2020-05-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Mmmm, sure...

Bye-bye.

Och så kör vi ett varv till i mongoloopen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/smittskyddsexperter-domer-ut-stangda-granser/

https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-vi-har-fatt-for-mycket-makt-om-viruset/
Senast redigerad av Promeneramera 2020-05-06 kl. 23:02.
Citera
2020-05-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Exakt min tanke.

Antingen har viruset muterats till någon snällare. Eller så ljuger myndigheterna om alla dödsfall och sjuka.

Hur som, nyheterna kanske menar på att den nyligen muterats till något värre.

Det märkliga är ju med all lockdown runt omkring, så kan ju inte skiten mutera likadant överallt bakom stängda gränser..
Citera
Medlem
I morgon har vi torsdag och jag kan inte tänka mig att FHM trycker ned dödssiffrorna till endast +20, det funkar inte eftersom platz.se just nu står på 2960 och det innebär ju 19 döda fler än idag redovisade 2941.
Och dom måste väl ändå plocka fram en eftersläpning annars blir denna eftersläpning så stor så den tynger för mycket i statistiken.

Jag tippar på 73 nya döda tyvärr, jag går på min magkänsla. Men vi har inte det värsta scenariot. Varken förnekare eller alarmister har rätt. Det går mot en förbättring i Stockholm och försämring i Västra Götaland.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skriver de verkligen att den nya mutationen är dödligare? Mer smittsam har jag läst, och även aggresivare, vilket kan betyda olika, men som jag tolkar som att de menar just mer smittsam. Men mer smittsamma mutationer är oftast mindre dödliga. Alternativet som är ovanligare, är mer dödligt och mindre smittsamt. Worst case, mer dödligt och mer smittsamt är möjligt, men extremt osannolikt. Att det har hänt kan vi i princip bortse från, dels är det som sagt extremt osannolikt, och dels hade vi redan sett skenande dödstal om det hänt, såvida det inte hänt typ igår, och då skulle ändå ingen veta om det, och tidningarna skulle inte kunna skriva om det.
Så tidningarnas artiklar från imorse och ikväll är alltså nödvändigtvis oförenliga, det kan ha muterat till en något lindrigare, men mer smittsam variant. Kan också tänka mig att det var det som hände med svinfluensan.

Spike mutationpipelinereveals the emergence of a more transmissible formof SARS-CoV-2

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.04.29.069054v1.full.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Istället för att kasta ur dig floskler kan du ta del av de otaliga vetenskapliga undersökningar som pekar på att munskydd inte skyddar mot covid, som presenterats i tråden vid upprepade tillfällen.

Munskydd minskar risken för att en asymptomatisk person smittar andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den är inte ”ostoppbar” inom ett begränsat område. Det skulle inte heller FHM påstå.

Man kan skapa ett smittfritt område. Men man kan inte skapa ett område som omfattar all smitta, vilket är vad som menas med att stoppa smittan.

Fantastiskt, då räcker det ju med reserestriktioner gentemot smittade områden.

Är det kanske bara detta som regimen velat slippa? Men man har varit för dumma för att inse att detta ändå kommer ske fram tills det finns ett vaccin?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-06 kl. 22:26.
Citera
2020-05-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Enligt vem?
Så länge det är patienten själv (eller hens anhöriga vid demens) som väljer palliativ vård istället för syrgas och livsuppehållande vård är det ok.
Det är läkaren som bestämmer vad man ska erbjudas för vård. Sen kan du som patient tacka nej.
Citera
2020-05-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Idioter som sitter och äter och smaskar och sölar ner sätena i kollektivtrafiken förtjänar att dö.

Äter gör man hemma eller på restaurang, möjligen på stående fot utomhus men fan inte på tunnelbanan eller på bussen.

Får man ta av munskyddet om man är utomhus på stående fot ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Brandvarnare inger falsk trygghet, folk kan strunta i att blåsa ut ljusen för de tänker ”äsch jag har ju brandvarnare”

Osv i all oändlighet. Varför inte sluta med allt som är förebyggande!?

Så det argumentet går lätt att avfärda. Då återstår stt det är brist på dem.

Men nu när det avskedas så många och företag går omkull så vore det ju det första de då borde satsa på. Inhemsk massproduktion av sjukvårdsmateriel.

Herregud de sitter på SÖS och gör egna skyddsrockar av plast som nåt U-land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ni som öser hat mot Sverige och hyllar Norge t.ex för deras mycket lägre andel döda.

Vad säger ni om skillnaderna inom Sverige? Stockholm har 65 döda per 100 000 döda, Skåne har 6 per 100 000, och den väntade ökningen verkar utebli. Norge hårt din jämförelse alltså 4 per 100 000.

Själv undrar jag vad som händer i Stockholm egentligen. 0,65 promille av befolkningen avliden i detta virus alltså.

Två faktorer.
- Stockholm fick in många smittade efter sportlovet.
- Stockholm fick snabbt många smittade i vissa utsatta områden, sannolikt också en relativt stor arbetande i vårdyrken som hemtjänst och äldreboenden.

Andra skillnader:
- Andel hemtjänstimmar i privat regi: Stockholm 62 %, Skåne 7 %

https://www.dn.se/sthlm/bekraftad-smitta-pa-over-40-procent-av-hemtjanstens-enheter-i-stockholm/
https://www.dagensarena.se/innehall/stockholms-hemtjanst-60-procent-saknar-skyddsutrustning/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är en intressant studie i massmanipulation. Flytväst inger falsk trygghet för att inte tala om fallskärm.
Ja det FHM pysslar med är massmanipulation på stor skala. Tror dom på allvar att svenskar i gemen är tillräckligt kompetenta för att tvätta händerna men tex inte använda ett munskydd. Det är fanimej tragiskt
Citera
2020-05-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ca 39000 svenskar dog utav spanska sjukan.
Ja beter sig det här viruset som spanska sjukan är chansningen dömd att misslyckas.
Det kommer då att dö ca 4000, kanske mer, vet inte vilka siffror matematiker håller på ( ca 8000 tusen kanske) fram till hösten, och på hösten tar den ca 20000 till om det vill sig riktigt j....a illa.
De har pratat om de här två siffrorna. Vilket jag förstår att finns uträknat någonstans bland alla doktorshattar.
Och då är inte enbart riskgrupper utsatta.

Ja det är en enorm chansning. Det är bara synd att vi som folk inte blev tillfrågade innan, om vi ville ta den chansningen.

Vet att man kan rösta bort politiker senare men det hjälper ju inte så mkt just nu.

Det är bara att hålla tummarna att det inte blir ngn andra värre våg. Jag håller mig undan så mkt jag kan just nu, ingen lust att ligga på sjukan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in