Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Det äger sin riktighet i allt du skriver ovan. Men i min enkla skalle, som enbart just nu går på förnuft och inte juridik, så vet HD massor om vad SD gjort med Lena under mordnatten. Båda ljuger, båda slingrar sig. Båda vet exakt vad som hände och vem som är mördaren. Med denna vetskap har båda en hållhakar på varandra. Skvallrar den ena så ryker även den andra. Perfekt!
Domen är juridiskt helt rätt. Det finns inte något att klanka på den. Finns inga handfasta bevis så skall Stefan släppas. Som den är skriven, klart och tydligt, så hade det närmast varit ett tjänstefel att INTE släppa SD. Med det inte sagt att han är oskyldig på minsta vis. Det FINNS tvivel och att det KAN finnas en annan gärningsman. Hypotetiskt.
Varför tog du inte med hela inlägget som jag citerade till dig, där framkommer det hur personer kan reagera.
Högsta domstolen har uttalat att en tilltalad i princip inte ska ha någon nackdel av att lämnade uppgifter visar sig vara felaktiga. Detta hänger samman med att han eller hon kan ha skäl att lämna en annan berättelse än den som är sann (Högsta domstolens dom refererad i NJA 2015 s. 702 p. 24. Se även Högsta domstolens dom refererad i NJA 2017 s. 316 I, p. 7).
Det är svårt att med bestämdhet uttala sig om hur personer reagerar i olika situationer.
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag undrar om hon inte är det faktiskt. Skyddar hon SD istället för att tala sanning så är hon nog dum. Det handlar inte om att skydda en skyldig eller oskyldig människa, utan enbart att tala sanning. Sen är det upp till rätten att avgöra om hennes utsaga är så väsentlig att den skall tas på allvar och läggas till bevisningen.
Jo, jag tror faktiskt hon är dum (inte i meningen ointelligent utan korkad).
För att man är dum/korkad som du faktiskt tror, betyder inte att HD talar osanning, att sitta i förhör om ett mord är inte samma sak som att bli intervjuad i en TV-soffa eller ett Radioprogram, av ngn journalist, det påverkar människor på olika sätt, som kan
känna sig pressade/stressade av olika anledningar.