Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
"Döda" syftar givetvis till döda
personer, vilket är okej att skriva i en text, särskilt i en summarisk text. Jag sa specifikt att jag pratade om att läsa upp, på nyheterna och i tv t.ex.
Särskilt viktigt är detta när man pratar om ett högt antal avlidna personer. Jmf Estonia-katastrofen där man säger
personer:
https://m.youtube.com/watch?v=PB1rI9mSrGs
Har aldrig hört någon enda människa säga som AT, att det är ett stort TAL. När man pratar om döda. Tal refererar till matematik och siffror, inte till människor.
Men om du har lika bristande empati som han verkar ha, så förstår jag att det kan bli svårt att förstå hur jag menar.
Så det är precis ordet TAL som gör hans uttalande så groteskt? Hade han sagt ANTAL då hade det varit ok för dig?
Att sen trafikverket pratade om "dödade" då uppfattar du direkt att det handlar om "människor eller personer". Och inte exempelvis älgar och renar?
Det låter som om du verkligen sökte efter anledning att kritisera den stackars Tegnell som själv säger att tv-framträdanden inte ingick i hans utbildning.
Själv tror jag att majoriteten av den svenska befolkningen skulle med lätthet direkt fatta att Tegnell pratade om "människor och personer". För vad i hela fridens namn skulle han annars prata om?