Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Det är här vi skiljer oss. Inte i vad vi tycker, utan hur vi ser på problemet. Jag prioriterar också människoliv framför pengar, givetvis. Det hade varit helt sjukt annars. Däremot så ÄR pengar människoliv. En kraschad ekonomi innebär lägre välfärd, lägre välfärd innebär sämre sjukvård och hälsa i befolkningen. En ÄNNU MER kraschad ekonomi innebär ÄNNU MER försämringar.
Säg att vi sparar 1000 liv från att dö i Corona om vi stänger ner. Samtidigt gör nedstängningen att välfärden och sjukvården blir så mycket sämre att 5000 människor fler än annars dör i depression, cancer, bilolyckor, eller att forskningspengar uteblir så man inte lyckas ta fram botemedlet mot HIV som man annars hade lyckats med. I detta läget så är jag, hur mycket den smärtar att behöva göra, "ok" med att offra 1000 för att rädda 5000.
Jag tror att en nedstängning har just dessa effekter; fler dör av de ekonomiska effekterna av det än men räddar från Corona. Hade viruset haft en dödlighet på 20 %, ja då hade läget varit helt annorlunda, men nu är det inte riktigt så farligt.
Jag tror inte på de där imaginära katastrofsiffrorna om att många tusen kommer att dö av andra orsaker (ekonomiska), ifall man gör en lockdown. Om det verkligen fanns väldigt sannolika sådana antaganden, så tror jag inte hela Norden och i stort sett resten av världen, skulle ha stängt ner som man har gjort. Jag tror inte att de övriga nordiska länderna kommer att se massdöd av självmord osv. En lockdown i 5-6 veckor tror jag inte hade raserat hela Sveriges ekonomi.
Jag tror mest det är ett psykologiskt försvar för de som vill få sig själva att må lite bättre över att vi inte räddade människor från covid. Dvs jag tror det är en slags sköld. Jag menar inte att man ljuger eller inbillar sig, utan att man nog verkligen tror att det är så.
Såsom vi har pressat sjukvården, på ett helt annat sätt än vad de gjort i andra nordiska länderna, finns även en stor risk nu att många kommer dö av 'vårdskulden', som ju sjukvårdsansvariga själva pekat på. Att många inte fått vård i andra åkommor som trängts bort pga vår intensiva vårdmängd av covidfall, riskerar också att öka antal döda i dessa åkommor, t.ex. cancer som ej upptäcks i tid, operationer som ställs in osv. Har ej sett beräkningar på det men det kanske ngn forskare ställer samman senare.
Sen kan man tänka sig vad all eftervård och sjukskrivningar kommer kosta för alla covidsjuka. Alla eventuella stämningar mot staten för långvariga lungskador (som experten i DN varnade häromdan för att man kan få). Vem skall betala för all vårdpersonal som kanske blir utbränd/traumatiserade nu. Osv osv.
Det finns så många olika faktorer i detta så jag kommer ändå hålla fast vid att vi borde hållt fast vid försiktighetsprincipen.