2020-05-08, 08:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Fasadbelysningen som var släckt på SD s hus på kvällen/natten när Lena blev mördad verkade tingsrätten inte lägga så stor bikt vid trots trots att vittnet uppmärksammat det och att belysningen brukade brinna de andra dagarna på året men inte då, det verkar misstänkt.

Det vittnet var mycket detaljrik i sitt vittnesmål. Hon kom ihåg många saker. T ex mindes hon exakt antal fasadlampor, att rullgardinen var bara halt nerdragen och att lampan i samma rum (sovrummet) lyste på natten. Allt detta var ovanligt och det var så hela natten. Vittnet mindes detta då hon varit uppe flera gånger under natten eftersom hon var orolig efter ett besök på vårdcentralen den 14: maj.

TR hade nog tilltro till det vittnet, med sågade ändå det.
sid 43; domen:

" Tingsrätten anser inte att det finns anledning att tvivla på de uppgifter som Judit-Kornelia Zacsko lämnat. De innebär dock inte att det går att dra några närmare slutsatser om Stefan Davidssons agerande den aktuella natten."

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=43

Men det är nu, som jag börjar fundera över betydelsen av orden indicier och bevis!

Kanske behöver jag fördjupa mig i deras betydelse mer.

För mig blir det plötsligt uppenbart att betydelsen av ordet indicium är extremt viktig.

För mig som lekman gör just detta vittne en mycket viktig iakttagelse. det är något som avviker mot det normala, vilket hon registrerar med en stor säkerhet. Hon vet hur det brukar vara, hon har stort detaljsinne, hon lägger märke till avvikelserna.

Men hennes vittnesmål blir också sågat!

Det är väl just det här som utmärker ett indicium. Enskilt betyder det inte så mycket, men tillsammans med andra indicier bildar det ett mönster. Men om man sågar varje indicium på det här sättet kan det ju aldrig bli tillsammans.
Citera
2020-05-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det borde polisen reda ut men det kanske inte finns mycket att reda ut då man inte vet så mycket mer om mannen än att han gick där med en påse i handen och att tiden och riktningen stämmer
med signaler i LW:s mobil samt område för masten Hjalmar Bergmans väg 54, där LW:s mpbil befunnit sig.
Vittnet har kanske sagt allt vad vittnet såg.
Man kunde ju ha efterlyst mannen och bett honom höra av sig.
Förvisso.
I de bästa av världar skulle nåt sånt ha kunnat ske. Men nu är vi i Sverige.
Här hade tidningen Metro genom journalisten Karl Enn Henricsson (numera på AB) redan på Dag2 efter försvinnandet konstaterat att var ett svartsjukedrama.
Därigenom lär den målsökande roboten hos Örebropolisen, d v s tänkandet, ha ställts in och låsts på SD.

Att gå ut och efterlysa en alternativ gärningsperson och be denne träda fram kanske inte sågs som meningsfullt?
Redan på tisdagen 15 maj hade ju SD varit på förhör och anhållits.
Saken var liksom redan biff.
Senast redigerad av Carinah78 2020-05-08 kl. 09:02.
Citera
2020-05-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det kan ha varit en annan som använt SD:s dator men det är upp till åklagarna att bevisa. Det har de ju tyvärr inte lyckats med. TR måste väl därför döma att det var SD själv som nyttjat den.

Nä hä du min gode @Rosamund❗det får du mig aldrig att tro att det kan ha varit någon annan som satt vid SD's Laptop under Måndags-kvällen den 14:e Maj året 2018 klockan: 23:34:16, det är helt självklart att det var SD själv i egen hög person som satt vid sin egen dator vid det då aktuella tillfället, något annat är helt otänkbart, dessutom tycker jag att vi skall vara mycket stolta över att ha en sådan suverän användare som @MrBarnaby inom L*na Wesstr*m-tråden, det vill säga, är det någon som verkligen är intelligent och har ögonen med sig, så är det @MrBarnaby.

Användaren @MrBarnaby har ju verkligen lyckats med sin fulla kraft att bevisa att SD är fullkomligt oskyldig till mordet på L*na Wesstr*m då vederbörande satt hemma på Bet*svägen bakom sin egen Laptop klockan: 23:34:16.

Enligt ovan skrivet, så är jag säker på att Ing*ar Backm*n mycket väl kände till detta på ett mycket tidigt stadium, efter som vederbörande senare i tiden kunde deklarera för rätten att vederbörande visste till 100% att dennes klient inte var den personen som tidigare hade bragt livet om L*na Wesstr*m.

Det skulle verkligen vara mycket intressant att få höra vad den gode Ing*ar Backm*n har att säga om "Motorvägsmannen" ... men det är helt förståeligt ifrån min sida om att inte den gode Ing*ar Backm*n vill skvallra utan att vederbörande helt enkelt tycker att det är en sak för Polisen och KammarÅklagaren Åsa Hiding att sköta om.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-05-08 kl. 09:03.
Citera
2020-05-08, 09:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det vittnet var mycket detaljrik i sitt vittnesmål. Hon kom ihåg många saker. T ex mindes hon exakt antal fasadlampor, att rullgardinen var bara halt nerdragen och att lampan i samma rum (sovrummet) lyste på natten. Allt detta var ovanligt och det var så hela natten. Vittnet mindes detta då hon varit uppe flera gånger under natten eftersom hon var orolig efter ett besök på vårdcentralen den 14: maj.

TR hade nog tilltro till det vittnet, med sågade ändå det.
sid 43; domen:

" Tingsrätten anser inte att det finns anledning att tvivla på de uppgifter som Judit-Kornelia Zacsko lämnat. De innebär dock inte att det går att dra några närmare slutsatser om Stefan Davidssons agerande den aktuella natten."

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=43

Men det är nu, som jag börjar fundera över betydelsen av orden indicier och bevis!

Kanske behöver jag fördjupa mig i deras betydelse mer.

För mig blir det plötsligt uppenbart att betydelsen av ordet indicium är extremt viktig.

För mig som lekman gör just detta vittne en mycket viktig iakttagelse. det är något som avviker mot det normala, vilket hon registrerar med en stor säkerhet. Hon vet hur det brukar vara, hon har stort detaljsinne, hon lägger märke till avvikelserna.

Men hennes vittnesmål blir också sågat!

Det är väl just det här som utmärker ett indicium. Enskilt betyder det inte så mycket, men tillsammans med andra indicier bildar det ett mönster. Men om man sågar varje indicium på det här sättet kan det ju aldrig bli tillsammans.

Det är därför det kallas att indiciecall inte är starkare än den svagaste länken i indiciekedjan.

Alla andra indicier blir givetvis sågade om ett indicium brister. Här har vi t o m flera saker som brister: alternativa GM är inte uteslutna, MGM kan inte bindas till MP, inget mordvapen har hittats etc.

Domen i sig är helt korrekt, notknapparen. Det var för många svaga länkar i kedjan.
Citera
2020-05-08, 09:17
Medlem
Från NA idag:

Ovissheten om vad som hände speglar området. Få vill eller vågar prata med oss och när vi vandrar genom villaområdet möts vi av osäkra blickar.

Från boende:

- vi bor nära och hörde ingenting... hon vill inte ställa upp med namn eller bild, utan väljer att vara anonym. Det är människor vi möter varje dag och mannen vet vem jag är förklarar hon.

- jag känner ingen oro för att bo kvar - det är lite jäkla anamma att personen inte ska tvinga bort oss

NA frågar: Tingsrätten friade mannen. Känns det som ett avslut?

- nej det är nog ingen som ser det som ett avslut. Det är ett mellantramp.

- känslan är att det inte är någon knäppgök som hon sprang på

- många i området är förbannade över att ingen har dömts

Detta var delar av NA:s rapport från området.

Stackars grannar tänker jag, hoppas de stöttar varandra!
Citera
2020-05-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Minns jag fel eller efterlyste man inte vittnen som var i området den kvällen/natten?
Man tycker ju att mannen med påsen borde trätt fram om hen var oskyldig.

Mycket bra tänkt @Rosamund❗

Det är ju helt självklart att "Motorvägsmannen" är den skyldige till mordet på L*na Wesstr*m, hade vederbörande varit oskyldig så hade ju vederbörande givet vis trätt fram precis som du tidigare har framfört.

Och nu vet vi ju tack vare den mycket duktige @MrBarnaby gällande tiden klockan: 23:34:16 att "Motorvägsmannen" inte var våran gode SD.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Btw, stämmer det att denna person nyligen har flyttat ifrån Örebro till en ort i Västsverige?

Verkar inte helt osannolikt att denne person flyttat till Ang*r*d den 15/4 - är det ev
också vad du antar/ tror?
Citera
2020-05-08, 09:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Verkar inte helt osannolikt att denne person flyttat till Ang*r*d den 15/4 - är det ev
också vad du antar/ tror?

Ja, det är samma antagande.
Citera
2020-05-08, 09:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tack för "berömmet"

Om vi tar det seriöst, jag helt övertygad om det var en mänsklig aktivitet bakom händelsen. Det är i princip omöjligt att man ska kunna få den historiken utan mänsklig inblandning. Dock inte helt omöjligt, med programmeringskunskaper kan man låta ett program eller skript göra det. Även på ett sådant här spännande sätt skulle det möjligen kunna gå

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag har faktiskt själv funderat lite i de banorna men efter att ha läst och lyssnat på SD-förhören så finns det inget som tyder på att det skulle vara ett "planerat" alibi. Det var tack vare fup som SD själv förstod hur 23.34-händelsen kan ha uppstått.

En eloge till utredningen att man tagit med det datortiderna i fup, tyvärr med en haltande och bristfällig och i viss mån vilseledande förklaring. Undrar om försvaret (inte ens SD) annars själva kommit på att begära redovisning av datorhistoriken. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt, det här talar med betydande eller åtminstone viss styrka för att det faktiskt är ett alibi.
Det jag tycker är mest intressant här är att staten inte lade tillräcklig vikt SD:s påpekande om att saken borde utredas ordentligt. Om man som misstänkt för ett allvarligt brott tror sig ha hittat något i förundersökningen som mycket väl skulle kunna vara ett eget alibi, då är det statens förbannade skyldighet att gå till botten med saken. Och helst innan man går till åtal.

Här kan man ju nästan ana att någon befarade att en utredning hos NFC skulle kunna resultera i t.ex. en "Grad +3" att det hade förekommit mänsklig aktivitet på SD:s dator vid den tidpunkt då brottet enligt åklagaren skall ha begåtts. Efter ett sådant svar från NFC hade man väl helt enkelt inte kunnat gå vidare med SD, åtminstone inte utan att riskera att bli dömd för obefogat åtal.
Senast redigerad av Draifos 2020-05-08 kl. 09:29.
Citera
2020-05-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, det är samma antagande.

Då är vi överens. Man kan fundera kring orsaken, men kan givetvis vara något så
naturligt och självklart som nytt/ bättre arbete, ny vänskap på orten, osv.
Citera
2020-05-08, 09:31
Medlem
Reimers avatar
Lars Ströman har några intressanta tankar i sin ledare angående Hjärstamordet.

Björn Lindén har på ett mycket tydligt sätt visat hur det som jag fetat i Ströman,s text går till med sin välskrivna dom.

Citat:
I den friande domen om mordet på Lena Wesström har Örebro tingsrätt skrivit något som nästan har karaktären av en instruktionsbok: Så går det till att få en fällande dom.

En dom är skriven på lågmält juristspråk. Naturligtvis står det inte i klartext att polisen har klantat sig. Men det går ändå att utläsa. Sent på kvällen den 14 maj 2018 mördades Lena Wesström. Men kroppen hittades inte förrän den 19 maj. En del bevismaterial hade behövt säkras inom 48 timmar – om det nu fanns där, är det bäst att tillägga.

Samtidigt framgår det av domen att polisen lyckats göra en imponerande kartläggning av Lena Wesströms sista tid i livet. Exakt klockan 23.38 rörde sig Lena Wesströms mobiltelefon bort från mordplatsen. En ficka på hennes fleecetröja hade öppnats efter att hon tilldelats slagen: Någon tog alltså med sig hennes telefon. Lägg ihop det med vittnesmål så vet polisen när någon slog henne med ett tillhygge 17 gånger.

Citat:
Så utredningen är å ena sidan ett exempel på utmärkt polisarbete: Detaljer som mordoffrets sista stund i livet finns där på bordet. Men den är å andra sidan ett exempel på hur fel det kan bli. Hade kroppen hittats tidigare hade värdefull bevisning kunnat säkras.

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-domstolen-sager-mellan-raderna-polisen-klantade-sig-i-utredning-om-hjarstamordet
Citera
2020-05-08, 09:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag tycker är mest intressant här är att staten inte lade tillräcklig vikt SD:s påpekande om att saken borde utredas ordentligt. Om man som misstänkt för ett allvarligt brott tror sig ha hittat något i förundersökningen som mycket väl skulle kunna vara ett eget alibi, då är det statens förbannade skyldighet att gå till botten med saken. Och helst innan man går till åtal.

Här kan man ju nästan ana att någon befarade att en utredning hos NFC skulle kunna resultera i t.ex. en "Grad +3" att det hade förekommit mänsklig aktivitet på SD:s dator vid den tidpunkt då brottet enligt åklagaren skall ha begåtts. Efter ett sådant svar från NFC hade man väl helt enkelt inte kunnat gå vidare med SD, åtminstone inte utan att riskera att bli dömd för obefogat åtal.

Visst kommer en obehaglig krypande känsla emellanåt att man inte ville vidta utredningsåtgärder som kunde rentvå SD. Man hade tidigt bestämt sig för att han är GM p g a deras infekterade historik.

Det är farligt för rättssäkerheten att arbeta med en sådan övertygelse redan från början om att en viss person är skyldig. Det är viktigt att vara öppensinnad till att vem som helst kan vara mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in