2020-05-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det är inte det som är problemet.
Om de man ska lyssna på säger att man ej kan rekommendera munskydd eller till och med att det kan vara kontraproduktivt, då blir det så att de flesta inte kommer bära munskydd.

Det spelar inte större roll om jag bär munskydd. Det är inte det det handlar om.
Om man tror att munskydd kan hjälpa att hålla smittsprdiningen nere, så kommer jag inte göra nån större skillnad.
Det stora skilladen kommer det utgöras av alla andra som inte har munskydd. Och som i sin tur kan eventuellt hjälpa till att öka smittspridningen.

Jag kan även gå runt med 10 munskydd. Men jag löser inte problemet. De flesta komemr ändå lyssna på vad den flummiga typen säger.

Det stämmer väl, men ändå. Föregå med gott exempel om du tror munskydd hjälper. Men visst du har helt rätt, att några få gör det på egen bevåg förändra inget.
Citera
2020-05-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jaha? Okej? Att många dör i Sverige idag är sant, tragiskt och ofantligt stort misslyckande.
Men varken du eller jag har en jävla aning om hur det kommer se ut i höst eller för all del nästa vår. Folk här på flashback är generellt så jävla tvärsäkra på att lockdownländerna har gjort precis allting korrekt genom att strypa smittan fullständigt. Det existerar inte en jävla tanke på att viruset kan komma tillbaka i en ny våg i höst hos ovan nämnda länder varvid i den vevan kanske Sverige klarar sig bättre? Tänk om den tysta asymptomatiska exponeringen av viruset denna vår och sommar leder till att x gånger färre döda än övriga länder i Europa i höst? "Finske Tegnell" flaggade ju för detta för några veckor sedan, problematiken i att folk i Helsingfors inte blivit exponerade nog. Vi har inte jävla aning om framtiden, addera faktumet att det generellt tar väldigt lång tid att forska fram ett ordentligt vaccin, så sticker det rätt ordentligt i ögonen när man läser alla dessa jävla profeter som målat ut "vinnare" i c19 pandemin redan.

Men skit i lockdown för en sekund och fokusera på den viktiga skiljelinjen: Smittobekämpning vs Smittofördröjning.

Vi har valt smittofördröjning och "vetenskapligt" antagit att bekämpning är praktiskt omöjligt. Men i dagsläget tyder allt på att bekämpning är fullt möjligt, inte minst situation på många håll i Sverige talar starkt för detta.

Vår strategi förutsätter fortfarande ytterligare 10.000+ döda - trots att det är obehövligt. Det är en liten tidsfråga tills vår pseudovetenskapliga linje avfärdas och vi följer efter på smittobekämpning. Vilka åtgärder detta medför är sekundärt, det primära är att dödskultens defaitistism överges.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men de som vet. Alltså inom sjukvården säger ju att detta med munskydd för alla det är fel. Den största faran för dom är när man tar av sig munskyddet. Vanligt folk kommer ju inte veta hur man använder munskydd. Tar av det sig på rätt vis. Det är ju poängen. Men såklart Tegnell sa ju idag att det finns viss data som tyder på att om någon är smittad så sprids det mindre. Men han klargjorde också att detta kan skapa en falsk trygghet. Går du med munskydd smittar du inte.

Svår fråga. Men saken verkar ju vara. Munskydd, eller än mer andningsskydd det funkar. Men du måste veta hur man ska använda dessa. Inte heller vara Byggmax-skydd. Sedan i vården byts de ut hela tiden och man måste veta hur man ska ta av dom rätt.

Absolut, Tegnell befarar att folk kommer använda munskydden som bordsservetter att torka sig med, eller ta bort maskaran runt ögonen.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men de som vet. Alltså inom sjukvården säger ju att detta med munskydd för alla det är fel. Den största faran för dom är när man tar av sig munskyddet. Vanligt folk kommer ju inte veta hur man använder munskydd. Tar av det sig på rätt vis. Det är ju poängen. Men såklart Tegnell sa ju idag att det finns viss data som tyder på att om någon är smittad så sprids det mindre. Men han klargjorde också att detta kan skapa en falsk trygghet. Går du med munskydd smittar du inte.

Svår fråga. Men saken verkar ju vara. Munskydd, eller än mer andningsskydd det funkar. Men du måste veta hur man ska använda dessa. Inte heller vara Byggmax-skydd. Sedan i vården byts de ut hela tiden och man måste veta hur man ska ta av dom rätt.

Ja? Du tror inte svenskarna kan ta till sig information hur man gör? Är det bara andra länders befolkningar som klarar av detta?

Hur svårt kan det vara att producera information kring detta från FHM istället för att idiotförklara svenskarna? Det är naturligtvis inte där skon klämmer. Det saknas material och det är förstås otänkbart för regering och FHM att erkänna det.
Senast redigerad av Passepartout 2020-05-06 kl. 21:29.
Citera
2020-05-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Istället för ignorera allt jag säger, så kan du bara svara på denna enkla fråga. Varför har sverige högre dödsprocent per smittade än de flesta andra? Vad är din rationella förklaring till det?
Sverige har minst antal IVA platser i Europa.
Tyskland mest.

I Tyskland testar man mer.
I Tyskland testar man mycket mindre.

Sverige har säkert mer smittade än det resovisas. Alla vet att man inte testar vem som helst.
Men Sverige kan definitivt ha högre dödsprocent än tex Tyskland.

Man har ju sämre sjukvård. Dessutom är man tvungen att låta folk dö hemma för att kunna stoltsera med att man har lediga platser.

Ja, så Sverige kan säkert ha högre dödlighet.
Citera
2020-05-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag tror det beror på att folk inte vill se helt sjuka i huvudet ut. Fast det hade varit riktigt nice att hoppa på tunnelbanan i full skyddsmundering. Man borde göra en komedisketch om det.

Så man stretar emot själv - samtidigt som man vill pracka på en ansiktsmask på andra.. :-o
Citera
2020-05-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I sjukvården appliceras basala hygienrutiner (oavsett covid-19) alltid. I äldreomsorgen inte. Varför skulle annars en digital snabbutbildning behövas för äldreomsorg och hemtjänst? Basala hygienrutiner gör man alltså alltid, oavsett om det finns en bekräftad smitta eller inte.

I teorin kanske.

https://nxt.bt.se/boras/mitt-i-coronautbrottet-hemtjansten-slar-larm-vi-jobbar-utan-handsprit/
Citera
2020-05-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det märkliga är att samtidigt som någon påstår att viruset muterar till mer smittsamt och allvarligt, så sjunker alla siffror i Sverige, som vissa antyder inte gjort något för att stoppa viruset.
Det är ganska motsägelsefullt tycker jag.
Om det muterat åt något håll, så är det åt det lindrigare hållet.

Virus muterar oftast på detta sätt. De är inte ute efter att ta död på oss. Det enda som virus "är ute efter" är att sprida sig så mycket som möjligt. Ifall virusets värd, individen, dör så kan det inte sprida sig mer. Så det är bra för viruset att utvecklas till att bli mildare. Det som sker sedan är att den mildare "strainen" konkurrerar ut den mer aggressiva i slutändan. Med andra ord, med störst sannolikhet så är det i början av virusets spridning som det är som värst. Både pga att viruset kommer mutera till att bli mildare, men också för att populationen inte utvecklat någon form av immunitet samt att de som är extra känsliga för viruset ännu inte har dött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Istället för ignorera allt jag säger, så kan du bara svara på denna enkla fråga. Varför har sverige högre dödsprocent per smittade än de flesta andra? Vad är din rationella förklaring till det?
Jag vet inte det det har kanske med att man gör väldigt lite i Sverige?
Vad tror du?
Citera
Avslutad
Ni som öser hat mot Sverige och hyllar Norge t.ex för deras mycket lägre andel döda.

Vad säger ni om skillnaderna inom Sverige? Stockholm har 65 döda per 100 000 döda, Skåne har 6 per 100 000, och den väntade ökningen verkar utebli. Norge hårt din jämförelse alltså 4 per 100 000.

Själv undrar jag vad som händer i Stockholm egentligen. 0,65 promille av befolkningen avliden i detta virus alltså.
Citera
2020-05-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ett öppet samhälle rättfärdigar dödstal.
Annars skulle vi för hysa bilism och gå i lockdown varje influensa.
Var man sedan drar gränsen är frågan.

Det är därför man har bilbälten

Citat:
The population benefits of mass masking can also be conceptualised as a so-called prevention paradox—ie, interventions that bring moderate benefits to individuals but have large population benefits.Seatbelt wearing is one such example.

Mass masking for source control is in our view a useful and low-cost adjunct to social distancing and hand hygiene during the COVID-19 pandemic.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30918-1/fulltext

Citera
2020-05-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att vården är dålig är ju en gammal nyhet.
Det borde uppmärksammats i långt fler fall långt tidigare än Corona.

Ja visst jag håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in