2020-05-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sen då? Smittspidningen kommer att avta i alla länder efter första vågen men aldrig försvinna helt. Det är en del av människans luftvägsvirua nu, precis som alla andra coronavirus, influensavirus och rhinovirus. Viruset kommer tillbaka. Det är inte som SARS där smittan kunde hållas begränsad pga av relativt låg smittspridning i början av infektiionsförloppet. Inte en chans att covid-19 kan utrotas genom att begränsa resande och stänga ner samhällena. Ett vaccin kan hjälpa att bromsa men väldigt osäkert, när vilker skydd och hur långt skydd det kommer att ge.

Men vadå sen. Man får väl ta ett steg i taget. Är ju ingen som kan förutspå framtiden totalt. Det man läst om virus är ju dock att de ofta muterar 'ner' och blir mindre allvarliga ifall de kommer åter. Självklart kommer alla länder vara på helspänn för att se hur nästa eventuella våg slår, osv och agera på bästa sätt de kan.

Eller ja, Sverige kommer väl fortsätta låta gamlingar dö okontrollerat även i nästa våg, kan man väl utgå från.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag vet inte hur pass ett virus behöver mutera för att det ska räknas som ett anoorlunda, men detta virus har tydligen redan muterat många gånger om.
Viruset måste förändras så pass mycket att immunförsvaret inte känner igen mutanten, för att det ska ha någon praktisk betydelse.

Har man en gång genomlevt infektionen har man ändå ett visst skydd även mot den nya versionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nyaste info - se bland annat Expressen - är att det är en ny form av Corona som sprids nu. Det sprids lättare men är inte lika farligt.

Jag misstänkte detta länge, eftersom de som tog med det från Italien blev så sjuka och deras familjer med, plus andra de träffade.
Här i Skåne har jag mest hört om många som blivit småsjuka, inklusive mig själv. En och annan har dött, ja, men det är undantagsfall. Särskilt många som haft allvarliga tecken på lunginflammation har jag inte hört om.
Däremot när folk besökt någon som är allvarligt sjuk, som de som jobbar på sjukhus med Corona patienter, så blir de också ofta riktigt sjuka.

De som blev sjuka i Sverige i december-mars blev riktigt sjuka. Men det vi har nu är ... Ptja, nån som är lite hostig, osv. Det KAN inte vara samma sjukdom som dödat tusentals i andra länder.

Det förklarar också varför tegnells strategi funkade: vi hade tur. Hade viruset varit mera aggressivt så hade vi haft Italiens situation.

Tur och tur, det är så virus beter dig vanligtvis. Inget uppseendeväckande. Den aggressivare strängen sprids mindre till slut eftersom de som är sjukast ligger hemma eller dör, medan den mindre farliga strängen sprids med de asymptomatiska osv.
Citera
2020-05-06, 18:32
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
OK. Jag biter. Ge en trovärdig källa att det skulle finnas två olika tillverkade
varianter. En gjord i USA, en gjord i Kina.

Alltså jag diskuterar helst med folk som är insatta i det jag pratar om.
Det här är inget påstående eller diskussion som jag ämnar försvara.

Jag diskuterar vilka egenskaper USA-varianten och Kina-varianten kan tänkas ha samt händelseförlopp.
Om du inte har något att tillägga i den diskussionen, så är det fritt för dig att diskutera med någon annan.
Citera
2020-05-06, 18:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Som jag förstod det är det den mutationen som drabbat Europa och USA. Så vi lär inte behöva oroa oss för reinfektion. Däremot de asiatiska länder som kanske har antikroppar mot en annan sträng av viruset.

Båda varianterna finns i Europa men den nya har tagit över. Så de som blev smittade tidigt kanske inte är immuna. Ska bli intressant att följa
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vet du vad man anser att orsaken är?Hörde på SR att forskare i Egypten skulle titta på om det i Egypten finns ngn genetisk förklaring eller ev samband med mers vargör egyptierna inte verkar smittad i samma omfattning som européerna och kineserna.

De körde tidigt på preventiva åtgärder, och har smittspårat och härjat som fasen efteråt. Alla inresande sätts i karantän.

De har ett riktigt imponerande rapporteringssystem (men lyckades tappa bort länken just nu) där man kan se var varenda smittad person sitter i hemisolering också, och en lista med ställen de varit på. Tror det är knutet till en mobilapp också.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Tur och tur, det är så virus beter dig vanligtvis. Inget uppseendeväckande. Den aggressivare strängen sprids mindre till slut eftersom de som är sjukast ligger hemma eller dör, medan den mindre farliga strängen sprids med de asymptomatiska osv.
Så det är alltså bra att asymptomatiska går runt och dräller lite snällsmitta?
Citera
2020-05-06, 18:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja det stämmer och det är kartlagt, finns på en hemsida bara att googla. Men det är inte endast att viruset muterar som gör att den undviker immunförsvarets minnesceller. Det måste mutera på ett sätt som gör att immunförsvaret inte lyckas identifiera det som samma virus. Det sker inte genom att immunförsvaret så att säga "skannar" hela virusets genom utan det går till lite annorlunda än så.

Precis. Jag har alldeles för dålig kunskap i virologi för att kunna säga något mer än så. Men risken är nog överhängande att det tids nog muterar så pass att det kommer igen, så att säga.
Citera
2020-05-06, 18:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Hållet inte riktigt med den här syndabockshysterin.
För det första har inte FHM ”satsat” på allmän spridning.
Man har valt vår väg för att man tror på att vi svenskar är bra på att följa rekommendationer mm.

Sen så är det faktiskt hälften av alla äldreboenden i sthlm som inte fått in smittan.
Vad skiljer sig de från de som fått in smittan? Varför har de klarat sig?
Jag vill lägga ansvaret på äldreboenden och dess ledare och ägare.
Nåt jäkla ansvar ska de fan ta.
Och med tanke på att det finns massor av äldreboenden som inte haft smittan. Så då går det ju.

Att vänta med åtgärder så länge var för att Tengele ville hinna smitta 30 procent innan sommaren o sen ta 30 procent under hösten för att nå flockimmuniteten till vintern.

Om man velat stoppa smittspridningen så hade man inte varit sist med allt o definitivt inte kört Mellon mm.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
När du säger detta så framgår det tydligt att du saknar bildning själv. Det är ju precis tvärtom.
Bevisbördan ligger alltid på den som påstår något och den som vill föra ett stringent resonemang måste alltid referera till sina källor.

Behöver du mera toapapper?

Zzz zz, vad jag syftade på var att välutbildade människor behöver inte källor när de pratar med varandra kring saker som de redan vet. Men det kanske du tror, att alla vetenskapliga samtal handlar bara om att fråga efter källor även kring de mest elementära saker:

- CO2 som är koldioxid....
- App app app, källa på det!!
- Ok här... Som sagt, CO2 som är koldioxid är en gas...
- KÄLLA!!!!
- Men orka..?
- Aha, du är okunnig.. HAHA Got ya'!

Jag lämnar dig nu. Det är inte så kul att spela schack med nån som inte ens vet hur pjäserna går.

Superrymdkramar och god afton!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
De körde tidigt på preventiva åtgärder, och har smittspårat och härjat som fasen efteråt. Alla inresande sätts i karantän.

De har ett riktigt imponerande rapporteringssystem (men lyckades tappa bort länken just nu) där man kan se var varenda smittad person sitter i hemisolering också, och vilka byggnader de befunnit sig i. Tror det är knutet till en mobilapp också.

Ja det är ett land man tror inte har preventiva åtgärder. Läste som hastigast om Marocko där man tom var tvungen att bära munskydd i en avlägsen by ute i ingenstans.

PS Turkey & Morocco (120 million people) have switched to early hydroxychloroquine treatment. They have multiplied by more than 10 the ratio of weekly recoveries to deaths in a month whilst the West struggles to make any progress. Aren't we just looking at a straight knockout cure?
Senast redigerad av pollarn 2020-05-06 kl. 18:41.
Citera
2020-05-06, 18:37
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
"Nyheter" att två virus skapats i två labb i USA och Kina? Såna som er förstörde denna tråd, därför jag drog. Har postat friskt i den sedan utbrottet i Italien.

Du kanske ska ta dig utanför denna tråd och hämta information från resten av världen då ?
Du verkar lite insnöad med nån form utav "kompis-gäng" här. Har inte varit i aktiv i denna tråd sen i februari, så jag kan omöjligt veta vad du och liksinnade har för konsensus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in