2020-05-06, 14:53
Medlem
arbetets avatar
Hittade den här kommentaren på Fejjan som jag tycker sammanfattar mycket i den här soppan. Kan direkt skriva under på det:
Jag håller med om det mesta, men...

Vi kan skilja på två mått i epidemin:

1. Antal smittade . smittsamheten
2. Andel av de smittade som dör - dödligheten

Cwejman håller inte isär dem. När det gäller den första punkten, så har han rätt. Vissa allmänna smittskyddande åtgärder vidtogs aldrig i Sverige och är förmodligen anledningen till att smittan fick bättre fart här än i många andra länder.

När det gäller dödligheten så tror jag att sanningen är en annan. Att en stor andel dör i Sverige tror jag beror på att vi inte smittspårat personal i äldrevård och hemtjänst. Det hade varit angeläget för att skydda den grupp som dör mer än andra - de äldre. Det tror jag Cwejman håller med om.
Den andra orsaken som ingen talar om trots att den är både uppenbar och skandalös är att äldre inte får någon vård alls om de misstänks vara smittade. Ingen intensivvård, fastän kapacitet hittills funnits, ingen reguljär sjukvård med inläggning på vanlig sjukvårdsavdelning, ingen öppenvård och ingen terminalvård.

Den kallsinnigheten finns ingen annanstans i världen. Det tror jag är en viktig faktor för vår höga dödlighet. Alltför många äldre smittas på grund av att man struntar i deras smittskydd, och alltför många av dem tillåts avlida eftersom man struntar i att ge dem någon vård.
Det kanske inte är konstigare än så. Färre överlever om man inte ger dem någon sjukvård. Inte underligt, men omänskligt.
Citera
2020-05-06, 14:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Sverige lägger i en högre växel och drar ifrån ytterligare i antal döda per capita:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-06&time=2020-03-05..&country=OWID_WRL+Europe+SWE+USA

Bra jobbat svärje. Häja!
Citera
2020-05-06, 14:54
Medlem
Färre äldre döda än föregående år i Jönköping.

Citat:
Trots rådande coronapandemi är det färre personer som avlidit i Jönköpings kommun 2020 jämfört med samma tid tidigare år.

Förstörde jag lite nu för alla undergångsprofeter? För alla alarmister? För alla som rider på Corona-"krisen"?

Bra. (Ja, jag vet, vänta bara, sen, SEN kommer det... Jävla retards)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/farre-avlidna-inom-aldreomsorgen-jamfort-med-tidigare-ar
Citera
2020-05-06, 14:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Du glömde:
Jämlikt
Socioekonomiskt balanserat
HBTQ säkert
Förlåt!

Vi har alla:

Jämställdhetsplaner
Värdegrundsdokument
HBTQ-certifieringar

Att sammanställa dessa viktiga dokument kräver ju förfärligt mycket arbetet. Men vi klarade även det under dessa hemska förhållanden.

Kristänk de luxe!
Citera
2020-05-06, 14:56
Medlem
En stilla undran:

Varför är det så många som tror att det totala antalet döda, när allt är över, skulle vara särskilt olika beroende på vilken strategi samhället väljer för att skydda befolkningen?

Är det inte så att det slutliga antalet döda per miljon invånare bör vara rätt lika mellan alla länder där man aldrig passerade gränsen för hur många patienter vården klarade av att ge intensivvård?

Förutsatt att man inte får fram ett vaccin inom rimlig tid dvs.

När väl smittan spreds i världen fanns det ju egentligen inget man kunde göra förutom riktigt långvarig ”lock down” (ett halvår eller mer) av samhället som ju i praktiken inte är ett rimligt alternativ!
Senast redigerad av Crazy Swede 2020-05-06 kl. 14:57. Anledning: Tempus
Citera
2020-05-06, 14:57
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Nu erkände Tegnell att använda mask är helt värdelöst

Inget nytt från honom.

Rätt irriterande att han hela tiden använder argumentet att det inte skyddar från att bli smittad som ett för att inte rekommendera det. Det förändrar ju ändå inte faktumet att man skyddar andra från att smittas och på så vis att smittan går ner oavsett om alla eller många använder dem. Men han snackar ju även ner aysmtomatisk smitta så det är väl en kombination med det. Munskydd skulle troligen vara bästa sättet att förhindra asymtomatisk smitta när man inte har total lockdown. Går inte alltid hålla socialt avstånd när man är hemifrån.

Sedan så kan de enkelt kräva att information om att ändå stanna hemma vid minsta symtom ska nämnas så fort munskydd nämns. Som jag skrev till en annan så är det nog rätt många som fortfarande går ut när de har små symtom redan nu ändå.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Färre äldre döda än föregående år i Jönköping.

Förstörde jag lite nu för alla undergångsprofeter? För alla alarmister? För alla som rider på Corona-"krisen"?

Bra. (Ja, jag vet, vänta bara, sen, SEN kommer det... Jävla retards)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/farre-avlidna-inom-aldreomsorgen-jamfort-med-tidigare-ar

Frustrerande att vara en soyboy som inte klarar av en månad i hård-lockdown?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är just det jag gör. Gillar läget. Vad mer kan jag göra. Kan tom skämta om skiten.

Tro inte att du kan ta bort rädslor eller frustrationer genom att säga att det inte hjälper.
Skulle det hjälpa skulle det inte finnas rädda eller frustrerade människor överhuvudtaget runt om i världen. Vi skulle vara robotar alla.

Bra att vara lite " rädd" i pandemin. Vore inte folk det så skulle inte Tegnells och Stefans rekommendationer ha någon som helst betydelse och vara helt verkningslösa.

Jag råkade snubbla till och nudda en gammal dam idag när jag var ute och handlade. Hon fräste åt mig. Hade jag varit elak hade jag sagt. Var gör du ute kärringj.....l.

Det jag menar är att man kan ge fan i att idiotförklara folk som kanske inte helt håller med ens egna åsikter.

Det är ju det jag menar att det skadar inte att hålla lite extra avstånd och helt ok att bli lite rädd om man råkar komma nära nån gamling.

Men den här tråden är ju helt vansinnig. Jag har försökt följt med här från början men insåg att det skrevs mer här än man hann läsa.

Men åt båda hållen så finns det ju så många självutnämnda experter så man häpnar. Jag är inte expert på virus så jag har heller inte rätt svar men jag har iaf viss forskningsbakgrund och tror dessutom att jag kan ha lite sunt förnuft men vad är rätt och vad är fel i detta fallet?
Just nu så känns det ju onekligen som att våra glesbefolkade grannländer har gjort rätt. Men å andra sidan så har jag inte siffror på hur många permitterade eller uppsagda de har.

Svaret kommer först om några år.
Citera
2020-05-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag gissade på 3000 totalt under veckan. Finns i några inlägg bakåt.

Om det nu är så intressant det här med antal döda. Det intressanta är hur vi som "humanitär stormakt" hanterar situationen i jämförelse med andra nationer:

Epidemiologiskt
Medicinskt
Politiskt
Humanitärt
Epistemologiskt
Yttrandefrihetsmässigt

Ett svårt ord. Epistemologi (eller kunskapsteori) är läran om kunskap. (källa: Wikipedia).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Epistemologi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Epistemologi#/media/Fil:Classical-Definition-of-Kno2.png
Citera
2020-05-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Fyfan, 606 nya fall, hur stor är den sk platån?
Det väller ju in nya fall dagligen, det ser inte bra ut det här....

Det kommer ta lång tid. Stockholm är sakta på väg ner och resten av Sverige är sakta på väg upp.

Kanske att smittnivån i Stockholm har kommit ner till midsommar?

Sen får man räkna med en andra våg någon gång i höst. Men då har vi förhoppningsvis en viss flockimmunitet så att den vågen blir lugnare.
Citera
2020-05-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Till domedagsprofeterna som trodde vi skulle se 300-1000 pers om dagen, var är ni nu?

Vad säger ni nu??
Jag är ingen domedagsprofet men när Sverige kommer upp i antal döda på 2 dagar till det totala dödstalet i Grekland sen det hela började fram tills idag så måste något ha gått väldigt fel här.
Citera
2020-05-06, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Frustrerande att vara en soyboy som inte klarar av en månad i hård-lockdown?

"Hård-lockdown"? För att vilken idiot anser att det är bra?
Lås in dig själv några år om du tror att det är bra vetja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in