2020-05-05, 12:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Enligt Radiosporten, som citerar Reuters, ska Bundesliga återupptas inom tio dagar. Detta kommer att tillkännages i morgon vid en konferens med självaste regeringen och Angela Merkel inblandade (okay, det handlar nu också om andra steg ut ur lockdown-stadiet).

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7466504

Själv minns jag av någon anledning Väder-Annika i Rally som på 90-talet sjöng på Göteborgska att hon kunde titta och tippa på allt inom fotboll - "fast helst inte Tyska Liiigan /annars pallar jag vad som helst". (

Jag läste på Text-tv igår att förutom de tre från Köln så är det ytterligare 7 spelare som har testats positiva.
Vilka det var stod det inte. Är det någon som kan tyska som kan lista ut det?
Citera
2020-05-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Enligt Radiosporten, som citerar Reuters, ska Bundesliga återupptas inom tio dagar. Detta kommer att tillkännages i morgon vid en konferens med självaste regeringen och Angela Merkel inblandade (okay, det handlar nu också om andra steg ut ur lockdown-stadiet).

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7466504

Själv minns jag av någon anledning Väder-Annika i Rally som på 90-talet sjöng på Göteborgska att hon kunde titta och tippa på allt inom fotboll - "fast helst inte Tyska Liiigan /annars pallar jag vad som helst". (
Det intressanta här är väl att Tegnell anser det inte troligt att svenska cupen kan spelas mer än två veckor senare.
Citera
2020-05-05, 21:11
Medlem
Nu verkar Svensk Elitfotboll har lagt en plan för hur man skall kunna rulla igång säsongen samt för hur man skall kunna genomföra den. Planen skall tas upp med Folkhälsomyndigheten för diskussion om datum osv.

Är väl till vissa delar ungefär som "mina förslag" jag skrivit här om tidigare, dvs kan bli perioder med reducerad publik och man lägger stort ansvar på klubbar och arrangören.

Femstegsplan där man skall kunna byta mellan faser under säsongen. Citat från Aftonbladet:

Fas 1: Återgång till normal träning avseende antal träningar och den kroppskontakt som är en naturlig del av fotbollen.

Fas 2: Genomförande av träningsmatcher för klubbarnas seniorlag, med spel på stängd arena.

Fas 3: Genomförande av tävlingsmatcher för klubbarnas seniorlag, med spel på stängd arena.

Fas 4: Genomförande av tävlingsmatcher med ett begränsat publikantal.

Fas 5: Genomförande av tävlingsmatcher med ett normalt publikantal.

Andra citat, exempel:

" ”efterlevnaden av detta dokument kommer följas upp av de av förbundsstyrelsen utsedda matchdelegaterna, samt vilka sanktioner som följer om arrangören inte följer dessa”.

Utökat lagläkaransvar. Endast helt friska spelare tillåts spela. Olika former av hälsokontroller genomförs, eventuellt tester om de anses tillförlitliga och genomförbara.

Källa: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OpdzrO/femstegsplanen-som-ska-radda-allsvenskt-spel

Annan input angående "50-personers-regeln": https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/g7lzGB/50-personersforbudet-galler-inte-matcher-utan-publik
Den gäller alltså inte för matcher utan publik eftersom matcher utan publik inte är en offentlig tillställning.

Gissningsvis handlar väl fas 1 om direkt, fas 2 från mitten på maj, fas 3 under juni, och fas 4 att starta någon gång under juli/aug. Sedan får man väl se om fas 5 går att nå under hösten eller om vi fastnar i fas 4 (eller i värsta fall ramlar ner i fas 3 vid en ev andravåg i höst). Personligen tror jag fas 5 kan bli svår att nå under 2020, men man vet aldrig. Kan gå lika snabbt nedåt med "covid19-kurvan" kommande månaden som den flög upp under mars.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-05-05 kl. 21:17.
Citera
2020-05-05, 21:22
Medlem
Jag undrar hur konditionen är på spelarna som säkert inte sysslat med träning till den grad som behövs när allt sätter igång
Citera
2020-05-06, 07:02
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag undrar hur konditionen är på spelarna som säkert inte sysslat med träning till den grad som behövs när allt sätter igång
Skulle tippa att konditionen är det mista problemet då den är ganska lätta att upprätthålla på egen hand, i all fall i Sverige.

Är det någon som hittat ett botemedel för abstinensen av att inte få titta på viktiga fotbollsmatcher några dagar i veckan?
Citera
2020-05-06, 07:27
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag är skeptisk till att spela under 2020 för det är ju som FHM säger att det resorna som är den stora smittorisken. Givetvis är en riskabel trängsel på läktaren också ett skäl. Jag har läst att vi kanske måste vänta till 2022 innan fotbollen är igång som vanligt. Att starta fotbollen om det riskerar att flera tusen dör är ju vansinne.

Ska det bli spel så måste det nog bli spel utan publik. Annars kommer frågan vem ska släppas in?
De stora klubbarna har väl sålt minst 12000 årskort.

Jag är också galen i fotboll, det är nog ingen överraskning för dig. Fast som både hjärtsjuk och diabetiker och med en KOL-sjuk fru så är vi lite i karantän året runt. Så vi är nästan i normalläge med undantag att det är ingen fotboll på TV.

Ja, och resorna är ju där även om man skulle följa den trappan från träningsmatcher till normaltillstånd man lagt fram nu. Den är galen i sig, ty att hoppa mellan stegen sådär kommer bara skapa än mer kaos som jag var inne på i allsvenska tråden.
Det är ett väldans tjöt på galna förespråkarna om att allt bara ska starta igen ända tills någon dom känner drabbas av skiten, det är givetvis som du säger vansinne att börja med fotbollen (och alla resor det medför) redan nu när det riskerar att dra igång smittan igen.

Exempelvis är ju ditt Skåne, relativt sett, rätt förskonat men att då börjar skicka MFF och HIF land och rike runt, riskera att dessa drar med sig smittan hem igen och sprider den snabbare än om det varit som nu är ju givetvis inte värt några allsvenska matcher.

Beklagar era hälsoproblem, vet också om flera som sitter i stenhård karantän nu, det är ju för deras skull man inser att en start av ett normalt samhälle med den enorma spridningsrisk det skulle innebära inte är värt det. Inte ens för att se allsvenskan igen.
Det kommer ta tid innan det blir normal-läge igen och det ska det få göra med tanke på priset vi annars får betala. Allt annat tänk är ju idioti rent ut sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av BrajenFan
Det intressanta här är väl att Tegnell anser det inte troligt att svenska cupen kan spelas mer än två veckor senare.

Alla länder är ju i olika faser till att börja med... Så att rakt av jämföra länder så är omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Spelarna har ju i princip tränat hela tiden. Visst var det viss ledighet men den var inte lång och även då hade spelarna ju träningsprogram såklart som på alla semestrar.
Sedan har ju lagen varit igång och tränat så just konditionen lär inte vara några problem, sedan krävs det ju matchtempo och matchvana igen.
Citera
2020-05-06, 17:27
Medlem
Nu bestämt att Bundesliga drar igång om ett par veckor. Exakt datum inte klart men "andra halvan av maj" kör dom igång. 15 maj sägs vara mest troligt.

https://www.fotbollskanalen.se/tyska-ligan/klart-merkel-ger-gront-ljus-till-bundesliga---aterstart-i-andra-halvan-av-maj/

För Premier League i England fortfarande lite oklart. Av någon mystisk anledning förespråkar de 6 sista klubbarna i tabellen att inte köra igång , medan de 14 högst placerade vill starta om cirka en månad. Lite pinsamt för de 6 bottenlagen att det så tydligt lyser igenom att deras "empati" bara handlar om att de vill rädda PL-kontraktet via inställd säsong. Tydligen har dock samtliga lags läkare sagt något gemensamt om att de inte vill starta igång säsongen. Vi får se vart det landar.

Sammanställning alla (större) länder: https://www.fotbollskanalen.se/fotbollskanalen/genomgang-da-planeras-ligorna-och-cl-starta-upp-igen/
Citera
2020-05-06, 18:23
Medlem
Angående specifikt Sverige, så gissar ju jag att man kikar på att lägga spelschemat för första omgångarna så lagen inte behöver resa speciellt långt. Skulle lösa mycket runt restriktionerna "inte resa".

T ex en premiäromgång med AIK-Djurgården, Mjällby-Malmö, Hammarby-Sirius, Norrköping-Kalmar, Göteborg-Häcken, Elfsborg-Varberg, Helsingborg-Falkenberg. Sedan är väl frågan om Östersund-Örebro får godkänt eller skjuts upp.
och en omgång två med Djurgården-Hammarby, Malmö-Helsingborg, Kalmar-Mjällby, Varberg-Göteborg, Örebro-Elfsborg, Norrköping-AIK, Falkenberg-Häcken. Och ev Sirius-Östersund alt uppskjuten.

eller nåt i den stilen. Tänk "gruppindelat" på 4 grupper a 4 lag där alla möter alla, plus en match till utanför gruppen men så nära som möjligt geografiskt. Tomma läktare första 4 omgångarna. Korta resor för de flesta lagen.

Och sedan när man ger ok till reducerad publik och längre resor så har man minskat risken för eventuella problem med uppdykande publik utan biljett på derbymatcher. Derbyn vill man nog helst ha antingen med tomma eller fulla läktare och hur man än lägger schemat tvingas man ändå "offra" ett av mötena. Sedan får man lösa det ekonomiska tappet för de som blir av med ett viktigt hemmaderby via nåt förbundsbidrag eller nåt sånt.

Liknande upplägg för Superettan.

Så är man i alla fall igång med fyra omgångar i juni och början av juli. Man måste som sagt börja (planera) nånstans. Bakåtsträvarna får successivt lära sig leva med oss andra i det nya normala eller sitta hemma och vänta 1-2 år på att det gamla normala äntligen blivit normalt igen. Men utvecklingen är tydlig såväl i Sverige som i övriga länder och den går inte att bromsa, oavsett om man tycker det är rätt eller inte. Fotbollen är en del av samhället och oavsett land kommer samhället dra igång igen, inklusive en mängd restriktioner som folk måste acceptera att leva efter.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-05-06 kl. 18:34.
Citera
2020-05-06, 20:14
Medlem
Satan i Gatan! Nu sparkar tyskarna igång!
https://www.bbc.co.uk/sport/football/52557699
Citera
2020-05-06, 20:56
Avslutad
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/3J0xKP/saljer-ut-folks-halsa--perverst

Citat:
Vetter får medhåll från andra tyska friidrottare, bland annat Christina Schwanitz, kula, som inte tycker att fotbollen ska ha en särställning. Beslutet får även kritik från politiker.

– Varför är lekparker stängda men miljonärer får spela fotboll? frågar Anja Stahlmann, ledamot i Tysklands förbundsråd.

Det absurda är ju att det är precis tvärtom i Sverige. Vältränade fotbollskillar får inte göra det de är bra på men barnklungor ska samsas med 80-åriga tanter ute på promenad. Jag gick förbi Vasaparken idag och man kan bara inte fatta hur kamelsväljarna på Folkhälsomyndigheten kunde ställa in fotbollsallsvenskan när man ser scenerna som utspelar sig. Två meters avstånd mitt arsle. Man hade kunnat sparka igång serien med publik och tifon och hela faderullan, det hade inte gjort någon skillnad. Okej, 4000 djurgårdare till en bortapremiär i någon håla hade väl varit riskabelt, men då hade man ju bara kunnat förbjuda bortaföljen. Ett fullspikat derby på Friends eller Tele 2 tror jag inte hade gjort någon som helst skillnad för smittspridningen såsom Stockholms gator och parker ser ut idag. Sannolikt så ställde man in några "kul" saker enbart för att människor i framtiden skulle påminnas om att politiker är pålitliga och minsann kan ta svåra beslut i svåra stunder. "Kolla här, jag hittade på Wikipedia att fotbollsallsvenskan 2020 blev inställd. Herrejävlar det visar verkligen hur allvarligt man tog på situationen då!"
Citera
2020-05-07, 04:23
Medlem
Är det någon härinne som har koll på hur det ligger till med tjeckiska ligan? Har på min bucketlist att se ett pragderby, och skulle gärna vilja göra det i samband med mina sena semester som jag kommer ha i september.
Citera
2020-05-07, 06:57
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående specifikt Sverige, så gissar ju jag att man kikar på att lägga spelschemat för första omgångarna så lagen inte behöver resa speciellt långt. Skulle lösa mycket runt restriktionerna "inte resa".

T ex en premiäromgång med AIK-Djurgården, Mjällby-Malmö, Hammarby-Sirius, Norrköping-Kalmar, Göteborg-Häcken, Elfsborg-Varberg, Helsingborg-Falkenberg. Sedan är väl frågan om Östersund-Örebro får godkänt eller skjuts upp.
och en omgång två med Djurgården-Hammarby, Malmö-Helsingborg, Kalmar-Mjällby, Varberg-Göteborg, Örebro-Elfsborg, Norrköping-AIK, Falkenberg-Häcken. Och ev Sirius-Östersund alt uppskjuten.

eller nåt i den stilen. Tänk "gruppindelat" på 4 grupper a 4 lag där alla möter alla, plus en match till utanför gruppen men så nära som möjligt geografiskt. Tomma läktare första 4 omgångarna. Korta resor för de flesta lagen.

Och sedan när man ger ok till reducerad publik och längre resor så har man minskat risken för eventuella problem med uppdykande publik utan biljett på derbymatcher. Derbyn vill man nog helst ha antingen med tomma eller fulla läktare och hur man än lägger schemat tvingas man ändå "offra" ett av mötena. Sedan får man lösa det ekonomiska tappet för de som blir av med ett viktigt hemmaderby via nåt förbundsbidrag eller nåt sånt.

Liknande upplägg för Superettan.

Så är man i alla fall igång med fyra omgångar i juni och början av juli. Man måste som sagt börja (planera) nånstans. Bakåtsträvarna får successivt lära sig leva med oss andra i det nya normala eller sitta hemma och vänta 1-2 år på att det gamla normala äntligen blivit normalt igen. Men utvecklingen är tydlig såväl i Sverige som i övriga länder och den går inte att bromsa, oavsett om man tycker det är rätt eller inte. Fotbollen är en del av samhället och oavsett land kommer samhället dra igång igen, inklusive en mängd restriktioner som folk måste acceptera att leva efter.

Man har ju varit klar med att det inte ska spelas högriskmatcher i sommar sedan tidigare så glöm det där med sthlms-derby, MFF-HIF och ett Peking-AIK. Och ja, framförallt sthlms-derby blir ju högrisk på stan även utan publik på matcher.

Sedan handlar det inte om att vara bakåtsträvare, det handlar om att i största möjliga mån rädda liv men vill man inte det utan är så egofixerad att man vill se allt starta redan nu är det givetvis ingen fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/3J0xKP/saljer-ut-folks-halsa--perverst

Det absurda är ju att det är precis tvärtom i Sverige. Vältränade fotbollskillar får inte göra det de är bra på men barnklungor ska samsas med 80-åriga tanter ute på promenad. Jag gick förbi Vasaparken idag och man kan bara inte fatta hur kamelsväljarna på Folkhälsomyndigheten kunde ställa in fotbollsallsvenskan när man ser scenerna som utspelar sig. Två meters avstånd mitt arsle. Man hade kunnat sparka igång serien med publik och tifon och hela faderullan, det hade inte gjort någon skillnad. Okej, 4000 djurgårdare till en bortapremiär i någon håla hade väl varit riskabelt, men då hade man ju bara kunnat förbjuda bortaföljen. Ett fullspikat derby på Friends eller Tele 2 tror jag inte hade gjort någon som helst skillnad för smittspridningen såsom Stockholms gator och parker ser ut idag. Sannolikt så ställde man in några "kul" saker enbart för att människor i framtiden skulle påminnas om att politiker är pålitliga och minsann kan ta svåra beslut i svåra stunder. "Kolla här, jag hittade på Wikipedia att fotbollsallsvenskan 2020 blev inställd. Herrejävlar det visar verkligen hur allvarligt man tog på situationen då!"

Å andra sidan visar det där enbart hur dumt det vore att starta upp redan nu.
Folk ska ju inte samlas som du beskriver utan det är ju att bryta mot all sans och balans, det är precis det beteendet som gör att det kommer ta längre tid än nödvändigt det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in