2020-05-08, 12:18
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det börjar vända nu, strategin vi för här i Sverige, det börjar sannolikt se sin position som omöjlig när det börjar visa sig att det kan gå att bli av med viruset utan att landets ekonomi dör.

Nya riktlinjer börjar ta sig ut nu, från att inget hjälper och att de gamla skulle dö eller tillfriskna i sina sängar vid c19-misstanke(utan test) till att nu ska peronalen ha skydd(munskydd, visir och handskar)vid all kontakt utöver (normala?) hygienrutiner, dessa rutiner för att skydda de gamla, inte personalen.
Precis alla misstänkta ska testas och även få vård om behov finns och andningsmask och skärpta skyddsrutiner vid positivt svar för att isolera smittan och skydda personalen.

Vad detta betyder är att vår strategi är nu avdödad och pråmen Sverige så sakteliga håller på att vända men precis som vi under lång tid fått vänja oss vid att folk kommer dö så vi inte gör uppror så kommer även vändningen ta onödigt lång tid så vi inte ska ifrågasätta den.

Börjar se en ljusning!
Jag har haft midjelångt hår större delen av livet men iom att jag hade praktik klippte jag av det eftersom jag inte ännu hade rutiner med vanan av vård och samma sak gällde givetvis naglarna. Döm om min förmåga att undersköterskorna gjorde nagelförlängningar, bar smycken och nagellack, slog (på skoj) sugkoppsverktyget i huvudet på en äldre man som hade stopp i avloppet, inte bar handskar (och när jag såg någon bära det användes samma som städat toaletten för att hänga ren tvätt) och att handsprit inte förekom i flera än ETT hem och inte via hemtjänsten. Såklart har jag reagerat förr inom vården. En undersökning av sköterskor chockerade mig lika mycket när de inte tvättade händerna vare sig före eller efter och först när jag sa något kom två, TVÅ sjuksköterskor på att gynekologisk koll och handtvätt åtminstone efteråt borde ske 😷 Samma sak när jag följde någon upp till kirurg och sköterskan först hostade mot mig och sedan 2 ggr ner över utrustningen som knappast längre kunde räknas som sterila trots att hon bar handskar och provtagningsmaterialet var noga förslutet i hygieniska förpackningar.

Människor dör för att svensk vård har en urusel hygien. Kunskaperna är dessutom lägre ju mindre utbildad personalen är och mindre utbildad personal kan även innebära att de är mindre begåvade och då måste det drillas in om och om och om igen, vikten av god hygien och att arbeta efter basala hygien rutiner. Stickprovkontroller skulle kunna skrämma förebyggande. Vi kollar restauranger men inte vård och äldreomsorg?

Det räcker med att EN smittad gör något liknande av allt jag sett, som sker kontinuerligt överallt, för att sprida smitta och antagligen skulle vi rädda många liv om vi uppmärksammade vårdens slarv istället för att se på när det fungerar. För covid-19 är ett bevis om något på att det INTE fungerar som det borde. Om man inte tror på oss som kan berätta om hur mycket det slarvas.

Besöksförbud till äldreboende hjälper knappast när det är personalen som missköter sig och bär smittor, bakterier och annat mellan patienterna.
Citera
2020-05-08, 12:18
Medlem
A recent study by the State Key Laboratory for Diagnosis and Treatment of Infectious Disease at Zhejiang University in China indicated that the ability of the virus to mutate was stronger than expected and that this might have an impact on the deadliness of various strains.

“We still don’t know much about the association between mutations and virulence, transmissibility or mortality,” Li of BGI said, but added that he thought the Zhejiang University study would “help answer these concerns.”

Jag förstår inte varför Giesecke säger att viruset inte muterar? Nästan samtliga rapporter säger ju att viruset har en stor förmåga att mutera? Konstigt.
Citera
2020-05-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag säljer inte min röst till någon. Jag delar med mig den gratis.
Så du får väl kalla mig naiv om du vill det.

Jag säger ju att allt handlar om ekonomi.
Man väljer ekonomiskt vad som är av vikt osv
Just nu håller man inne med pengar till riskgrupper men delar gladeligen ut pengar till media.
Är media en riskgrupp?.
Allt är sammanknutet. Vad som är mest viktigt skiljer sig i uppfattning mellan olika personer. Men utan pengar kan man inte göra nåt.
Kanske det är viktigare att en tidning med 200000 läsare och 40 anställda finns kvar, än att 10 stycken 85-åringar lever ett varsitt år till?
Vad som är rätt eller fel finns det nog inget svar på.
Citera
2020-05-08, 12:19
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finns det verkligen så många politiska uppfattningar om detta på gräsrotsnivå? De flesta har nog ett pragmatiskt förhållningssätt.

Ser att Johan Giesecke nu citeras i Aftonslasket:

Vad skall gubben säga då? Shit, vi fuckade up det, råkade ha ihjäl 20 000 Svenskar i onödan. Killen har varit med om att göra den sämsta bedömningen i vårt lands historia.

Om ett år har vi redan vaccin. Kanske till och med till hösten.
Citera
2020-05-08, 12:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Precis. Vi ser möjligtvis sådana tecken redan nu. Vad ska mupparna Löfven och Tegnell säga då? När deras "strategi" mördat 3000 människor i onödan. Ska dom hyllas då också av dumma svenska folket = fårskocken?

Om viruset försvagas något kommer enbart riktigt gamla och svårt sjuka sedan innan dö, en helt annan situation än den som varit nu.
Exakt. De länder som skjuter upp sin eventuella peak tjänar ju på detta faktum, de har handlat korrekt i en situation fylld av osäkerheter då detta virus började sprida sig.

Deras sjukvård kommer aldrig att bli belastad på gränsen till sammanbrott, de kommer troligen att få liknande antal döda som vid en vanlig säsongsinfluensa. Och så vidare osv osv.
Citera
2020-05-08, 12:21
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Inte som du tror, var har du fått det ifrån att "alla" kommer att smittas.

Pandemier är ingen matematik, vi talar om biologi .

Ja de länder som lyckas bli av med smittan och som lyckas släcka uppblossande smittungar med hjälp av testning och smittspårning kommer att komma ut som vinnare. Giesecke-Tegnellinjen är att alla kommer att smittas. Det är bara ett sätt att lindra plågorna för landet Sverige just nu. Man hoppas att andra länder ska smittas lika mycket.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dock har ju dom sagt det motsatta? Att det är mer aggresvivt nu?

Det beror iof vad du menar med "aggressiv". Viruset verkar ha blivit bättre på att fästa på mänskliga celler, men ingenting tyder på att det blivit dödligare.
Citera
Bannlyst
Många här i tråden är lika jävla rädda som mig.

Stannar hemma träffar ingen håller sig typ isolerade i månader. För många tänker som mig. Tänk om jag blir sjuk och ligger med 40 graders feber i veckor. Livrädd för att somna för att man ska sluta andas på natten.

Men tänk om det inte blir värre än en. Vanlig förkylning för dig och mig? Har vi suttit i en isoleringcell som om vi sitter på alcatraz i USA pga att vi är rädda för att bli förkylda? Tänk om det inte blir värre för just dig och mig.

Jag har efter 8 veckor nästan total isolering börjat träffa folk igen. Detta kan pågå hur länge som helst ingen vet.
Citera
2020-05-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vet vi den etniska fördelningen av döda? Mycket tidigt var det en kraftig överrepresentation av bl.a. Somalier, hur ser det ut idag, någon som jobbar i intensivvården vet säkert?

Jag menar, England och Belgien har ju också stora invandrargrupper från Mena......finns det ett samband?

Det samband jag kan se mellan England och Sverige är att båda länderna var långsamma och tveksamma till att införa restriktioner. Tyvärr ingen koll på Belgien. Europas centralland med både EU och NATO. Dessutom ett delat land. Något som gått snett där.
Citera
2020-05-08, 12:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skev om att ambulanspersonal kan åka ut till covid-19 och ge syrgashjälp i hemnet, därför att ja, personligen,känner till ett sådant fall, och vet att det därmed förekommer. Dessutom har reportage visats om detta.

Du skriver nu om hemtjänst. Hur krassliga de gamla är avgör säkert vilka vårdinsatser som sätts in. Är det en riktigt krasslig, försvagad och multisjuk och väldigt gammal människa så kanske läkare väljer att sätta in vård i livets slutskede istället för syrgashjälp. Detta innebär att patienten får morfin istället för syrgashjälp så att patienten får dö i frid i hemmet, istället för att få tillbringa sina sista dagar på sjukhus i svår ångest under en syrgasbehandling som ändå inte hjälper, och med noll möjlighet till respiratorbehandling, som bara skulle vara helt meningslös. Ja, människor dör, speciellt de äldre multisjuka. Det är därför vi måste skydda dem ifrån smittan.
Hur skall vi kunna skydda dem när personal eventuellt bär på smittan.
Vore det inte viktigt att testa personal, inte säga, vi testar endast de med symtom. De har ju redan smittat boende, vad fyller det då för funktion?
Svårt det här. Det förstår jag fullt ut.
Jag förstår ju varför smittan kommit in på äldreboenden bland annat.
Nu har man ju besöksförbud men man ser inte på nya vikarier som besökare tex.
Citera
2020-05-08, 12:23
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
A recent study by the State Key Laboratory for Diagnosis and Treatment of Infectious Disease at Zhejiang University in China indicated that the ability of the virus to mutate was stronger than expected and that this might have an impact on the deadliness of various strains.

“We still don’t know much about the association between mutations and virulence, transmissibility or mortality,” Li of BGI said, but added that he thought the Zhejiang University study would “help answer these concerns.”

Jag förstår inte varför Giesecke säger att viruset inte muterar? Nästan samtliga rapporter säger ju att viruset har en stor förmåga att mutera? Konstigt.
Nej det är inte konstigt alls. De vill att det skall vara så, för då kan eventuellt deras taktik vara applicerbar. Nu vet ju alla att viruset muterar, så vi kommer ju inte bli av med det.

Detta är den största skandalen i Sveriges historia.
Citera
2020-05-08, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det beror iof vad du menar med "aggressiv". Viruset verkar ha blivit bättre på att fästa på mänskliga celler, men ingenting tyder på att det blivit dödligare.

Är villig att hålla med. Jag tycker själv den dödar mindre offer. Vilket syns tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in