• 1
  • 2
2020-05-07, 22:58
Medlem
Har gjort urvalstester och tyckte jag svarade rätt bra men tydligen nådde jag inte till godkänd enligt rekryteraren vilket jag tycker är rätt märkligt...

Jag tror nämligen att rekryteraren diskriminera mig utan några som helst konsekvenser och inte vill ha med mig när det är ändå ett skit jobb man söker men försöker dölja det genom att skylla på låg test resultat.

Vad ska man skriva i ett feedback mail för att få se testresultatet samt hur de har rätta egentligen ?!
Senast redigerad av RR- 2020-05-07 kl. 23:39.
Citera
2020-05-07, 23:23
Medlem
Vilken typ av test var det ?.

Var det personlighetstest + IQ Test du fick göra eller hur såg det ut ?. Är det personlighetstest så har de en klar profil på hur de vill att kandidaten ska vara som de jämför ditt resultat med, hade jag varit dig så ska du lägga upp enligt följande.

1. Maila och säg att du skulle vilja ha feedback över telefon och be om att få ett bokat telefonmötet för feedback kommer hjälpa dig i ditt vidare arbetssökande.

2. Godta inte ett Mail de skickar från någon Random mall, tack men nej tack.
Citera
2020-05-07, 23:55
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Har gjort urvalstester och tyckte jag svarade rätt bra men tydligen nådde jag inte till godkänd enligt rekryteraren vilket jag tycker är rätt märkligt...

Jag tror nämligen att rekryteraren diskriminera mig utan några som helst konsekvenser och inte vill ha med mig när det är ändå ett skit jobb man söker men försöker dölja det genom att skylla på låg test resultat.

Vad ska man skriva i ett feedback mail för att få se testresultatet samt hur de har rätta egentligen ?!

Normalt får du inte se testresultatet mer än var du hamnade på en skala jämfört med andra som gjort testet. Skalan brukar vara 20% lägsta, 60% mitten, 20% bästa. De skickar inte ut dem eftersom det finns begränsade antal uppgifter.

Du kommer inte att få det här jobbet. Vad du än gör. Satsa på nästa. Bara att köra hårt.
Citera
2020-05-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Vilken typ av test var det ?.

Var det personlighetstest + IQ Test du fick göra eller hur såg det ut ?. Är det personlighetstest så har de en klar profil på hur de vill att kandidaten ska vara som de jämför ditt resultat med, hade jag varit dig så ska du lägga upp enligt följande.

1. Maila och säg att du skulle vilja ha feedback över telefon och be om att få ett bokat telefonmötet för feedback kommer hjälpa dig i ditt vidare arbetssökande.

2. Godta inte ett Mail de skickar från någon Random mall, tack men nej tack.
Det var enbart iq tester men inga svåra alls utan ett barn kunde ha klarat av de och jag hade max 2-3 fel av 20 frågor på varje test och det bör vara klart över godkänd så förstår inte riktigt hur jag inte har klarat mig och vill därför se hur de har rättat eller test resultat men vill inte flyga på direkt utan vill maila något passande som ger mig rätt att ta del av hur jag inte har fått godkänd annars kommer jag anmäla skiten av de.

Sen tror jag inte att de har möjlighet för telefonmöte och jag skulle inte heller vara sugen på att prata med de om det jag misstänker visar sig vara rätt (diskriminering).
Citera
2020-05-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Normalt får du inte se testresultatet mer än var du hamnade på en skala jämfört med andra som gjort testet. Skalan brukar vara 20% lägsta, 60% mitten, 20% bästa. De skickar inte ut dem eftersom det finns begränsade antal uppgifter.

Du kommer inte att få det här jobbet. Vad du än gör. Satsa på nästa. Bara att köra hårt.
Jag har spelat in testerna på datorn och hur jag svarade och vet med säkerhet att jag har svarat över godkänd värdet så det kvittar vilken skala de har eller inte har men de ska inte påstå att jag inte klarade mig när jag uppenbarligen har 2-3 fel på varje iq test..

Jo jag kanske inte får jobbet men om det här handlar om diskriminering så självklart är det personligt och då får de skylla sig själva för att våga göra fel mot andra människor.
Citera
2020-05-08, 00:11
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Det var enbart iq tester men inga svåra alls utan ett barn kunde ha klarat av de och jag hade max 2-3 fel av 20 frågor på varje test och det bör vara klart över godkänd så förstår inte riktigt hur jag inte har klarat mig och vill därför se hur de har rättat eller test resultat men vill inte flyga på direkt utan vill maila något passande som ger mig rätt att ta del av hur jag inte har fått godkänd annars kommer jag anmäla skiten av de.

Sen tror jag inte att de har möjlighet för telefonmöte och jag skulle inte heller vara sugen på att prata med de om det jag misstänker visar sig vara rätt (diskriminering).

De kommer inte att ge dig testet. Vad ska du anmäla dem för?

Varför är du diskriminerad? Är du rödhårig eller något?
Citera
2020-05-08, 00:28
Medlem
Citat:
Jag har spelat in testerna på datorn och hur jag svarade och vet med säkerhet att jag har svarat över godkänd värdet så det kvittar vilken skala de har eller inte har men de ska inte påstå att jag inte klarade mig när jag uppenbarligen har 2-3 fel på varje iq test..

Jo jag kanske inte får jobbet men om det här handlar om diskriminering så självklart är det personligt och då får de skylla sig själva för att våga göra fel mot andra människor.

Testerna är ju rekryteringsbolagens IP, det är därför man som sökande inte får reda på vad man har svarat fel. Jag har sökt ett antal arbeten med liknande tester och de har alltid skett efter det att jag varit på 2-3 intervjuer (toppjobb) jag utgår ifrån att dessa testerna sedan används för att ge jobbet till 1 av de kanske 2-3 kandidaterna som klarat av intervjuerna. Håller med dig om att IQ testerna varit enkla de har varit mycket liknande Mensas tester fastän haft en provtid på 20-40 minuter st beroende på hur många uppgifter som de har haft. Även fått göra ett uppsjö med olika personlighetstester vid rekrytering och där använder de allt ifrån Mayer Briggs, SDI till andra hittepåmodellet för att få fram hur man är som människa för att matcha mot intervjun som man genomgått. T ex vid en chefstjänst så kanske det inte är så bra få resultatet introvert + konflikträdd 😂.

Då jag nu vet att det är ett IQ-test du föll på som du inte kommer få någon insyn i så är det bara ta nya tag och söka fler jobb. Var ger det dig om de säger du hade 17/20 och de valde kandidat 2 som hade 18/20 ?
Citera
2020-05-08, 00:32
Medlem
bombaccis avatar
Om det är ett privat företag så kommer det bli svårt för dig att begära ut informationen om vart någonstans du ligger. Varför skulle arbetsgivaren diskriminera dig? Jag tror inte rekryteraren har så stor insikt utan hen kan se att du hade X antal fel eller svarade på ett specifikt sätt som gjorde att du hamnade längre ned på listan. Har väldigt svårt att se hur du skulle kunna stånga dig in i företaget eller vinna en strid med dem. Jag hade gjort mig själv en tjänst och gått vidare.
Citera
2020-05-08, 07:35
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Om det är ett privat företag så kommer det bli svårt för dig att begära ut informationen om vart någonstans du ligger. Varför skulle arbetsgivaren diskriminera dig? Jag tror inte rekryteraren har så stor insikt utan hen kan se att du hade X antal fel eller svarade på ett specifikt sätt som gjorde att du hamnade längre ned på listan. Har väldigt svårt att se hur du skulle kunna stånga dig in i företaget eller vinna en strid med dem. Jag hade gjort mig själv en tjänst och gått vidare.
Visst kan man få ut testresultatet detaljerat. Har aldrig varit några problem för mig i alla fall.
Citera
2020-05-08, 08:01
Medlem
Du saknar bevisligen självinsikt, något som är jätteviktigt.
Citera
2020-05-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Var ger det dig om de säger du hade 17/20 och de valde kandidat 2 som hade 18/20 ?
Då kunde de skriva så i mailet och inte skylla på att man inte nådde gränsvärdet för att gå vidare i rekryteringen. Sen om de vill uttrycka sig på det sättet för att spela dumma så vill jag ändå vet vad gränsvärdet ligger på och hur många fel jag hade osv?

Självklart kommer jag söka nya jobb men nu har jag sökt till det här företaget ett par gånger och verkligen lärt mig alla tester och rätta svaren men ändå så vill de inte ta mig vidare i rekryteringen av någon anledning och skyller på at jag inte klarade testerna så då vill jag veta hur jag inte klarade testerna och vad gränsvärdet är osv i ett väl formulerat mail..

kan du hjälpa mig det ? kan skicka pm till dig..
Citera
2020-05-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ja det är privat företag och kör med egna rekryterare så självklart ligger problemet hos de och inte någon annan… varför ska jag få ett mail om att jag inte har uppnått gränsvärdet när jag själv har spelat in testen och hur jag svarade och vet med säkerhet att jag har klarat av över godkänd värdet men ändå påstår de i deras klassiska nej tack mailet att jag inte uppnått gränsvärdet..??

Vad ska man annars tolka det som om inte det diskriminering av någon anledning? och nu skiter jag väl i vilken anledning de stör sig på men har man svarat tillräckligt och ändå få ett mail att man ej klarat gränsvärdet då vill man självklart få reda på vad fan är frågan om och hur jag inte uppnådde gränsvärdet och vad är gränsvärdet ens 19/20 eller ?

Det är just det jag skapade tråden för samt upplyste om… om hur jag formulerar ett mail som får reda på vad fan är frågan om men istället sitter folk och drar egna förutfattade tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in