2020-05-07, 11:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Personligen tror jag inte Folkhälsomyndigheten här i Sverige kommer varken rekomendera eller tvinga folk till att ha munskydd, efter man gjort sin utredning. Man gick ut tidigare och sa något i stil med ” här i Sverige ska man stanna hemma om man har symptom så då behöver man inte springa runt med munskydd”.

//Skalman

Om man för en sekund antar att munskydd minskar smittspridningen,

dvs att de asiatiska länderna och t ex Tyskland har rätt,

då skulle munskydd i befolkningen innebära ett lägre antal smittade,

dvs ett lägre antal sjuka och en lägre belastning på sjukvården,

så att sjukvårdspersonalen skulle få en bättre och hälsosammare arbetsmiljö än nu,

och med lägre antal sjuka blir det färre som avlider,

så om munskydd minskar smittspridningen,

varför skulle Folkhälsomyndigheten inte prova det i lokaltrafiken i de större städerna,

Stockholm, Göteborg och Malmö?

Som det verkat är det nog redan en bra idé att busschaufförerna har skydd för

andningsvägar och eventuellt även ögon, om det nu går att kombinera med trafiksäkerhet?
Citera
2020-05-07, 11:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är därför presskonferenser och expertis i Sverige pratar utifrån det. Flockimmuniteten.
Man ger info utifrån den inställningen.
Ungefär som "titta, nu börjar det bli som vi tror"
Men dagen efter tar media upp raka motsatsen.
Du blir nog inte immun, enligt undersökning X.
Du behöver lång rehabilitering efteråt, enligt undersökning X2.
Du kan räkna med fler tusen döda, enligt "Kalle"
Nu har det planat ut bland döingar.
Oj vi hade inte räknat med så många, men "Kalle" hade ju sagt några tusen.
Det är bra nu.
Till hösten kan vi räkna med 8000- 20000.
Vi är bäst.

Snillen diskuterar.
Det blir nog inga permanenta skador.
Hjärnskada eventuellt.
De har nog alla varit sjuka. Tegnell, Stefan, övriga inom FHM.
De lider av hjärnskador.

Det är klart man blir immun. Om man inte blir det är det slutet för människan och man kan lika gärna gå ut och leva istället för att leva sin sista tid som en rädd råtta.
Citera
2020-05-07, 11:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Siffrorna som du citerat innehåller räknefel, det är runt 11720 som mest som ska ha sökt vård enligt den info från inslaget. Med tanke på att det är 8833 bekräftade fall såhär långt så är det inte ett motsägelsefullt uttalande.

Ang. att en fjärdedel ska ha varit infekterade vid det här laget i Stockholms län så kan du läsa här

En undersökning som utfördes i mitten av april kom fram till att minst 10% hade utvecklat antikroppar. Och man har sett en ökning av antalet infekterade med 4% per dag ungefär.

Anledningen till att man gör stickprovsundersökningar är att man då m.h.a. matematik, alltså statistik, som är lite magiskt på detta vis, är att man inom ett konfidensintervall som ofta ligger på 95% kan säga med säkerhet hur många totalt i populationen som uppfyller det man testar efter. Det är dessa typer av undersökningar som ger oss de pålitligaste siffrorna. Och det är med dessa typer av undersökningar som det visat sig att i nuläget så har minst en fjärdedel av Stockholms befolkning varit smittade.

Tack men det finns ingen siffra på 20% smittade i din länk.
Citera
2020-05-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Vittnesmål från äldrevården:

Personalen på Bergas äldreboende går mellan coronasjuka och friska!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/personal-pa-bergas-aldreboende-kritiska-till

Undrar hur vanligt detta är/har varit.

Klart som fan att de äldre dör i massor!!!

Jag har inte sett äldrevården hantering av corona, men jag jobbar själv på två coronaavdelningar, där säkerhet och rutiner är minst sagt bristfälliga. Om inte ens coronavården på sjukhus är tajt, hur ska man begära att de eftersatta äldreboendena ska fungera? Det slarvas väl och skarvas överallt.
Citera
2020-05-07, 11:36
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte jag heller:

Du har fått kritik för att du delar en artikel från den ryska nyhetssajten RT, om Sveriges strategi . Varför delade du den?
Jag tog genast ner den och bad om ursäkt. Det var dåligt av mig att lägga ut något från den källan, även om artikelns innehåll var korrekt.
Svenska myndigheter varnar för att Ryssland kan utnyttja epidemin och splittra samhället. Bör inte du har bättre omdöme?
Jo, det var olämpligt. Men jag står fortfarande bakom innehållet.

:-o

Inte världens bästa omdöme hos denne professor Cecilia Söderberg-Nauclér - din nya idol..

Och hur många liv kostade det misstaget? 2000? Artikeln var väl om en studie som publicerades i massa stora tidningar världen över, och då råkade hon välja den ryska tidningen. Och hon bad om ursäkt, till skillnad från vissa andra..

Vet inte mycket om henne och har egentligen ingen åsikt, men tycker det där blir lite löjligt att lyfta fram när rätt många aktörer i denna fars gjort rätt så mycket större misstag.
Citera
2020-05-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Sverige är unikt i världen gällande vilken väg man valt under coronapandemin.
Detta är något som självklart sticker ut. I resten av världen undrar man:

"Va fan gör dessa flummiga typer? Varför gör de inte som oss? Vill de inte försöka som alla oss andra se till att spara så många liv som möjligt? Eller vad är det frågan om?!?".

Detta är något som man visste skulle hända. Det visste de som finns bakom beslutet man tagit i Sverige.
Och man vet att man kommer få kritik från resten av världen. "Vad kommer folk runt om i världen tycka om oss? Att vi är skitstövlar?"

Men som sagt, folk i den positionen visste detta redan i förväg. Man visste att detta skulle komma.

I och med detta så har man samtidigt försökt utarbeta en plan. Hur ska vi göra för att inte bli överösta av kritik?
För att resten av världen får upp ögonen för Sverige i negativ bemärkelse kan ha negativa konsekvenser lite överallt.
Inte minst, viktigaste av allt, kan detta påverka folk som bor i detta land.
Det kan göra så att folk börjar "vakna" när man inser att folk runtom i världen hånar Sverige. Eller föraktar Sverige, rättare sagt. Och det kan göra så att man bli tvungen att gå med på att ändra riktningen. Man kan bli tvungen att ge upp den omänskliga strategin man bestämt att köra med.

Därför har det självklart varit extremt viktigt att utarbeta en plan för att se till att det kom ut en så lindrig bild som möjligt av situationen i Sverige.
Det är förstås en väldigt svår uppgift.
Hade detta varit Nordkorea så hade det varit en baggis. men SVerige är inte Nordkorea.

Slutsumman är att hanteringen av hur siffror presenteras är ett av de viktigaste moment för att kunna förvränga bilden av verkligheten. Och se till att i resten av världen man inte blir helt dömd som misslyckat.
Då man, återigen, inte heter Nordkorea har man ganska begränsade möjligheter.

Men att kunna köra hokuspokus med siffror är inte enormt svårt.
Att presentera så pass avvikande siffror från en dag till en annan är inte helt normalt.
Det händer i princip ingenstans att man får så stor diskrepans mellan olika dagar.
Men man kan alltid slänga in, varje dag, det trevliga påhittet med eftersläpning.

Och så är man där. Man har siffror som bevisar att man är sämst i världen.
Men man kan fortfarande gå ut nån dag och säga att man bara hade 2 döda.
Och se till att öka förvirringen.
Och så har man lyckats lite bättre.
Resten av världen blir fundersam. Men ibland ser att det idag var +2 döda.
"Det är kanske inte helt fucked up?" tänker dem.

Men det är det. Sverige har drabbats mest i världen given förutsättningar man hade.
Och anledningen är enbart pga den felaktiga vägen man valde.

Men återigen, kan man nån dag spotta ut sig +2 döda kan folk blir förvirrad och drömma om att det kanske inte är så jävla illa som vi tror?

Hittar inte vilken dag vi skulle haft bara 2 döda, alla sidor jag kan hitta visar fler än så.
Citera
2020-05-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
För återgå till covid19, så är det jag tycker hela världen skulle ha gjort. Satt in lockdowns på riskgrupperna (äldreboenden etc), och fokuserat sina resurser på det. Istället för vara mellan valet att stänga ner hela samhället eller inte alls.

Samtidigt så innebär detta att folk över 70 får vara isolerade resten av sina liv och kanske aldrig mer kan träffa sina barn och andra yngre familjemedlemmar. Är det rimligt?!

Om immunitet och vaccin uteblir så kommer det ju bli så, om inte viruset bara försvinner av sig själv av någon anledning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kortbetalningar ser jag inte som nåt ”modernt”, snarare som en metod att kringskära individen utöver att det är sårbart.
Kyrklig makt? Att staten har överdriven makt här ser jag som ur askan i elden - eller än värre.
Vad är ett ”arabland”?
Och vad är det för fel på traditioner?

Helt OT här. Men jag svarar här och om du vill ha en längre diskussion kan vi ta det via PM.

Om du nu inte är för kortbetalningar så saknas det även tekniska lösningar överlag i samhället.

Kyrkan har en stor makt i samhället, ingenting som går att jämföra med staten. Prästen har fortfarande en stark ställning i samhället och påverkar människor i stor utsträckning på ett personligt plan. Nu under coronakrisen har även påven framträtt i TV i stort sett varje dag och det han säger lyssnar människor på.

En för stark tradition förhindrar landet att ta kliv framåt och utvecklas.

Jag har bott i både Spanien och Frankrike innan och båda dessa länder har en bättre balans mellan tradition och framåtsträvande. Sverige är extremt i den andra änden, där tradition förkastats helt, vilket inte heller är bra.

Vet du inte vad ett arabland är?

Jag bor här för att det finns mycket med Italien som jag också tycker om. Idiot.
Senast redigerad av sukp 2020-05-07 kl. 11:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I UK så ses nuvarande lockdown som en chans att komma tillrätta med sexuellt överförbara sjukdomar eftersom folk har ovanligt lite sex med nya partners under just den här tiden. Folk uppmanas ta tillfället i akt att testa sig och påbörja behandling om så behövs.

https://www.bbc.com/news/newsbeat-52488892

"Even at the start of the HIV epidemic , I don't think you had such a clean-cut period where collectively - as a population - people stopped having sex with new partners."

How HIV rates could be affected
Someone is most likely to pass on HIV when they've just caught it themselves because that's when the virus is at its highest levels in the body.

Getting a positive HIV diagnosis during lockdown means that person is less likely to have had sex with other people during their most infectious period. They can then start treatment straight away to bring levels of the virus in the body down to undetectable levels, meaning it can't be passed on.

"We think there may be less and less people around who are super-infectious," says Dr Gary Whitlock, who works at London's Dean Street clinic, which diagnoses a quarter of all the HIV cases in gay men in the UK.

"If they start treatment, or become non-infectious, they can't pass it to anybody so it's a once-in-a-generation opportunity for us to get people at high risk of HIV to test."

Så du tror att man kommer utrota hiv och andra sexuella sjukdomar? HIV kan dröja 10 år innan du märker av det, och även om uk får bort det så är det en global smitta så det kommer komma tillbaka. Gonorre är väl större chans att få bort då än hiv, då det i regel har mer påtagliga symptomer kort tid efter du har blivit smittad, även om vissa inte får symptom.
Citera
2020-05-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Observera att man inte förbjöd bastuklubbar för vanliga människor som åker dit för att basta..

Det är ungefär vad man försöker göra nu. Man ska helt inte ens få simma för att annars smittas vissa på våra äldreboenden..

Inga vanliga människor åkte till bögbastuklubbar...
Citera
2020-05-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack men det finns ingen siffra på 20% smittade i din länk.

Nej det var fel rapport, här är den jag menade: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/e/estimates-of-the-peak-day-and-the-number-of-infected-individuals-during-the-covid-19-outbreak-in-the -stockholm-region-sweden-february--april-2020/
Citera
2020-05-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Nu skrev jag många andra EU-länder.

I stort sett all kontakt med diverse myndigheter tar en evighet. Ingenting är digitaliserat. Det går ofta inte att betala med kort. Utöver det är det ett traditionsbundet samhälle där kyrkan har stor makt. Listan går att göra lång.

Detta är norra Italien. Södra är mer som ett arabland skulle jag säga.

Korruption. Du kan inte få ett ett viktigt papper i din hand utan att betala mellanhänderna.. och det tar TID med enklaste möjliga saken att få utredd/gjord.

Att man inte kan betala med bort beror på att folk stoppar en stor del av pengarna i egen ficka. Särskilt alla egenföretagare som på pappret lever på svältgränsen..

Man tror på kyrkans representanter istället för vetenskap.

De vet inte vad ordning och reda är eller hur man organiserar saker på ett effektivt sätt. Alla ska prata samtidigt istället för att EN ska gå fram och representera hela gruppen.

Alla följer sina egna regler och vad som gynnar dem och deras familjer. De skiter i regler som skulle gynna hela landet/staden/kommunen.

Miljön skiter man i för det är ju inte bara för en själv. Bättre att köra med dubbla registreringsskyltar än låta bli bilen varannan dag och åka kommunalt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in