2020-05-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det där får du nog visa källa på, "normaldödlighet" i hela landet är i snitt en 260 st. ungefär. Möjligtvis kan jag tro på en överdödlighet på 180 per vecka i Sthlm.....

Läs så ser du källan, SCB v 14, 15 och 16 i Stockholm.
Citera
2020-05-06, 15:35
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Han har inte sagt så helt enkelt är svaret.
:-) men om så är fallet kanske du kan beskriva hur deras strategi är att utrota viruset så att flock imunitet ej behöver uppnås?
Citera
2020-05-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Folk jobbar hemifrån om de kan i länder som stängt med, ingen egentlig skillnad mot Sverige. Vi ”räddar” frisörer, pizzor och syltor.

Fast man behöver inte äta pizza, gå på krogen eller klippa håret.
Eget val.
Har man nåt innanför pannbenet så undviker man det nu. (Vilket jag är övertygad om att du redan gör)
Citera
2020-05-06, 15:36
Medlem
Soterns avatar
Undrar hur länge vi ska ligga kvar på denna platånivå?
Citera
2020-05-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Varför ljuger du om nåt som är så enkelt att kollla?
SCB:s statistik om överdödlighet säger 1719 personer vecka 14-16.
FHM:s statistik om döda pga covid-19 säger 1514 personer vecka 14-16
Det är inte "MYCKET MYCKET HÖGRE" utan ungefär vad FHM sagt att mörkertalet kan tänkas vara.

Ska försöka kolla den SCB-uppgift jag såg.
Citera
2020-05-06, 15:37
Moderator
Chantres avatar
Veckostatistiken över nya konstaterade smittade senaste veckan kom över Skåne idag.

Helsingborg 27 nya
Kristianstad 4 nya
Lund 4 nya
Malmö 39 nya
Trelleborg 2 nya

Övriga kommuner har färre än 10 smittade sedan i mitten av mars.

Men om två veckor är vi i klass med Stockholm.
Citera
2020-05-06, 15:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Eh, jo! Du har velat sätta Sveriges mest erfarna och meriterade på området i utvisningsbåset mitt under brinnande pandemi, nämligen Giesecke. Man uppfattas lätt lite korkad när man påstår saker för att lite senare hävda att man aldrig påstått det.

Som tur är är WHO klokare och har knutit honom till sig och gjort honom till deras rådgivare.

Självklart ska tomten Giesecke sättas i båset när han bär sig åt som han gör, gamla meriter är ju ingen ursäkt för att bära sig åt som en pajas.

Du verkar vara helt förvirrad, Giesecke har inte just nu fått nån post i WHO, han har haft den sen tidigare. Och du verkar också helt ovetande om att Giesecke aldrig stått inför nåt sånt hot vi nu har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Källa på att experter blivit överkörda av politiker tack.

Det där är något som MSM spred i början för att legitimera Sveriges urkassa strategi.

Kan du istället visa mig något som får mig att inte tro det vi båda tydligen hört/läst?
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/news/11267943/without-lockdown-world-coronavirus-killed-40-million/amp/
Din länk https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/news/11267943/without-lockdown-world-coronavirus-killed-40-million/amp/ från The Sun 27 mars:
Citat:
A STAGGERING 40 million people could have died from coronavirus if no measures had been taken to combat the spread of the deadly bug, according to a shocking new study.

Researchers at Imperial College London found that mitigating strategies, including putting countries on lockdown, has saved around 38 million lives.
Har lyft bägge ögonbrynen i mild förundran och visst ifrågasättande av Imperial College's modeller och prognoser sedan start. Det har inte direkt ändrats sedan Ferguson nu har tvingats avgå som rådgivande i smittskyddsärenden som sägs bero på att han inte har levt som ha har lärt.

(Elaka jag blev skamligt nog full i skratt när jag läste om vad som hänt honom och på grund av vad. Fy skäms på mig.)
Citera
2020-05-06, 15:39
Medlem
The study, led by the UCL Genetics Institute, identified close to 200 recurrent genetic mutations in the virus, highlighting how it may be adapting and evolving to its human hosts.

Researchers found that a large proportion of the global genetic diversity of SARS-CoV-2 is found in all hardest-hit countries, suggesting extensive global transmission from early on in the epidemic and the absence of single 'Patient Zeroes' in most countries.

The findings, published today in Infection, Genetics and Evolution, also further establish the virus only emerged recently in late 2019, before quickly spreading across the globe.Scientists analysed the emergence of genomic diversity in SARS-CoV-2, the new coronavirus causing Covid-19, by screening the genomes of over 7,500 viruses from infected patients around the globe. They identified 198 mutations that appear to have independently occurred more than once, which may hold clues to how the virus is adapting.

"A major challenge to defeating viruses is that a vaccine or drug might no longer be effective if the virus has mutated. If we focus our efforts on parts of the virus that are less likely to mutate, we have a better chance of developing drugs that will be effective in the long run," Professor Balloux explained.

"We need to develop drugs and vaccines that cannot be easily evaded by the virus."

In many countries including the UK, the diversity of viruses sampled was almost as much as that seen across the whole world, meaning the virus entered the UK numerous times independently, rather than via any one index case.

Någon flock-immunitet lär vi kanske inte få se, om så många olika mutationsvarianter samtidigt. Frågan är väl också om man kan bli smittad av flera olika? För varje dag får forskarna mer och mer kunskap. Därför bör vi verkligen försöka stoppa smittspridningen. Ju mer vi vet, desto fler kan vi rädda.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Undrar hur länge vi ska ligga kvar på denna platånivå?

Ett par veckor till förmodligen , man kan ju jämföra antalet nyupptäckta fall och extrapolera dödsfallen fram i tiden efter den. Relativt enkel matematik.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Det är ekonomin man kämpar för till priset för så låga dödstal som möjligt? Det måste väl alla vara överens om tillomed i den här tråden??

Jag hatar att läsa om gamlingar som får dö på äldreboenden men även jag inser ju att utan en ekonomisk framtid så har man ingen framtid.
Jag personligen är inte överens med miljonärer världen över som enbart skor sig på andra.
Finns allt för många utav den sorten.
Allt för mycket handlar om pengar.
Även det här har redan nu läkemedelföretag börjat lägga sig i startgroparna på om vem som skall tjäna mest på ett vaccin. Ser dem framför mig sitta och dregla efter pengar mer än att rädda liv.

Ja visst är det hemskt att människor dör utav covid-19.
Än så länge har mina allra närmaste klarat sig undan. Min systers man däremot miste sin mamma igår.
Det kommer närmre och närmre.
Kanske också blir mer verkligare och mer påtagligt när covid-19 med dödlig utgång letar sig in bland ens egna anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in