2020-05-07, 17:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kanske jag som är skyldig, har tidigare ställt frågan om vad som framkom ang detta hår. Fick då ingen respons.
Det nämns i Hidings Direktiv, nr 2: ”Det hårstrå som hittats i LW:s vagina ska mitokondrieundersökas.”

Se nedan.

Aha, tack.
Det var nog där jag läste om det.
Får se om jag hinner kolla på det vid tillfälle.
Ligger efter i både tråden och i att läsa domen.
Citera
2020-05-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Djurhåret kunde ju inte ens artbestämmas.
De var inte lämpade för analys alls, än mindre artbaserat.
Citera
2020-05-07, 17:29
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Mycket som kommer köras flera varv innan vi vet om det blir överklagan och sedan innan HR dömer. De flesta av oss är besvikna och frustrerade och om det hjälper att älta här är det väl bra?

HD ska ha katt och JG hund förresten.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Borde vara viktigt. GM kan ju t.ex. haft med sin hund. Det finns ju flera alternativa GM som har hund.

Jag tycker att allt är värt att undersöka!
Citera
2020-05-07, 17:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Djurhåret kunde ju inte ens artbestämmas.

Mammut siktad i Örebro!...

Ska den gå att klona?

Det låter som om åkl behöver sopa rent kring eget plank lite. Klart håren ska artbestämmas över sommaren. Kan ju vara LWs egna också. Somliga.
Citera
2020-05-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jaha , vad jag kunnat läsa mig till i domen så utesluter inte Tingsrätten att det kan vara en annan GM, men jag kanske har tolkat det fel?!

Att 99% här inne på fb vet att så är fallet då är ju saken klar har du informerat Tingsrätten om detta?
Att det råder en liten procents tvivel räcker för att inte fälla gärningsmannen Stefan Davidsson. Du vet vem som är gärningsmannen, det vet Gloria och Snorjäveln också. Och Carinah. Men antar att tråden blivit oerhört mycket kortare om diskussionerna varit relevanta i tråden, och det kanske inte ligger i ert intresse?

Tingsrätten har rent juridiskt dömt rätt utefter Lindéns tankegång. Åklagaren har en annan uppfattning. Nu får vi se om hon hittar något som TR missat i förhandlingen och som kanske HR tar upp. Och därefter fäller fanskapet.
Citera
2020-05-07, 17:37
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Särskilt om det är hår från tamkaniner.

Edit: detta hade visst redan körts ett par varv.

Lyssna på dessa två förhör från Rättegången som finns på youtube där SD beskriver vad som händer när HD har varit på förhör den 19 maj och blir hämtad av SOA. Här har dessa tre missat att prata ihop sig. Varför upptäckte inte åklagarna denna tabbe och gick till botten med deras helt skilda berättelser
Rättegång del 18 47 minuter in i förhöret
Rättegång del 45 56 minuter in i förhöret
Citera
2020-05-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan inte utesluta alternativa gärningsmän enligt domen. Och HD satt häktad ett tag. Och hennes märkliga uttalanden är besvärande så in i hoppsan. Men detta blir ett skolexempel för grova brottslingar: ljug, förklara bort, slingra dig, ändra utsagor osv osv. Då går man fri. Nice!

Men det är helt sant faktiskt i det du skiver. Ingen, inte ens i domen, har man uttalat att det INTE är SD. Så han kommer för alltid hänga i luften såsom tvivelaktig, och han kommer aldrig bli fläckfri - trots sina eriksgator i Hjärsta.

Nä, det går inte att utesluta alternativ GM och det pga av att GM gjort en klassiker: lagt en tråd (röd?) på BOs blodiga (?) ben. Ett av de knep han använde. Tänk att BL gick på det också!
Senast redigerad av VigosRos 2020-05-07 kl. 18:11.
Citera
2020-05-07, 17:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Lyssna på dessa två förhör från Rättegången som finns på youtube där SD beskriver vad som händer när HD har varit på förhör den 19 maj och blir hämtad av SOA. Här har dessa tre missat att prata ihop sig. Varför upptäckte inte åklagarna denna tabbe och gick till botten med deras helt skilda berättelser
Rättegång del 18 47 minuter in i förhöret
Rättegång del 45 56 minuter in i förhöret
Tack för tips!
Citera
2020-05-07, 17:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Väldigt intressant iakttagelse från dig!
Det som får mig att undra är varför utredarna isf inte vet om denna "automatiska" uppkoppling, särskilt som att detta är vid en betydelsefull tidpunkt.

Jag tror att det var skribenten Fribbä som var först i tråden att göra upptäckten med den här tajta tidsspannet. Domstolen noterade det och utredarna/åklagarna borde väl också sett det?

För egen del är jag helt okunnig inom området.

Jag tror att det var i Mantorpsfallet, gjordes liknade kartor för mastuppkopplingar för Edvin. Om jag inte minns fel (vilket jag kan göra, det är länge sedan nu) kunde man se vilken räckvidd och vinkling uppkopplingen hade för varje enskild mast.

Om man tittar på Aktbil 166, sid 22, ser det ut som att mobilen först förflyttar sig till området mellan de två radhuslängorna närmast brottsplatsen:

https://kartor.eniro.se/?c=59.289207,15.185793&z=20&l=aerial&g=59.289317,1 5.185935&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Kanske mobilen gömdes där tillfälligt och sedan "tas om hand"?

Jag hoppas att utredarna redan har koll på dina fynd, annars känns det jobbigt.

Var det inte så där man fick reda på att möllan var ute och klappade fåren på morgonen när Aki var försvunnen?

Fast fåren hade sålts nåt år innan...
Citera
2020-05-07, 17:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Att det råder en liten procents tvivel räcker för att inte fälla gärningsmannen Stefan Davidsson. Du vet vem som är gärningsmannen, det vet Gloria och Snorjäveln också. Och Carinah. Men antar att tråden blivit oerhört mycket kortare om diskussionerna varit relevanta i tråden, och det kanske inte ligger i ert intresse?

Tingsrätten har rent juridiskt dömt rätt utefter Lindéns tankegång. Åklagaren har en annan uppfattning. Nu får vi se om hon hittar något som TR missat i förhandlingen och som kanske HR tar upp. Och därefter fäller fanskapet.

Ibland blir jag orolig för hur du tänker Pablo, Björn Lindén har dömt efter lagboken och motiverat sina och de andras beslut väl, gett hänvisningar till domar och hur de högre rätterna har sagt att bevisningen som lades fram ska tolkas, du vill väl inte att en dom ska fattas på hur domarens dagsform och politiska övertygelse ser ut?

Det bekymrar mig fortfarande att Hiding & Johansson försökte jäva ut Lindén, i mina ögon försökte de få in en enligt deras uppfattning mer välvillig domare t.ex Ulla Gustavsson som öppet bekänner sig troende i "könsmaktsordningen", politiska domar typ daCosta är förfärliga och hör hemma i Sovjetunionen eller DDR.
Citera
2020-05-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ibland blir jag orolig för hur du tänker Pablo, Björn Lindén har dömt efter lagboken och motiverat sina och de andras beslut väl, gett hänvisningar till domar och hur de högre rätterna har sagt att bevisningen som lades fram ska tolkas, du vill väl inte att en dom ska fattas på hur domarens dagsform och politiska övertygelse ser ut?

Det bekymrar mig fortfarande att Hiding & Johansson försökte jäva ut Lindén, i mina ögon försökte de få in en enligt deras uppfattning mer välvillig domare t.ex Ulla Gustavsson som öppet bekänner sig troende i "könsmaktsordningen", politiska domar typ daCosta är förfärliga och hör hemma i Sovjetunionen eller DDR.
Bäste Reimer, var inte orolig för mig. Jag vill bara ha rätt man på rätt plats. På Kumla. Eller nåt. Som domen är skriven nu har han dömt helt rätt. Där har jag inga som helst invändningar. De har helt rätt vinkel på det hela. Men kanske han glömt något som åklagaren tog upp och som inte kom med i domen? Hoppet är det sista som överger en konstnär (eller hur nu ordspråket var).

Jag har tyvärr en känsla av att det finns en viss animositet mellan Lindén och Hiding. Vissa krumelurer i domen tyder på det. Men den som väntar på något gott...
Citera
2020-05-07, 18:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Bäste Reimer, var inte orolig för mig. Jag vill bara ha rätt man på rätt plats. På Kumla. Eller nåt. Som domen är skriven nu har han dömt helt rätt. Där har jag inga som helst invändningar. De har helt rätt vinkel på det hela. Men kanske han glömt något som åklagaren tog upp och som inte kom med i domen? Hoppet är det sista som överger en konstnär (eller hur nu ordspråket var).

Jag har tyvärr en känsla av att det finns en viss animositet mellan Lindén och Hiding. Vissa krumelurer i domen tyder på det. Men den som väntar på något gott...

Domen är "sträng" mot åklagarna men jag tror mer att det är p g a det uppenbara som även vi i tråden har kritiserat d v s alla brister som varit i utredningen. Dessa har tyvärr påverkat att åtalet och materialet åklagaren lagt fram inte blivit tillräckligt starkt. Kanske borde åklagarna väntat och byggt upp ett starkare case innan de åtalade? Det kan jag tycka är helt rimligt att TR kritiserar. De tycker nog också SD är skyldig och anser det vara synd att de måste fria honom och är det då konstigt att de känner irritation på åklagarnas prestation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in