2020-05-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men jag undrar om drakoniska åtgärder hjälper nu när det är så spritt? I februari hade det räckt med en metod som Taiwan men stängda gränser, smittspårning, ansiktsmasker, karantän för alla misstänkt smittade. Men samhället helt öppet. I mars hade det kanske gått med Nya Zeelands metod med det ovan plus total nedstängning av samhället. Men nu? Går det att göra med den smittspridning vi har nu? 10 % i Stockholm har eller har haft smittan; över 200 000 personer som man inte vet hurvida de smittar eller inte, eller i vilken grad de är immuna. Jag tror tåget för lockdown har gått för Stockholm och vissa andra län. Men delar av Sverige skulle kunna göra det.
Lockdown hjälper oavsett. Låt oss säga att bi inför lockdown i 1 månad.
Det tar 2 veckor för de med milda symtom att bli friska och det tar 3-6 veckor för de kritiskt sjuka.
Så om man hade infört en hård lockdown så hade alla blivit friska på 1 månad och resten hade legat inne på IVA. Teoretiskt så går det.
Citera
2020-05-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja. Det kan jag säga med säkerhet. Och det kan jag säga då jag har andra hälften av mitt liv i ett annat land som blivit drabbat rejält och som gått i lockdown. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle skylla på staten eller nån epidemiolog för att så många människor dör varje dag.
Samma inställning som jag har har även alla andra jag känner.

Detta betyder förstås inte att i varje land man gjort mer eller mindre stora tabbar.
I alla länder finns något som inte funkat riktigt.

Men överlag, de länder som vidtagit drakoniska åtgärder kan inte anklagas för samma sak om Sveriges anklagas för.
De har ju agerat på ett sätt som tyder på att man givit alla chansen att bli skonade.
Att det inte skett har noll att göra med principen.

För det är det det handlar om. Principen.
Alla lädner har haft som princip att ge möjligheten till varje enskild individ att bli skonad.
Detta har inte hänt i Sverige.

Det är dit man riktar sin kritik mot.

Ang det här med hårda nypor etc:
Har svårt att hålla med.
Är helt övertygad att det har att göra med personens uppväxt.

I Sverige, folk som är födda här, är man väldigt olik resten av världen när det gäller kriser.
Sverige har inte deltagit i nåt krig. Medelsvensson är konflikträdd.
Så medelsvensson motsätter sej lockdown, oavsett om han bor i stan eller på landet.
Det är för att han är rädd. Han är inte van med hårda tag.
Något man är van i resten av världen.

Det är vad jag tror på. Sen får du tro på din teori om folk från landet eller staden.

Ja, jag är inte uppväxt i Sverige men bor i storstad.
Att jag är för lockdown har troligtvis att göra att jag inte är nån fegis.

Jag sa ju att det har med din uppväxt att göra. Jag läser dig som en öppen bok.
Citera
2020-05-06, 11:40
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Sorry, men dina inlägg ger ändå sken av att du faktiskt tror och vill tro på att "nån däruppe" sitter med mer svar än du själv kan ta reda på.
Även Tegnell och Giesecke "tror" saker om viruset.
Tycker du att jag skall ge sken utav att jag " vet"
Vad vet du om sakens natur, eller vad tror du om saken.Har Tegnell och Giesecke rollen som " nån däruppe" för dig?

Jag är ärlig och säger att jag har noll koll på någon slags vetskap om det här viruset.
Har du någon bättre vetskap om viruset som du kan bidra med i tråden istället för att tugga om 95%:are när du är det själv.
Citera
2020-05-06, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vem har sagt att det ska ta så lång tid?

I stort sätt alla "experter"
Citera
2020-05-06, 11:42
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Extremt luddiga påståenden:

Han säger också att alla kommer att bli smittade förr eller senare.

– Några kommer bli sjuka, men den glada nyheten är att 98 procent av alla som smittas och insjuknar inte ens kommer märka att de har sjukdomen."
Norges motsvarighet till FHM skrev i sin notat om covid-19 i början av april att en stor del av befolkning måste räkna med att bli infekterade av viruset. Det är inget påhitt att just i Sverige så kommer många bli smittade, det är en konsekvens av en pandemi. Viruset förväntas vara i rörelse fram till 2022 innan det har stannat av ordentligt då olika världsdelar och länder är i olika faser. Ska man isolera ut viruset är det bara att hoppas på ett vaccin inom rimlig framtid. Annars är det lockdown, karantän 14-dagar på alla inresande e.tc. tills viruset är utplånat i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vilken tur att vi redan sitter på 3000 döda när bättre mediciner kommer. Bara att återuppväcka dom och göra ett nytt försök.

(Dock ska man inte bli för hoppfull av tidiga resultat.)

Det är en av tankarna med karantän eller kraftigare restriktioner, att vinna tid. Låt oss säga att medicin blir tillgängligt i juni eller juli månad. Hade staten agerat som grannländerna så hade 100tals människor inte behövt mista livet. Tack vare det svenska experimentet lever inte dessa människor idag och många fler kommer att dö inom snar framtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
KAN det vara så att Sverige gör rätt utifrån våra förutsättningar? Det är sån massiv kritik kring varför vi inte genomför det ena eller det andra. Masstester, kräva ansiktsmasker, spårningsappar mm. Mycket av denna kritik är ju ganska logisk och befogad då dessa insatser högst sannolikt skulle bidra till minskad smittspridning. Men trots det så väljer man att inte spela dessa kort.

Min teori är att det helt enkelt råder resursbrist. Vi har helt enkelt inte tillräcklig kapacitet för att testa i tillräcklig stor utsträckning. Det skulle tarva så mycket resurser från en alltför hårt belastad sjukapparat, som i nuläget har fullt fokus på att hålla näsan över vattenytan. Likaså vad gäller masker. En rekommendation från FHM om att bära mask skulle ju skapa oro och panik när folk inte får tag på dessa.
Utifrån denna teori så kan man inte inta någon annan ståndpunkt än den man gör i nuläget.

Orsaken till varför vi har resursbrist kan man diskutera i någon annan tråd. Det är ju riktigt uselt, tycker jag, men det är samtidigt ett faktum som i nuläget är väldigt svårt att lösa.

Sverige resourcebrist består ikke i manglende resourcer men i manglende vilje.

Når man mangler testkapasitet, masker og respiratorer må man kompenser for disse mangler med restriktioner overfor befolkningens muligheder for at smitte hinanden, så disse mangler ikke resulterer i unødig overdødelighed - det har andre lande gjort, men den mulighed har Sverige demonstrativt fravalgt.
Citera
Medlem
Sjabbel som vi för länge sen uppmärksammade här inne, nämns nu i DN;

Två veckor utan symtom säger WHO. Folkhälsomyndigheten menar att det räcker med två dygn utan symtom för att inte riskera att smitta andra – något flera forskare anser är för snävt.

..... )
Enligt Folkhälsomyndigheten skyddas omgivningen från smitta om man stannar hemma i 48 timmar efter att man haft symtom som halsont, hosta eller snuva.

Den tidsrekommendationen har lagt grund för hantering av bland annat patienter som utan att coronatestas skickas direkt från covid-avdelningar på sjukhus till äldreboenden, som DN beskrivit – något som läkare tror har gett upphov till smittoutbrott på boenden.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-riktlinje-for-smittorisk-av-covid-19-kan-ses-over/
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tegnell och Giesecke är nationalklenoder, och kan flytta ihop med Jan Björklund, Maud Olofsson och liknande varelser, som varken har kompetens eller förmågan att hålla käften. Och att en enkel gräsrot (tex jag) enkelt kan kritisera FHM och ha rätt, det är skrämmande. Borde de inte vara waay over my level?

Tegnell och Giesecke har ju två helt olika uppfattningar. Anmärkningsvärt är ju bara det iaf. Prestige i sitt ässe kanske.
Citera
2020-05-06, 11:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Extremt luddiga påståenden:

"Även symtomfria personer med covid-19 "smittar ganska mycket", tror Sveriges tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke, när han blir intervjuad av SVT:s Morgonstudio.

Han säger också att alla kommer att bli smittade förr eller senare.

– Några kommer bli sjuka, men den glada nyheten är att 98 procent av alla som smittas och insjuknar inte ens kommer märka att de har sjukdomen."
Gieseckes uttalande är typiskt för svensk losermentalitet, det är ingen idé att göra motstånd, det är lönlöst, vi kommer att förlora... Kombinera det med Tegnells ”viruset kommer aldrig att försvinna” så undrar man varför vi ens ska gå upp ur sängen... Varför har vi brandkår, det kommer ju aldrig att sluta brinna... Varför har vi sjukhus, alla ska ju ändå dö... Varför avlönar vi Tegnell och Giesecke överhuvudtaget? De kan ju skriva upp sina förlorarteser på en post-it och låta livet sköta resten... Vilka jävla ynkryggar vi svenskar är som applåderar dylikt dravel...
Citera
2020-05-06, 11:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
I stort sätt alla "experter"

Har du någon länk, jag måste ha missat det?
Citera
2020-05-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Jag sa ju att det har med din uppväxt att göra. Jag läser dig som en öppen bok.
Ja, det stämmer.
Men vad är slutsatsen du drar? Ska jag skämmas för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in