2020-05-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så nästan hälften var från 65 och uppåt. Uppenbart en plan att ha ihjäl den äldre befolkningen. Har själv bevittnat hur man på ett privat äldreboende lät en åldring ligga sjuk i väntan på den vanliga ronden med läkaren som skedde en gång i veckan. Fast gubben hade feber och åt inte så larmade de inte. När läkarn kom då var det ambulans till sjukhuset men då var han för dålig och dog. Det kostar extra att larma doktorn utanför veckoronden så där sparade man pengar. Tog inte lång tid, ca en månad, då kommunen sa upp avtalet och tog över äldreboendet. De hade väl upptäckt att massmord pågick.
Vilken bra plan, halva befolkningen, 5000000, säg 100 per dag ... det kommer att ta ett tag.
Citera
Medlem
Tegnell är ju inte från början den mest lämpade för jobbet. Men han gamblar högt, In Tegnell We Trust👍
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Å andra sidan dödar influensan varje år, medan vi förhoppningsvis inte behöver dras med årets nivå av coronadödlighet alltför länge. Så ur ett större tidsperspektiv är kanske corona inte det värsta, bortsett från koncentrationen i tid just nu.

Många experter tror dock att Covid kommer att bli en återkommande sjukdom, som influensan. Så dödstalen kommer då att läggas på framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
"Döda" syftar givetvis till döda personer, vilket är okej att skriva i en text, särskilt i en summarisk text. Jag sa specifikt att jag pratade om att läsa upp, på nyheterna och i tv t.ex.

Särskilt viktigt är detta när man pratar om ett högt antal avlidna personer. Jmf Estonia-katastrofen där man säger personer:
https://m.youtube.com/watch?v=PB1rI9mSrGs

Har aldrig hört någon enda människa säga som AT, att det är ett stort TAL. När man pratar om döda. Tal refererar till matematik och siffror, inte till människor.

Men om du har lika bristande empati som han verkar ha, så förstår jag att det kan bli svårt att förstå hur jag menar.

Så det är precis ordet TAL som gör hans uttalande så groteskt? Hade han sagt ANTAL då hade det varit ok för dig?

Att sen trafikverket pratade om "dödade" då uppfattar du direkt att det handlar om "människor eller personer". Och inte exempelvis älgar och renar?

Det låter som om du verkligen sökte efter anledning att kritisera den stackars Tegnell som själv säger att tv-framträdanden inte ingick i hans utbildning.

Själv tror jag att majoriteten av den svenska befolkningen skulle med lätthet direkt fatta att Tegnell pratade om "människor och personer". För vad i hela fridens namn skulle han annars prata om?
Citera
2020-05-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Rejäl ökning i dödsfallen i Italien idag, hoppas det är en tillfällighet. Även Spanien ökar något men framförallt Belgien exploderar och visar upp sin 4:e högsta siffra hittills. Inte alls bra.

Kan det vara Covid 2,0, andra generationen som drar igång nu?
Citera
2020-05-06, 18:13
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Gisecke säger idag i studio ett att i stort sett alla kommer få Corona. Han brukar ha rätt!

Möjligtvis i detta då. I övrigt så tror jag inte så många håller med dig.
Citera
2020-05-06, 18:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så du tror detta blir lösningen för all framtid? Det tror inte jag.

Vore bra om det blev av i den närmaste framtiden under 6-12 månader. Skulle nog hjälpa att ta kontroll över smittan.
Citera
2020-05-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Du har fel.

Lagstödet existerade bara så länge det epidemiologiska läget ansågs väldigt hotande. När det började se mindre illa ut i Nyland, och litet mer spridning i resten av landet - OBS! detta betyder inte att stängningen inte hade effekt - var det dags att häva den.

Detta gjordes hela fyra (eller var det fem?) dagar tidigare än planerat.

---

Har inte riktigt orkat med den här mastodont tråden, ens flyktigt skummande, här de senaste dagarna. Bland annat för att inlägg som det ovan citerade (som jag inte speciellt vill klanka på) är så frekventa att man bara inte orkar svara när man råkar veta att det som påstås är fel. Och än mindre orkar man ge sig i polemik med alla slippriga flockimmunitets-troende (en Sars-CoV-2/Covid19 -tråd där ämnet flockimmunitet var helt bannlyst skulle vara skönt).

Vad är nytt vad gäller viruset från min horisont här i Helsingfors?

- Jag investerade i ett antikroppstest (ca 90 euro totalt), och är tyvärr negativ (var ordentligt sjuk efter en resa i februari). Tråkigt eftersom jag har förälder i hyper-riskgrupp. Själva testningen var mycket smidig, och skulle det ha varit positivt så skulle det ha verifierats, sannolikt med neutraliseringstest.

- Helsingforsarna tog uppmaningen att inte fira Valborg och första maj ute på stan eller med picknick i parkerna på mycket stort allvar. Helt dött i innerstan.

- Träffade bekanta socialt för första gången igår. Trevligt med grill i solsken!

Du har också fel!

Det fanns inget lagstöd för nerstängning, då smittan redan fanns utanför regionen.
Läs på innan du läxar upp folk.
Citera
2020-05-06, 18:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Rejäl ökning i dödsfallen i Italien idag, hoppas det är en tillfällighet. Även Spanien ökar något men framförallt Belgien exploderar och visar upp sin 4:e högsta siffra hittills. Inte alls bra.

Häromdagen så såg jag några digitalt jubla när siffran minskade. Antar de inte jublar idag?
Citera
2020-05-06, 18:15
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Du har fel.

Lagstödet existerade bara så länge det epidemiologiska läget ansågs väldigt hotande. När det började se mindre illa ut i Nyland, och litet mer spridning i resten av landet - OBS! detta betyder inte att stängningen inte hade effekt - var det dags att häva den.

Detta gjordes hela fyra (eller var det fem?) dagar tidigare än planerat.

---

Har inte riktigt orkat med den här mastodont tråden, ens flyktigt skummande, här de senaste dagarna. Bland annat för att inlägg som det ovan citerade (som jag inte speciellt vill klanka på) är så frekventa att man bara inte orkar svara när man råkar veta att det som påstås är fel. Och än mindre orkar man ge sig i polemik med alla slippriga flockimmunitets-troende (en Sars-CoV-2/Covid19 -tråd där ämnet flockimmunitet var helt bannlyst skulle vara skönt).

Vad är nytt vad gäller viruset från min horisont här i Helsingfors?

- Jag investerade i ett antikroppstest (ca 90 euro totalt), och är tyvärr negativ (var ordentligt sjuk efter en resa i februari). Tråkigt eftersom jag har förälder i hyper-riskgrupp. Själva testningen var mycket smidig, och skulle det ha varit positivt så skulle det ha verifierats, sannolikt med neutraliseringstest.

- Helsingforsarna tog uppmaningen att inte fira Valborg och första maj ute på stan eller med picknick i parkerna på mycket stort allvar. Helt dött i innerstan.

- Träffade bekanta socialt för första gången igår. Trevligt med grill i solsken!

Blev så less på snacket om att folk som dör redan hänger vid livet med en mycket skör tråd att jag slängde in en länk till en studie i signaturen.

Det är nog en mer återkommande dänga än Nylandsgränserna dock.
Citera
2020-05-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochvemedu
Tegnell är ju inte från början den mest lämpade för jobbet. Men han gamblar högt, In Tegnell We Trust👍
Innan presskonferensen idag sa de på SR eller om det var AB ” Tegnell är med, Tegnell är med idag!” Han har verkligen blivit en rikskändis 😂
Citera
2020-05-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Många experter tror dock att Covid kommer att bli en återkommande sjukdom, som influensan. Så dödstalen kommer då att läggas på framöver.

Något jag hört som talar emot detta är att SARS-CoV-2 inte muterar tillräckligt snabbt för att kunna återintroduceras till populationen på samma vis som influensavirus som muterar väldigt mycket ute i naturen och återintroduceras varje säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in