2020-05-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

+ 87 döda
+ 16 IVA
+ 702 fall
2946 döda i Sverige

Hvor kan man se hvilke dager disse døde ? Det er vel flere dager bakover i tid?

Husker jeg så en slik oversikt en gang, for en uke eller to siden.
Citera
2020-05-06, 15:23
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
"Vi har lyckats hålla nere kurvan. -Tegnell"
- Journalist konfronterar med att dödstalen har ökat. Vad menar Tegnell med att kurvan har hållits nere?
Tegnell svarar att det är kurvan av hur många nya som har belastat sjukvården som hållits låg.
Det är alltså inte dödstalen som Tegnell pratar om med sin kurva.

Samtidigt har många äldreboenden fått direktiv att aldrig skicka in någon drabbad till sjukhus för sjukvård.
Rapporter från personal bevittnar om att äldre kvävs till döds utan syrgas.
På ett och samma boende har 10 äldre dött och ingen fick sjukvård eller syrgas.
Visselblåsaren som larmade fick efter att ha gått ut i media sparken med omedelbar verkan utan förklaring.

Dom äldre kvävdes sakta till döds under flera dagar och personalen fick inte ge syrgas eller skicka dom till sjukhus.

Där ser vi hur det gick till när Tegnells kurva skulle hållas fin för propagandamedia.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Källor är ju mysigt.
I den mån de existerar....
Presskonferensen som hölls för 20 minuter sedan där Tegnell närvarade.
Visselblåsaren heter Latifa Löfvenberg och är omskriven i flera artiklar, framförallt i ny media.
Citera
2020-05-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det finns en helt avgörande skillnad.
Tobakskador skadar de som röker.
Det skadar även de som inandas det passivt.
Det är ju därför man förbjuder rökning på allämnna platser.

Man förbjuder inte rökning (förutom av politisk/ekonomiska skäl)pga det är rökaren själv som valt att skada sej.

Nu, när det gäller covid-19 kan staten se till att göra som med rökning. Förbjuda det på allmänna platser.
Så att andra som inte vill bli skadade av rökning inte behöver utsättas för faran.
Man har dessutom kommit fram till att det inte hjälper att rekommendera att inte röka på allmänna platser.
Därav finns det förbud.

Applicera det på covid-19 och förstår du att det är samma situation.
Rökaren är han som inte bryr sig om att bli skadad av covid-19.
Icke rökaren som inte vill bli skadad är han som inte heller vill smittas av covid-19.

För rökning har Sverige varit så jävla bra och förbjudit det överallt.
För covid-19 kan vi väl säga att man varit liiiiiiiiiiiiiite sämre.
Alltså bara lite.

Det låter bra. Ja tack för förbud. Covid är ju snabbare att döda, passiv rökning ligger nog ganska kraftigt i lä där, då covid tar 3 v. ca medan passiv rökning nog tar lång tid på sig, kanske åratal?

Det vore så härligt om en reporter ställde en sådan här fråga och drog en sån här jämförelse, på en PK.
Citera
2020-05-06, 15:25
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag saknar källhänvisning men det var en snubbe, läkare frun USA som hävdade att om man är smittad så blir man liksom återinfekterad av sina egna viruspartiklar som liksom fångas i masken och sedan andas ned i lungorna igen. Man skulle enligt honom bli sjukare om man hade mask som smittad typ.

Nä det låter ju inget trevligt alls om det stämmer! Men som jag sa till en annan igår så är det så mycket man hör hit och dit att det blir svårt att veta vad man ska tro på om just såna där småstudier eller citat man hör hit och dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Inget nytt från honom.

Rätt irriterande att han hela tiden använder argumentet att det inte skyddar från att bli smittad som ett för att inte rekommendera det. Det förändrar ju ändå inte faktumet att man skyddar andra från att smittas och på så vis att smittan går ner oavsett om alla eller många använder dem. Men han snackar ju även ner aysmtomatisk smitta så det är väl en kombination med det. Munskydd skulle troligen vara bästa sättet att förhindra asymtomatisk smitta när man inte har total lockdown. Går inte alltid hålla socialt avstånd när man är hemifrån.

Sedan så kan de enkelt kräva att information om att ändå stanna hemma vid minsta symtom ska nämnas så fort munskydd nämns. Som jag skrev till en annan så är det nog rätt många som fortfarande går ut när de har små symtom redan nu ändå.

hur hamnade en av Sveriges mest trångsynta personer på denna kritiska post kan man undra. Löfven+Tegnell, är den duon förutbestämd månne, de är nog sämsta tänkbara kombo i denna kris. Nu har de medarbetare såklart, men vissa personer i ledande ställning har ju förmågan att utöva ett stort inflytande på sin omgivning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
[b]

Skojar du. Sverige har lika många smittade och döda på ca en dag som Bulgarien haft totalt.
Tror man bör vara rätt skeptisk mot Bulgarisk statistik och kanske även tänka mer långsiktigt.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag kan inte sätta mig och gå igenom alla presskonferanserna för att leta upp när tegnell säger detta. Fundera istället på åtgärder som vidtagits och eventuella lättnanader i restriktioner FHM öppnar upp gör om sjukvården klarar av det och hur dessa leder till att smittan utraderas innan flockimunitet uppnåts.
Han har inte sagt så helt enkelt är svaret.
Citera
2020-05-06, 15:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tror mer det handlar om att en stor del av folket i tråden är prepubertala 18-åringar utan pli på hur verkligheten ser ut. Klart det är enkelt att proklamera för ett stängt samhället när man levt i morsans källare hela livet utan ett uns av ansvar.

Nah, nu har du nog fel.

Jag är närmare 50 än 40 och jag förespråkar ledigt hårdare tag.
Dom svenska halvmesyrerna till "restriktioner" är b*giga som fan. Hade dom vart en färg så hade det varit svagt äggskalsvita (då svart motsvarar rejäla tag).

Det är snarare 20-30 åringar i den här tråden som är skiträdda för att stanna hemma en månad.

"Uäh, världen går under om jag inte får tinderknulla på två veckor"

Suck. Veklingar.
Citera
2020-05-06, 15:26
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Jo de har vi Spain 185 Ita 236 Swe 85 döda igår , så per capita har vi betydligt mer döda !

jaha du menar igar jag trodde du menade totalt
Citera
2020-05-06, 15:27
Medlem
appendixxivs avatar
var i vasastan och på kungsholmen idag runt lunch. vasastan var _ghost town_ och kungsholmen hade inte alls
samma spring på gator och i butiker som man e van vid. börjar märkas att folk dör som flugor.det är inte bara rocklöw-siffror i ett diagram längre,det är på riktigt.såg två coronalik under st eriksbron också, först trodde jag det var två sovande uteliggare men kom sen på vad det var- thö hårror. anyway, fint väder var det iaf
Citera
2020-05-06, 15:28
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fan va många Sverigehatare det dykt upp!

Är ert socialbidrag så jävla lågt?

Ta ert jävla egna ansvar istället för att lipa här.
Jag håller inte med om FHMs strategi, men jag försöker hjälpa till på mitt sätt istället.
Om alla jävla nollor funderar på vad de själva kan göra istället för att gråtrunka till dödstal och hata Sverige, så skulle det göra stor skillnad..

Har inte gått på bidrag någonsin.

Är närmare 50 och jävligt trött på att se mina skattepengar gå till ynkryggar som inte klarar av att stanna hemma en månad, HBTQ-certifierad smittspårning samt sojafikusar på anonyma forum.
Citera
2020-05-06, 15:28
Medlem
Gillar hur folk menar på att viruset "våldtar" Sverige medans deras föregångsländer sätter hela jävla samhället i karantän. Vill man använda den typen av resonemang kan man ju lika gärna konstatera att likt veka kräk gömmer sig deras samhällen bakom rädsla för det okända. Så jävla låg nivå i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in