2020-05-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Respektlöst. Lade bara till det. Det som jag poängterade är ju att när det finns skilda meningar måste det ju till en utredning. FHM om de ljuger så extremt är det ju extremt allvarligt. Det kan de inte få komma undan med för de har hela ansvaret.

Men då gäller ju att utreda detta. Se exakt hur det ligger till. Från samtliga läkare inte bara de som uttalar sig i media.

Löfvén har pratat om att det skall tillsättas en coronakommission (efter krisen) som skall titta på hur myndigheter skött sig och vilka beslut som fattades osv. Är väl alltid nåt. Det är kanske lite problematiskt att få till en helt oberoende kommission inom landet så att säga, men bättre än inget , i alla fall.
Citera
2020-05-07, 19:07
Medlem
Det värsta verkar vara över eller vad tror ni?

Kan man tro att allt är som vanligt efter sommaren men att de i riskzonen får hålla sig isolerande?

Baltikum öppnar på måndag igen. Flera länder likaså, Norge m.fl.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jovisst förstår jag det. Fast jag förstår egentligen bara Tyskland som faktiskt har en plan.

Har du en källa på att de andra inte har en plan? För det finns över hela Google andra länders planer. Prova att Googla istället för att anta saker .
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är värst vad folk vill försöka säga att man inte ska jämföra antal avlidna personer redan nu. Det får man visst. Annars skulle man ju aldrig kunna ändra någon strategi eller något pågående beslut någonsin, i mänsklighetens historia. Om man måste vänta på att historieböckernas bläck torkat. Om vi byggt en väg där vi märker att flera hundra dör varje vecka, under tre veckors tid, ska vi då avvakta ett år och tillsätta en kommitté som eventuellt utreda det. Eller ska vi titta på det på en gång kanske och se om det här verkligen var en bra idé.

Man kan mycket väl titta på dödstal i covid nu och jämföra med resten av Norden och säga att vi är jäkligt kassa här.

Sen om man vill göra nåt åt det eller ej är ju en annan femma. Det tycks inte finnas nån sån vilja bland styrande. Men det betyder inte att människor inte får tycka till om det.

Klart du får jämföra nu! Det enda jag försökte säga är att varken sifforna som jämförs eller det faktum att man tittar efter bara 2 månader gör att man kan dra så stora slutsatser som vissa gör.
Citera
2020-05-07, 19:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej, de anpassar sig inte till Sverige. Det var klumpigt uttryckt. De anpassar sin strategi.
OK!
Citat:
Jag hoppas verkligen inte att de misslyckas med att skydda de som är beroende av hemtjänst eller bor på äldreboenden och löper 1000-fallt större risk att avlida än de under 50.

Där är vi överens
Citera
2020-05-07, 19:08
Medlem
Citat:
Europa och Nordamerika är ju långt lika tättbefolkat som de stora städerna i Indien, eller t ex Mexico City eller favelorna i Sao P eller Rio, där du också ser ett extremt mycket större flergenerationsboende. Om det dör 35 000 i NYC så ”borde det” dö 150 000 i Kolkata eller i Mexico C med tanke på densitet, åler och tillgång till sjukvård. Så, antingen mörkas eller slarvas det, eller så är det här viruset mer mystiskt än vad vi vet.

Ja åtminstone Europa om man ska lita på följande bild. Men jo, helt rätt! Brasilien har börjat rapportera in siffror mer och mer, det ser väldigt illa ut även där. Mörkertalet är såklart skyhögt.
https://imgur.com/a/LghXo3j
Citera
2020-05-07, 19:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Som Ghandi sa: Be the change you want to see in the world.

Så på med munskyddet och ut på promenad.
Svenskar är trendkänsliga. Snart blir det hippt.

Ja det är bara att köra igång! Om tillräckligt många kör med det så blir det hippt. Om man ska ner för att köpa munskydd eller väntar på beställning för att gå ut och har man säkert en bandana hemma som man kan använda tills man får ett riktigt.
Citera
2020-05-07, 19:10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Har du en källa på att de andra inte har en plan? För det finns över hela Google andra länders planer. Prova att Googla istället för att anta saker .

Jag försökte kolla nu, men det kräver nog mer tid för att se vad Norges plan och kriterier för att stänga ner igen är? Det kanske finns något sagt från deras regering så jag får kolla. Eller så kanske det kommer något senare, när de får frågan.
Citera
2020-05-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är fortfarande inte sant att bara Tyskland har en plan för detta.
Du kan skriva det många gånger det kommer ändå inte bli sant.

Har även mycket svårt att tro att du verkligen vet att bara Tyskland har angett en siffra av alla länder i världen, men det kanske är sant.

Planen för att gå ur lockdown har givetvis alla länder.
Men väl ute ur den är det Tyskland som har en konkret plan för exakt vad som krävs för att återgå in i lockdown igen.
Citera
2020-05-07, 19:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett problem är väl att vi inte har några munskydd (till vården), ett annat "problem" är väl att ett munskydd numera kostar mindre än en plastpåse (7kr) på Ica (enkelt sådant). Varför tillverkar vi inte munskydd i Sverige, en masse? Tack Miljöpartiet, för att ni tänker på oss!

Det har startats upp munskyddstillverkning i Sverige och jag tror även för annan skyddsutrustning (förhoppningsvis).

Men frågan är när munskydden kommer att bli tillgängliga för svenskarna. Munskydden bör ju göras tillgängliga för en låg peng till alla oss svenskar som vill använda dessa.
Speciellt med tanke på att det till hösten säkerligen blir obligatoriskt med munskydd i Sverige.

Man ser ju också hur FHM nu håller på att slå om avseende munskydd och att det verkligen skyddar mot smitta mellan individer.
Citera
2020-05-07, 19:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast FHM pratade om Stockholm. Sahlgrenska ligger i Göteborg vad jag vet, och där är ju siffrorna på väg upp..

Har inte fått några som helst indikationer på att det skulle lugnat ned sig i Stockholm heller. Har lite andra kanaler jag också följer. De enda som påstår det är FHM. Ser inga sådana rapporter från region Stockholm och de större akutsjukhusen.
Citera
2020-05-07, 19:14
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är väldigt konspiratoriskt men inte alls omöjligt skulle jag säga. Med tanke på hur kina reagerade när det började spridas där... de verkade ju ta det på extremt mycket större allvar än vad man gjorde i Europa och USA. De visste kanske vad de hade att göra med... jag tror i så fall att det spreds med flit tidigare (de spår man nu sett pekar ju på att smittan fanns här tidigare). Å andra sidan verkar det extremt riskfyllt med tanke på deras befolkning som lika lätt fick det.., så nje - tror ändå inte det.

Jag tror mera att det var en olycka att viruset spreds i Kina och Wuhan. Troligast genom någon från labbet där. Kineserna hade väl aningar om att viruset var farligt men kanske inte HUR farligt, Viruset kanske bara förvarades där bland många andra och det skedde någon form av forskning på det.

När det kom fram att viruset var ute så tog partiet till storsläggan för att med alla medel stoppa dess framfart. Partitopparna tog över provinsens ganska lama försök att stoppa viruset och det var då det verkligen blev några vettiga åtgärder..men då var det redan utanför landets gränser.

Det kan sedan ha spritts av en anställd som inte följt säkerhetsrutinerna och som startat smittan.
Forskare reser en del och det kan vara förklaringen till spridningen.

En annan teori kan vara att någon anställd medvetet släppt ut viruset i rent missnöje över sin regering och landets politik. Inte heller det är någon extrem högoddsare.

Att Kina som stormakt planerat att släppa ut viruset och rasera världen och dess ekonomier är betydligt mer osannorlikt och väldigt ologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in