2020-05-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Alltså hallå? 87 döda är väl ingen framgång för dom gemensamma styrkorna av förnekare och Tegnellister. Officiellt har vi dom sista dagarna då 90--85---87. Jag har precis kommit in efter trädgårdsarbete och är inte riktigt med här. Men 702 nya sjuka, det är väl ingen som helst framgång. Det är ett bakslag.
Alarmisterna har gått till motoffensiv. Kampen blir lång.

Så om Sverige testar 0 individer så hade det vart en framgång då smittspridningen officiellt står stilla? Förstår inte riktigt hur du resonerar, förutsatt att du är medveten om att testningen ökat?
Citera
2020-05-06, 14:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är vanskligt att jämföra olika länder då antalet döda räknas olika.

I Nederländerna så testas bara patienter på sjukhus så de räknar inte med de som dör på ålderdomshem eller hemma.

Inte i Sverige helt heller som det verkar efter artikeln om Sörmland. Men det är nog ändå mer som testas. Samma sak kan ju sägas om t.ex Frankrike också ingen som dör i hemmet, äldreboende osv utanför sjukhuset testas. Så det finns inte med i statistiken om det nu var corona de dog av.
Citera
2020-05-06, 14:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Alltså hallå? 87 döda är väl ingen framgång för dom gemensamma styrkorna av förnekare och Tegnellister. Officiellt har vi dom sista dagarna då 90--85---87. Jag har precis kommit in efter trädgårdsarbete och är inte riktigt med här. Men 702 nya sjuka, det är väl ingen som helst framgång. Det är ett bakslag.
Alarmisterna har gått till motoffensiv. Kampen blir lång.

Dödstalen ligger på en tydlig platå. Tyvärr visar inte platån några tecken på att vända nedåt utan det ligger rätt konstant sedan påsk ungefär, runt 80 döda per dag (avlidendatum, inte rapportdatum).

Däremot är vi i en ny fas med ny fall. Av de 702 som var nya idag var nästan hälften sjukvårdspersonal. Man har ju steppat upp testningen av sjukvårdspersonal. Tegnell sa något om att detta är personer som inte ens känt sig sjuka men uppvisat något symptom. Lärdom av det är att antal fall som kräver sjukvård minskar, vilket också syns i graferna över iva och övriga inlagda. Men också en bekräftelse på att väldigt många får mycket lindriga symtom, om ens några.
Citera
2020-05-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det är här vi skiljer oss. Inte i vad vi tycker, utan hur vi ser på problemet. Jag prioriterar också människoliv framför pengar, givetvis. Det hade varit helt sjukt annars. Däremot så ÄR pengar människoliv. En kraschad ekonomi innebär lägre välfärd, lägre välfärd innebär sämre sjukvård och hälsa i befolkningen. En ÄNNU MER kraschad ekonomi innebär ÄNNU MER försämringar.

Säg att vi sparar 1000 liv från att dö i Corona om vi stänger ner. Samtidigt gör nedstängningen att välfärden och sjukvården blir så mycket sämre att 5000 människor fler än annars dör i depression, cancer, bilolyckor, eller att forskningspengar uteblir så man inte lyckas ta fram botemedlet mot HIV som man annars hade lyckats med. I detta läget så är jag, hur mycket den smärtar att behöva göra, "ok" med att offra 1000 för att rädda 5000.

Jag tror att en nedstängning har just dessa effekter; fler dör av de ekonomiska effekterna av det än men räddar från Corona. Hade viruset haft en dödlighet på 20 %, ja då hade läget varit helt annorlunda, men nu är det inte riktigt så farligt.

Jag tror inte på de där imaginära katastrofsiffrorna om att många tusen kommer att dö av andra orsaker (ekonomiska), ifall man gör en lockdown. Om det verkligen fanns väldigt sannolika sådana antaganden, så tror jag inte hela Norden och i stort sett resten av världen, skulle ha stängt ner som man har gjort. Jag tror inte att de övriga nordiska länderna kommer att se massdöd av självmord osv. En lockdown i 5-6 veckor tror jag inte hade raserat hela Sveriges ekonomi.

Jag tror mest det är ett psykologiskt försvar för de som vill få sig själva att må lite bättre över att vi inte räddade människor från covid. Dvs jag tror det är en slags sköld. Jag menar inte att man ljuger eller inbillar sig, utan att man nog verkligen tror att det är så.

Såsom vi har pressat sjukvården, på ett helt annat sätt än vad de gjort i andra nordiska länderna, finns även en stor risk nu att många kommer dö av 'vårdskulden', som ju sjukvårdsansvariga själva pekat på. Att många inte fått vård i andra åkommor som trängts bort pga vår intensiva vårdmängd av covidfall, riskerar också att öka antal döda i dessa åkommor, t.ex. cancer som ej upptäcks i tid, operationer som ställs in osv. Har ej sett beräkningar på det men det kanske ngn forskare ställer samman senare.

Sen kan man tänka sig vad all eftervård och sjukskrivningar kommer kosta för alla covidsjuka. Alla eventuella stämningar mot staten för långvariga lungskador (som experten i DN varnade häromdan för att man kan få). Vem skall betala för all vårdpersonal som kanske blir utbränd/traumatiserade nu. Osv osv.

Det finns så många olika faktorer i detta så jag kommer ändå hålla fast vid att vi borde hållt fast vid försiktighetsprincipen.
Citera
2020-05-06, 14:48
Medlem
Dbloodss avatar
Så idag har vi lärt oss att det troligen är 2% chans att du märker av om du blir sjuk i Covid-19. Om du nu tillhör de 2% som märker att du blir sjuk, är risken 2-3% att du blir allvarligt sjuk. Är du allvarligt sjuk och under 65+ så är risken under 20% att du avlider på IVA.

Med dessa siffror så är borrelia mycket mer allvarligt än Covid-19.
Citera
2020-05-06, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför spamma?

Worldometer använder FHM:s dagliga rapport rakt av. De andra två har egna kombinationer av FHM och regionernas egna rapporteringar, du får fråga dem varför.

Ok hur får man tag på deras nr
Citera
2020-05-06, 14:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Med ditt resonemang skulle vi då också acceptera om det skulle börja mördas typ 85 personer per dag?

Ja accepterar ingenting, accepter definitivt inte att det dör 12000 personer pga tobaksskador, den samhällssjukdomen skördar mångdubbellt fler än Covid. Men man får inte stirra sig blind på en enda fråga. Regeringen borde definitivt passa på att totalförbjuda tobak och alkohol, men det vore politiskt självmord.
Senast redigerad av raskens 2020-05-06 kl. 14:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Jag förstår var hon kommer ifrån men alla ungdomar skiter i helt enkelt p.g.a. all undervisning sker hemifrån = mer fritid samt att sommarlovet är bakom hörnet och att FHM ännu inte tagit på sig hårdhandskarna och infört fler restriktioner allt är öppet från gym, simhallar och resturanger såklart känns det som att viruset inte existerar om man själv inte blivit smittad

Dessa ungdomar. UNGDOMAR!
Alla dessa borde sättas i tvångskarantän på något fängelse i Sibirien!
Senast redigerad av Blygdben 2020-05-06 kl. 14:52.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den enda vida spridda virussjukdomen som helt utrotats är väl smittkoppor - eller har jag missat någon? - Så hur tror du man ska aktivt kunna utrota detta?

Man borde ha försökt i ett så tidigt skede som möjligt. Asiaterna gav Covid-19 hårt motstånd. Men européerna saboterade asiaternas försök att stoppa Covid-19. Europa tog emot sjukdomen, och lät den frodas bland Europas befolkning. Omvärlden borde ställa Europas smittskyddsmyndigheter till svars för deras usla agerande.

Citat:
SARS försvann i och för sig, men spreds bara till 26 länder och smittade senare i förloppet och var därmed lättare att isolera än SARS-CoV-2.

Det intressanta med smittkoppor är f.ö. att det utrotades genom att vaccinera med ett annat virus, nämligen kokoppor, vilket var mindre riskfyllt men fungerade ändå.

Det kommer säkert att finnas en mycket större medvetenhet om smittsamma virussjukdomar efter det här så vem vet ...

Den medvetenheten borde Anders Tegnell ha haft hela tiden. Det är hans uppgift.

Citat:
... man kanske börjar arbeta mer på att hejda spridningen av influensor också.

Man kan tänka sig att diverse smittsamma sjukdomar har haft svårt att sprida sig när hela folket har satsat på att hindra Covid-19 att spridas. Ifall influensan minskar kraftigt, så behöver vi utnyttja tillfället, och tillse att inte släppa in nya smittbärare i Europa. Någon nämnde vinterkräksjukan i diskussionen kring Covid-19. Det skulle vara en välsignelse ifall äckliga magsjukor kunde försvinna.

Citat:
Vaccin finns mot influensor, så man har kommit en lång väg sedan spanska sjukan dagar då man inte ens visste vad ett virus var.

Men när det kommer en ny sjukdom som det saknas vaccin och botemedel mot, så behöver man förlita sig på dom metoder som fungerade mot Digerdöden.
Citera
2020-05-06, 14:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Men vad precis är det som hjälper att gå omkring och vara rädd eller arg eller frustrerad? Du vet mycket väl vad du ska göra för att undvika smittan och om du inte råkar vara en superforskare inom virus så kan du inte göra så mycket mer än att se till att inte försöka få eller sprida smittan?

Vad är det att bli förbannad på? Du kan ju inte göra ett skit åt det. Gilla läget och gör det bästa av det.
Det är just det jag gör. Gillar läget. Vad mer kan jag göra. Kan tom skämta om skiten.

Tro inte att du kan ta bort rädslor eller frustrationer genom att säga att det inte hjälper.
Skulle det hjälpa skulle det inte finnas rädda eller frustrerade människor överhuvudtaget runt om i världen. Vi skulle vara robotar alla.

Bra att vara lite " rädd" i pandemin. Vore inte folk det så skulle inte Tegnells och Stefans rekommendationer ha någon som helst betydelse och vara helt verkningslösa.

Jag råkade snubbla till och nudda en gammal dam idag när jag var ute och handlade. Hon fräste åt mig. Hade jag varit elak hade jag sagt. Var gör du ute kärringj.....l.
Citera
2020-05-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag gissade på 3000 totalt under veckan. Finns i några inlägg bakåt.

Om det nu är så intressant det här med antal döda. Det intressanta är hur vi som "humanitär stormakt" hanterar situationen i jämförelse med andra nationer:

Epidemiologiskt
Medicinskt
Politiskt
Humanitärt
Epistemologiskt
Yttrandefrihetsmässigt

Du glömde:
Jämlikt
Socioekonomiskt balanserat
HBTQ säkert
Citera
2020-05-06, 14:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Alarmisten Drottning Silvia går ut med en hatattack mot förnekarna.

Nån som vet om hon skrivit mycket i tråden?

Drottning Silvia chockad över ungdomars beteende

– Det är chockerande och mycket förvånande att se att många ungdomar, både i Sverige och utomlands, struntar fullständigt i alla råd och att de sätter sig själva och sina anhöriga i stor fara. Och även unga kan få viruset! Det handlar om upplysta ungdomar som jag trodde hade mer vett.

Källa Expressen
Det förlegade och anakronistiska kungahuset försöker vinna stöd bland de yngre, allt för att säkra sin överlevnad. Lycka till.

Vilka tonåringar accepterar bannor av kungen och drottningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in