2020-05-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Sedan får vi inte glömma bort att vi har råkat ut för en rätt så smittsam sjukdom. Oavsett hur mycket man stänger ner samhället så går det inte att garantera att det inte sker någon smittspridning eller att människor dör. Man bör därför skydda inte bara de äldre utan alla medborgare i samhället och endast ta till de medel som effektivast minskar smittspridning samtidigt som inte annan infrastruktur bryts ner.

Ifall vi tar till extrema medel för att minska den slutliga siffran av antal döda med 20% vilket kanske blir kring 1000 personer i slutändan då bör vi ta till lika drastiska åtgärder för att få folk att sluta röka, vi bör sätta en övre hastighetsbegränsning för bilar runt 30 km/h kanske, vi bör absolut förbjuda försäljning och förtäring av alkohol, ytterligare så ska vi också införa ett obligatoriskt friskhetsprogram för alla medborgare som ser till att de håller igång kroppen med fysisk aktivitet i minst en timme, minst tre gånger i veckan, vi bör även stänga ner alla snabbmatsrestauranger och istället öppna upp salladsbarer och liknande, ingen mer försäljning av snack och godis i butiker, man får endast köpa en begränsad mängd socker i månaden så att man signifikant skär ner på risken för diabetes och övervikt med relaterade sjukdomar.

Håller med.
Utan att på något sätt underskatta detta virus och dess effekter så finns det isåfall en jäkla massa saker man ska gå in och peka med hela handen för.
4 miljoner (minst) dör i förtid varje år i världen direkt relaterat till fetma.
Många fler än corona ever kommer komma upp i.
Vi kanske måste ha en total lockdown i hela världen för alla med för högt bmi där de får sitta inne på en motionscykel och få nyttig kost levererad till dörren tills deras bmi är under kontroll.
Tycker Tegnell är så jäkla dum i huvet som inte infört en bmi-lockdown i Sverige. Massmördare! 😃
Citera
2020-05-06, 15:49
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
:-) men om så är fallet kanske du kan beskriva hur deras strategi är att utrota viruset så att flock imunitet ej behöver uppnås?
Nu blandar du äpplen och päron här tycker jag.

Du påstod att deras (Tegnells) strategi har varit att uppnå flockimmunitet och att det är vad de har sagt. Det stämmer inte. Däremot har de sagt att det kan bli en konsekvens av strategin, som är och har varit att plana ut smittspridningen så att sjukvården klarar av det, även om den är starkt påfrestad, samt att skydda våra äldre och alla andra riskgrupper. Det senare har misslyckats som alla vet.

Jag hör till dem som inte tror på onda avsikter från våra myndigheter. Och ja, jag kan tänka själv.

Du hänvisar alltså till något som du inte kan belägga, det var det jag svarade på.

Har annat jag kommer att vara upptagen med så om du svarar så kommer det att dröja en stund tills jag kan svara tillbaka, så du vet.
Citera
2020-05-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Tvärtom , det är många epidemiologer som var FÖRE politiker och önskade lockdown. DE ville stänga ner flyg från kina och gjorde det. (läs bla vietnamn , australlien , taiwan och även faktiskt US). Men nu är det så att EU politikerna fick för sig att krama kineser i Italien och Macron gjorde nåt uttalande om inte stänga gränser. Det är invandrarna främst som får betala ekonomisk vid swe höga arbetslöshetssiffror stiger. Taiwan räknar tom ökad BNP i år.Så skyll inte på oss på FB.

Nassim Nicholas Taleb
@nntaleb
·
5 maj
This dangerous imbecile is attributing job losses to deaths, as if it were govnts (not the virus) who caused the losses , & as if measures did not reduce fatalities (cockpit locked door paradox in #TheBlackSwan).
Aside from the odious approach to a "trade-off".
Shameful & stupid.

DELAYING IS PAYING

Boris tog inte särskilt allvarligt på detta från början. Han var rätt så nonchalant om man ska vara ärlig. Det blev tillslut en lockdown där och nu dör folk som flugor. Är det många på öarna som anklagar honom för folkmord och vill se honom halshuggen på Trafalgar Square, eller är det en svensk grej?
Citera
2020-05-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag vet inte ens hur man skall kunna bo kvar i Sverige efter det här. Ett mer rövknullande land får man leta efter som inte ens har psyke eller kapacitet att utrota ett virus.
Menar du att det finns länder som är o-rövknullande nog att ha psyke och kapacitet att utrota viruset? Vilka är i så fall dessa?
Citera
Medlem
Jag måste säga att våra myndigheter och vår regering mörkar för mycket. De är alls inte transparenta utan kör värsta Nord-korea-style. Andra länder är mer öppna, där debatteras det, där ifrågasätter man, kräver analysunderlag och ansvar. Journalister är på bettet, forskare ifrågasätter, politiker kräver tydliga svar.

Med sorg i mitt hjärta inser jag att samhörighet och solidaritet inte är för svensken. Absolut inte heller för vår regering och våra myndigheter. Samhällskontrakten finns inte längre. Empati finns inte. Knappt ens inom familjen bryr man sig om sina närmaste. De döda är bara siffror i en cyniskt uträknat matematisk modell.

Här styr en liten elit. Näringslivet härskar. Allt annat kommer i andra hand. Det trodde man kanske inte om Sverige, den humanistiska stormakten eller vad det nu var man basunerade ut. Allt det här landet gör grundar sig enbart på hur de rika kan bli ännu rikare. Hur eliten ska skydda makt och tillgångar.

Nu har jag vaknat ur min naivitet och ställer mig frågan:
Hur kunde det bli så här?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Har inte gått på bidrag någonsin.

Är närmare 50 och jävligt trött på att se mina skattepengar gå till ynkryggar som inte klarar av att stanna hemma en månad, HBTQ-certifierad smittspårning samt sojafikusar på anonyma forum.

Det är inte bara fjoll-08r (Läs dubbelnollor) som jag ser och hör vara lika korkade att de inte klarar av att stanna hemma, jag vet om flera "Svärjevänner" (mindre mentalt begåvade Sverigedemokrater) som antingen har stuckit huvudet i sanden eller rent av är så korkade att de bokstavligen inte tror att smittan är så farlig trots att vi har flera tusen döda i Sverige, då jag känner flera stycken som aktivt umgås med nära släkt som befinner sig i riskgrupper.
Citera
2020-05-06, 15:52
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Menar du att det finns länder som är o-rövknullande nog att ha psyke och kapacitet att utrota viruset? Vilka är i så fall dessa?

Du vet vilka länder det är.
Citera
2020-05-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Å vad händer med dom pengar vi kunder inte lagt på krogen tror du?

I mitt fall har dom hamnat hos Hornbach, byggt och målat som satan på min permission.

Andra verkar ha handlat elektronik t ex.

Jag har inte pengarna kvar iaf, så momsen har kommit in som vanligt till staten.

Jo men det är ju fortfarande tre delar i det här.
1) vart människors restaurangpengar går.
2) kostnaden för staten att täcka upp för 120 000 varslade - samt deras skatteintäkter
3) alla bolag som levererar till restaurangerna

Det du beskriver att människor som har pengar har förflyttat sina köp innebär inte att allt är i sin ordning.
Det innebär att några branscher kommer göra större vinster.
Citera
2020-05-06, 15:55
Medlem
Citat:
Du vet vilka länder det är.
Nej, det vet jag verkligen inte. Mig veterligen har inget land i hela världen lyckats helt utrota viruset ännu.
Citera
2020-05-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tegnell och Giesecke har ju två helt olika uppfattningar. Anmärkningsvärt är ju bara det iaf. Prestige i sitt ässe kanske.

Det pågår säkert en massa grejer, som på alla andra statusjobb. Det revirpissas, mobbas och intrigeras hela tiden.

Både Giesecke och Tegnell har kommit med underliga påståenden och gissningar under våren. De är sannolikt påverkade av internpolitik.
Citera
2020-05-06, 15:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Prat med ingen handling? Svårt att inte se ner på sådana.

Tack.

Håller med! Sluta snacka och börja handla för fan.
Citera
2020-05-06, 15:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Enl SCB s överdödlighet i Stockholm v 14, 15 och 16 var det ca 180 per dygn.

Menar du region eller kommun?

Enligt SCB
Döda Stockholms län/region
v.14
2015-2019 - 313
2020 - 634
Differens på 321, eller 46 per dag

v. 15
2015-2019 - 298
2020 - 774
Differens på 476 eller 68 per dag

v. 16
2015-2019 - 313
2020 - 659
Differens på 346 eller 49 per dag.

Tittar vi bara på Stockholms kommun har SCB en lite annan tidsperiod, inte veckor utan 10-dagarsperiod. Dina angivna veckor motsvarar perioderna 1-10 april och 11-20 april. De har också bara jämförelse med de två föregående åren så jag tar 2018 som jämförelse då det dog fler då än 2019.

1-10 april
2018 - 221 döda
2020 - 449 döda
Differens på 228 eller 22,8 per dag

11-20 april
2018- 177 döda
2020- 398 döda
Differens på 221 eller 22,1 per dag

Var har du dina 180 per dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera