Citat:
Det vittnet var mycket detaljrik i sitt vittnesmål. Hon kom ihåg många saker. T ex mindes hon exakt antal fasadlampor, att rullgardinen var bara halt nerdragen och att lampan i samma rum (sovrummet) lyste på natten. Allt detta var ovanligt och det var så hela natten. Vittnet mindes detta då hon varit uppe flera gånger under natten eftersom hon var orolig efter ett besök på vårdcentralen den 14: maj.
TR hade nog tilltro till det vittnet, med sågade ändå det.
sid 43; domen:
" Tingsrätten anser inte att det finns anledning att tvivla på de uppgifter som Judit-Kornelia Zacsko lämnat. De innebär dock inte att det går att dra några närmare slutsatser om Stefan Davidssons agerande den aktuella natten."
https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=43
Men det är nu, som jag börjar fundera över betydelsen av orden indicier och bevis!
Kanske behöver jag fördjupa mig i deras betydelse mer.
För mig blir det plötsligt uppenbart att betydelsen av ordet indicium är extremt viktig.
För mig som lekman gör just detta vittne en mycket viktig iakttagelse. det är något som avviker mot det normala, vilket hon registrerar med en stor säkerhet. Hon vet hur det brukar vara, hon har stort detaljsinne, hon lägger märke till avvikelserna.
Men hennes vittnesmål blir också sågat!
Det är väl just det här som utmärker ett indicium. Enskilt betyder det inte så mycket, men tillsammans med andra indicier bildar det ett mönster. Men om man sågar varje indicium på det här sättet kan det ju aldrig bli tillsammans.