2020-05-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tack för länkarna! Jag tror som vanligt att han har rätt
Anytime! Jag också!

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
WHO varnar ju hela tiden för den fattiga världen med bl.a Indien. Ändå har rika Europa och USA högst siffror. Där det verkar gå sämst. Men det är just detta verkar också. Talar man sanning i dessa länder? Testar man ens? Det där får man väl se sedan om det kommer siffror på antal döda totalt i varje land och jämföra med tidigare år.

Ja, det är ju så det är, Europa och Nordamerika får man väl ändå se som tätbefolkat när allt kommer omkring. Klart som tusan att det mörkas en massa i Asien, det finns nog inget man kan säga för att ta bort den tron.

Kom att tänka lite snabbt på Nordkorea och Kim's senaste offentliga "uppvisning".
Alla i "publiken" bar munskydd, men trots detta så har NK inte några rapporter om döda eller smittade
https://www.youtube.com/watch?v=AK4Q154X_q0
Citera
2020-05-07, 18:41
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du låter som om du peppar dina regeringssoldater som finns här på forumet och att du försöker samordna deras inlägg i tråden. Hur som helst så är många trötta på detta regeringsnyhets dravlet som gång på gång visat sig vra graavt felaktig information. Minst lika felaktig som många extrema "alarmister".

Så till övriga mer seriösa skribenter får väl jag säga det samma Kämpa på och arbeta för att motbevisa Tegnell och regerings vurmarna i alla deras felaktiga och "fostrande" inlägg i tråden. Det är när gemene man gräver och presenterar teorier som någonting bra sker. Då tvingas nämligen makten att ändra på sina utsagor lite i taget för att anpassa sina förklaringar till det folket fått reda på och vad regimtrollen innan kallat "fake news"..

Så genom privat grävande och vilda teorier brukar det så småningom framkomma en bild som är betydligt mer sann än regimens propaganda och försök att dölja sin oförmåga och vilja att dölja sannin gen för befolkningen.

Kanske läge att vara återhållsam med att använda begreppet ”gemene man” då en klar majoritet i Sverige stöder landets strategi, och kanske också vara lite försiktig i att säga att individers ”grävningar och presentationer av teorier” här på Flashback eller eventuellt på andra siter som du följer är grunden till att något bra händer. Det är farligt nära hybris.
Därmed inte sagt att alla beslut av dina folkvalda är bra, eller att de inte skall ifrågasättas eller kritiseras. Däremot så bör vi nog kolla på fler indikatorer än jämförelser av respektive lands officiella rapporteringar av avlidna i eller med covid, och göra det lite senare än 2 månader in i pandemin innan vi säger om det här gick mindre dåligt än vad det kunde ha gjort eller inte?
Citera
2020-05-07, 18:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
De behöver inte skryta. Resultaten talar för sig själv.

På r/coronavirus på Reddit har jag bara sett svenska skrytartiklar också. De har blivit färre på sistone åtminstone. Antagligen för att t.o.m. PR-byråerna börjar få svårt att säga positiva grejer.

Mest alt-right-folk i staterna som fortfarande är kåta på oss.

Intressant i den här krisen är att det är folk på yttersta vänster- OCH högerkanten som är mest bekväma med att inte stänga ned något. Att man värderar ekonomi och pengar så mycket högre än människoliv. Eller så är det inte ett dugg konstigt. Totalitära regimer oavsett man stödjer Mao, Stalin, Franco eller Hitler är ju inte direkt kända för empati, humanism och medmänsklighet. De har andra ideal.
Citera
2020-05-07, 18:42
Medlem
Varför valde Sverige en annan strategi än övriga Norden? Vi sticker ut på ett negativt sätt.
Citera
2020-05-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du låter som om du peppar dina regeringssoldater som finns här på forumet och att du försöker samordna deras inlägg i tråden. Hur som helst så är många trötta på detta regeringsnyhets dravlet som gång på gång visat sig vra graavt felaktig information. Minst lika felaktig som många extrema "alarmister".

Så till övriga mer seriösa skribenter får väl jag säga det samma Kämpa på och arbeta för att motbevisa Tegnell och regerings vurmarna i alla deras felaktiga och "fostrande" inlägg i tråden. Det är när gemene man gräver och presenterar teorier som någonting bra sker. Då tvingas nämligen makten att ändra på sina utsagor lite i taget för att anpassa sina förklaringar till det folket fått reda på och vad regimtrollen innan kallat "fake news"..

Så genom privat grävande och vilda teorier brukar det så småningom framkomma en bild som är betydligt mer sann än regimens propaganda och försök att dölja sin oförmåga och vilja att dölja sannin gen för befolkningen.

Herregud vilket dravel. Flashback är en värld som är helt skild från hur svenskar i allmänhet tänker, vi är få som tänker normalt här och eftersom de som hatar Tegnell och ser allt Sverige gör som ett misslyckande är så många fler här än de som inte gör det så ville jag ge lite uppmuntran till en användare som har ansatts gång på gång av ett gäng puckon rent ut sagt. Tegnell-hatarna klappar varandra på axeln gång på gång och bekräftar sin skeva verklighet. Tro och tyck vad du vill men låt andra få göra det också utan att utsättas för hat från det som du misstar för "gemene man".
Citera
2020-05-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I mångt och mycket handlar det om att vinna ett propagandakrig. FHM vill förmedla en bild över att allt är okej. Att folket inte behöver vara rädda. Att de är i trygga händer. Att vården hinner med att hjälpa dem som behöver hjälp. Att det är klokt att hålla samhället öppet. Man vill heller inte förmedla någon regeringskritik.

Det kallas långsam hjärntvätt och masspsykos av befolkningen.
Citera
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant i den här krisen är att det är folk på yttersta vänster- OCH högerkanten som är mest bekväma med att inte stänga ned något. Att man värderar ekonomi och pengar så mycket högre än människoliv. Eller så är det inte ett dugg konstigt. Totalitära regimer oavsett man stödjer Mao, Stalin, Franco eller Hitler är ju inte direkt kända för empati, humanism och medmänsklighet. De har andra ideal.

Känns rätt kufiskt att se vänstern hetsigt propagera för att låta folk dö för att rädda ekonomin faktiskt. Man börjar fatta varför kommunism alltid skiter sig totalt i praktiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför valde Sverige en annan strategi än övriga Norden? Vi sticker ut på ett negativt sätt.

För att bromsa inte stoppa spridningen , så att den nedmonterade sjukvården hänger med !
Ladorna var ju tomma , inga tester möjliga , tillräckligt med skyddsutrustning saknades m.m
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-05-07 kl. 18:48.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Anytime! Jag också!

Ja, det är ju så det är, Europa och Nordamerika får man väl ändå se som tätbefolkat när allt kommer omkring. Klart som tusan att det mörkas en massa i Asien, det finns nog inget man kan säga för att ta bort den tron.

Kom att tänka lite snabbt på Nordkorea och Kim's senaste offentliga "uppvisning".
Alla i "publiken" bar munskydd, men trots detta så har NK inte några rapporter om döda eller smittade
https://www.youtube.com/watch?v=AK4Q154X_q0

Europa och Nordamerika är ju långt lika tättbefolkat som de stora städerna i Indien, eller t ex Mexico City eller favelorna i Sao P eller Rio, där du också ser ett extremt mycket större flergenerationsboende. Om det dör 35 000 i NYC så ”borde det” dö 150 000 i Kolkata eller i Mexico C med tanke på densitet, åler och tillgång till sjukvård. Så, antingen mörkas eller slarvas det, eller så är det här viruset mer mystiskt än vad vi vet.
Citera
2020-05-07, 18:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Lycka till. Jag kör med mask men nu har ungdomsgäng börjat terra mig genom att gå fram till mig i klungor och fejkhosta mig så nära det kan i mitt ansikte! (Bara svenskar som gjort detta mot mig och mina bekanta maskbärare än så länge). Jag kommer fan snart att göra något jävligt olagligt mot denna generation disktablettssugare om detta beteende inte upphör.

Tips om du är orolig för att peta dig i ögonen. Ha på dig gummihandskar och eventuellt labbglasögon eller liknande. Var bara beredd på att det är varmt att gå runt så under en längre tid även om det är utomhus. (OBS, har sett videos att de med glasögon har svårt att se med mask för att det blir kondens på glasögonen när de andas).

Har kört med munskydd sedan februari men inte skyddsglasögon. Kanske det är dags att ändra den taktiken och också börja med skyddsglasögon. Har visir hemma men dessa känns klumpiga att bära.
Citera
2020-05-07, 18:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är bara Tyskland som har en konkret strategi för ev ny nedstängning.
Och hur tror du folk kommer ta emot beskedet att ev gå in i karantän i mitten av juli med 30 grader sol ute.
Jag tror de får svårt med det.
Det är ju inte sant.
Varför sitter du och hittar på sådant?

Spanien har en plan att öppna i 4 steg med minst 2 veckor mellan varje steg. Ökar spridningen backar man det steget igen.
Skulle tro att alla länder som öppnar har motsvarande plan.
Vad får du ut av att hitta på saker?
Citera
2020-05-07, 18:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
OK, ökad smittspridning behöver inte betyda tusentals döda. Norge har väldigt få smittade och döda. En ökning från FÅ är inte desamma som Sveriges från många. Frågor på det?

Naturligtvis så kommer Norge att bara få hälften så många döda och smittade, då man har hälften så stor befolkning som Sverige. De norska äldreboendena är också mindre än de svenska, så en hotspot där gör inte lika stor skada som i Sverige. Sedan vet jag inte hur krassliga åldringarna är på de norska boendena. Slutligen är andelen 65 plusare i Norge något lägre än i Sverige.

Så jag skulle gissa på att det direkta antalet döda i covid-19 landar på 35-40 procent av det Svenska. Men sedan tillkommer den långsiktiga överdödlighet som den idiotiska lockdownen medför. Så det kommer att sluta oavgjort vad gäller andelen döda, eller en möjligt mindre totalt dödstal för Sverige/invånare, beroende på hur djup recessionen/depressionen blir.

Frågor på det?
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-07 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in