2020-05-07, 11:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Allt handlar ju om att få igång den ekonomiska skiten i Europa och USA. Vi måste sälja våra kronjuveler.
Menar du sälja ut dem? De är ju redan i utländska händer.
Tror inte produkterna i sig har hög prioritet hos köparna just nu.
Citera
2020-05-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Känns mer och mer som zombieapokalypsen det här...

Nja, en väldigt långsam zombieapokalyps i så fall. Det verkar vara ett väldigt otäckt och besvärligt virus, samtidigt som dödligheten och spridningen inte verkar vara så hög som många (på goda grunder) inledningsvis trodde.

Eller menar du att folk kommer bli som zombies efter att deras hjärnor har pajat av corona?
Citera
2020-05-07, 11:20
Medlem
Tjeckien har kollat 26 500 pers. Bara ca 4-5% beräknas ha antikroppar. Bra jobbat ändå då de hade lockdown tidigt.

https://www.swedbank-research.com/o0yi5z/english/macro_focus/2020/20-05-07/coronavirus_briefing_german_states_agree_on_furthe r_exit_plans_1.pdf
Citera
2020-05-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Tja, "bastuklubbar" (klubbar dit homosexuella män går och har bög-gruppsexorgier och sex med ett mycket stort antal olika män i ett enda virrvarr) förbjöds ju ett tag efter att HIV/AIDS hade slagit igenom. Det var ju en slags "lockdown" för att stoppa smittspridning inom den grupp som spred smittan och blev smittade. Det var en målgruppsspecifik och helt relevant "lockdown" av bögsubkulturen, istället för av hela samhället.

Att förbjuda bastuklubbar är mer likt att förbjuda folkmassor än att införa lockdown för hela samhället. Att man hade infört lockdown hade varit mer likt att införa lockdown. För det är ju precis vad det är.
Citera
2020-05-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kan inte säga annat än,

som de säger på engelska,

Thank You for your service!

blir väl Tack för din insats! på svenska, wow!

Tack och varsågod.

Detta kommer dessutom att pågå ett tag, iaf över sommaren.

Jag gästspelar just nu, och när jag sa till kollegorna att jag tänkte runda av och jobba på min vanliga avdelning i sommar, skrattade de och s "Jaha, det tror du ja!"

Sommaren blir ju en prövning. Troligen kommer en andra våg, fast mindre än den första, och kanske en tredje, ännu mindre.

Svenskarna lever ju för sommaren. Det spelar nog ingen roll hur smittläget är. Vi kommer inte att offra midsommar, fylla, utefester, hångel, konserter och picknickar pga corona. Det kommer bara inte att hända. Längan efter sommaren sitter djupt.

Och med tanke på svenskens mentalitet, vore klart önskvärt att få ordning innan sommaren.

Det kommer inte att ske.

En hord av ungdomar kommer att välla ut ...

Det är bara så.
Citera
2020-05-07, 11:21
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej men det kan ta den tiden att dö efter man fått diagnos. FÖrmodligen kan det ta lika låg tid för en läkare att registrera en död.
Det har jag svårt att tro, dödsfall ska skickas in senast nästkommande vardag till folkbokföringen på skatteverket, och dödsorsaken ska väl inte ta mycket längre tid. Att Folkhälsomyndigheten sedan parar ihop sitt register på smittade med de döda är väl en annan sak, och ska väl inte ta speciell lång tid det heller.
Citera
2020-05-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var ett väldigt förvirrat svar.

Du skriver så dåligt och grötigt att jag inte orkar ta reda på vem och vad du syftar på och hur.

Du kan inte inte ens skriva FHM

Att Tegnell och FHM absolut inte vill ha en välgrundad och kritisk debatt, det ser väl alla.

Problemet är flerdelat:

1 Regeringen misslyckades från början 2 Man behöver en snabbuppfunnen låtsasstrategi för att täcka över politisk impotens 3 Man skickar fram FHM och Tegnell, som får låtsas att vi har en strategi, fast vi bara låter snöbollen rulla 4 Löfven gömmer sig och filar på nästa val 5 Ingen kommer att ta övergripande ansvar osv

Jaha. Regeringen misslyckades. Löfven gömmer sig. Och du skyller på Tegnell när han inte orkar lyssna på tokkärringen med sina hänvisningar till ryska sidor när Tegnell har ett jobb att sköta och tusentals människor till intervjua honom samtidigt.

Du kan inte tänka sig att denne tokkäring fick nu sina 15 minutes? Enbart därför att någon myndighetsperson inte orkade lyssna på hennes skitsnack.

Vad har HON bidraget med hittills?
Citera
2020-05-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vad är då din förklaringen till varför sverige har högre dödsprocent? Det klarar inte ni av att svara på. Det är samma virus, så dödsprocenten sett till smittade bör vara snarlik i mer eller mindre alla utvecklade länder.

Troligen för att äldrevården har smittats i flesta kommuner, dom som vi skulle skydda främst.
Katastrof är ordet !

Ja , i Sverige har det dött 3 gånger fler än Danmark, Finland och Norge tillsammans !
Citera
2020-05-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Tja, "bastuklubbar" (klubbar dit homosexuella män går och har bög-gruppsexorgier och sex med ett mycket stort antal olika män i ett enda virrvarr) förbjöds ju ett tag efter att HIV/AIDS hade slagit igenom. Det var ju en slags "lockdown" för att stoppa smittspridning inom den grupp som spred smittan och blev smittade. Det var en målgruppsspecifik och helt relevant "lockdown" av bögsubkulturen, istället för av hela samhället.

För återgå till covid19, så är det jag tycker hela världen skulle ha gjort. Satt in lockdowns på riskgrupperna (äldreboenden etc), och fokuserat sina resurser på det. Istället för vara mellan valet att stänga ner hela samhället eller inte alls.
Citera
2020-05-07, 11:24
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är många frågor som sorterar människor i grovt sett två läger, de känslostyrda och de rationellt styrda. C19 är en ultimativ sådan fråga, den handlar ju om död och är svår/omöjlig att kontrollera map. vilka som kan drabbas och vilka som knappt märker av sjukdomen.

Dravel. Möjligen empatiska och ickeempatiska.
Citera
2020-05-07, 11:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Nu skrev jag många andra EU-länder.

I stort sett all kontakt med diverse myndigheter tar en evighet. Ingenting är digitaliserat. Det går ofta inte att betala med kort. Utöver det är det ett traditionsbundet samhälle där kyrkan har stor makt. Listan går att göra lång.

Detta är norra Italien. Södra är mer som ett arabland skulle jag säga.
Kortbetalningar ser jag inte som nåt ”modernt”, snarare som en metod att kringskära individen utöver att det är sårbart.
Kyrklig makt? Att staten har överdriven makt här ser jag som ur askan i elden - eller än värre.
Vad är ett ”arabland”?
Och vad är det för fel på traditioner?

Flytta därifrån ist för att sitta här och gnälla.
Citera
2020-05-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Troligen för att äldrevården har smittats i flesta kommuner, dom som vi skulle skydda främst.
Katastrof är ordet !

Ja , i Sverige har det dött 3 gånger fler än Danmark, Finland och Norge tillsammans !

Så du menar att det inte har skett i andra länder?

Sverige ser ut att ha lägre överdödlighet än de flesta andra länder. Du straffar sverige för de är duktiga på att registrera alla som dör i covid19.
Senast redigerad av Hew18 2020-05-07 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in