2020-05-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Börjar mer och mer misstänka att media gör allt för att försöka skrämmas av någon anledning!

I början så var jag det jag som var mest paranoid för viruset i hela Sverige. Men jag börjar fan undra.

Statistiken ljuger ju inte, Och sen kommer detta från Tidningen: Ny rapport: Viruset har muterat – till aggressivare variant

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLa3VE/ny-rapport-viruset-har-muterat--till-aggressivare-variant

Känns som endast skrämsel propaganda.

Det märkliga är att samtidigt som någon påstår att viruset muterar till mer smittsamt och allvarligt, så sjunker alla siffror i Sverige, som vissa antyder inte gjort något för att stoppa viruset.
Det är ganska motsägelsefullt tycker jag.
Om det muterat åt något håll, så är det åt det lindrigare hållet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Många av de äldre dödsfallen hade hänt ändå. Så bästa måttet blir överdödligheten för helåret 2020 och kanske 2021.

Ja det tar väl tid att få reda på de verkliga siffrorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Återigen spekulationer för att försvara vår dåliga vård.

Vad är poängen med denna apologism? Är det inte bättre att se till att vår vård fungerar istället för att hitta på en massa ursäkter och peka finger åt andra?

Att vården är dålig är ju en gammal nyhet.
Det borde uppmärksammats i långt fler fall långt tidigare än Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag erkänner att jag inte är expert.

Men, kan det vara så att eftersom vår inrapportering är så "hackig" med eftersläpningen, att detta även påverkar deras prognoser? (Om de nu utgår från inrapporteringsdatum av antal döda och inte dödsdag, som någon sa här inne).

Hacken i vår inrapporteringskurva skulle visa sig även i en hackig prognos, om du förstår hur jag menar. Jag kan ha totalt fel och vem som helst är fri att komma med ngn snillrik förklaring. Bara en spontan tanke jag fick. Om det har något med det att göra, så blir det ju ingen bra/stabil prognos förstås...

Han Britton hade ju räknat på mellan 8.000 - 20.000, vet inte hur bra den prognosen är, mer trovärdig kanske?
Brittons modell ska inte jämföras med den där.

Det där är en extremt kass modell, som modellerar antalet döda som ”de som inte får plats på IVA”. I själva verket är det på IVA de flesta dör. Utanför IVA så dör det i första hand skröpliga personer som aldrig skulle kunna läggas på IVA, och därför dör med eller utan vård.

Modellen börjar bara närma sig ett bättre slutvärde för att man ”fyller på” med data från verkligheten. Modellen kommer visa exakt rätt den första augusti.

Sen så tar inte modellen alls hänsyn till att restriktioner lättas upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Aha! Det var mitt förslag tidigare

Ojdå! Jag har tydligen återanvänt ditt förslag :-)

Det betyder att jag måste ha tyckt att det var ett bra sådant ;-)

Uppriktigt sagt fattar jag inte på riktigt varför vi skulle skräpa ner så ofantligt när det finns lösningar utan någon som helst nerskräpning. Plus att som sagt: denna lösning används dessutom redan alltså måste vården tycka att den funkar bra!

Tummen upp för ditt förslag :-)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag erkänner att jag inte är expert.

Men, kan det vara så att eftersom vår inrapportering är så "hackig" med eftersläpningen, att detta även påverkar deras prognoser? (Om de nu utgår från inrapporteringsdatum av antal döda och inte dödsdag, som någon sa här inne).

Hacken i vår inrapporteringskurva skulle visa sig även i en hackig prognos, om du förstår hur jag menar. Jag kan ha totalt fel och vem som helst är fri att komma med ngn snillrik förklaring. Bara en spontan tanke jag fick. Om det har något med det att göra, så blir det ju ingen bra/stabil prognos förstås...

Han Britton hade ju räknat på mellan 8.000 - 20.000, vet inte hur bra den prognosen är, mer trovärdig kanske?

Njae. Dom borde väl använda sig av den korrekta datan kan man tycka? Visst att Britton har ett ganska stort spann men Healthdata har ett spann mellan 3474-37830 nu även om 10000 är deras prognos.
Citera
2020-05-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge testar ungefär 2,4 gånger mer/befolkning än Sverige men Norge har ju inte mer döda än Sverige, Sverige har 13,6 gånger döda Norge.

Istället för ignorera allt jag säger, så kan du bara svara på denna enkla fråga. Varför har sverige högre dödsprocent per smittade än de flesta andra? Vad är din rationella förklaring till det?
Citera
2020-05-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jaha? Okej? Att många dör i Sverige idag är sant, tragiskt och ofantligt stort misslyckande.
Men varken du eller jag har en jävla aning om hur det kommer se ut i höst eller för all del nästa vår. Folk här på flashback är generellt så jävla tvärsäkra på att lockdownländerna har gjort precis allting korrekt genom att strypa smittan fullständigt. Det existerar inte en jävla tanke på att viruset kan komma tillbaka i en ny våg i höst hos ovan nämnda länder varvid i den vevan kanske Sverige klarar sig bättre? Tänk om den tysta asymptomatiska exponeringen av viruset denna vår och sommar leder till att x gånger färre döda än övriga länder i Europa i höst? "Finske Tegnell" flaggade ju för detta för några veckor sedan, problematiken i att folk i Helsingfors inte blivit exponerade nog. Vi har inte jävla aning om framtiden, addera faktumet att det generellt tar väldigt lång tid att forska fram ett ordentligt vaccin, så sticker det rätt ordentligt i ögonen när man läser alla dessa jävla profeter som målat ut "vinnare" i c19 pandemin redan.

Citat.Det existerar inte en jävla tanke på att viruset kan komma tillbaka i en ny våg i höst hos ovan nämnda länder varvid i den vevan

Det er simpelt hen løgn!

Og kun en enkelt af utallige løgne som præsenteres.

Der er meget stor fokus på at smitten kan komme tilbage igen.

Nedenstående er citeret fra Mette Frederiksens pressemøde d. 6. April:

Citat.
Vi ved ikke, hvornår vi igen har fast grund under fødderne.

Hvis vi vidste det, var det hele nemmere at overskue og holde ud. Men sådan er det ikke.

Åbner vi Danmark for hurtigt, så risikerer vi, at smitten stiger så voldsomt, at vi må lukke ned igen. Det må ikke ske.

Det vil både gå hårdt ud over folkesundheden og økonomien, hvis vi tager to skridt frem og et tilbage.

Citeret herfra:

http://www.stm.dk/_p_14937.html
Citera
2020-05-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jaha? Okej? Att många dör i Sverige idag är sant, tragiskt och ofantligt stort misslyckande.
Men varken du eller jag har en jävla aning om hur det kommer se ut i höst eller för all del nästa vår. Folk här på flashback är generellt så jävla tvärsäkra på att lockdownländerna har gjort precis allting korrekt genom att strypa smittan fullständigt. Det existerar inte en jävla tanke på att viruset kan komma tillbaka i en ny våg i höst hos ovan nämnda länder varvid i den vevan kanske Sverige klarar sig bättre? Tänk om den tysta asymptomatiska exponeringen av viruset denna vår och sommar leder till att x gånger färre döda än övriga länder i Europa i höst? "Finske Tegnell" flaggade ju för detta för några veckor sedan, problematiken i att folk i Helsingfors inte blivit exponerade nog. Vi har inte jävla aning om framtiden, addera faktumet att det generellt tar väldigt lång tid att forska fram ett ordentligt vaccin, så sticker det rätt ordentligt i ögonen när man läser alla dessa jävla profeter som målat ut "vinnare" i c19 pandemin redan.

Virusexperter i tråden får gärna säga emot mig nu, men;

Av allt jag läst, så har jag uppfattat att virus allt som oftast muterar till en "snällare" variant, när/om det återkommer. Samt att de även i vissa fall kan dö ut helt och inte ens skapa en andra våg.

Vissa få undantag verkar finnas, t.ex. Spanskan som blev "farligare" i andra vågen.

Men, om ovanstående stämmer, så verkar det i mina ögon lite oförsiktigt att chansa på, att låta så många som möjligt dö i första vågen, för att kanske få bättre tur i andra vågen.

Bara en tanke...
Citera
2020-05-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det märkliga är att samtidigt som någon påstår att viruset muterar till mer smittsamt och allvarligt, så sjunker alla siffror i Sverige, som vissa antyder inte gjort något för att stoppa viruset.
Det är ganska motsägelsefullt tycker jag.
Om det muterat åt något håll, så är det åt det lindrigare hållet.

Du är alldeles för observant. Därtill praktiserar du kritiskt och logiskt tänkande.

Det kan inte sluta väl för din del - bara så att du vet..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ojdå! Jag har tydligen återanvänt ditt förslag :-)

Det betyder att jag måste ha tyckt att det var ett bra sådant ;-)

Uppriktigt sagt fattar jag inte på riktigt varför vi skulle skräpa ner så ofantligt när det finns lösningar utan någon som helst nerskräpning. Plus att som sagt: denna lösning används dessutom redan alltså måste vården tycka att den funkar bra!

Tummen upp för ditt förslag :-)

Jag tror det beror på att folk inte vill se helt sjuka i huvudet ut. Fast det hade varit riktigt nice att hoppa på tunnelbanan i full skyddsmundering. Man borde göra en komedisketch om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men de som vet. Alltså inom sjukvården säger ju att detta med munskydd för alla det är fel. Den största faran för dom är när man tar av sig munskyddet. Vanligt folk kommer ju inte veta hur man använder munskydd. Tar av det sig på rätt vis. Det är ju poängen. Men såklart Tegnell sa ju idag att det finns viss data som tyder på att om någon är smittad så sprids det mindre. Men han klargjorde också att detta kan skapa en falsk trygghet. Går du med munskydd smittar du inte.

Svår fråga. Men saken verkar ju vara. Munskydd, eller än mer andningsskydd det funkar. Men du måste veta hur man ska använda dessa. Inte heller vara Byggmax-skydd. Sedan i vården byts de ut hela tiden och man måste veta hur man ska ta av dom rätt.

Vad Tegnell säger bryr jag mig inte om jag läser studier från Mayo Clinic, Hong Kong, Royal Institute, Lancet, CDC etc.

Alla rekommenderar munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in