Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag hatar inte FHM, jag säger att de inte vet.
Men hänvisa du till någon studie de har gjort.
Alltså, jag menar en vetenskaplig sådan och inte några gissningar.
Klarar du det så är det många som kommer att hylla dig för det är nämligen något alla saknar och efterfrågar. Vad FHM baserar sina beslut på.
Annars tro jag att "roulett"-forskaren Björn Olsen snart har svaret på smittläget i Sverige
Själv så tycker jag att det här har utspelat sig exakt längs med den bana som FHM beskrev.
Jag och många andra gav 0.1% av befolkningen som riktvärde för antal döda redan för två månader sen. Det var inte några gissningar, varken då eller nu.
Vetenskapen sa redan då att man sannolikt skulle få temporär immunitet, och ett livslångt ”immunförsvar” mot viruset om man återinfekterades. Det är i linje med andra liknande virus.
Man visste för flera månader sen hur åldersstrukturen såg ut bland de döda.
Man visste för flera månader sen att överlevnadsgraden i respirator var jättedålig, och nästan obefintlig bland äldre. Det var aldrig respiratorn som bestämde vem som fick leva, så att prognosera antal döda i antal respiratorer var alltid dömt att slå fel.
Riktvärden för mörkertal fanns redan då, därav riktvärde för dödstal. Jag sa för minst sex veckor sedan att alla kurvorna verkar vika av när man nått 300 döda/1M i ett område, vilket antyder att flockimmunitet börjar göra sig till känna då (15-30% smittade). Det mönstret har återupprepats, nästan exakt, i länder över hela världen.
Allt det här var information som fanns redan då, men vi som förde fram den blev anklagade för att desinformera och förminska viruset. Och nu när allt det här faller på plats så heter det att vi ”chansade”, ”hade tur” eller att ”det är sammanträffanden”.
Det kan ju folk få intala sig bäst de vill.