2020-05-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ett sätt att bekämpa bränder på är att lägga sk. "Moteld". Man tänder en kontrollerad brasa och styr den mot den brandhärd man vill slå ut. Då har den kontrollerade elden använt upp allt brännbart i sin väg och den eld man ville stoppa har ingenstans att ta vägen.

Man skulle kunna tänka sig något liknande när det gäller att stoppa ett farligt virus. Man skulle kunna smitta ned en del av befolkningen med ett "mildare" coronavirus men som ändå ger ett försvar mot coronasläktets virus då även det farliga. Då skulle populationen få den mildare versionens sjukdom och slippa den "Farliga" varianten.

En tanke så god som någon..

Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Tur och tur, det är så virus beter dig vanligtvis. Inget uppseendeväckande. Den aggressivare strängen sprids mindre till slut eftersom de som är sjukast ligger hemma eller dör, medan den mindre farliga strängen sprids med de asymptomatiska osv.

Jo jag vet. Ebola har en dödlighet kring 70% i början, för att efter någon månad vara nere under 10%. (Jag minns inte exakta siffror)

Det verkar ändå som att den farligaste varianten kom från Italien, som i sin tur fick den direkt från någon resande från Wuhan. Denna farliga variant spreds på den där fotbollsmatchen.

Varianten som kom från Österrike verkar ha kommit via en asymptomatisk brittisk "superspridare". De som blev smittade av honom blev inte lika sjuka. De som tagit med sig sjukdomen från Österrike har heller inte blivit lika sjuka som de från Italien.

Viruset verkar mutera extremt snabbt för de har hittat över 40 mutationer bara på Island.
Citera
2020-05-06, 19:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Årets roligaste inlägg.

Cancer? Ms? Det är lika stor chans som att man blir odödlig om man fått viruset. Eller att man får iq på 300
Ja, du lär inte ha haft det så var inte orolig.

Det pågår forskning kring virus inblandning i autoimmuna sjukdomar som MS och ALS och man vaccinerar numera unga tjejer mot kondylom (virus) som cancerprevention.

Edit:

Glömde diabetes typ 1. Tidig coronainfektion hos barnet? Någon som kan sådant?
Senast redigerad av arbetet 2020-05-06 kl. 19:28.
Citera
2020-05-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
En skön semester på någon grekisk ö nu i sommar hade inte varit fel. Souvlaki och en nubbe ouzo får man bara fantisera om som Corona-svensk.

Har vi lite tur så ringer Löfven till sin polare Lukashenko så att vi bildar allians med Vitryssland. Tyvärr kommer det nog bara ingå två länder i Pest-alliansen. Sverige och Vitryssland. Alltid nåt, vi får hålla tillgodo med coronasemester i Minsk i sommar.

Ta det nu lite lugnt. Vänta och se vad som händer när sommaren närmar sig.
Kasta inte in handduken än.
Jag tror faktiskt att det kommer finnas stora möjligheter att resa för den som vill det i sommar. Frågan är bara hur sugen man är på det själv.
Tänk att ligga på en grekisk ö och börja få torrhosta och tung andning. Oavsett öppna gränser, så tror jag de flesta kommer stanna nära hemlandet.

Det är min gissning iaf.
Citera
2020-05-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det har väl redan gått illa för Sverige. Nästan tretusen döda av covid-19 är väl tillräckligt.
Förstår inte ens tanken med lyckas eller misslyckas när människor dör.
Skall någon j....a tomte prisas för agerandet efteråt. Det är väl lika illa att människor dött i så kallade nedstängda länder som i ett öppet land likt Sverige.
Jag vill inte se någon lyftas till skyarna efter det här.
Sjukvårdspersonalen är de enda som skall prisas. De är de enda som haft närkamp med covid-19.
Vare sig kärringar eller gubbar inom regering eller FHM har gjort något annat än att öppna käften.
Ja, det har gått illa. Men hade man visat att det gått värre än illa så hade det förstås varit värre.
Speciellt hade det varit ännu svårare att motivera att man valde rätt väg.
Citera
2020-05-06, 19:16
Medlem
Sverige kommer vara sist.
Konsekvensen av strategin de valt kommer att göra att det kommer ta längre tid, kanske väldigt lång tid innan vi är Covid-19 fria.
Att man valde den väg de gjorde beror ju på alla nerdragningar som bidragit till att skydd saknas, många har lämnat vårdyrket.
Anledningen till att man valde max 50 pers. är ju att folk kan lämna barn till dagis, förskola och skola. Delvis beroende på att många vuxna med barn är ensamstående i detta land.
Att smittan spridits som den gjort blan äldreboenden är inte minsta förvånande. Min dotter är sjuksköterska...ni som tycker strategin inom vården verkar fungera skulle sätta er ned och lyssna på hur det fungerar med skydd..
FHM och regeringen har fallerat. Och jag har flera anledningar till att jag tycker det.
Självklart hoppas jag antalet döda snarast minskar. Men tyvärr tror jag det är en bra bit dit..
Senast redigerad av flashbackstasi 2020-05-06 kl. 19:17. Anledning: felstavat
Citera
2020-05-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
SÅ du tror att Sverige är enda landet i världen som är transparent och inte ljuger?
Siffror i SCB säger ingenting.
Det vill säga: ingen säger att de siffrorna kommer vara fake. Det är troligtvis omöjligt.
Men det är inte alls det jag syftade på.

Det jag syftade på är:
1 - Siffror på antal avlidna som presenteras varje dag
2 - Allmänt hur många som anses ingå i statistiken.

Siffror som presenteras varje dag är skrattretande.
Varje dag eftersläpning. Har inte hört i nåt land att man pratar om det.
Det är inte så att jag tror att andra länder vet exakt hur många som dog en viss dag.
Det jag säger att i princip ingenstans ser man såna hopp och diskrepans så som man ser i Sverige.
Det heter inte mörkning men det heter metvetet försök att förvirra folk.

När det gäller de som tas med i statistiken, det är säkert att det förekommer I Sverige som i andra länder.
Lyckas man i andra länder lyckas man även i Sverige.
Folk som har mankt i SVerige har som är intresserad av att hela sanningen inte ska komma fram och säkert sina metoder för att få det igenom.
Vill man inte tro på det får man fortsätta titta på den blåa himlen, inget som hindrar.

Fast menar du att det är regionerna som försöker förvirra folk? För det är ju dom som levererar siffrorna vidare. De siffror som sådd idag läser på region Stockholms rapport, är ju de som FHM presenterar imorgon.
Precis som när socialstyrelsen presenterar siffrorna för IVA, så är det ju gårdagens siffror.
Citera
2020-05-06, 19:20
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Irak och Iran får också vara med då det flygs därifrån redan nu !

Tror du att de kommer släppa in Corona-svenskar? Jag är tveksam.
Citera
Medlem
I princip är det så att i Italien börjar man misstänka att viruset har tappat styrka.
Samtidigt som på andra håll säger man att det blivit dödligare.

Mest intressant är detta med Italien som ju varit bland första drabbade.
I mars var det ett tsunami. 80 personer per dag besökte ett visst sjukhus. De flesta av dem blev tvungna att läggas på IVA.
Nu efter 2 månader kommer det färre och färre och färre läggs på IVA.

Vad beror det på?
Har verkligen viruset tappat styrka?
Och vad menas med det?
Vilket virus har tappat styrka? Det viruset som härjar i Italien?
Som nån kan förstå så är jag inte insatt.
Är det nån som är insatt och inte tänka snacka skit för han gärna förklara.

Tack vare lockdown har Italien färre och färre smittade.
Är det som gjort skillnaden?
Enligt virologen kan det också förklaras genom att viruset har redan drabbat de flesta som svagare och det finns inte så många fler svaga att smittas. Och när det nu smittas starkare får man mildare konsekvenser.

Om det skulle vara förklaringen då är det nånting som bara gäller Italien eller i alla fall de länder där de svagaste har redan kommit ur spelet. Och de som smittas nu har större chans. Då skulle det mer att göra med det specifika landet. Dvs, viruset är svagare men bara i ett visst kontext, i ett visst region/land.
Citera
Medlem
Äldre vägras tydligen syrgas. Regeringen offrar dom äldre. Sedan så kan man roffa år sig några miljoner av deras pensionspengar och dela ut dom till undermänniskorna i förorten. Fortsätter man att neka dom äldre vård såhär så lär vi landa på 10.000 döda inom några månader. Vilken enorm börda som lyfts från löfven&co om det vore fallet. Man spara pengar genom att dra in vården, och går i vinst när dom har dött. Sossarna har ju en historia att föra experiment på folket.
Citera
2020-05-06, 19:21
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Blev så less på snacket om att folk som dör redan hänger vid livet med en mycket skör tråd att jag slängde in en länk till en studie i signaturen.

Det är nog en mer återkommande dänga än Nylandsgränserna dock.

Jo, jag har med glädje noterat dina länkar (i annan tråd tror jag). Det är ett bra sätt att försöka hålla emot, jag beundrar att du orkar.

Som finländare är det väldigt frustrerande att läsa här - det onyanserade kommer från alla håll.

Det är egentligen bara i jämförelse med Sverige som det går bra i Finland.
Över hälften av våra döda kommer från ålderdomshem och liknande - de dör alltså där, inte inom sjukvården.
Det märks en markant trötthet av på den sociala distanseringen/isoleringen, isynnerhet bland aktiva 70-plus. Finns också en minoritet, men högljudd sådan, som marrar om ekonomin och "Sverige gör nog rätt". Men många verkar också väldigt oroliga över att det blir närundervisning igen (fr.o.m. 14.5, men vad gäller förskola så har jag redan sett litet större grupper i parkerna).

För att inte bli för deprimerad av denna tråd (&Sveriges situation i allmänhet), och oron över vad som kommer att hända här, så har jag börjat läsa estniska rundradiobolagets engelska nyhetssida. Ger litet andra perspektiv, annat att tänka på.
Rekommenderar starkt deras tidslinje över katastrofen (?, nära i alla fall) på Ösel. Hälften av alla Estlands döda är från Ösel, en ö med ~ 31 000 invånare.
Citera
2020-05-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
En skön semester på någon grekisk ö nu i sommar hade inte varit fel. Souvlaki och en nubbe ouzo får man bara fantisera om som Corona-svensk.

Har vi lite tur så ringer Löfven till sin polare Lukashenko så att vi bildar allians med Vitryssland. Tyvärr kommer det nog bara ingå två länder i Pest-alliansen. Sverige och Vitryssland. Alltid nåt, vi får hålla tillgodo med coronasemester i Minsk i sommar.

Trevligt ju. Åka till Minsk och sladda runt med någon gammal sovjetisk pansarvagn på någon leråker och leta metallskrot i skogen från andra världskrigen. Kanske kolla in någon halvtrött militärparad och snacka om Stalin med dom lokala alkisarna.

Vitryssland som framtidens charterparadis för Svensson. Det kan bli räddningen för SAS.
Citera
2020-05-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vinkan uppskatta dödligheten om vi får tillförlitlig statistik på antalet smittade i landet. Vi vet i princip hur många som dött. Siffrorna är så stora att vi kan få ett rimligt och ganska snävt intervall av dödligheten. Denna den viktigaste siffra hyschas det om! Fram med infon! Vi kan inte ”vänta tills allt är över”. Någon sorts Chamberlin attityd som används när man försöker dölja inkompetens och handlingsförlamning.

Den kommer att ligga kring 0,1% döda, om antal smittade kunde uppskattas, skulle jag säga. Vidare tror jag överdödlighetssiffran för året bara hamnar på ett par tusen, max 5. Orsaken är att många av de som dött i C19, skulle ändå dött inom kort, samt att all extra hygien smittar mindre av andra sjukdomar, som gamla dör av. Vi får se.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in