2020-05-06, 15:19
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Aerosoler ÄR "fukt". eller fina partiklar antingen som vatten droppar i luften eller som annan gas or Exempel på vanliga "naturliga aerosoler" är dimma, damm, ånga. Andra luftföreoreningar/rök osv.

Finns aerosoler i soprum, parfym är en form av aerosol.

Aerosoler genererade av tex utandningsluft -distribueras i en rad av "händelser".

På vägen ut ur lungorna sätts utandningsluftens hastighet/fuktighet/temperatur samt virusmängd beroende på lungornas sammandragning men även slemhinnors slemtäthet/virusmängd/fuktighet.

Eleverad Utandning.

Riktad/komprimerad/uppvärmd utandning [Hostning/uppvärmning av täta munskydd/andningsskydd mm]

"Dropparna" har olika halveringstid i [se källor ref/tidigare inlägg) beroende på oändligt många parametrar. Främst storlek, större partiklar [20-100 um] "faller" snabbare mot marken vilket resulterar i kontaktsmitta på ytor, men även beröring av ansikte/händer/mask.

Storleken 5-10 um har enligt flertal studier (inte bara NEJMM´s partikelgenerator) en halveringstid på 35-40 minuter i "vanlig" [luftfuktighet/ventilation] rumsluft.

Inte ens Sundströms mest avancerade helmasker har ett utandningsluftsfilter vilka samlar partiklar/fukt.

Alltså.

Masker = kontaminerad utandningsluft.

Säkerhetsklassade laboratorium = utluft.

Dupont/Hazmat vilka är kopplade till mekanisk utluft vilken i sin tur filtreras genom avancerade system.

K låt oss dissikera "Blockar" :

Ex. Eleverad luftström i form av :

Hostning/Nysning.

Den sk "masken" (som är tät/sitter tätt) - "trycks" luften åt sidorna, varma aerosoler skjuts iväg åt sidorna i 360 grader.

Andning.

Maskens konstruktion (plast/papp/annat) samt närhet/åtsittande gör att utandningen/huden ständigt värms upp vilket resulterar i att luftströmmarna är :

Varmare.

Aerosoler i storleken 0-5 um (de farligaste vilka har längst halveringstid samt direkt går ända ner i alveolerna hos andra vilka andas in denna luft).

Nya studier berör även droplet nuclei samt aerosoler 5-20 um vilka "skjutsas/åker med" andra partiklar som i sin tur ständigt svävar omkring i luften tex finare damm.

Ingenting "blockas". Det värms upp/eleveras/riktas.

Relevant med tanke på dessa skydd vilka kan bli en "standard" i smittskyddet inom äldrevården.

Frågar du mig höjer jag ett varnande finger gällande dessa "masker" då de kan bidra till falsk trygghet.

SAMT, utsätta andra för fara - i äldrevården - på bussar/tåg.

Ett fullgott skydd?

Helmask på alla (går inte).

Rigorös smitskyddstänk vad gäller kontaktsmitta.

Allt kokas ned till utbyte av andras luft/avstånd/miljö.

I en miljö där luft byts ut/finfördelas sker inte assymtomatisk smittspridning (1/100000).

Exempel.

Undvik trånga ventilerade miljöer. Håll avstånd men i miljöer vilka inte slungar runt andras utandning.

OK jag tror jag förstår det mesta av det du försöker förmedla och du har bra poänger om det du säger stämmer!

Samtidigt har jag aldrig förnekat att det finns risker med masker heller, men jag tror helt enkelt fördelarna överväger dem efter att ha sett videos of hur mycket som sprutar rakt ut bara när vi pratar. Speciellt om man är tydlig med infon om riskerna och att fortsatt stanna hemma vid minsta symtom och att hålla god handhygien.

Finns även experter som säger att en mask snarare påminner en om att inte pilla på ansiktet lika mkt heller och att folk tenderar att komma ihåg att hålla mer avstånd om de ser andra i masker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är för att om en månad så börjar svänska skitsommaren.

Tror mer det handlar om att en stor del av folket i tråden är prepubertala 18-åringar utan pli på hur verkligheten ser ut. Klart det är enkelt att proklamera för ett stängt samhället när man levt i morsans källare hela livet utan ett uns av ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag vet inte ens hur man skall kunna bo kvar i Sverige efter det här. Ett mer rövknullande land får man leta efter som inte ens har psyke eller kapacitet att utrota ett virus.

Vilket företag vill verka i Sverige i framtiden när man vet att man hellre förlamar Sverige i ett år istället för en hård lockdown i en månad.

För det krävs handlingskraft.
Citera
2020-05-06, 15:20
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av Swan65
Hur kommer det sig att Bulgarien som haft strängaste lockdown sedan 14e mars och naturligtvis krav på ansiktsskydd har större smittspridning än Sverige idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
https://omni.se/a/70vBeW

Skojar du. Sverige har lika många smittade och döda på ca en dag som Bulgarien haft totalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Återkom när du inte har någonstans att åka utan sitter fast här med en mulen 13-graders sommar med pissregn i tre månader.

Mmmm, svärje är fantastiskt.

Fan va många Sverigehatare det dykt upp!

Är ert socialbidrag så jävla lågt?

Ta ert jävla egna ansvar istället för att lipa här.
Jag håller inte med om FHMs strategi, men jag försöker hjälpa till på mitt sätt istället.
Om alla jävla nollor funderar på vad de själva kan göra istället för att gråtrunka till dödstal och hata Sverige, så skulle det göra stor skillnad..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det håller jag med dig om vad gäller idiotförklaringar men då åt båda hållen.
Onödigt och lite som att jag är ingen idiot men det är du. Då måste man bevisa det varje dag också att man är " intelligent" .Drygt!

Jag ser nog inte på någon här inne som en självutnämd expert. Jag läser endast kommentarer och plockar det vettiga ur texten och bryr mig inte så mycket om resten.

Jag har läst en hel del expertutlåtanden utav de utbildade experterna och märker att alla kommer med helt olika rön, info och forskningsresultat och tycker att även de pratar emot varandra. Verkar som att de också vill ha den bästa doktorshatten mer än att hitta botemedlet.
Ena dagen är du immun. Nästa inte. Dagen efter immun igen.
Ena dagen. Viruset är ofarligt och inte alls farligare än ändra coronavirus.Dagen efter mycket, mycket farligt och man tror saker hit och dit.

Vad är rätt, vad är fel när det gäller länders olika ageranden.
Är det männoskoliv eller ekonomin man kämpar för.

Det är ekonomin man kämpar för till priset för så låga dödstal som möjligt? Det måste väl alla vara överens om tillomed i den här tråden??

Jag hatar att läsa om gamlingar som får dö på äldreboenden men även jag inser ju att utan en ekonomisk framtid så har man ingen framtid.
Citera
2020-05-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
nej det har vi inte

Jo de har vi Spain 185 Ita 236 Swe 85 döda igår , så per capita har vi betydligt mer döda !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Fler och fler unioner görs mellan länder för att kunna resa mellan länder och utöva turism. Igår var det typ Nya Z, Irael , Danmark ; Grekland och bla Tjeckien i en turismunion. Idag sa dem precis på SVT att de baltiska länderna ska öppna upp en union mellan sig. Vem vill ha svärje ?

Intressant. Skulle vilja läsa mer om detta, har du källa?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
I princip alla sjukdomar som orsakas av virus baciller och svamp kan ge skador på alla organ i kroppen och givetvis gäller det även många mediciner och behandlingar.

Sker det i mer än 10% av fallen som med Covid19? Inkl. milda fall?
Citera
2020-05-06, 15:22
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fan va många Sverigehatare det dykt upp!

Är ert socialbidrag så jävla lågt?

Ta ert jävla egna ansvar istället för att lipa här.
Jag håller inte med om FHMs strategi, men jag försöker hjälpa till på mitt sätt istället.
Om alla jävla nollor funderar på vad de själva kan göra istället för att gråtrunka till dödstal och hata Sverige, så skulle det göra stor skillnad..

Så den enskilda personen kunde göra stor skillnad när Sverige lät Tyskland passera obehindrat under WW2?
Citera
2020-05-06, 15:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Inget nytt från honom.

Rätt irriterande att han hela tiden använder argumentet att det inte skyddar från att bli smittad som ett för att inte rekommendera det. Det förändrar ju ändå inte faktumet att man skyddar andra från att smittas och på så vis att smittan går ner oavsett om alla eller många använder dem. Men han snackar ju även ner aysmtomatisk smitta så det är väl en kombination med det. Munskydd skulle troligen vara bästa sättet att förhindra asymtomatisk smitta när man inte har total lockdown. Går inte alltid hålla socialt avstånd när man är hemifrån.

Sedan så kan de enkelt kräva att information om att ändå stanna hemma vid minsta symtom ska nämnas så fort munskydd nämns. Som jag skrev till en annan så är det nog rätt många som fortfarande går ut när de har små symtom redan nu ändå.

Ja, jag förstår det inte?

Sedan måste man väl också se på det faktum att fler personer i samhället är INTE smittade i dagsläget. Detta medför ju att om alla som går ut använder masker är det ju fler osmittade ute än smittade. Detta i sin tur hindrar ju de osmittade från att bli smittade av de smittade som bär mask.
Citera
2020-05-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så om Sverige testar 0 individer så hade det vart en framgång då smittspridningen officiellt står stilla? Förstår inte riktigt hur du resonerar, förutsatt att du är medveten om att testningen ökat?

Men nu var det mycket sjukvårdspersonal som hade testats och testats "positivt". Det innebär då att dom har smittat anhöriga och kanske sina äldre anhöriga. Det ser inte bra ut detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in