2020-05-06, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
En stilla undran:

Varför är det så många som tror att det totala antalet döda, när allt är över, skulle vara särskilt olika beroende på vilken strategi samhället väljer för att skydda befolkningen?

Är det inte så att det slutliga antalet döda per miljon invånare bör vara rätt lika mellan alla länder där man aldrig passerade gränsen för hur många patienter vården klarade av att ge intensivvård?

Förutsatt att man inte får fram ett vaccin inom rimlig tid dvs.

När väl smittan spreds i världen fanns det ju egentligen inget man kunde göra förutom riktigt långvarig ”lock down” (ett halvår eller mer) av samhället som ju i praktiken inte är ett rimligt alternativ!

För i dagsläget är det extremt uppenbart att smittan faktiskt går att begränsa.

Inte minst smittspridningen i Sverige är ett bevis på detta. Kolla på Skåne, Blekinge och Kalmar - smittan har efter 2 månader fortfarande inte accelererat nämnvärt.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Då får du visa där de säger det, jag kan ha glömt, men har hängt med på pressträffarna varje dag (mer eller mindre fullständigt) och har inte hört dem säga det
Jag kan inte sätta mig och gå igenom alla presskonferanserna för att leta upp när tegnell säger detta. Fundera istället på åtgärder som vidtagits och eventuella lättnanader i restriktioner FHM öppnar upp gör om sjukvården klarar av det och hur dessa leder till att smittan utraderas innan flockimunitet uppnåts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Hur du än vrider och vänder på det så är 87 rapporterade döda idag 87 för många.

Ja, och 1 död är 1 död för mycket med.
Alltså inget land som lyckats.
Hur du än vrider och vänder.
Citera
2020-05-06, 15:02
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
"Hård-lockdown"? För att vilken idiot anser att det är bra?
Lås in dig själv några år om du tror att det är bra vetja.

Lär dig läsa. Jag sade en månad, inte år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
En stilla undran:

Varför är det så många som tror att det totala antalet döda, när allt är över, skulle vara särskilt olika beroende på vilken strategi samhället väljer för att skydda befolkningen?

Är det inte så att det slutliga antalet döda per miljon invånare bör vara rätt lika mellan alla länder där man aldrig passerade gränsen för hur många patienter vården klarade av att ge intensivvård?

Förutsatt att man inte får fram ett vaccin inom rimlig tid dvs.

När väl smittan spreds i världen fanns det ju egentligen inget man kunde göra förutom riktigt långvarig ”lock down” (ett halvår eller mer) av samhället som ju i praktiken inte är ett rimligt alternativ!

Det är inte så många som tror det. Iaf inte i våra grannländer.

Men här i tråden är många tvärsäkra.
Citera
Medlem
Fler och fler unioner görs mellan länder för att kunna resa mellan länder och utöva turism. Igår var det typ Nya Z, Irael , Danmark ; Grekland och bla Tjeckien i en turismunion. Idag sa dem precis på SVT att de baltiska länderna ska öppna upp en union mellan sig. Vem vill ha svärje ?
Senast redigerad av pollarn 2020-05-06 kl. 15:04.
Citera
2020-05-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det finns så många olika faktorer i detta så jag kommer ändå hålla fast vid att vi borde hållt fast vid försiktighetsprincipen.
Det har du rätt till. Ingen har idag svaret på vad som blir mest effektivt. Det handlar om att välja det minst dåliga av två dåliga val. Jag har, efter att ha granskat väldigt mycket information i ämnet, kommit fram till att jag tycker argumenten MOT en lockdown är starkare än FÖR, din bedömning är tvärtom. Gott så. Det jag vill få fram här är att vi båda vill rädda så många människoliv som möjligt, även om vi tror på olika sätt för att nå dit.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det förlegade och anakronistiska kungahuset försöker vinna stöd bland de yngre, allt för att säkra sin överlevnad. Lycka till.

Vilka tonåringar accepterar bannor av kungen och drottningen?

Kan vi räkna med mer vänsterungdomar på uteserveringar i fortsättningen? Som en protest mot kungahuset?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Lär dig läsa. Jag sade en månad, inte år.

Varför ska jag göra något i onödan? Som inte har någon verkan?
Citera
2020-05-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja accepterar ingenting, accepter definitivt inte att det dör 12000 personer pga tobaksskador, den samhällssjukdomen skördar mångdubbellt fler än Covid. Men man får inte stirra sig blind på en enda fråga. Regeringen borde definitivt passa på att totalförbjuda tobak och alkohol, men det vore politiskt självmord.
En mellanväg kan vara att höja inköpsåldern för nikotin med ett år varje år, framtida.
Citera
2020-05-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Fyfan, 606 nya fall, hur stor är den sk platån?
Det väller ju in nya fall dagligen, det ser inte bra ut det här....

Kollade du på pkn?

Om du gjort det, så hade du sett kurvan där man tagit bort testas personal.
Då var den inte ökande
Citera
2020-05-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Färre äldre döda än föregående år i Jönköping.

Förstörde jag lite nu för alla undergångsprofeter? För alla alarmister? För alla som rider på Corona-"krisen"?

Bra. (Ja, jag vet, vänta bara, sen, SEN kommer det... Jävla retards)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/farre-avlidna-inom-aldreomsorgen-jamfort-med-tidigare-ar

Det är ju rätt mycket av ett undantag med Jönköping och de har ju inte drabbats lika hårt som många ställen i resten av landet, vilket han ju själv säger:

det perspektivet kan vi inte se den beskrivning som man gör på nationell nivå när man pratar om överdödlighet i landet kopplad till den här pandemin,

På nationell nivå ser det fortf. inte bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in