2020-05-07, 21:29
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland: 50 forskare och experter till regeringen i öppet brev: "Sätt lock på spridningen"

https://www.hbl.fi/artikel/50-forska...a-spridningen/

Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
I Sverige var de bara 28 som skrev ett gnällbrev.

Hade vi inte 2000 som skrev under i början på pandemin? Minns jag fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det behöver inte alls vara 100 döda per dag.
Det räcker gott och väl med 50 döda per dag.
Då kommer alla förnekare gå å köpa dom perignon för att fira.
För då är det självklart att det är död per capita som kommer vara intressanta.

Däremot, när Sverige är först i världen i döda per capita är det inte så där jätte viktigt.
Kommer fortfarande finans några få länder som har mer döda än Sverige.
Även om det skulle vara USA som har 30 gånger mer invånare vill man förstås mäta sig med dem och säga att de fuckades upp mer.

Välkommen till förnekarnas värld. Där allting är tillåtet.

Det är ju ni som förnekar att vi helt enkelt inte vet hur många döda av covid19 något land har, sverige är väl bland dem som rapporterar mest pålitlig data, därav det höga dödsantalet. Dödsprocenten lär som sagt inte skilja något nämnvärd mellan länderna, så därav bör alla förstå att antingen sker det en överrapportering i sverige, eller en underrapportering i utlandet, eller någonstans mitt emellan.

I slutändan kommer den mest tillförlitliga data vara att titta på överdödligheten varje land hade under dessa perioder. Den datan har sina brister också, men är 1000 gånger mer talande än att gå på dagsrapporterna om antalet döda i covid19, då länder helt enkelt registrera det hela väldigt olika, och har olika system för det, vilket gör dem helt irrelevanta för jämföra länder.

Här är en bra artikel om överdödligheten

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
KÄLLA?!?
Inte jag som skrev inlägget men..

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/03/forskarupprop-regeringen-maste-ta-till-striktare-atgarder/
Citera
2020-05-07, 21:30
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Svenskarna är ett hjärtlöst folk, totalt avsaknad av empati. Egoistiska. Hänsynlösa. Rotlösa.
Först gapar folk efter cykelhjälm, alltid säkerhetsbälte, skyddsnät på studsmatta, rökfritt och reglerad alkoholförsäljning. Men när faran verkligen kommer, då förminskar de faran, hånar de som ser en alarmerande utveckling och skiter i sina medmänniskor.

Jag håller med om att det finns svenskar som är egoistiska. Särskilt här på Flashback där många vill göra kortsiktiga vinster för att i längden förlora desto mer. Ett mycket oförsiktigt och oförståndigt sätt att hantera en långvarig kris på, som sannolikt skulle leda till både mer död och långvarigt lidande. Och det är väl oempatisk och hänsynslöst om något!
Citera
2020-05-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tänkte i första hand på de länder som inte är så hårt drabbade och Frankrike har ju visat vad solidaritet betyder i Frankrike

Flyktingkrisen är också ett bevis på att EU samarbetet inte fungerar men å andra sidan kunde Sverige sagt nej också.

Estland har skickat munskydd och handsprit till Italien. Kina och Cuba har skickat läkare till Italien (Cuba vill dock ha betalt för det). Sverige har hjälp till att flyga hem strandsatta EU-medborgare från fjärranländer. Tyskland har erbjudit några sjukvårdsplatser till patienter från Spanien och Italien..

Men för det mesta har man tittat på sitt egna land och vad man kunde göra för de egna medborgare.

Sverige har fått klara sig själv.

Jag tror att svetsaren har förlorat sin oskuld.
Citera
2020-05-07, 21:32
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tyggmaskerna måste hållas rena och hygieniska. Man får inte ta av masken och stoppa den i handväskan eller i fickan för att återanvända den. Man får inte ta av den när man pratar med någon och man får inte röra den med handen utan på- och avtagning sker endast mha banden.

Efter användning ska masken tvättas i 90 grader.

Man får inte marknadsföra tygsmasker som andningsskydd, eftersom de inte uppfyller ens minimikraven.

Om man köper en tygmask då ska man kolla att andningsmotståndet inte är för högt. Masken ska inte sitta för tätt för då kan koldioxidhalten bli för hög inne i masken. Själva tyget ska vara tätvävt inte innehållande några hål - typ lakantyg av percale kvalitet. Hellre två tunna lager än ett tjockt tyg.

Ja precis. Exakt likadant gör vi nu - när vi tvättar händerna, spritar de när vi inte har tillgång till tvål och vatten, och inte petar oss i ansiktet. Den lilla säkerhetsmarginal att ta på en mask och ha den på sig till man kommer hem, skulle kunna rädda många människor, då man vet att det bildas aerosoler direkt ut i luften tom när man pratar lugnt. Även de utan symptom skulle kunna minimera smittspridning med mask.

Så instämmer med dig men den lilla eventuella marginal vi får med mask för att rädda liv under en liten liten period av vårt liv - är värt det!
Citera
2020-05-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Sveriges dödstal idag var mer än dubbelt så högt som Italiens (Givetvis sett till befolkningsmängd).

Hade Sverige haft samma befolkningsmängd som USA, så hade antalet döda i Sverige varit över 3000 personer idag.

Ovanstående är dock väldigt svårt att begripa/ta in för väldigt många.

Jag tror allvarligt att detta beror på att det sker något internationellt.
Och att det dessutom har det hänt i andra länder som var mycket mer befolkade i Sverige.

Ponera till exempel att viruset bara hade funnits i Sverige. Och i inget annat land.
Man hade då inte haft någon att jämföra sig med.
Man bara hamnade vid ett läge där man under ett dygn rapporterades 100 dödsfall.

Det är lite svårt kanske att föreställa sig scenario.
Detta för vi är avtrubbade av siffrorna man fått höra av andra länder.

"Problemet" är att de första att drabbas var ett land med 6 gånger så många invånare.
Och vid ett läge fick man höra att det var typ "600" döda per dag.
Wow liksom. Stackars italienare. Punkt. Det finns inte mycket mer än så.
Det finns efter flera veckor maz siffran som varit lite under 200 dödsfall i Sverige.

Men 200 är JU 400 mindre än vad Italien hade när man var mitt i krisen. Och när man grät för de där stackars italienare.

Men som sagt, 200 är ju ionte så farligt. Italien hade JU 600. Eller till och med 900 den värsta dagen. Ojojoj stackars italienare.

Och då har man tappat bort sej. Det räcker inte att förklara att 200 svenska dödsfall är motsvarar 1 200 dödsfall i Italien. En siffra som aldrig redovisats under en dag.

Så är det med det. Man har kunnat lura folk ytterligare. Man hade "turen" hade det redan sket en massa i andra länder. Och speciellt i länder med mer befolkning. Och så har man lurat. Och man har blivit lurat.
Nej, det är inte så att FHM har gjort något medvetet. Men det är nog alla som inbillat sig detta.
Att 200 dödsfall under ett dygn i Sverige INTE är som 1 200 som i Italien.

Och där tar det slut. Vi har ju INTE ett katastrofläge som Italien. Nej nej nej. Siffrorna säger ju annat.

Slutsumman är att Sverige har kunnat "utnyttja" de andra siffror.
Hade virus bara funnits i Sverige.
Eller hade virus börjat först i Sverige.
Då hade man värderat siffrorna på ett annat sätt.
Citera
2020-05-07, 21:34
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Inte jag som skrev inlägget men..

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/03/forskarupprop-regeringen-maste-ta-till-striktare-atgarder/

Ah, det uppropet där en av de som skrev under var litteraturvetare och en annan forskare i musik. Ja, det var seriöst.
Citera
2020-05-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Ingen satte en pistol i på svenskarna och bad de ha en av världens sämsta flyktingpolitik. Så sluta ljuga att vi inte fick någon hjälp, vi öppnade våra gränser själva.

Jag orkar inte ta den diskussionen och särskilt inte i denna tråd, men svetsaren trodde ju att alla för en och en för alla. Alla skulle ju dra sitt strå till stacken. Men när det blev verklighet då sket de andra om reglerna. Bara Tyskland stod kvar. Nu har även tyskarna tröttnat.
Citera
2020-05-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg att Tino Sanandaji gett sig in i debatten och jag håller med i vartenda ord han skriver.

"Sverige passerar ännu en smärtsam milstolpe med tre tusen döda. Samtidigt har det skett en avtrubbning med tillvänjning vig höga tal, lite som med brott.

Ett sätt att skönmåla är att jämföra Sverige med en handfull än värre drabbade länder, ofta Belgien, Spanien, Italien, Frankrike och UK, men Sverige är redan topp tio värst drabba di världen, och hade förra veckan tredje (!) värst ökning. Kan det verkligen stämma? En förklaring är att ålderdrivna Covid-19 till skillnad från normala sjukdomar tar fler liv i rika länder än i fattiga med få gamla.

Sen förra veckan har 454 registrerats som avlidna i Sverige, fler än Denmark, (62), Finland (44), Norge (9), Schweiz (71), Österike (25), Grekland (7), Israel (24), Polen (93), Tjeckien (27), Kroatien (17), Slovenien (8), Slovakien (3), Estland (4), Lettland (3), Litauen (4), Island (0), Malta (1), Australien (8), Nya Zeeland (2), Sydkorea (9), Singapore (6), Hong-Kong (0) och Taiwain (0) - sammanlagd.

Lilla Sverige hade ensam fler döda än dessa länder, som har gemensamt att de tillämpat supression-strategin som Sverige avfärdade. Grekland och Tjeckien kopierade framgångsrikt Sydkorea, inte för att de har magiska resurser Sverige saknar, utan då de faktiskt försökte. Det finns inga övertygande bevis på att Sveriges dödstal beror på att man mäter bättre, Sverige missar också många & har hög överdödlighet.

Sverige styrs av fatalism att Covid-19 är omöjligt att stoppa och att länderna ovan på sikt lika får många döda efter massiva andra vågor. Men detta är just en teori, som det saknas bevis för. Hitintills har inget land som en gång fick väl kontroll på smittan tappat det, Sydkoreas kurva är t.ex. stabil månader in på 2020. Hur kommer vår att se ut om en månad?"

Jag tror Sverige hade kommit ur det här betydligt bättre med helt annan strategi. Vi hade fått färre döda, räddat ekonomin, kunnat öppna upp samhället, folk hade känt sig säkra och trygga. Nu står vi inför stora svårigheter för lång tid framåt. Riskgrupper kommer inte kunna gå ut och leva som vanligt innan det finns vaccin tillgängligt, vilket kan dröja 1 år, eller ännu längre. Så sjukt när vi kunnat välja en helt annan väg med karantän, lockdown i 2 månader, smittspårning osv. Utrotat smittan istället för att låta den härja fritt med närmast ändlöst slut. Det är så sjukt och så odemokratiskt hur den här "svenska" vägen kunde väljas helt utan demokratisk insyn. En vacker dag någon gång i början av mars månad var den bara där. Hade folket verkligen valt detta om man visste vilka konsekvenser vi stod inför?
Tino Sanandaji levererar som vanligt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-05-07 kl. 21:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Aktuellt. En sjuksköterska från IVA säger dom är mitt i stormen. Ingen lättnad sen påsk. Psykopaten Tegnell menar att det lättat i Stockholm
Förbannade odugliga psykopat. Han borde åtalas.

Med all respekt, en sjuksköterska ser väl ändå inte helheten?

Överlag så verka utvecklingen åtminstone stagnerat.

Inget tyder på att sverige är värre än genomsnittet. Men med det sagt så tycker jag fortfarande att man kunde ha gjort mkt mer för skydda riskgrupperna.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag tror herr Tegnell just nådde toppen på kurvan ikväll på Aktuellt. Samtidigt som vi passerar 3000 döda försöker han försiktigt förklara att munskydd kan rädda liv och samtidigt vara konsekvent vad som sagts tidigare.

Han har dock rätt i en sak, att munskydd skulle få sjuka att gå ut mer. För dom tror det är lugnt på grund av munskyddet. Redan idag utan munskydd är man folk hosta på stan, sjuka som går till jobbet (till och med med konstaterad covid19) osv.

Däremot tycker jag att man skulle rekommendera munskydd inom äldrevården till större grad. Men inte till allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in