2020-05-06, 23:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det har ju i tråden diskuterats om SD o LW brukade ses på BP, det tas upp i domen:

”I sammanhanget är det också relevant att redovisa att det inte finns någoti utred-ningen som tyder på att brottsplatsen var en hemlig mötesplats –eller liknande –för Lena Wesström och Stefan
Davidsson.
Sammanfattningsvis finns det inte något i kommunikationen mellan Lena Wesström och
Stefan Davidsson den 14-15 maj 2018 som binder Stefan Davidsson till mordet.
Åklagarna har antytt att det kan finnas kommunikation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson som raderats. Åklagarna måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet”

Sid 51, blev lite knas med citatet, orkar ej redigera.

Bara jag som läser in en underliggande kritik i den avslutande formuleringen ”Åkl har antytt att det kan finnas..”, och att de ”måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter” SD till mordet.

Lite föreläsning/uppläxning över detta?🤔

Betänk Lindéns ”Nu skall vi göra juridik av det här”.

Ja, jag tycker också att det låter som kritik mot åklagaren.
Citera
2020-05-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det skulle vara intressant att få Springares åsikt om hur alla fel han gjorde i början av utredningen har påverkat resultatet.
Fattar han ens att han klantade till det eller skyller han på andra?

Om han fattar är ointressant. Han är typen som skyller ifrån sig. BL.a på sk swebbteve och lite här och där. En sån som han gör nog inget gratis. Tydligen skrivit en bok eller nåt liknande(en skrift?) dessutom. Han har väl boat in sig nånstans och är nog glad över de ca 750.000kr han fick i avgångsvederlag = 2 årslöner innan pensionen.
Citera
2020-05-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Din sista mening begriper jag inte, men anar:

"För dom som i sitt oförstånd dömer för mordet på Lena för att SD kan beslås av att fara med osanning.."

Åklagaren anser väl att hon har visat att SD och LW har haft en sexuell relation vid tidpunkten för mordet. Det fanns ju både sperma på kjolen och trosor i tvättkorgen.

Att SD ljög om det i första förhören, har han förklarat med att han inte ville att det skulle komma fram till H*nna.

Nu tror jag ju vad jag vill om det. Min tro är att han undanhöll det för att han inte ville erkänna att han hade sett henne och ville visa att han inte var svartsjuk eller hade anledning till att döda L*ena. Och det är min tro att det är så åklagaren ser på det också.

Nu har ju tyvärr inte mycket av den bevisning eller de indicier som finns högt bevisvärde för mordet, vilket gör det problematiskt med SDs alla konstiga berättelser och anpassningar. En del till att det saknas bevisning beror på polisens missar. En del beror på SDs raderingar, storstädningar och påverkan av vittnen som försvårat bevisningen mycket.

Det hade varit av större vikt om hans blod hade hittats på L*ena, eller avskrap med hans DNA under hennes naglar.

Då håller inte alla hans lögner, vrickad historier eller anpassningar. Då behöver han komma med någon trovärdig förklaring till varför det har hänt.

Att SD sitter och ljuger och hittar på mållgor må vara hans rättighet, när det inte går att motbevisa att de inte existerade. Tyvärr verkar det inte räcka med två polisers vittnesmål och en grannes vittnesmål om att det var något som inte stämmer.

Med det kommer han undan bara för att han har haft en förbaskad tur.

Att SD ljuger så mycket så han storknar kan ur rättssynpunkt inte lasta honom, men alla veta att lögnerna inte slutar vid sexet med L*ena i närtid till mordet.

Lögnerna är alltför många, alltför avancerade och alltför anpassade ända in i rättssalen för att han ska anses vara oskyldig. En oskyldig lämnar koder till sitt googlekonto och till sitt lås. Inte skylla på att det kommer i FUP och kan läsas där.

Din "hjälte" är en lögnhals för att han är skyldig, inte för att han vill hemlighålla något för HD.
Det förstår de flesta som har läst FUP.

Precis så. För varför ska just han, HD och JG (och SOA) ha sånt uruselt minne och märkliga förklaringar på allting, när alla övriga vittnen verkar ha klarare minnesbilder, bara de får lite hjälp på traven med typ datum, nu efter 2 år? De flesta drar sig till minnes då de får en hållpunkt utom just dessa 4 filurer.
Citera
2020-05-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis så. För varför ska just han, HD och JG (och SOA) ha sånt uruselt minne och märkliga förklaringar på allting, när alla övriga vittnen verkar ha klarare minnesbilder, bara de får lite hjälp på traven med typ datum, nu efter 2 år? De flesta drar sig till minnes då de får en hållpunkt utom just dessa 4 filurer.
Det hjälpte ju. Uppenbarligen ska man inte hålla sig till sanningen vare sig i polisförhör eller förhör i rätten. Då straffas man inte. Lögner belönas. Det är ruskigt.
Citera
2020-05-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det här är mina egna tankar. Det betyder inte att allt är sant. Men....

Mina funderingar utan att jag har belägg för det är att utredningen kom fel redan från början. Varför behövdes det ta 5 dagar innan LW hittades? Det finns många följare här som helhjärtat försvarar SD, som oskyldig till mordet. Finns det anledning att tro att vissa ingår i ett nätverk där även utredningsmyndigheter kan vara inblandade i att förhala och sabotera utredningen? Många inlägg här från SDs “anhängare" är ganska aggressiva i sin ton mot de som ifrågasätter SDs oskuld. Är det en gemensam komplott för att försöka rentvå SD? Det borde finnas en del synpunkter på detta förutom från de som vill såga mig längs med knäna.
Spekulationer finns det gott om i denna tråd. Detta är en av dem.

Förstår din tankegång. Men varför skulle dessa personer i såfall vara så intresserade av att hävda att SD är oskyldig till mordet på Lena?
Nån alternativ gärningsperson har jag inte sett att nån av dem har skakat fram.

Vad, tror du själv?
Citera
2020-05-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag säger inte emot - har ingen aning om vad det betyder rent juridiskt, men min tanke är att om ingen annan är åtalad så kan inte heller någon person pekas ut i det här åtalet eftersom det endast avser SD. Min tanke var inte heller att diskutera skuldfrågan i sig utan påståendet att tidslinjen inte stämmer. Jo, det gör den om han har haft medhjälpare vilket åklagaren har reserverat sig för i åtalet.
Fast, återigen, nån sådan "tillsammans-person" hade inte åkl ÅH lyckats presentera för tingsrätten, så kvar blev då bara en ensam SD att bedöma.
Med nu väl känt resultat..
Citera
2020-05-06, 23:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han kunde ha fjärrstyrt datorn via Google remote. Eller: Direkt efter mordet cyklar han med mobilen till Hjalmar Bermans väg - gömmer den där. Därefter cyklar han hem och har gått om tid att både öppna ett dokument och skölja av sig - men det sista kan han skippa. Därefter åker han tillbaka till mobil-gömstället och så småningom gör sig av med mobilen.

Jag är inte säker på om mitt tidsschema håller ovan, men det känns inte helt otroligt.

På samma sätt som han lämnade mobilen hemma när han mördade Lena, så placerade han hennes mobil inom mastens täckningsområde innan han cyklade hem för att logga in på datorn. Det känns inte som en omöjlig teori.

ELLER: så cyklade SD hem och HD cyklade till Hjalmar Bergmans väg med mobilen. Det kan finnas en medgärningsman, det står även i åtalet. De frikände HD, men jag tvivlar på att hon är helt utan misstankar, även om hon inte är formellt misstänkt överhuvudtaget.
Eller så var det så här enkelt

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
-Datortider: Ej belyst tillräckligt av Åkl, eller försvar. Vi vet att Googla synkar filer mot "molnet"med oregelbunda mellanrum., och att filer man tillfälligt jobbar i synkas mycket ofta (ca, varje sekund). Filer synkas också vid speciella tillfällen som vid uppstart och nedstängning. Google vill att alla enheter (telefon dator etc) ska ha information om vilken version som är den senaste. Ca, 20:25 skickar Sd ett meddelande till Lw om att dsgens jobb är klart. Larmsysten på kontoret och Goola maps styrker. 20:29 synkar Google maps filer (tilläggsprotokoll 2 sid 93). Detta torde vara när datorn slogs ihop till viloläge. Sedan finns lite loggfiler i datorn från när jag mailat mm. 23:32 kommer ett mail. Omedelbart efter det har Google upptäckt att datorn är uppkopplad igen och att filer synkas 23:34. (Tilläggsprotokoll 2 sid 96) samt att det flikar som var öppna 20:29 uppdateras. Slutsatsen är att mailet 23:32 får mig att öppna datorn just under den tid Åkl säger att mordet inträffat.

Det är uppdaterandet av flikarna som ger webb-/cachehistorken som finns redovisad i fupen under rubriken ChromeCacheRecords klockan 23:34. De små "skruttarna" senare under natten kräver dock ingen mänsklig inblandning, där räcker det att man har en webbsida öppen. Om jag öppnar google.drive.com så får jag liknande historik utan att jag gör något aktivt.

IT-forensikern har förklarat synkningarna och de små skruttarna (nä förresten, dessa kunde han egentligen inte förklara) men inte vad som skapar den betydligt mer omfattande händelsehistoriken vid 23.34. Varför dyker det inte upp fler sådana senare under natten?
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-06 kl. 23:53.
Citera
2020-05-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Att förlora medvetandet och att vara död är stor skillnad.
Jo, det är det förvisso men var det nåt jag skrev som blev oklart?

Jag är nästan helt säker på att rättsläkaren/patologen ifråga slog fast att döden bör ha föregåtts av medvetslöshet.
Frågan skulle då bli hur länge medvetslösheten kan ha varat. Svaret var väl att den inte bör ha överstigit en timme.
Det jag i mitt inlägg kallade för vetenskaplig försiktighet.
Citera
2020-05-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, varför fortsatte man utredningen när man fick fram denna timing?
Det är ju uppenbart att han inte kunde vara på två ställen samtidigt.
Varför gjorde inte åklagaren samma observation som domstolen redan då och släppte SD?

Det här var en intressant slutsats från domstolens sida och lika intressant att åklagarna inte analyserat de möjliga förloppen i förväg och presenterat dem för domstolen. Nu har domarna tvingats att själva tänka hur det kan ha gått till.

Den misstänkte kan förstås ha haft datorn med sig eller manipulerat tiderna i sin egen dator. Båda teknikerna är fullt tänkbara för att skapa ett alibi. Men han kan också ha cyklat fram och tillbaka ett par vändor för att åstadkomma ett annat slags alibi. Det tar kanske tre minuter högst att cykla respektive sträcka. Förloppet är i så fall

• Utföra gärningen och stoppa ner mobilen i en aluminiumpåse
  • Cykla hem och göra något med datorn
  • Cykla i vägen med mobilen och dumpa den

Det som talar för det här förloppet är sambandet med historien ett par dagar tidigare som tilldrog sig i samma ungefärliga område och historien med lagning av växlar på cykeln som behövdes tills den misstänkte väl insett att ingen har sett några misstänkta turer.

Nu har domstolen istället antagit att den misstänkte (om han begått gärningen) varit ute hela tiden och just därför inte kan varit hemma 00:00 om han "fortfarande" var ute 00:07. Problemet här är att domstolen dels har tänkt ut ett eget händelseförlopp, dels bortsett från den misstänktes egen berättelse som indikerat att han kan ha varit ute och rört på sig i omgångar.

Även vad avser annan central bevisning, exempelvis bilden där den misstänkte själv visar hur han blodat ner sin egen sko med ett perfekt taget foto (för att visa vad hänt), verkar domstolen ha tagit den misstänktes berättelse som ett bevis för att det inte var offrets blod som faktiskt fanns på skon. Själva bilden borde annars ha föranlett en kontroll från åklagarnas sida om vid vilken tidpunkt den vara tagen för att kunna utesluta att den var tagen efter gärningen.

Annars var domen mycket välskriven, väldisponerad och pedagogisk. Man förstår precis hur domarna tänkt, även om man inte håller med i deras slutsatser. Problemet är inte juridiken, utan snarare en problematik med att bedöma varje misstänkt utifrån personens egna förutsättningar att göra saker snabbt, att inte lämna spår och att faktiskt lämna vilseledande spår.
Citera
2020-05-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tror att man konstaterade att det var ett djurhår enbart, inte vilket djurslag.

Trodde faktiskt att man i dagens läge kunde artbestämma djurhår. Men har visst fel..
Citera
2020-05-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, varför fortsatte man utredningen när man fick fram denna timing?
Det är ju uppenbart att han inte kunde vara på två ställen samtidigt.
Varför gjorde inte åklagaren samma observation som domstolen redan då och släppte SD?

En annan person kunde givetvis ha fäpplat med datorn vid den tiden. Detta har diskuterats otaliga gånger här i tråden.
Citera
2020-05-07, 00:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
23.38 var Lena mer eller mindre död och SDs värv klart. Men mobilen vandrade till Hjalmar Bergmans gata och stängdes av 01.41. Kan SD ha fjärrstyrt sin dator vid midnatt för att det skall se ut som om han sitter vid den? Kan man göra det via mobilen? Ja, det kan man har jag förstått. Via Google Remote (tror jag det heter). Jag kan inte detta själv utan inhämtad lite upplysningar ang det. SD kan också ha cyklat till Hjalmar Bergmans väg och gjort sig av med mobilen - därefter cyklat hem till datorn. Man hinner komma väldigt långt på cykel på 20 minuter. Så egentligen är det inte en så himla snäv tid. Han kan innan ha lagt ifrån sig mobilen, bredvid nån sten eller liknande, cyklat hem för att efter han fixat lite alibi åt sig själv genom att öppna nån fil, cykla tillbaka och fixa med mobilen och ev mordvapen. Därav blev mobilen avstängd så pass sent som 01.41 - han måste ju hinna lugna ner sig lite också hemma. Duscha av sig med slangen och så. Mobilen kan nu vara fullständigt sönderslagen i småbitar och slängd lite här och var i brunnar. Så pass små delar att de inte hittas. En liten del här och en liten del där.

Eller, så ska man inte glömma principen om Ockhams rakkniv

Vem vet, kanske är den enklare förklaringen att man faktiskt har bortsett från att GM de facto kan ha varit någon helt annan person. De första dygnen i utredningen är oftast helt avgörande - och där missade man nog en mängd värdefulla spår enbart för att man snöade in på en enda möjlig GM.

Betänk allting som sedermera framkommit i FUP avseende LWs brokiga bekantskapskrets och övriga turbulenta relationer - man kan ju bara anta att utredarna i inledningsskedet inte kände till en bråkdel av allt detta, och därför begick kardinalfelet att gå på första bästa triangeldrame-teori som de fått serverade av personer som, rent tekniskt, också bör betraktas som möjliga misstänkta i en objektiv mordutredning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-05-07 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in