Citat:
Jag har haft midjelångt hår större delen av livet men iom att jag hade praktik klippte jag av det eftersom jag inte ännu hade rutiner med vanan av vård och samma sak gällde givetvis naglarna. Döm om min förmåga att undersköterskorna gjorde nagelförlängningar, bar smycken och nagellack, slog (på skoj) sugkoppsverktyget i huvudet på en äldre man som hade stopp i avloppet, inte bar handskar (och när jag såg någon bära det användes samma som städat toaletten för att hänga ren tvätt) och att handsprit inte förekom i flera än ETT hem och inte via hemtjänsten. Såklart har jag reagerat förr inom vården. En undersökning av sköterskor chockerade mig lika mycket när de inte tvättade händerna vare sig före eller efter och först när jag sa något kom två, TVÅ sjuksköterskor på att gynekologisk koll och handtvätt åtminstone efteråt borde ske 😷 Samma sak när jag följde någon upp till kirurg och sköterskan först hostade mot mig och sedan 2 ggr ner över utrustningen som knappast längre kunde räknas som sterila trots att hon bar handskar och provtagningsmaterialet var noga förslutet i hygieniska förpackningar. Det börjar vända nu, strategin vi för här i Sverige, det börjar sannolikt se sin position som omöjlig när det börjar visa sig att det kan gå att bli av med viruset utan att landets ekonomi dör.
Nya riktlinjer börjar ta sig ut nu, från att inget hjälper och att de gamla skulle dö eller tillfriskna i sina sängar vid c19-misstanke(utan test) till att nu ska peronalen ha skydd(munskydd, visir och handskar)vid all kontakt utöver (normala?) hygienrutiner, dessa rutiner för att skydda de gamla, inte personalen.
Precis alla misstänkta ska testas och även få vård om behov finns och andningsmask och skärpta skyddsrutiner vid positivt svar för att isolera smittan och skydda personalen.
Vad detta betyder är att vår strategi är nu avdödad och pråmen Sverige så sakteliga håller på att vända men precis som vi under lång tid fått vänja oss vid att folk kommer dö så vi inte gör uppror så kommer även vändningen ta onödigt lång tid så vi inte ska ifrågasätta den.
Börjar se en ljusning!
Nya riktlinjer börjar ta sig ut nu, från att inget hjälper och att de gamla skulle dö eller tillfriskna i sina sängar vid c19-misstanke(utan test) till att nu ska peronalen ha skydd(munskydd, visir och handskar)vid all kontakt utöver (normala?) hygienrutiner, dessa rutiner för att skydda de gamla, inte personalen.
Precis alla misstänkta ska testas och även få vård om behov finns och andningsmask och skärpta skyddsrutiner vid positivt svar för att isolera smittan och skydda personalen.
Vad detta betyder är att vår strategi är nu avdödad och pråmen Sverige så sakteliga håller på att vända men precis som vi under lång tid fått vänja oss vid att folk kommer dö så vi inte gör uppror så kommer även vändningen ta onödigt lång tid så vi inte ska ifrågasätta den.
Börjar se en ljusning!
Människor dör för att svensk vård har en urusel hygien. Kunskaperna är dessutom lägre ju mindre utbildad personalen är och mindre utbildad personal kan även innebära att de är mindre begåvade och då måste det drillas in om och om och om igen, vikten av god hygien och att arbeta efter basala hygien rutiner. Stickprovkontroller skulle kunna skrämma förebyggande. Vi kollar restauranger men inte vård och äldreomsorg?
Det räcker med att EN smittad gör något liknande av allt jag sett, som sker kontinuerligt överallt, för att sprida smitta och antagligen skulle vi rädda många liv om vi uppmärksammade vårdens slarv istället för att se på när det fungerar. För covid-19 är ett bevis om något på att det INTE fungerar som det borde. Om man inte tror på oss som kan berätta om hur mycket det slarvas.
Besöksförbud till äldreboende hjälper knappast när det är personalen som missköter sig och bär smittor, bakterier och annat mellan patienterna.