2020-05-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Så det är bestämt nu attvi kommer att lyckas att vi får fram ett vaccin?
Berätta, när? 2 år? 3? 5? 10?

Hur länge är det rimligt att länder isolerar sig och vad blir konsekvenserna av det på sikt.

Kan vi komma till ett läge där de negativa konsekvenserna överstiger nyttan?

Då får man ju säga att de som utförde en hård lockdown chansade och och utövade med dina ord, dogmatiskt defaistism.

Vad ska straffet för dessa bli då?

Ja, jag tycker ju som sagt det är bättre att vi trycker ner smittan än att förlita oss på vaccin. Att rensa ut smittan från EU blir ju då ett självklart mål, sedan blir det svårare.

Men med nuvarande taktik lär vi inte heller någonsin uppnå flockimmunitet utan vaccin, så stor är inte smittspridningen i exempelvis Skåne. Då kanske vi behöver restriktioner tills tidernas slut.
Citera
2020-05-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men nu handlade det ju om att vården larmat. De behöver inte avslöja att folk dör, för det rapporteras varje dag ändå.

Vården och andra kunniga inom ämnet har larmat om att personer dör i onödan.

Därför tror och hoppas jag att det blir en utredning efteråt. Som täcker alla nivåer, inklusive alla högsta styrande och myndigheter och deras eventuella felbedömningar och felaktiga beslut. För jag anser inte att folk skall behöva dö i onödan i en pandemi man visste eller borde kunnat förutse var på väg, i ett land med ett av världens högsta skattetryck dessutom.

Det är ovärdigt och inhumant och det bör granskas.
Citera
2020-05-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
P.g.a. att Tyskland stängde ja.

Samma Tyskland som nu sätter ekonomi för ev liv.
För säg inte att de startar Bundesliga av någon annan anledning än att det är svindyra tv avtal som står på spel.
Så där är Tyskland SÄMRE än Sverige om vi nu talar ekonomi kontra potentiella offer.
Citera
2020-05-06, 22:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Så det argumentet går lätt att avfärda. Då återstår stt det är brist på dem.

Men nu när det avskedas så många och företag går omkull så vore det ju det första de då borde satsa på. Inhemsk massproduktion av sjukvårdsmateriel.

Herregud de sitter på SÖS och gör egna skyddsrockar av plast som nåt U-land.

Exakt.
Antalet arbetslösa bara ökar så arbetsuppgifter finns.
Citera
2020-05-06, 22:51
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Källan är samtliga regioner.
För oss som är intresserade, så kollar vi regionernas egna rapporteringar i förväg.
Några exempel:

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/6-maj-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/regional-lagesrapport-covid-19/
https://www.regionostergotland.se/Halsa-och-vard/aktuellt-om-coronaviruset/

Ahh, tänkte inte på det. Tack, nu vet jag!
Då var det ändå inte som jag trodde att FHM fingerar siffror för att blidka folk och fä.
Citera
2020-05-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nu tror jag det är tredje gången jag påtalar att jag inte pratar om IVA, utan sjukhusvård i allmänhet. Men det verkar ej gå fram. Oh well. Man kan inte nå fram till alla, det är okej.
Ok, jag förstår det. Men många boende i svensk äldrevård har bara månader kvar att leva, och mår inte bra av att flyttas runt i livets slutskede. Den vanliga vården är inte heller någon mirakelkur.
Citera
2020-05-06, 22:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Därför tror och hoppas jag att det blir en utredning efteråt. Som täcker alla nivåer, inklusive alla högsta styrande och myndigheter och deras eventuella felbedömningar och felaktiga beslut. För jag anser inte att folk skall behöva dö i onödan i en pandemi man visste eller borde kunnat förutse var på väg, i ett land med ett av världens högsta skattetryck dessutom.

Har sagt det tidigare och säger det igen. Ingen kommer att ställas till svars för det här. Inte i Sverige.
Citera
2020-05-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nedstängning görs för att rädda liv, vilket är huvudsaken under en epidemi. Borde vara iaf, tyvärr är det inte så i u-landet Sverige.
Sverige är inget u-land, det är ett S-land, säger Tegnell. Det är han som bestämmer.
Citera
2020-05-06, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ja, jag tycker ju som sagt det är bättre att vi trycker ner smittan än att förlita oss på vaccin. Att rensa ut smittan från EU blir ju då ett självklart mål, sedan blir det svårare.

Men med nuvarande taktik lär vi inte heller någonsin uppnå flockimmunitet utan vaccin, så stor är inte smittspridningen i exempelvis Skåne. Då kanske vi behöver restriktioner tills tidernas slut.

Nåja.. pengarna går först.

Allsvenskan med några miljarder i resurser kommer dra igång om två veckor med publik. Cashen och det stora intresset (inte minst från mig) är för stort.

Sen kommer resten.
Citera
2020-05-06, 22:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Det är väl aldrig nödvändigt att dö? För alla borde alltid kunna klara sig en dag till, eller hur? All onödig död borde förbjudas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag är faktiskt förvånad. Att svensken i gemen är hjärntvättad bortom all räddning är inget nytt. Men att det skulle vara så här illa trodde inte ens en inbiten högerextremist som mej
...som jag [är]

//Pedant
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Pressträff imorgon kl 08.45 med Justitieminister Morgan Johansson med anledning av Corona Viruset, undra vad han har att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in