeläggning. Enda anledningen till det är ju att så jävla många dör utan att IVA-vårdas. Hade man faktiskt försökt rädda gamlingarna så hade IVA varit fullt direkt. Så jävla bisarr grej - man låter alla dö för att kunna vidhålla att vi "lyckats hålla ner kurvan"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Försök att förstå att flockimmunitet inte är någon strategi. Det inte ens ett mål, utan ett ofrånkomligt faktum, inte bara för Sverige utan för hela mänskligheten. Detta förutsatt att det tar minst två år innan det finns ett vaccin som är distribuerat och färdigt för omedelbar användning. Observera att detta är extremt snabbt.

Jag har redan besvarat det, AT har sagt att det är dit vi måste . Man nårett mål.

Det är inget ofrånkomligt faktum, lika lite som något annat är ett ofrånkomligt faktum, när det gäller människors förmåga att kämpa för sin överlevnad.

Hade alla tänkt som du ute på savannen när lejonet jagade en, "Det är ett ofrånkomligt faktum att lejonet kommer döda mig", så hade alla lagt sig platt och låtit lejonet mumsa på dem och människorna hade dött ut.

Jag och flera andra skribenter har också flera gånger om postat mycket bra och gedigen kunskap om vad man sett vid andra pandemier/epidemier. Såsom Spanskan där det lönade sig mycket bra att bekämpa smittspridning.

Att du inte tar till dig någon sådan information överhuvudtaget, utan fortsätter mässa om att alla kommer att smittas oavsett vad man än gör, är något jag nog inte kan hjälpa till med.

Mer än att säga: Varför vara en domedagsprofet. Kämpa för livet istället.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
42 avlidna rapporterade i Västra Götaland idag, överlägset högsta siffran här.

Påskfirandet (resandet) som börjar spöka här är min tro.

Nu har ju nästan alla industrier öppnat upp igen så smittspridningen lär ju inte direkt minska i GBG.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Kom in sent, har antalet döda redovisats?
Såg siffran 137 i expressen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag hatar inte FHM, jag säger att de inte vet.

Men hänvisa du till någon studie de har gjort.

Alltså, jag menar en vetenskaplig sådan och inte några gissningar.

Klarar du det så är det många som kommer att hylla dig för det är nämligen något alla saknar och efterfrågar. Vad FHM baserar sina beslut på.

Annars tro jag att "roulett"-forskaren Björn Olsen snart har svaret på smittläget i Sverige
Själv så tycker jag att det här har utspelat sig exakt längs med den bana som FHM beskrev.

Jag och många andra gav 0.1% av befolkningen som riktvärde för antal döda redan för två månader sen. Det var inte några gissningar, varken då eller nu.

Vetenskapen sa redan då att man sannolikt skulle få temporär immunitet, och ett livslångt ”immunförsvar” mot viruset om man återinfekterades. Det är i linje med andra liknande virus.

Man visste för flera månader sen hur åldersstrukturen såg ut bland de döda.

Man visste för flera månader sen att överlevnadsgraden i respirator var jättedålig, och nästan obefintlig bland äldre. Det var aldrig respiratorn som bestämde vem som fick leva, så att prognosera antal döda i antal respiratorer var alltid dömt att slå fel.

Riktvärden för mörkertal fanns redan då, därav riktvärde för dödstal. Jag sa för minst sex veckor sedan att alla kurvorna verkar vika av när man nått 300 döda/1M i ett område, vilket antyder att flockimmunitet börjar göra sig till känna då (15-30% smittade). Det mönstret har återupprepats, nästan exakt, i länder över hela världen.

Allt det här var information som fanns redan då, men vi som förde fram den blev anklagade för att desinformera och förminska viruset. Och nu när allt det här faller på plats så heter det att vi ”chansade”, ”hade tur” eller att ”det är sammanträffanden”.

Det kan ju folk få intala sig bäst de vill.
Citera
2020-05-08, 14:11
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Inte om du kollar på https://c19.se/, då är det 9.5% lägre.
Men varför? Vad är åldern på de inlagda? Fortfarande triage?
Slut på personal? Utr? Mediciner?
Vilken hemsk tanke om det är mindre allvarligt sjuka? Fyfan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in