2020-05-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Även om det inte gör så stor skillnad så tycker jag ändå att du kan göra din dagliga sammanställning så sent på dagen som möjligt så att alla dagens siffror hinner komma in.

Jag kan svara
Sverige 99
Ryssland 88
Tyskland 82
Polen 22
Danmark 8
Finland 3
Norge 1
Estland 1
Litauen 1

Vi har har ju fler dödsfall/dag i Sverige än USA räknat till antal invånare :/
Citera
2020-05-07, 22:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ingen måste eller skall någonting, det är den typen jag använder, varför inte köpa rätt typ av skydd om du nu tänker köpa andningsskydd.
Nej jag tänker inte köpa något.
Citera
2020-05-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ok, mamma, pappa - och du.

Hatten av för att du orkar bemöta alla tolkningar om massmord och liknande.

Uppenbarligen är vi få som arbetar inom vården som ifrågasätter strategin. Det är influencers som är Nationalekonomer och liknande som tror sig veta något om epidemiologi. De har aldrig funderat över sin egen eller anhörigas dödlighet och får panik när de ser att 100 tals människorndör.

Jag tänkte avslöja något för alla oinvigda. Äldre dör varje dag på sjulhus. Jag har under min korta karriär säkert haft ett 100-tal palliativa patienter.

Att dö när man är 95 år är fullt tillåtet. Vid 85 år med. Fan det är tillåtet att dö vid 75 år när din biologiska ålder snarare är 100 år.

Vet ni vad, det står i dödsorsal att det var corona. Men det var inte corona som tog död på dem egentligen. Det var 50+ års leverne, supande, rökande, ätande, stillasittande som stod för 99%. Corona bara knuffade till sista procenten.

Jag förstår att ni är oroliga, vi har bara ett liv och det kommer ta slut. Det är jag 100% säker på. Att det blir corona som tar ihjäl dig? Inte så sannolikt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar starkt verkligen om det funkar med egengjorda munskydd i bomull?

Jag undrar också, men den lilla marginal det är att ha på sig och eventuellt hindra smittan gör jag gärna. Och många gör samma har jag hört, finns väl också en FB grupp om det också. Facebook alltså.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ingen måste eller skall någonting, det är den typen jag använder, varför inte köpa rätt typ av skydd om du nu tänker köpa andningsskydd.

Jag använder själv munskydd som är 3 lags 3M. Dessa funkar bra och man kan byta dessa ofta efter besök i olika miljöer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Covid-19 gallrar i så fall på helt fel ställen i Världen.

Titta på vilka länder som driver på befolkningsökningen. Titta även på vilka länder som har problem med alldeles för låga födelsetal. Jämför sedan med var Covid-19 har drabbat hårt respektive lindrigt. Ser du ett mönster?

Men det är ju som sagt bara rapporterade fall. De fattigare folkrika länderna, testar knappt och har inga bra system för registrera alla. I verkligen så lär de vara värst drabbade, bara att det inte syns i statistiken än.
Citera
Medlem
Citat:
Så är det, de andra länderna kopierar nu Sveriges strategi.
Ni fattar inte varför man har lockdown och kommer aldrig att göra det.
Kopierar Sverige my ass ni är bra dumma i huvudet.
Orkar inte förklara varför man har lockdown ni får tänka själva.
Citera
2020-05-07, 22:07
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Hörru, om du inte själv är en lortgris finns det ingen anledning att ta illa vid dig.

Om du inte tror att hela världen haft ögonen på fenomenet Sverige inför sitt val att öppna får du väl tro det. Om Sverige hade fullständigt skenat iväg hade de aldrig vågat öppna. Nu har de sett att det går att ta hand om sina sjuka trots att man har ett öppnare samhälle än de själva tidigare haft.

För du tror väl inte att de inte inser att smitta och död kommer att spridas mer nu när de öppnar upp?

Jag tar inte illa vid mig och tyckte det var kul när du skrev det första gången. Fått mig många skratt av vad folk skrivit här sen jag blev rätt aktiv i tråden för nån dag sen. Men när du skriver flera inlägg med one-liners om lort m.m. till flera olika så blir det tramsigt spam som gör tråden svårare att följa.

Jamen då pratar du ju om en annan sak nu då. Du sa ju att andra länder kopierar Sveriges strategi när de inte gör det. Klart andra länder haft ögonen på Sverige eftersom vi stuckit ut. Men om Sverige är skälet till att vissa länder öppnar är rätt svårt att veta även fast jag tvivlar. Men kopierar strategin gör de oavsett inte och jag har fortfarande inte sett något f.d. lockdown-land som ens kör samma restriktioner till den grad att det är väldigt likt, just nu alltså.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Typ "Tegnell, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör"?

Tycker att den jämförelsen var klyftig i sammanhanget. Kan tänka mig att Tegnell tänker så själv på presskonf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Om man jämför länderna i världen nu, så ligger tre länder sämst till: Belgien England och Sverige. Cirka 8 till 9 dödsfall per dag / miljon invånare.
Sen är det ett stort hopp till Italien Spanien m.fl. som har omkring 4 till 5 dödsfall/dag & miljon.

Vet vi den etniska fördelningen av döda? Mycket tidigt var det en kraftig överrepresentation av bl.a. Somalier, hur ser det ut idag, någon som jobbar i intensivvården vet säkert?

Jag menar, England och Belgien har ju också stora invandrargrupper från Mena......finns det ett samband?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Rh har ingen betydelsee.

A population 32.16% patienter 37.75% dödsfall 41.26%
B population 24.90% patienter 26.42% dödsfall 24.27%
AB population 9.10% patienter 10.03% dödsfall 9.22%
O population 33.84% patienter 25.80% dödsfall 25.24%

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2.full.pdf

O- blod ges till alla grupper om man behöver rädda livet på någon som förblöder dvs det passar bra till alla grupper. De andra kan inte få blod från varandra!
Så A verkar ligga sämre till men även O då detta är kompatibelt med A (som ett A)??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jo jag är arg! anledningen är att jag har en dotter som arbetar inom sjukvården!
Och du ska veta EN sak!
Jag lägger inte någon politisk färg i detta! Men på det sättet direktiven gått ut för att stoppa smittan blir jag otroligt upprörd!!
Jag skiter fullständigt i om det är Mao ister eller Nasister!
Jag bryr mej endast om vårt land och i synnerhet våra äldre! Dom har en tuff tillvaro nu!

Det har de alltid gällande alla typer av virus.
Av någon anledning är det först nu som många börjar värna de äldre.
Har inte sett liknande trådar för andra sjukdomar som slår ut äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in