2020-05-05, 22:24
Medlem
Problemet med trängsel inne i arenan skulle säkert gå att lösa... annat är det med transporter till och från matchen, det kan ju bli knökat på t ex kollektivtrafiken rätt snabbt om man får en passagerarpeak då alla skall hem/vidare till annat håll samtidigt.
Citera
2020-05-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Nja, med tanke på att svensk ekonomi är på väg rakt ner i avgrunden pga corona och den fullständigt havererade världshandeln så är jag inte så säker på att det kommer finnas så stort intresse från sponsorer att gå in med medel om inte marknaden vänder kraftigt uppåt under kvartal tre och fyra, vilket ingenting talar för

Många drabbas såklart av det här, men det är inte något megabelopp. Låt säga att Markus Berg kan tänka sig en lön på ca 100k/månaden, då blir det en kostnad på ca 1.7-1.8 miljoner per säsong, låt säga 2 miljoner per år bara för att(med försäkringar etc)...

Ett 3-års kontrakt för 6 miljoner.

Sedan är det ju inte säkert att det skulle vara en gåva eller sponsring, det skulle kunna vara en finansiell placering för privatpersoner och företag, dvs att det finansieras på samma sätt som t ex Lasse Vibe.

Det är långt ifrån ett osannolikt scenario att man kan signa Berg, men det beror sig ju på vad han har för löneanspråk.

Edit:

Såg att Max nämnde det i en artikel nu...

Citat:
[...]

- Samtidigt märker vi att det finns intresse kring klubben och vi har folk som har gått in i tidigare skeden så det skulle inte förvåna mig om vi kommer fram till någon kreativ lösning vart det lider, säger klubbdirektör Max Markusson till Göteborgs-Posten.

Vidare skriver tidningen att den "kreativa lösningen" som Markusson refererar till är IFK GBG Transferintressenter AB. Bolaget som klubben i fjol drog igång för att få in externt kapital, från företag och privatpersoner, för att möjliggöra värvningar till A-laget. Kapital som senare skulle betalas tillbaka till intressenterna i samband med en spelarförsäljning.

Under 2019 sålde IFK Göteborg anfallaren Benjamin Nygren till Genk, vilket har gjort att klubben nu har betalat tillbaka de investerande pengarna.

- Nu har vi avsatt nästan åtta miljoner i återbetalning i vårt årsbokslut och det betalas ut i dagarna – om det inte redan har gjort det. Det är klart att vi har ställt frågan vad våra intressenter vill göra med de pengarna. Det gick rätt fort från att de investerade till att de fick tillbaka en stor del, säger Max Markusson.

På frågan vad intressenterna svarade på frågan svarar Markusson:

- VI har haft en väldigt bra dialog.

Nu erfara GP att intressenterna diskuterar alternativet om att inte plocka ut återbetalningen utan istället låta klubben investera pengarna i verksamheten - samt att fler aktörer har visat intresse för att kliva in i bolaget och sponsra.

- I de här tiderna behöver man vara kreativ. Nu börjar förhoppningsvis säsongen om drygt en månad, då behöver vi vara redo för det. Sedan har vi en tunn trupp. Det är klart att vi hela tiden tittar på vad vi kan göra där. Nyemission är ett spår, säger Max Markusson.

Bolaget har möjliggjort ett flertal av klubbens senaste värvningar och på frågan om bolaget även kan värva tillbaka Jakob Johansson och Marcus Berg svarar Markusson:

-Det viktigaste med bolaget är att klubben skjuter sin risk åt sidan, att man inte behöver gnaga på sina egna pengar. Det är en riskminimering. Det är vad det har handlat om för vår del, avslutar Max Markusson.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/sa-kan-blavitt-varva-johansson-och-berg-skulle-inte-forvana-mig/
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-05-05 kl. 22:51.
Citera
2020-05-05, 23:59
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Många drabbas såklart av det här, men det är inte något megabelopp. Låt säga att Markus Berg kan tänka sig en lön på ca 100k/månaden, då blir det en kostnad på ca 1.7-1.8 miljoner per säsong, låt säga 2 miljoner per år bara för att(med försäkringar etc)...

Ett 3-års kontrakt för 6 miljoner.

Sedan är det ju inte säkert att det skulle vara en gåva eller sponsring, det skulle kunna vara en finansiell placering för privatpersoner och företag, dvs att det finansieras på samma sätt som t ex Lasse Vibe.

Det är långt ifrån ett osannolikt scenario att man kan signa Berg, men det beror sig ju på vad han har för löneanspråk.

Edit:

Såg att Max nämnde det i en artikel nu...

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/sa-kan-blavitt-varva-johansson-och-berg-skulle-inte-forvana-mig/
Vill ni på fullaste allvar ha tillbaka berg för de pengarna? Kommer knappast få en revitalization likt rosenberg utan snarare prestera okej en säsong för att sedan ta upp plats och löneutrymme kommande år.
Kom ihåg att han är typ tre år äldre än rosenberg och lägg därtill att han spelat i saudi
Citera
2020-05-06, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Vill ni på fullaste allvar ha tillbaka berg för de pengarna? Kommer knappast få en revitalization likt rosenberg utan snarare prestera okej en säsong för att sedan ta upp plats och löneutrymme kommande år.
Kom ihåg att han är typ tre år äldre än rosenberg och lägg därtill att han spelat i saudi

100k i månaden för en anfallare som spelar i landslaget är inte mycket pengar och han skulle definitivt vara en av de bättre i AS. Om man inte nappade på det(om man har möjlighet) så är det enligt mig rätt så korkat.

Han är 4 år yngre än Rosenberg och spelar just nu ett ryskt topplag(samma lag som Kristoffer Olsson och Viktor Claesson).

Att han hoppade på ett kontrakt i Förenade Arabemiraten som gav han i runda slängar 60 miljoner netto kan man säkert ha åsikter om, precis som man kan ha åsikter om t ex Danielssons flytt till Kina.

Han hade säkert kunnat stanna i Europa, han hade kanske inte tjänat lika mycket, men vid tidpunkten när han flyttade hade han redan gjort 10 år i Europa så pengar på kontot lär han nog ha haft, nu blev det kanske lite mer än vad han hade tjänat i Europa + en erfarenhet rikare.

Edit: Verkar som han fick ca 20 miljoner i Krasnodar.

Citat:
20 miljoner om året

Enligt uppgifter får han en årslön på 1,9 miljoner euro, motsvarande 20 miljoner kronor i Krasnodar. En klubb som nu har en svensk landslagstrio som görs komplett med mittfältarna Kristoffer Olsson och Viktor Claesson som är långtidsskadad.

Den kommande säsongen ska Krasnodar kvala till Champions League och kliver in i den tredje kvalomgången.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-05-06 kl. 03:29.
Citera
2020-05-06, 03:42
Medlem
girigfans avatar
Citat:
100k i månaden för en anfallare som spelar i landslaget är inte mycket pengar och han skulle definitivt vara en av de bättre i AS. Om man inte nappade på det(om man har möjlighet) så är det enligt mig rätt så korkat.

Han är 4 år yngre än Rosenberg och spelar just nu ett ryskt topplag(samma lag som Kristoffer Olsson och Viktor Claesson).

Att han hoppade på ett kontrakt i Förenade Arabemiraten som gav han i runda slängar 60 miljoner netto kan man säkert ha åsikter om, precis som man kan ha åsikter om t ex Danielssons flytt till Kina.

Han hade säkert kunnat stanna i Europa, han hade kanske inte tjänat lika mycket, men vid tidpunkten när han flyttade hade han redan gjort 10 år i Europa så pengar på kontot lär han nog ha haft, nu blev det kanske lite mer än vad han hade tjänat i Europa + en erfarenhet rikare.

Edit: Verkar som han fick ca 20 miljoner i Krasnodar.
Angående ålder så menade jag från den tidpunkten när rosenberg valde att vände hem. Kommer han hem tar det nog ett halvår innan han kommer i form, levererar ett halvår och sedan sitter man med et långtidskontrakt med en spelare med "god ledaregenskaper". Ytterst få hemvändare lyckas och det gäller att de inte är dör gamla i synneehet ju längre fram i formationen de hör hemma.
Citera
2020-05-06, 04:14
Medlem
Citat:
Angående ålder så menade jag från den tidpunkten när rosenberg valde att vände hem.

Kommer han hem tar det nog ett halvår innan han kommer i form, levererar ett halvår och sedan sitter man med et långtidskontrakt med en spelare med "god ledaregenskaper". Ytterst få hemvändare lyckas och det gäller att de inte är dör gamla i synneehet ju längre fram i formationen de hör hemma.

Ok, det var otydligt formulerat.

Varför skulle det ta ett halvår att komma i form? Han är mitt uppe i sin säsong, han var startspelare innan coronan kom och gjorde sitt med hela världen, han sitter inte i frysboxen där borta, han spelar oftast från start i ett av Rysslands bästa lag. Det är inte en frysbox-gubbe som behöver tinas upp.

Hur länge Berg håller vet man såklart inte, men just nu är han startspelare i ett ryskt topplag, jag tror absolut han skulle hålla AS toppklass i 2-3 år till.
Citera
2020-05-06, 07:00
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dessa säsongskortsinnehavare(undertecknad bl.a.) kommer ha sina säsongskort gälla nästa år istället om dom inte får gå i år. Kanske inte löser någon likvididetskris, men du slipper ett stort intäktstapp nästa säsong.

Fast om man ska tillåta "viss publik" kommer givetvis årskortsinnehavare få företräde, allt annat vore ju befängt. Likadant när väl bortapublik tillåts, då kommer "bortakorts"-fansen få företräde.

Dock blir det ändå svårt att upprätthålla och det kommer ändå vara som att det inte är nåt folk där. Vad hindrar att folk samlas ändå? Även om det bara är 50pers/sektion så kommer många stå tätt innan och tjöta etc.

Sedan tror jag att "reducerad publik" inte direkt innebär 500pers totalt på en arena ens utan att vi först hamnar med "reducerad publik" när det är ok med typ 5000pers på en arena av Gamlas storlek (och sedan då vidare anpassat efter arenans storlek).

Sedan tror jag inte alls på idén då det kommer vara grupper med folk ändå på läktarna. Man har ju dessutom nu sagt att man kan ta steg tillbaka i sin arrangemans-stege, det blir ju bara än mer kaos om man först tillåter en viss publik, sedan får gå tillbaka men till en match längre fram får ha publik som vanligt, säljer biljetter efter det men sedan sprids skiten igen och vips får vi inte ens spela igen...

Citat:
Angående ålder så menade jag från den tidpunkten när rosenberg valde att vände hem. Kommer han hem tar det nog ett halvår innan han kommer i form, levererar ett halvår och sedan sitter man med et långtidskontrakt med en spelare med "god ledaregenskaper". Ytterst få hemvändare lyckas och det gäller att de inte är dör gamla i synneehet ju längre fram i formationen de hör hemma.

Huruvida Berg eller annan spelare kommer är ju silly-tråds snack men beträffande ålder på spelare generellt är det ju inte hela världen att ha några äldre spelare som troligen bara har 1-3 säsonger i sig i truppen.
Det blir ju först ett problem om "alla" är äldre och lägger av ungefär samtidigt...
Citera
2020-05-06, 09:52
Medlem
Pancevs avatar
Tycker vissa underskattar långtida landslagsspelare och utlandsproffs. Alla hemvändare blir inte lyckade men det är skillnad på A Mehmeti och M Berg.

Det är inte alltid det syns elr ens att ren individuell skicklighet är högre ..men de som varit givna i en landslagstrupp och hållit sig utomlands länge har en extra dimension i sitt spelhuvud kontra de andra.

Om Berg klarar att presspela och hitta fria ytor (han brände mkt en tid dock) mot några av världens topplandslag och egentligen konstant skapat målchanser i landslaget....så kommer han givetvis klara av att vara på rätt plats och skapa chanser mot Falkenberg och Östersund också.

Bara för att ngn bänkat elr spelat i arabland så betyder inte det att personen glömt bort hur man vänder bort en försvarare i Sirius.
Citera
2020-05-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorntradet42069
Han lär ju bli billig om inte gratis jag menar han är 34 år i år och har spelat i blåvitt innan. Han vill nog tillbaka från Ryssland och hem till Sverige igen.

Något säger mig att han fortfarande är ute efter cash. Och ja, han är 34 år och ratad av Krasnodar. Annars hade han spelat vidare där, förstår inte vad som lockar med honom ur IFK Göteborgs synvinkel. Han kommer hem för att det inte finns några andra alternativ med största sannolikhet. Och han gör det vid 34 års ålder.
Citera
2020-05-06, 19:13
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ok, det var otydligt formulerat.

Varför skulle det ta ett halvår att komma i form? Han är mitt uppe i sin säsong, han var startspelare innan coronan kom och gjorde sitt med hela världen, han sitter inte i frysboxen där borta, han spelar oftast från start i ett av Rysslands bästa lag. Det är inte en frysbox-gubbe som behöver tinas upp.

Hur länge Berg håller vet man såklart inte, men just nu är han startspelare i ett ryskt topplag, jag tror absolut han skulle hålla AS toppklass i 2-3 år till.
han spelar enbart för att han är överbetald, snubben levererarr inte och är hatad av fansen
Citera
2020-05-06, 20:20
Moderator
vfs avatar
Citat:
Problemet med trängsel inne i arenan skulle säkert gå att lösa... annat är det med transporter till och från matchen, det kan ju bli knökat på t ex kollektivtrafiken rätt snabbt om man får en passagerarpeak då alla skall hem/vidare till annat håll samtidigt.

Problemet är 50 personers-regeln, ligger den kvar över sommarn blir det svårt. Jag hoppas den gör det, detta är inte över än. Visst saknar jag fotbollen, men liv är viktigare.
Citera
2020-05-06, 21:40
Medlem
Citat:
han spelar enbart för att han är överbetald, snubben levererarr inte och är hatad av fansen

Och där märker man ju att du inte riktigt hänger med. Han inledde riktigt svagt... det är 8-9 månader sedan, det lossnade inte riktigt för han förrns i slutet av September. Så du är rätt efter... bra jobbat.

Senaste vinsten var Marcus i princip inblandad i alla chanser laget skapade, och det var även han som blev fälld i straffområdet vilket ledde till segermålet av den gamle Kalmar bekantingen Ari Silva. Matchen innan den gjorde han mål. Ingen i laget har dock sprutat in mål, men dom ligger 2a och Marcus har definitivt varit med och bidragit, framförallt då sedans han faktiskt kom in i laget/ligan och fick det att fungera.

Hans målsnitt i ligan per 90 minuter är 0,51.

Edit:

Vidar Örn Kjartansson som anses vara en målskytt av rang har i samma liga gjort 1 mål på 964 minuter den här säsongen, det är alltså ett målsnitt på 0,09 per 90 minuter.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-05-06 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in