2020-05-07, 00:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Trodde faktiskt att man i dagens läge kunde artbestämma djurhår. Men har visst fel..

Du har nog snarare rätt. Frågan är väl istället om man prioriterade artbestämning? Enlig uppgift ska det nämligen fungera:

If it is an animal hair, the examiner can further identify it as belonging to a specific species, although it can not be linked to a particular animal at the exclusion of other animals within the same species. Animal hairs found on items of evidence can link a suspect to a crime scene or a vehicle or a location where a victim was held. Hairs from a pet the suspect owns, for example, may also be transferred to the victim when a suspect makes physical contact.
https://www.news-medical.net/life-sciences/Hair-Analysis-in-Forensic-Science.aspx

Så visst borde man ha kunnat avgöra om det rör sig om exempelvis kanin- eller hundhår.
Citera
2020-05-07, 00:38
Medlem
Så det var det det. Domstolen resonerar i det stora hela precis som förväntat. Inget mordvapen som kan knytas till SD och inget bevis för att han varit på mordplatsen vid tiden för brottet.

Sedan försöker man täppa till lite annat, vilket väl är för att krångla till det för åklagaren och förenkla för HR. En del av det blir faktiskt lite överdrivet och spekulerande. Särskilt när man börjar yra om mannen som sågs 1,5 km bort, mer än två timmar efter mordet. I närheten av ett köpcentrum och stora parkeringar. Detta hände ju i en stad och det fanns säkert folk ute närmare både i tid och avstånd. Har inget med saken att göra. Även om det nog var tänkt att vara ett exempel på att annan gärningsman kunde finnas så blev det lite tramsigt.

Hur som helst, om inte åklagaren kommer upp med något nytt lär nog HR ta fasta på det jag nämnde ovan, i första stycket, och fria de också.

Trist att de drog in jycken innan det var färdigsökt.
Citera
2020-05-07, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du har nog snarare rätt. Frågan är väl istället om man prioriterade artbestämning? Enlig uppgift ska det nämligen fungera:

If it is an animal hair, the examiner can further identify it as belonging to a specific species, although it can not be linked to a particular animal at the exclusion of other animals within the same species. Animal hairs found on items of evidence can link a suspect to a crime scene or a vehicle or a location where a victim was held. Hairs from a pet the suspect owns, for example, may also be transferred to the victim when a suspect makes physical contact.
https://www.news-medical.net/life-sciences/Hair-Analysis-in-Forensic-Science.aspx

Så visst borde man ha kunnat avgöra om det rör sig om exempelvis kanin- eller hundhår.

Frågan är om man kan skilja på en vild och en tam kanin. Blir nog bara ytterligare ett otillräckligt indicium.
Citera
2020-05-07, 00:42
Medlem
Citat:
Förstår din tankegång. Men varför skulle dessa personer i såfall vara så intresserade av att hävda att SD är oskyldig till mordet på Lena?
Nån alternativ gärningsperson har jag inte sett att nån av dem har skakat fram.

Vad, tror du själv?

Alternativ gärningsman? Om de inte har det, vem återstår? Varför är de intresserade av att hävda att SD är oskyldig? Jo, precis som i vissa vittnesmål så skyddar de SD, som kan bero på lojalitetsbindningar. Och det gör de in absurdum. Hur de känner varandra eller har kompisbindningar och vilka bevekelsegrunder de har vet inte jag.
Men mitt sätt att läsa mångas inlägg är att de har mer personliga aspekter och närhet till SD. Naturligtvis kan jag ha fel, men för mig ligger det nära till hands att ha den uppfattningen.
Citera
2020-05-07, 00:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie

Det som talar för det här förloppet är sambandet med historien ett par dagar tidigare som tilldrog sig i samma ungefärliga område och historien med lagning av växlar på cykeln som behövdes tills den misstänkte väl insett att ingen har sett några misstänkta turer.

Nu har domstolen istället antagit att den misstänkte (om han begått gärningen) varit ute hela tiden och just därför inte kan varit hemma 00:00 om han "fortfarande" var ute 00:07. Problemet här är att domstolen dels har tänkt ut ett eget händelseförlopp, dels bortsett från den misstänktes egen berättelse som indikerat att han kan ha varit ute och rört på sig i omgångar.

Även vad avser annan central bevisning, exempelvis bilden där den misstänkte själv visar hur han blodat ner sin egen sko med ett perfekt taget foto (för att visa vad hänt), verkar domstolen ha tagit den misstänktes berättelse som ett bevis för att det inte var offrets blod som faktiskt fanns på skon. Själva bilden borde annars ha föranlett en kontroll från åklagarnas sida om vid vilken tidpunkt den vara tagen för att kunna utesluta att den var tagen efter gärningen.

Annars var domen mycket välskriven, väldisponerad och pedagogisk. Man förstår precis hur domarna tänkt, även om man inte håller med i deras slutsatser. Problemet är inte juridiken, utan snarare en problematik med att bedöma varje misstänkt utifrån personens egna förutsättningar att göra saker snabbt, att inte lämna spår och att faktiskt lämna vilseledande spår.
Av mig fetad text:

18:07 LWs mobil kopplar upp sig mot hemmamasten
21:07 se ovan
00:07 LWs mobil kopplar upp sig mot H*almar Bergmans väg

Mobilen tar alltså per automatik kontakt med närmaste mast var tredje timma. Vilket kan betyda att SD kan ha cyklat iväg med mobilen till H*almar B väg, direkt efter gärningen kl 23.38, tiden för när platsdatafunktionen på LWs mobil (eventuellt) stängs av manuellt. För att åter vara hemma inom 22 minuter och slå igång datorn.
Kl 01:47 slås mobilen av, alternativt försätts i flygplansläge. Batteriet kan ha tagit slut men det är mindre troligt.
Noterbart: SD uppger att han somnar ifrån vattenspridaren och vaknar vid 02-tiden för att stänga av den. Det stämmer väl överens tidsmässigt med en cykeltur fram- och tillbaka för avstängning och eventuell dumpning.
Bilaga 147, s 203:

M: Hela tiden sen somna jag faktiskt ifrån, så, eh alltså jag gick och la mig och sen,jag vaknar alltid eh, jag vaknar alltid när jag har sovit en stund, alltid,eh och så (ohörbart)jävla vattenspridaren ute så gick jag ut för att stängde av den men då hade nån granne redan varit snäll och stängt av den, det var, kanske 2-tiden eller nått.
F: Så vattenspridaren var avstängd? M: Ja den var...
F: När du kom ut?
M: Ja,sista gången...
F: Vem hade stängt...
M: Och då hade, då hade det...
F: Av den då?
M: Nej det förutsätter jag är nån granne,som har sett...

Bättre att förekomma än att förekommas. Ser ut som att här fiskas efter eventuella vittnen; "har jag blivit sedd i trädgården?", liksom vid cykelturerna.
Citera
2020-05-07, 00:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Frågan är om man kan skilja på en vild och en tam kanin. Blir nog bara ytterligare ett otillräckligt indicium.

Just denna bestämning spelar nog mindre roll här.

Det viktigare är att kunna styrka - eller avfärda - om håret tillhör specifikt arten hund eller arten kanin. Vilket torde kunna göras.
Citera
2020-05-07, 01:01
Medlem
Citat:
Förstår din tankegång. Men varför skulle dessa personer i såfall vara så intresserade av att hävda att SD är oskyldig till mordet på Lena?
Nån alternativ gärningsperson har jag inte sett att nån av dem har skakat fram.

Vad, tror du själv?

Alternativ gärningsman? Om de inte har det, vem återstår? Varför är de intresserade av att hävda att SD är oskyldig? Jo, precis som i vissa vittnesmål så skyddar de SD, som kan bero på lojalitetsbindningar. Och det gör de in absurdum. Hur de känner varandra eller har kompisbindningar och vilka bevekelsegrunder de har vet inte jag.
Men mitt sätt att läsa mångas inlägg är att de har mer personliga aspekter och närhet till SD. Naturligtvis kan jag ha fel, men för mig ligger det nära till hands att ha den uppfattningen.
Citera
2020-05-07, 01:09
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Eller, så ska man inte glömma principen om Ockhams rakkniv

Vem vet, kanske är den enklare förklaringen att man faktiskt har bortsett från att GM de facto kan ha varit någon helt annan person. De första dygnen i utredningen är oftast helt avgörande - och där missade man nog en mängd värdefulla spår enbart för att man snöade in på en enda möjlig GM.

Betänk allting som sedermera framkommit i FUP avseende LWs brokiga bekantskapskrets och övriga turbulenta relationer - man kan ju bara anta att utredarna i inledningsskedet inte kände till en bråkdel av allt detta, och därför begick kardinalfelet att gå på första bästa triangeldrame-teori som de fått serverade av personer som, rent tekniskt, också bör betraktas som möjliga misstänkta i en objektiv mordutredning.

Är sonen helt avskriven?
Citera
2020-05-07, 02:00
Medlem
Bedrövligt. Får hoppas att HD rättar till detta.
SDs framtida liv, i fängelse eller inte, är hur som helst inget att ha. Alla vet att han är mördaren.
Frågan är bara hur länge han lever.
Citera
2020-05-07, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
[/b]

Japp. Stefan ska betraktas som oskyldig precis som bröderna i Kevin-fallet Frias beror oftast på att fällande bevis saknas. Ingen mer än Stefan kan veta om han är skyldig. Ingen mer än Stefan vet heller om han är oskyldig. Iaf döms det efter bevis. I Kevin-fallet fanns hur mycket bevis som helst.
Bröderna hyllas som hjältar. Inget konstigt med Stefans dom. Hiding har gett sej fan på att fälla honom. Inte utan att jag njuter idag.

Morning!
S har skrivit till flera att endast han vet om han är skyldig till mordet. Om han är oskyldig borde även mördaren veta, men har han nånsin nämnt det?

S är killen som direkt vet att det ska bli rubriker om något som inte kommer lösas. Han söker inte L via mobilsamtal, för det är ingen idé. Hon var borta och det var inte frivilligt. Det visste han...
https://forumbilder.com/i/ro6E

Kan du utveckla vad du menar med de sista orden i ditt inlägg "Inte utan att jag njuter idag"?
Citera
2020-05-07, 06:24
Medlem
Det har sagts att SD öppnade ett PDF-dokument i sin dator Tisdagen den 15:e Maj året 2018 klockan: 00:00.

Det har även kunnat konstaterats att L*na Wesstr*m's mobila enhet kopplade upp sig mot en mast på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 Tisdagen den 15:e Maj året 2018 klockan: 00:07:54.

Frågan: Vem kan bevisa att det verkligen var SD i egen hög person som satt vid sin egen dator vid det då aktuella tillfället ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-07, 06:52
Medlem
Citat:
Just denna bestämning spelar nog mindre roll här.

Det viktigare är att kunna styrka - eller avfärda - om håret tillhör specifikt arten hund eller arten kanin. Vilket torde kunna göras.

Eller katt... HD:s kompis säger i förhör att hon hade hand om blomvattning och katt(er) hemma hos HD under USA-resan.

Det kan vara lösspringande djur också så klart men DNA från djur går väl att få fram som går att jämföra med HD:s djur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in