2020-05-07, 16:10
Medlem
Vad tror ni, är Hanna rädd för Stefan?

Om din partner var otrogen under många år med en annan, skulle ni flytta in mitt emot ? (nästan)

Fakta är ju att dom separerade, är det inte lite ödets ironi att som stalker få båda "offren" så nära varandra?
Citera
2020-05-07, 16:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ännu inte läst domen så kan inte uttala mig om vad som står där.

Tiden 00:07 och dess betydelse i sammanhanget tål att funderas på; se mitt tidigare inlägg, särskilt när klockslaget kan vara resultatet av en naturlig uppkoppling.
Mobiltelefoner som är påslagna tar med jämna mellanrum kontakt med närmaste basstation (mast); om man tittar på LWs uppkopplingar, går det att i Bilaga 145 följa mastuppkopplingar på tidslinjen 14 maj:
01:39
04:39
Inga samtal under natten.

18:07
21:07
00:07
LWs mobil "hälsar på" närmaste mast, med tre timmars mellanrum, sista uppkoppling H*almar B väg.
Två samtal under kvällen:
21:25 samtal från LW till UW, ingen registrerad mastuppkoppling
22:04 samtal från UW till LW, ingen registrerad mastuppkoppling

Slutsatsen är att LWs mobil tar kontakt med basstationen på H*almar B väg per automatik, utan mänsklig inblandning. Det är i alla fall min lekmannabedömning. Och det skulle lämna öppet för scenariot att mobilen kan ha placerats på andra sidan cykelbron någon gång mellan cirka 23:38 - 00:07. Ett tidsfönster som gott och väl inrymmer en cykeltur med mobilen med hemkomst innan midnatt.

Väldigt intressant iakttagelse från dig!
Det som får mig att undra är varför utredarna isf inte vet om denna "automatiska" uppkoppling, särskilt som att detta är vid en betydelsefull tidpunkt.

Jag tror att det var skribenten Fribbä som var först i tråden att göra upptäckten med den här tajta tidsspannet. Domstolen noterade det och utredarna/åklagarna borde väl också sett det?

För egen del är jag helt okunnig inom området.

Jag tror att det var i Mantorpsfallet, gjordes liknade kartor för mastuppkopplingar för Edvin. Om jag inte minns fel (vilket jag kan göra, det är länge sedan nu) kunde man se vilken räckvidd och vinkling uppkopplingen hade för varje enskild mast.

Om man tittar på Aktbil 166, sid 22, ser det ut som att mobilen först förflyttar sig till området mellan de två radhuslängorna närmast brottsplatsen:

https://kartor.eniro.se/?c=59.289207,15.185793&z=20&l=aerial&g=59.289317,1 5.185935&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Kanske mobilen gömdes där tillfälligt och sedan "tas om hand"?

Jag hoppas att utredarna redan har koll på dina fynd, annars känns det jobbigt.
Citera
2020-05-07, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Vassego ingen orsak.

Intressant det om hårstrået i vaginan, det måste jag ha missat.

Hoppas jag inte har "planterat" en trådsanning nu. Minns inte om jag läste det själv eller om någon skrev om det?
Får kolla sen.
Citera
2020-05-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Varför skulle Göran Lambertz peka ut SD som skyldig till mordet på L*na Wesstr*m ?

Varför skulle Göran Lambertz börja skriva om mordfallet på L*na Wesstr*m ?

Varför anser du att det är intressant att få höra vad LGW Perss*n har att säga om mordfallet på L*na Wesstr*m ?

Varför tycker du att det skulle vara så intressant att få höra vad Sv*n-E*ik Alh*m har att säga om mordfallet på L*na Wesstr*m ?

Vart vill du egentligen komma med detta enligt ovan uppställda frågor ?

Mvh/ @JokerMannen

Själv skulle jag gärna läsa vad S-E Alhem har att säga om fallet. Om han nu kommer skriva något om det. Gillar verkligen den mannen.

Varför skulle det vara fel om experter (eller självutnämnda sådana) uttalar sig? Intressant med olika uttalanden från just såna gubbar du nämner. Tycker jag.
Citera
2020-05-07, 16:14
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Eller skickats till Nederländerna, som har utvecklat sina metoder för att analysera DNA, en del material, skickades tydligen dit för analys, men tydligen inte allt.

Uppenbarligen inte, vilket hade kunnat varit helt avgörande för utredningen. Är det en fråga om prestige eller vad f..n är det som pågår egentligen?
Citera
2020-05-07, 16:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Frågan har tidigare diskuterats i tråden men jag återger den ännu en gång.

NFC kan inte analysera dna med den metodik som idag används.

SD har inte kunnat bindas till BP trots alla de hårstrå som hittats på och kring LW. (se akt bil 160 sid 60-63)

Mörka hår hittats på såväl hö som vä hand
Mörkt hår på vä långfinger.
Mörkt hår hö ringfinger.
Mörkt hårstrå i slida. (topsning)
Mörka hår på kroppen (efter fibertejpning)

Man har konstaterat att några få strån (2 st tror jag) är från LW. (+4)

RESTERANDE VAR INTE LÄMPADE FÖR DNA ANALYS MED NFC´S STANDARD METODIK.

Frågan borde ställas, VARFÖR gjordes inte analysen i UK eller USA som har den metoden?

Mörka hårstrån? SD är väl blond?

Vill man kanske inte veta ursprungen till de mörka hårstråna?

Man har trots allt varit säker på att SD är rätt man från början så varför krångla till fallet med DNA av annan?
Citera
2020-05-07, 16:18
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Man har trots allt varit säker på att SD är rätt man från början så varför krångla till fallet med DNA av annan?

Ja, här finns det utrymme för tolkningar av flera skäl...

Min egen reflektion var att IB INTE tog upp detta i TR!?
Senast redigerad av Enorm 2020-05-07 kl. 16:20.
Citera
2020-05-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

De mörka hårstrån man hittade vill jag minnas var Lenas egna.
Citera
2020-05-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte varför SD inte skulle hinna med mordet?
Skrev Tingsrätten verkligen så? Har inte hunnit läsa ännu.

Men som du ser skickar SD mail vid 23:00.
Vid 23:23 går L*ena ut. Mellan 23:00 och 23:23 har SD och L*ena haft kommunikation. Denna har skett på Telegram, vilket kan göras på mobil. Den sista bilden hon skickar till SD är vid 23:01:13. Efter det chattar hon med Norgeresenärerna tills hon går ut genom sin dörr 23:23. Vid 23:25 är hon vid mordplatsen till 23:36.

Så jag tycker att han har god tid på sig. Han kan ha lämnat hemmet redan efter mailet, vid 23:00.
Skriken sker först vid 23:30-23:33.

Tidslinje

23:00:25------------skickar SD arbetsmail
23:00:55------------SD-->LW "Kom precis. Svarar på jobbmail. Har lite måsten"
23:01:13------------LW-->SD, bild på loggremsa (L*enas sista bild till SD)
23:21:58------------LW-->JJ "haha"
23:22:02------------LW-->JJ "kom på själv?" [highligt]Lenas sista meddelande[/highlight]
23:22:38------------JJ-->LW L*ena läser inte meddelandet
[highligt]23:23 ca[/highlight]------------LW påbörjar promenad från hemmet
23:25- 23:36-------LW pågående aktivitet, stillastående
23:38:43-----------LWs mobil, sista registrerade punkten. En bit utanför fyndplatsen (A 166/22)
23:30-23:33 [highligt]SKRIK[/highlight]

Tidslinje efter mordet, spekulationer

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
23:38:43 -----------lämnar han mobilen på plats nära mordplatsen. Skyndar sig springande därifrån till sin cykel typ vid Vivallaskogen, cyklar hem? Det kan inte ta många minuter.

00:00:00 ----------- har SD strippat och spolat av sig och skorna. In i huset och på med datorn. Öppnar PDF.

Det nedan skriver han på Telegram, det kan han göra på väg ut ur huset eller till och med på vägen?
00:02:58 ------------SD skriver till LW "Blir för sent"
00:03:14-------------SD skriver till LW "Avslutar strax"

SD cyklar via Vivallaskogen till mobilen, kanske går sista biten.

00:07:54 ------------- L*enas mobil kopplar upp sig mot masten Hjalmar Bergmansväg 54.

Där mekar han med något med mobilen? Lite andra göromål hemma, tvätt mm

Först:
00:23:07--------- svarar SD på Tobias mail.

Men det som är lite konstigt är att L*enas mobil kopplar upp sig ännu en gång till till Hjalmar Bergmans väg 54.
Det är vid:
00:47:19-----------kopplas L*enas mobil upp på nytt. Varför?

01:13:12 kopplas SDs mobil upp mot Vargbergamasten (nära hans hem)

01: 41:37 stängs L*enas mobil av.

Det stod så ja, att han inte borde ha haft tid, eller knappast ha haft.
Där det står om tider för telefonen.
Läste 2 ggr, vet säkert.
HÄR: Sidan 58, 10 rader ner:

Citat: "Förhål- landet att Lena Wesströms mobiltelefon kopplat upp mot masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.07 medför också att det uppstår osäkerhet kring om Stefan Davids- son haft tidsmässig möjlighet att döda Lena Wesström, transportera bort hennes mo- biltelefon till området som masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV täcker, ta sig hem till Betesvägen och sedan öppna en PDF-fil i sin dator kl. 0.00. Dessa brister i åkla- garnas bevisning skapar sprickor i den struktur som åklagarna försökt bygga upp kring Stefan Davidsson. Enskilda omständigheter, såsom Stefan Davidssons age-..."
Senast redigerad av Moschata 2020-05-07 kl. 16:26.
Citera
2020-05-07, 16:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Ja, här finns det utrymme för tolkningar av flera skäl...

Nu blir det än mer förståeligt varför TR bedömer att åklagarna inte uteslutit alternativa GP. Bra grävt.

Ang din edit: IB såg väl ingen anledning att ta upp det när han visste att åklagarens case var så svagt ändå. Advokaterna satt i princip och sov under rättegången
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-07 kl. 16:26.
Citera
2020-05-07, 16:21
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hoppas jag inte har "planterat" en trådsanning nu. Minns inte om jag läste det själv eller om någon skrev om det?
Får kolla sen.

Ingen fara, det är otroligt svårt att minnas allt man läst i FUP, även i tråden, jag har också för mig att jag läst detta, i min ena hjärncell.
Citera
2020-05-07, 16:22
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De mörka hårstrån man hittade vill jag minnas var Lenas egna.

Två hårstrån var från LW (+4) (se akt bil 160 sid 60-63)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in