2020-05-06, 17:40
Medlem
Inte ett ljud från åklagarna
Citera
2020-05-06, 17:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Fick en bra förklaring ovan.

Försvaret kunde också gjort jävsinvändning. Om de inte gör det i början så inte kan de komma med invändningar sedan under rättegången. Varför skulle åklagaten vara rädd för det?
Citera
2020-05-06, 17:42
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jaha så nu är ALLA i Hjärsta-området rädda för; VEM !!!! som EGENTLIGEN ;har mördat en grannkvinna, där bakom ett bullerplank??

En annan fråga ! :

Kan Domare vara köpta?
Typ Korrupta?

Vad bygger du det på?
Citera
2020-05-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Försvaret kunde också gjort jävsinvändning. Om de inte gör det i början så inte kan de komma med invändningar sedan. Varför skulle åklagaten vara rädd för det?
Jag tror inte du förstod vad hen skrev. Åklagaren förekom försvaret med jävfrågan så att försvarssidan inte kunde göra det senare så allt skulle tas om pga det. Förstår du nu?
Citera
2020-05-06, 17:44
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Inte ett ljud från åklagarna

Kommer kanske i morgon om de hunnit ta del av domen då!
Citera
2020-05-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Lider såå med fam Wesström nu. Och detta skaver att inte åklagarna pressade SD, HD och SOA mer gällande många saker som inte går ihop, b.l.a följande: SD berättar i sista förhöret under rättegången att HD under sitt förhör den 19 maj misstänker att de har hittat Lena död. SOA hämtar upp HD efter förhöret och istället för att åka den snabbaste o normala vägen från polishuset via USÖ, Bern Arena, Ormesta och vidare mot Odensbacken till sommarstugan i Folketorp, så åker de tillbaka mot Reimes, ut på motorvägen förbi Maxi så de passerar Bullerplanket vid Nya Hjärsta där polisbilar står OCH DE SVÄNGER ÄVEN IN I OMRÅDET, de förstår att Lena hittats död. Detta berättar HD eller SOA för Stefan när de kommer till Folketorp. Alltså måste nån av dessa två vetat om var Lena låg, annars väljer man inte den vägen över huvud taget, men enligt SOA och H.D åker de bara rakt fram på motorvägen utan att ens kommentera avspärrningarna ????? Detta går inte ihop

Var det under rättegången som det framkom exakt vilken väg HD/SOA åkte från polishuset till sommarstugan? Om så, vem av dom berättade det?
Citera
2020-05-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Försvaret kunde också gjort jävsinvändning. Om de inte gör det i början så inte kan de komma med invändningar sedan under rättegången. Varför skulle åklagaten vara rädd för det?
Trodde FBI lärde er om ex officio på er utbildning. Det ingår i åklagarens uppgift att den åtalade får en fair rättegång och därigenom spara tid också att jävs pröva domare. Men sånt är väl överkurs.
Citera
2020-05-06, 17:50
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag skulle tvärtom säga att en mördare är en mördare, oavsett om du önskar det eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om man lyssnar på forensikern så bemöter han alltså försvaret som menar att "eftersom det inte går att säga att det är SD:s skor som varit i farten så betyder det att det inte är SD:s skor."
Förstår du?
Forensikern säger att han måhända varit lite otydlig i sin rapport, men resultatet han kom fram till var "bara för att det inte går att säga att det är SD:s skor som sparkat/trampat på LW så betyder det inte att det inte kan ha varit det."
Typ.
Förstår du skillnaden?

Kanske dessa ord i domskälen kan förklara vad du inte förstod i vår tidigare kommunikation då du vid upprepade tillfällen vänt analyser som talat mot honom som GM till att till att envist hävda att det ändå KAN binda honom till mordet då analysvaren är positiva för att han inte befunnit sig på BP.

Dvs, det är enligt ditt rättspatos belastade för honom att Åkl inte bevisar att det INTE är han.

Kunde inte sagt det bättre själv är i domskälen: Sid 30.
Som berörts tidigare är brister i utredning inte något som ska beaktas till Stefan Davidssons nackdel. Tvärtom måste brister i utredningen falla tillbaka på åklagarna.

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=30

Negation av ett påståendes sanning bildar ett påstående som förnekar sanningen hos det ursprungliga påståendet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Negation

Att inte SDs skor går att binda till BP blir i ditt omvända rättspatos bara ett ytterligare "bevis" på att det KAN vara han..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-06 kl. 18:06.
Citera
2020-05-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du gör misstaget att belasta honom för att Åkl inte kunnat binda honom utom rimligt tvivel.

Uppenbart besitter du en kunskap som överstiger Trs kunskap?
En mördare är ingen mördare för att några genustroll på Fb önskar det.
Du snackar så mycket skit.
En mördare är fortfarande en mördare trots att han blir frikänd. Inget kan ändra på det. Men JURIDISKT är han ingen mördare. Jag tror varken grannar, vänner GC-polare och kunder på något sätt tror att han är oskyldig. Trots en välskriven dom. Man kan inte placera honom (eller nån annan för den delen) på brottsplatsen. Man har inget mordverktyg, inte heller hennes telefon. Förhoppningsvis kanske dessa hittas. Men jag tvivlar.

Ang tingsrättens "kunskap" så handlar det om juridiska värderingar och här finns prejudikat (vilka man hänvisar till). Och jag anser inte att jag, och flera med mig, skall behöva resonera som man gör i en dom - även om vi förstår både domen och domskälen och t o m anser att rätt beslut tagits. I så fall kan vi lägga ner ganska många trådar eftersom det inte finns så många som sitter med fullständig juridisk utbildning inkl många års erfarenhet. Eller hur?

Så ta du din snorkiga attityd och lägg den nån annanstans.
Citera
2020-05-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Fick en bra förklaring ovan.

Tack. Jag gör en rättelse dock, det var inte för att förebygga eventuell invändning från försvaret utan inför eventuell omgång i hovrätten.

Ur Aktbilaga 223 som är Överklagan om beslut om jäv.

Åklagaren menar att det är av vikt att beslutet får överklagas särskilt och att prövning sker innan huvudförhandling påbörjas. Om detta inte tillåts och hovrätten senare gör en annan bedömning av frågan så måste hela huvudförhandlingen som är planerad till 20 dagar tas om, vilket skulle innebära betydande olägenheter för alla parter.
Citera
2020-05-06, 17:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan vara så att vår eminenta åklagare har ett ont öga till vår eminente lagman/domare. Och tvärtom. Man får ju självklart inte döma utefter personliga konflikter men....
Det håller jag med om.
Domarens formulering (på flera ställen tror jag) när han skriver "brister i utredningen" och får det att låta som om åklagaren har missat någonting när det är polisen som till exempel inte hittat kroppen, inte reagerat på larmsamtalet och liknande. Det är knappast något som kan läggas åklagaren till last.
Citera
2020-05-06, 17:56
Medlem
Det har ju i tråden diskuterats om SD o LW brukade ses på BP, det tas upp i domen:

”I sammanhanget är det också relevant att redovisa att det inte finns någoti utred-ningen som tyder på att brottsplatsen var en hemlig mötesplats –eller liknande –för Lena Wesström och Stefan
Davidsson.
Sammanfattningsvis finns det inte något i kommunikationen mellan Lena Wesström och
Stefan Davidsson den 14-15 maj 2018 som binder Stefan Davidsson till mordet.
Åklagarna har antytt att det kan finnas kommunikation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson som raderats. Åklagarna måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet”

Sid 51, blev lite knas med citatet, orkar ej redigera.

Bara jag som läser in en underliggande kritik i den avslutande formuleringen ”Åkl har antytt att det kan finnas..”, och att de ”måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter” SD till mordet.

Lite föreläsning/uppläxning över detta?🤔

Betänk Lindéns ”Nu skall vi göra juridik av det här”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in