2020-05-07, 21:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är väldigt konspiratoriskt men inte alls omöjligt skulle jag säga. Med tanke på hur kina reagerade när det började spridas där... de verkade ju ta det på extremt mycket större allvar än vad man gjorde i Europa och USA. De visste kanske vad de hade att göra med... jag tror i så fall att det spreds med flit tidigare (de spår man nu sett pekar ju på att smittan fanns här tidigare). Å andra sidan verkar det extremt riskfyllt med tanke på deras befolkning som lika lätt fick det.., så nje - tror ändå inte det.

Fast det är något konstigt med COVID-19 som inte verkar spridas i vissa länder . Som jag förstår det har Europa och Nordamerika fått ta de flesta dödsfallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Skillnaden är dock att Norge har ett bättre läge idag. Märker de att smittan börjar spridas så kan de införa restriktioner igen och på så sätt troligtvis hålla smittgraden nere.
Spörsmålet var om sveriges och norges åtgärder var liknande förutom att Norge har stängt ner sina skolor.
Tegnell ansåg inte det utan ansåg att norges åtgärder var generellt mycket hårdare. Det handlade inte endast om skolstängning utan om fler andra åtgärder som Norge har infört.

Och absolut har Norge bättre läge än Sverige idag; färre smittade och döda, samt kontroll över smittan.

Sverige, ouh, man gråter nästan över det skedda.
Citera
Bannlyst
när ska son sluta ljuga??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0ndXzg/tegnell-sa-manga-smittade-har-stockholm-nasta-vecka
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Säg det gärna till 70-80 personers familjer och släktingar som för alltid förlorar en nära och kära.
Det räcker med en enda person för att det ska vara en tragedi. Antalet spelar mindre roll. Dör en släkting influensa, inte frågar jag mig hur många främlingar som också dog i samma influensa. Det spelar liksom ingen roll i en sådan situation.
Citera
Medlem
Kan inte den där djävla SUPERIDIOTEN bara gå och DÖ?????
Man tar väl till alla EXTRAORDINÄRA skydd som finns tillgängliga!!!
Djävla idiot!!!
Menar givetvis idioten Anders Tegnell
Sa jag idiot.. Superidiot!!!!
Senast redigerad av flashbackstasi 2020-05-07 kl. 21:12. Anledning: felstavat
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Svaret på den frågan och alla andra likande frågor om varför inte begränsning införs är för att sverige har valt vägen "bromsa", inte "utrota".

FHM vill att folk ska bli sjuka så snabbt som möjligt, utan att överbelasta vården. Handlar inte om dödstal, det handlar om att alla ska få smittan till minsta mängd döda.
Helst hade man inte haft några restriktioner alls, bara låtit smittan härja loss, men lärdom från italien och kina är att sjukvården måste hinna med, annars ökar dödligheten så högt att det blir ohållbart.

Man bör se talet 100-ish döda per dag som en beställd siffra, man begränsar till den stabiliserar sig och det finns ett par vårdplatser kvar. Varje åtgärd är bara ett sätt att påverka siffran.. har inget att göra med skydda människor (därför de mest absurda kommenterarna från epideologerna, "vi tror inte smittan sprids internt i landet").
Nu kommer tecken på att den är för hög på äldrevården så man har börjat ställa sig positiv till munskydd för vårdgivare, men viktigt poängtera att det är som tillägg.. inte för att det är ett bra skydd (det vet alla redan ändå) man vill inte att folk ska använda de på gatan för att begränsa smittningen.
De äldre kommer såklart också drabbas av smittan, men vad FHM vill är att de blir sjuka senare, och inte tidigare för att slippa att de syns i statistiken just nu, utdraget så maskeras det bättre bland naturlig dödlighet.

Epidemiolog är ett märkligt folk, de ser tal, inte människor, åtgärder är sätt justera kurvor, har inga andra syften. Deras uppdrag dikterar "hantera och kontrollera", inte "bekämpa och motverka" smittspridning. Smittskyddsläkare å andra sidan har den rollen att motverka.
Varför vi ser så djup splittring mellan grupperna.

Mycket insiktsfullt. Vad gäller munskydd/visir så är frågan att skydda brukarna från personalens eventuella smitta en helt ny tankebana för folkhälsomyndigheten. Det satt väldigt långt inne.
Citera
2020-05-07, 21:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är bara virus som förstörs efter några dar. Folk kan ha bakterier i munnen och på huden, och dessa behöver inte nödvändigtvis en värd för att föröka sig i. Så munskydden kan bli äckliga farliga smitthärdar för annat än viruset, och när folk tar på dem igen och luften pyser ut runt kanterna så blir de riktiga smittfontäner som knökar in sig i en full tunnelbanevagn. Munskydd är äckligt!
Men kan du få in i skallen att utan munskydd är det fritt fram för viruset att äntra vad som helst? Din dumma jävel, är du verkligen så här korkad? Vart tar viruset vägen om det inte finns ett munskydd i vägen? Gissa rätt så får du en kaka.
Citera
2020-05-07, 21:10
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jävligt tur att jag hade på mig munskydd idag på ICA. Det var nämligen en jävel som gick runt i butiken och hostade var och varannan minut (höll inte ens för munnen).
Jag stannade inte där länge. Jag avstod tillochmed att handla vissa matvaror.
Hade jag varit på ICA och någon betett sig så hade jag gått rakt ut. Det kan bero på att jag inte har munskydd.
Citera
2020-05-07, 21:11
Medlem
Wajis avatar
Tegnell gör bara bort sig mer och mer nu i TV. Snart är den är idioten körd. Måste vara få muppar som tror på han längre.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror att det är för att det är en prestigesak. Om man skulle erkänna att det blivit för hårt i vården på många håll, så skulle det ju kunna ses som ett "misslyckande" av vår strategi med covid.

Istället spelar vi nu högt spel med vårdpersonal och bara håller tummarna att de orkar igenom denna vår och sommar. Nu när det är den linjen vi har, så önskar jag verkligen att det på något sätt går ihop. Men den "mänskliga kostnaden" riskerar nog att bli hög, sjukskrivningar för vårdpersonal i sommar/höst. Vid akut kris som nu, håller man ju adrenalin uppe när man jobbar, sedan kan "kraschen" komma, när krisen klingar av.

Jo om det är kris hur länge orkar de? Dvs det är ju redan kris men att vården går på knäna. Man kan nog jobba rätt länge innan. Men folk kommer ju bli utmattade. Helt enkelt inte orka längre. FHM säger att det är lugnt läge. Men vi ser ju annat. Om det är en kris kommer ju en kollaps förr eller senare för folk orkar inte längre.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland: 50 forskare och experter till regeringen i öppet brev: "Sätt lock på spridningen"

https://www.hbl.fi/artikel/50-forskare-och-experter-till-regeringen-i-oppet-brev-satt-lock-pa-spridningen/

I Sverige var de bara 28 som skrev ett gnällbrev.
Citera
2020-05-07, 21:12
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Andra länder klarar av att ha lockdown. Varför skulle vi inte klara av det?

Typ så..

Varför skulle vi satsa pengarna på att tillverka munskydd/andningsskydd för en marginell nytta när ekonomin redan haltar och vi behöver pengarna till vård av sjuka och gamla?

Varför skulle staten bekosta en papperslapp till ett högt pris för att låtsas göra något - eftersom andra länder också låtsas lika mycket (så att politikerna kommer att väljas åter)?

Själv önskar jag att man - verkligen noggrant - funderar på vart de knappa resurserna läggs istället för att fatta populistiska nonsensbeslut för att lugna ner hysteriker.

Det finns inte oändligt med resurser och dem måste man handskar med mer eftertänksamt än någonsin.

När har svenskarna använt knappa resurser förnuftigt de senaste trettio åren?
Import av en ny underklass som måste försörjas av skattebetalarna... Minns du nu.
Ditt försvarstal representerar det sämsta av svenska egenskaper. Mina tankar går till "fotsvettsvennen" när jag läser ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in