2020-05-07, 15:19
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livegen77
Du är verkligen en källa till värdefull information, jag hoppas att jag kan återgälda dig någon gång...förhoppningsvis inte med info om anstalter utan något mer positivt ämne.

Det slog mig att nuförtiden har man ju alla sina kontakter, telefonnummer, adresser etc lagrade i sin telefon och den får man väl knappast ha med sig in i fängelset så hur gör folk för att lösa det? Svårt att ringa någon idag utan nummer, eller posta utan adress eftersom att jag antar att man inte kan surfa fram det;-) Ska man skriva ut sin kontaktlista eller kanske spara ned den på en USB sticka?

En annan sak, man har ju en del abonnemang som man inte vill avsluta, telefonnummer, cloudlagring av bilder, dokument mm. De flesta kostnader dras ju automatisk från kort man har men om något kort går ut eller annat strul, får man möjlighet att säkerställa att dessa saker inte havererar....bara en sådan sak som deklarationen? Bank ID tex har man ju i sin telefon...kan man ha den inlämnad hos anstalten och accessa den under övervakning?

Jag har dessutom Bolag i utlandet, får man någon möjlighet att säkerställa att vissa åtgärder som kräver min signatur kan ordnas? Eller måste man lösa det med att ge någon fullständig fullmakt?

Angående boken, kanske man får ta med sig den i en USB sticka isf att komma med en hel hög papper?

Många frågor nu :-)

Jag har gett andra samma råd som jag kommer att ge dig nu fast lång tillbaka i tråden.

Innan du kryper in så skall du se till att sätta så mycket på automatik som möjligt i form av autogiro och annat.

Se till att någon du litar på har godkända fullmakter, tillgång till att logga in på banker, lämna in godkänd fullmakt till Postnord, skriv allmänna fullmakter för när du väl sitter bakom lås och bom så är det försent.

Jag har själv suttit helt avskärmad i ett helt annat land med bolag och affärsintressen runt om i världen och jag gick igenom världens helvete med allt som helt plötsligt blev omöjligt att göra.

KV skiter i vad som havererar på utsidan. Det är inte i deras arbetsuppgift att hjälpa dig med dessa saker utan du seglar helt själv så du måste fixa en infrastruktur redan nu som gör att det kan skötas på utsidan eller så havererar det speciellt om du har bolag i utlandet.
Citera
2020-05-07, 16:27
Medlem
Livegen77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag har gett andra samma råd som jag kommer att ge dig nu fast lång tillbaka i tråden.

Innan du kryper in så skall du se till att sätta så mycket på automatik som möjligt i form av autogiro och annat.

Se till att någon du litar på har godkända fullmakter, tillgång till att logga in på banker, lämna in godkänd fullmakt till Postnord, skriv allmänna fullmakter för när du väl sitter bakom lås och bom så är det försent.

Jag har själv suttit helt avskärmad i ett helt annat land med bolag och affärsintressen runt om i världen och jag gick igenom världens helvete med allt som helt plötsligt blev omöjligt att göra.

KV skiter i vad som havererar på utsidan. Det är inte i deras arbetsuppgift att hjälpa dig med dessa saker utan du seglar helt själv så du måste fixa en infrastruktur redan nu som gör att det kan skötas på utsidan eller så havererar det speciellt om du har bolag i utlandet.

Tack för dina goda råd.

Man kan ju inte låta bli att undra hur staten tänker när man gör det sjukt svårt att sköta sina åtaganden...trodde slutmålet var att man skulle återanpassas till samhället, inte att man skulle försvåra så mycket som möjligt...

Kom att tänka på följande. Jag har fått 2,5 år och undrar därför hur man gör när det gäller folkbokföringen eftersom jag inte kommer att ha kvar min bostad, ska man folkbokföra sig på anstaltsadressen? :-) Eller ska man folkbokföra sig hos någon man känner och köra med eftersändning?
Citera
2020-05-07, 17:11
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Tack för dina goda råd.

Man kan ju inte låta bli att undra hur staten tänker när man gör det sjukt svårt att sköta sina åtaganden...trodde slutmålet var att man skulle återanpassas till samhället, inte att man skulle försvåra så mycket som möjligt...

Kom att tänka på följande. Jag har fått 2,5 år och undrar därför hur man gör när det gäller folkbokföringen eftersom jag inte kommer att ha kvar min bostad, ska man folkbokföra sig på anstaltsadressen? :-) Eller ska man folkbokföra sig hos någon man känner och köra med eftersändning?

Du kan glömma allt det skitsnacket med återanpassning och allt det där för det är propaganda till mångt och mycket och därför får det svenska folket intrycket att det är väldigt bra på insidan för det vill KV få andra och tro och när dom upptäcker att det inte är så så är det för att du har hamnat på, just det, insidan själv.

Jag hade kört på att folkbokföra sig hos någon och sen en eftersändning om du verkligen vill ha all post efterskickad till anstalten.

Men jag kan inte nog understryka att ALLT som du kan sätta på automatik, fullmakter utfärdade, post ordnad, etc, etc, ner i detalj kommer att göra att du får det mycket lugnare i sinnet på insidan.

Du kommer att förstå när du sitter på insidan med vad jag menar så ta mina ord bokstavligt och tänk riktigt efter vad du behöver göra.

Jag har inga planer på att åka in igen men annat kan hända och med det jag vet nu är att sätta upp en infrastruktur med "om jag försvinner från jordens yta idag, kan jag vara borta en längre period och allt sköts så bra som möjligt och utan att behöva återvända till totalt kaos".

Tänk exakt så för så är det.

Speciellt om du driver affärer, bolag, etc.

Då är det än viktigare.

Ta det ifrån någon som vet.
Citera
2020-05-07, 18:00
Medlem
Livegen77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du kan glömma allt det skitsnacket med återanpassning och allt det där för det är propaganda till mångt och mycket och därför får det svenska folket intrycket att det är väldigt bra på insidan för det vill KV få andra och tro och när dom upptäcker att det inte är så så är det för att du har hamnat på, just det, insidan själv.

Jag hade kört på att folkbokföra sig hos någon och sen en eftersändning om du verkligen vill ha all post efterskickad till anstalten.

Men jag kan inte nog understryka att ALLT som du kan sätta på automatik, fullmakter utfärdade, post ordnad, etc, etc, ner i detalj kommer att göra att du får det mycket lugnare i sinnet på insidan.

Du kommer att förstå när du sitter på insidan med vad jag menar så ta mina ord bokstavligt och tänk riktigt efter vad du behöver göra.

Jag har inga planer på att åka in igen men annat kan hända och med det jag vet nu är att sätta upp en infrastruktur med "om jag försvinner från jordens yta idag, kan jag vara borta en längre period och allt sköts så bra som möjligt och utan att behöva återvända till totalt kaos".

Tänk exakt så för så är det.

Speciellt om du driver affärer, bolag, etc.

Då är det än viktigare.

Ta det ifrån någon som vet.

Jag är mycket benägen att tro dig för även om jag aldrig suttit inne har jag hunnit erfara att även det svenska rättssystemet lämnar mycket att önska vad avser rättssäkerhet. Även här har staten varit framgångsrik med sin propaganda...jag inser att jag själv levt i en villfarelse att Sverige nog är ett av de rättsäkraste länderna men nu har jag insett att jag inte haft en aning om hur det egentligen fungerar....vi innehar alldeles säkert jumboplatsen i Norden.

Kanske dags för en revolution för det är läskigt när myndigheter och tjänstemän börjat agera som egna väsen som förlorat insikten att de är till för folket och att det är folket som betalar deras löner!

Kan ju vara lite kul att "spamma" anstaltens brevlåda med en massa adresserad reklam, haha

En annan insikt är att det sällan tas upp i debatten att ett fängelsestraff är så mycket mer än tiden i ett fängelse, hela åtal och domstolsprocessen som både tar åratal och i dessa tider är så googlingsvänlig kan förstöra enormt mycket om man exempelvis är företagare och/eller har vissa typer av jobb där det inte är PK att ens CV är allt annat än fläckfritt, lägg därtill det du nämner om att man måste hitta ett sätt att "automatisera" allt på utsidan för att undvika att återvända till kaos...vilket ju inte alltid är det enklaste...kort sagt, måhända staten lyckats skapa ett system som effektivt bryter ned människor istället för att lyfta upp dem vilket är en "lose-lose" situation för alla inblandade.

Kanske borde ha varit försiktigare med vad man röstat på, fast det är ju tveksamt om något alternativ hade löst detta.
Citera
2020-05-07, 18:08
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Jag är mycket benägen att tro dig för även om jag aldrig suttit inne har jag hunnit erfara att även det svenska rättssystemet lämnar mycket att önska vad avser rättssäkerhet. Även här har staten varit framgångsrik med sin propaganda...jag inser att jag själv levt i en villfarelse att Sverige nog är ett av de rättsäkraste länderna men nu har jag insett att jag inte haft en aning om hur det egentligen fungerar....vi innehar alldeles säkert jumboplatsen i Norden.

Kanske dags för en revolution för det är läskigt när myndigheter och tjänstemän börjat agera som egna väsen som förlorat insikten att de är till för folket och att det är folket som betalar deras löner!

Kan ju vara lite kul att "spamma" anstaltens brevlåda med en massa adresserad reklam, haha

En annan insikt är att det sällan tas upp i debatten att ett fängelsestraff är så mycket mer än tiden i ett fängelse, hela åtal och domstolsprocessen som både tar åratal och i dessa tider är så googlingsvänlig kan förstöra enormt mycket om man exempelvis är företagare och/eller har vissa typer av jobb där det inte är PK att ens CV är allt annat än fläckfritt, lägg därtill det du nämner om att man måste hitta ett sätt att "automatisera" allt på utsidan för att undvika att återvända till kaos...vilket ju inte alltid är det enklaste...kort sagt, måhända staten lyckats skapa ett system som effektivt bryter ned människor istället för att lyfta upp dem vilket är en "lose-lose" situation för alla inblandade.

Kanske borde ha varit försiktigare med vad man röstat på, fast det är ju tveksamt om något alternativ hade löst detta.

Rättssäkerhet är en illusion som de flesta vill tro på att vi har i Sverige och förhoppningsvis får dom aldrig veta sanningen för när sanningen kommer som en komet rakt i nyllet så är det oftast försent.

Det du kommer att få uppleva på insidan kommer att lära dig att Kriminalvården i Sverige är allt annat än den illusion som har byggts upp genom alla år.
Citera
2020-05-07, 20:32
Medlem
koliss avatar
Dessutom är det ingen bra ide med mobiltelefoner därinne, de hittar de direkt, och följden blir att du "knallas" till en tvåa, inte kul
Citera
2020-05-07, 21:39
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

Som novus4212 förklarar på ett sätt riktigt bra sätt så kommer du INTE att kunna driva firman på ett bra sätt men vid besök tex kan du få tillåtelse att få in papprena direkt som rör bolaget så och gå igenom de vid besök så du kommer sitta en hel del i telefon med personen ifråga som sköter bolaget åt dig

Allt på automatik och fullmakter måste du se till själv och du kommer inse efter efter en vecka om inte mindre hur det är att vara 5 år i igen för allt måste gå via mamma/pappa kriminalvården och du kommer bli grinig på att ALLT tar tid upp emot flera veckor för nåt som tar 30 sekunder på utsidan o fixa .

Nu när det är Corona tider kommer de ta ännu längre tid för kan garantera att det råder personal brist även för de i produktionen då blir det inget jobb dvs antingen hälften av 13 kr i timmen eller inget alls om du har otur och du får inte in en krona från anhöriga eller egna pengar för den delen . ... utan du måste jobba ihop allt så ta med måååååååånga ark med frimärken då du kan byta mot tobak / godis m m då det är valuta där inne som heter duga ! Du kommer ha 700-800 kr varannan vecka ...
Senast redigerad av TattooedFucker 2020-05-07 kl. 21:57.
Citera
2020-05-07, 22:12
Medlem
Livegen77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Som novus4212 förklarar på ett sätt riktigt bra sätt så kommer du INTE att kunna driva firman på ett bra sätt men vid besök tex kan du få tillåtelse att få in papprena direkt som rör bolaget så och gå igenom de vid besök så du kommer sitta en hel del i telefon med personen ifråga som sköter bolaget åt dig

Allt på automatik och fullmakter måste du se till själv och du kommer inse efter efter en vecka om inte mindre hur det är att vara 5 år i igen för allt måste gå via mamma/pappa kriminalvården och du kommer bli grinig på att ALLT tar tid upp emot flera veckor för nåt som tar 30 sekunder på utsidan o fixa .

Nu när det är Corona tider kommer de ta ännu längre tid för kan garantera att det råder personal brist även för de i produktionen då blir det inget jobb dvs antingen hälften av 13 kr i timmen eller inget alls om du har otur och du får inte in en krona från anhöriga eller egna pengar för den delen . ... utan du måste jobba ihop allt så ta med måååååååånga ark med frimärken då du kan byta mot tobak / godis m m då det är valuta där inne som heter duga ! Du kommer ha 700-800 kr varannan vecka ...

Tack för att du bekräftar vad novus4212 har förmedlat och tack även för frimärkstipset!

Sörbyn lät intressant, googlade och man kan tydligen lära sig bli mjölkbonde där men det kan det vara värt om det finns en chans att sköta bolagsärenden etc.

Jag har en större affär i England som jag håller på att ro iland och min plan var att få den klar innan jag skulle inställa mig men nu iom Corona helvetet och Englands Lockdown har allt dragit ut på tiden och det kan innebära att allt slutar med pannkaka såvida jag inte lyckas med att få uppskov med inställelsen. Antar att KV skiter i mina affärer i utlandet så därför undrar jag om du eller någon annan råkar ha något tips på vad som skulle kunna vara ett framgångsrikt skäl för att beviljas ett uppskov?

Då dessa beslut ej är offentliga är det svårt att "läsa in sig" varför det vore intressant att höra från någon som lyckats med att få uppskov eller känner till någon som fått det.
Citera
2020-05-08, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damagedone
Skönt. Jag har aldrig haft fotboja, kan tänka mig att det är lättare att få det nu med tanke på corona och platsbristen på anstalterna. Jag har dock gjort ganska många vändor kåken och förr i tiden så hade jag faktiskt valt att sitta på anstalt istället för att vara hemma med fotboja, men idag hade jag valt fotboja om jag hade fått det som alternativ.

Såhär i efterhand, med tanke på att jag driver egna företag, har familj osv. Så var ju bija enda rimliga alternativet att försöka få. Visst fiflae jag lite i kanten men lever annars ett fullt laglydigt och högst normalt liv.

Har skött det här med bijan perfekt och alltid varit rätt smörig mot kvv innan det. Inne på frivprden har jag ett gott anseende helt enkelt och hos snuten med. Det låter förjävligt, men hellre manipulerat dem och kunna åka räkmacka nu.

Skäms egentligen nu när jag skriver det.
Är ingen tugh life men fasikek bandit och snuthatare ut i fingerspetsarna har jag blivit efter allt det här.

Nu var det en ren kaffevolta jag fått göra, jag har inga problem med att inte dricka osv. I början var det ju rätt chill o snacka lite med den avintrevliga kontrollanterna med, jag har aldrig fått blåsa eller nptt, men på slutet var precis allting svinjobbigt.
Det spelade ingen roll att jag skött allt perfekt. Jag var skurken ändå. Däremot min handläggares "mentor", så min var helt färsk hade hon en sådan, han har varit svinbra. Flexibel och hjälpt och igår, sista dagen, löste han åt mig så jag fick 1h 45min extra utetid för att kunna chilla ute med ungen osv. Då jag var hemma med honom.

Jag har polare som suttit många år av deras liv, och andra som suttit kortare. Vi har ju talat en hel del. Jag hade aldrig valt finkan före boja pga barnen, och svårigheten med bolagen, men annars...annars hade jag aldrig tagit boja igen och då är jag som sagt mycket positiv till hur det funkat.
Citera
2020-05-08, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtoGG
Två dagar kvar med den jävla fotbojan.

Allt har haft sin stilla lunk och flutit på.

Har skött mig exemplariskt men ändå mixtrat en hel del.

Kan svara på alla frågor som ställs!
har du haft fotboja hela tiden eller har du blivit släppt från kåken med fotboja
Citera
2020-05-08, 09:11
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Tack för att du bekräftar vad novus4212 har förmedlat och tack även för frimärkstipset!

Sörbyn lät intressant, googlade och man kan tydligen lära sig bli mjölkbonde där men det kan det vara värt om det finns en chans att sköta bolagsärenden etc.

Jag har en större affär i England som jag håller på att ro iland och min plan var att få den klar innan jag skulle inställa mig men nu iom Corona helvetet och Englands Lockdown har allt dragit ut på tiden och det kan innebära att allt slutar med pannkaka såvida jag inte lyckas med att få uppskov med inställelsen. Antar att KV skiter i mina affärer i utlandet så därför undrar jag om du eller någon annan råkar ha något tips på vad som skulle kunna vara ett framgångsrikt skäl för att beviljas ett uppskov?

Då dessa beslut ej är offentliga är det svårt att "läsa in sig" varför det vore intressant att höra från någon som lyckats med att få uppskov eller känner till någon som fått det.

Jag kan givetvis inte uppmuntra dig men du kan alltid skita inställa dig men du blir givetvis då efterlyst.

Om nu denna dealen är så stor att det är värt det, och du inte får uppskov, så får du själv avgöra om det är värt det givetvis.

KV skiter ett gott stycke i att du har affärer i utlandet eller i allt annat som rör dig på utsidan när det gäller det privata.

Uppskov är svårt att få MEN du kanske har tur med Coronan, få platser, etc om du nu begär det.

Hade du jobbat inom vården så hade det varit bra men så är ju inte fallet.
Citera
2020-05-08, 09:36
Medlem
Prisonchicks avatar
Nu har jag fixat det mesta som måste vara klart på utsidan innan jag inställer mig och börjar istället fokusera på själva tiden inne.

Jag har försökt läsa mig till vad jag får ta med mig in och har även mailat anstalten men har nu nästan två veckor senare inte fått svar.

Så ni som har koll på riktigt, får jag ta med:
Skrivblock och pennor? I så fall, är spiralblock ok eller kan metalltråden ställa till problem?
Kuvert?
Frimärken, finns det någon begränsning?
Underkläder, strumpor och trosor. Hur är det med BH för oss tanter? Hur mycket får jag ta med mig?
Mensskydd? Jag vet att Kv ska stå för det men kan tänka mig att det kanske inte är av bästa kvalitet.
Andra hygienartiklar? Typ pincett och nagelsax.
TV spel, (nintendo 8 bit i så fall) , får jag ta med direkt eller måste jag ansöka om det och sedan be någon skicka det?

När jag väl får permission, får jag då tillgång till min plånbok och mobil? Tågbiljetter osv blir ju mycket dyrare att köpa på stationen istället för på nätet eller i automat tex.
Kan jag då ha en liten väska med ombyteskläder med mig till anstalten (som dom givetvis förvarar) eller får jag vackert ha permission i anstaltskläder eller det jag kom dit i? I så fall kanske man ska inställa sig i vinterskrud trots sommarvärme.

För er som inte vet så är jag alltså en medelålders kärring dömd för EKO. Ska sitta drygt 10 månader på Ljustadalen (klass3).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in