• 1
  • 2
2020-05-07, 22:58
Medlem
Har gjort urvalstester och tyckte jag svarade rtt bra men tydligen ndde jag inte till godknd enligt rekryteraren vilket jag tycker r rtt mrkligt...

Jag tror nmligen att rekryteraren diskriminera mig utan ngra som helst konsekvenser och inte vill ha med mig nr det r nd ett skit jobb man sker men frsker dlja det genom att skylla p lg test resultat.

Vad ska man skriva i ett feedback mail fr att f se testresultatet samt hur de har rtta egentligen ?!
Senast redigerad av RR- 2020-05-07 kl. 23:39.
Citera
2020-05-07, 23:23
Medlem
Vilken typ av test var det ?.

Var det personlighetstest + IQ Test du fick gra eller hur sg det ut ?. r det personlighetstest s har de en klar profil p hur de vill att kandidaten ska vara som de jmfr ditt resultat med, hade jag varit dig s ska du lgga upp enligt fljande.

1. Maila och sg att du skulle vilja ha feedback ver telefon och be om att f ett bokat telefonmtet fr feedback kommer hjlpa dig i ditt vidare arbetsskande.

2. Godta inte ett Mail de skickar frn ngon Random mall, tack men nej tack.
Citera
2020-05-07, 23:55
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Har gjort urvalstester och tyckte jag svarade rtt bra men tydligen ndde jag inte till godknd enligt rekryteraren vilket jag tycker r rtt mrkligt...

Jag tror nmligen att rekryteraren diskriminera mig utan ngra som helst konsekvenser och inte vill ha med mig nr det r nd ett skit jobb man sker men frsker dlja det genom att skylla p lg test resultat.

Vad ska man skriva i ett feedback mail fr att f se testresultatet samt hur de har rtta egentligen ?!

Normalt fr du inte se testresultatet mer n var du hamnade p en skala jmfrt med andra som gjort testet. Skalan brukar vara 20% lgsta, 60% mitten, 20% bsta. De skickar inte ut dem eftersom det finns begrnsade antal uppgifter.

Du kommer inte att f det hr jobbet. Vad du n gr. Satsa p nsta. Bara att kra hrt.
Citera
2020-05-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Vilken typ av test var det ?.

Var det personlighetstest + IQ Test du fick gra eller hur sg det ut ?. r det personlighetstest s har de en klar profil p hur de vill att kandidaten ska vara som de jmfr ditt resultat med, hade jag varit dig s ska du lgga upp enligt fljande.

1. Maila och sg att du skulle vilja ha feedback ver telefon och be om att f ett bokat telefonmtet fr feedback kommer hjlpa dig i ditt vidare arbetsskande.

2. Godta inte ett Mail de skickar frn ngon Random mall, tack men nej tack.
Det var enbart iq tester men inga svra alls utan ett barn kunde ha klarat av de och jag hade max 2-3 fel av 20 frgor p varje test och det br vara klart ver godknd s frstr inte riktigt hur jag inte har klarat mig och vill drfr se hur de har rttat eller test resultat men vill inte flyga p direkt utan vill maila ngot passande som ger mig rtt att ta del av hur jag inte har ftt godknd annars kommer jag anmla skiten av de.

Sen tror jag inte att de har mjlighet fr telefonmte och jag skulle inte heller vara sugen p att prata med de om det jag misstnker visar sig vara rtt (diskriminering).
Citera
2020-05-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Normalt fr du inte se testresultatet mer n var du hamnade p en skala jmfrt med andra som gjort testet. Skalan brukar vara 20% lgsta, 60% mitten, 20% bsta. De skickar inte ut dem eftersom det finns begrnsade antal uppgifter.

Du kommer inte att f det hr jobbet. Vad du n gr. Satsa p nsta. Bara att kra hrt.
Jag har spelat in testerna p datorn och hur jag svarade och vet med skerhet att jag har svarat ver godknd vrdet s det kvittar vilken skala de har eller inte har men de ska inte pst att jag inte klarade mig nr jag uppenbarligen har 2-3 fel p varje iq test..

Jo jag kanske inte fr jobbet men om det hr handlar om diskriminering s sjlvklart r det personligt och d fr de skylla sig sjlva fr att vga gra fel mot andra mnniskor.
Citera
2020-05-08, 00:11
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Det var enbart iq tester men inga svra alls utan ett barn kunde ha klarat av de och jag hade max 2-3 fel av 20 frgor p varje test och det br vara klart ver godknd s frstr inte riktigt hur jag inte har klarat mig och vill drfr se hur de har rttat eller test resultat men vill inte flyga p direkt utan vill maila ngot passande som ger mig rtt att ta del av hur jag inte har ftt godknd annars kommer jag anmla skiten av de.

Sen tror jag inte att de har mjlighet fr telefonmte och jag skulle inte heller vara sugen p att prata med de om det jag misstnker visar sig vara rtt (diskriminering).

De kommer inte att ge dig testet. Vad ska du anmla dem fr?

Varfr r du diskriminerad? r du rdhrig eller ngot?
Citera
2020-05-08, 00:28
Medlem
Citat:
Jag har spelat in testerna p datorn och hur jag svarade och vet med skerhet att jag har svarat ver godknd vrdet s det kvittar vilken skala de har eller inte har men de ska inte pst att jag inte klarade mig nr jag uppenbarligen har 2-3 fel p varje iq test..

Jo jag kanske inte fr jobbet men om det hr handlar om diskriminering s sjlvklart r det personligt och d fr de skylla sig sjlva fr att vga gra fel mot andra mnniskor.

Testerna r ju rekryteringsbolagens IP, det r drfr man som skande inte fr reda p vad man har svarat fel. Jag har skt ett antal arbeten med liknande tester och de har alltid skett efter det att jag varit p 2-3 intervjuer (toppjobb) jag utgr ifrn att dessa testerna sedan anvnds fr att ge jobbet till 1 av de kanske 2-3 kandidaterna som klarat av intervjuerna. Hller med dig om att IQ testerna varit enkla de har varit mycket liknande Mensas tester fastn haft en provtid p 20-40 minuter st beroende p hur mnga uppgifter som de har haft. ven ftt gra ett uppsj med olika personlighetstester vid rekrytering och dr anvnder de allt ifrn Mayer Briggs, SDI till andra hittepmodellet fr att f fram hur man r som mnniska fr att matcha mot intervjun som man genomgtt. T ex vid en chefstjnst s kanske det inte r s bra f resultatet introvert + konfliktrdd 😂.

D jag nu vet att det r ett IQ-test du fll p som du inte kommer f ngon insyn i s r det bara ta nya tag och ska fler jobb. Var ger det dig om de sger du hade 17/20 och de valde kandidat 2 som hade 18/20 ?
Citera
2020-05-08, 00:32
Medlem
bombaccis avatar
Om det r ett privat fretag s kommer det bli svrt fr dig att begra ut informationen om vart ngonstans du ligger. Varfr skulle arbetsgivaren diskriminera dig? Jag tror inte rekryteraren har s stor insikt utan hen kan se att du hade X antal fel eller svarade p ett specifikt stt som gjorde att du hamnade lngre ned p listan. Har vldigt svrt att se hur du skulle kunna stnga dig in i fretaget eller vinna en strid med dem. Jag hade gjort mig sjlv en tjnst och gtt vidare.
Citera
2020-05-08, 07:35
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Om det r ett privat fretag s kommer det bli svrt fr dig att begra ut informationen om vart ngonstans du ligger. Varfr skulle arbetsgivaren diskriminera dig? Jag tror inte rekryteraren har s stor insikt utan hen kan se att du hade X antal fel eller svarade p ett specifikt stt som gjorde att du hamnade lngre ned p listan. Har vldigt svrt att se hur du skulle kunna stnga dig in i fretaget eller vinna en strid med dem. Jag hade gjort mig sjlv en tjnst och gtt vidare.
Visst kan man f ut testresultatet detaljerat. Har aldrig varit ngra problem fr mig i alla fall.
Citera
2020-05-08, 08:01
Medlem
Du saknar bevisligen sjlvinsikt, ngot som r jtteviktigt.
Citera
2020-05-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Var ger det dig om de sger du hade 17/20 och de valde kandidat 2 som hade 18/20 ?
D kunde de skriva s i mailet och inte skylla p att man inte ndde grnsvrdet fr att g vidare i rekryteringen. Sen om de vill uttrycka sig p det sttet fr att spela dumma s vill jag nd vet vad grnsvrdet ligger p och hur mnga fel jag hade osv?

Sjlvklart kommer jag ska nya jobb men nu har jag skt till det hr fretaget ett par gnger och verkligen lrt mig alla tester och rtta svaren men nd s vill de inte ta mig vidare i rekryteringen av ngon anledning och skyller p at jag inte klarade testerna s d vill jag veta hur jag inte klarade testerna och vad grnsvrdet r osv i ett vl formulerat mail..

kan du hjlpa mig det ? kan skicka pm till dig..
Citera
2020-05-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ja det r privat fretag och kr med egna rekryterare s sjlvklart ligger problemet hos de och inte ngon annan varfr ska jag f ett mail om att jag inte har uppntt grnsvrdet nr jag sjlv har spelat in testen och hur jag svarade och vet med skerhet att jag har klarat av ver godknd vrdet men nd pstr de i deras klassiska nej tack mailet att jag inte uppntt grnsvrdet..??

Vad ska man annars tolka det som om inte det diskriminering av ngon anledning? och nu skiter jag vl i vilken anledning de str sig p men har man svarat tillrckligt och nd f ett mail att man ej klarat grnsvrdet d vill man sjlvklart f reda p vad fan r frgan om och hur jag inte uppndde grnsvrdet och vad r grnsvrdet ens 19/20 eller ?

Det r just det jag skapade trden fr samt upplyste om om hur jag formulerar ett mail som fr reda p vad fan r frgan om men istllet sitter folk och drar egna frutfattade tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in