2020-05-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
För det första skrev jag företrädelsevis landsbygdsbor.
För det andra behöver du inte bo i en storstad bara för att du skriver det i ett anonymt forum, ett forum där just sanningshalten i inläggen verkar vara av underordnad betydelse.
För det tredje kanske du bor i en storstad, men grät dig till sömns när du växte upp eftersom du saknade pappi och/eller fick smaka ordentligt med rotting.
Min teori har alltså inte motbevisats.

Majoriteten av världens befolkning som suttit i karantän/lockdown hade, om de bara haft ett val, hellre rört sig ute i samhället och under tiden övat sig i det här med social distansering och att inte pilla sig i näsan.

Vi säger så.

Du påstår att alla, eller de flesta eller åtminstone väldigt många, av dem som vil ha lockdown, drivs av detta med att man är uppväxt i auktoritära samhälle eller hem.
Du har aldrig i din begränsad världs- och människosyn tänkt att det kan vara så att väldigt många eller de flesta är för lockdown för att det per automatik räddar många liv. Dvs dessa personer bryr sig om andra.
Bryr man sig själv inte om andra är då enda svaret man kan hitta just att alla dessa lockdown-fantaster är folk som levt under pinochet-tider och liknande.

Vi säger så.
Citera
2020-05-06, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Håll käften din idiot och släng fram några fakta för det du säger istället för att komma med egna antaganden eller uträkningar!
Lä rapporten jag länkade till istället men du kanske inte förstår vad dom skriver? Dom konstaterar att munskydd eller andningsskydd är väldigt bra skydd mot att bli smittad din förbannade åsna!
Men du sitter och vräker ur dig en massa skit utan att ha ett enda jävla belägg för vad du skriver!
du är anmäld!

Det är fakta, sorry.

Att de är "bra" mhm?

I tex tätt packad kollektivtrafik genererar dessa "enklare" skydd då de spänns åt hårt -en eleverad andning, värmer upp utandningen vilket i sin tur höjer luftfuktigheten SAMT distribuerar luften i tätare mer riktade strömmar åt sidorna.

Tänk själv.

Läst 200+ journaler/studier kring just luftburna aerosoler sen i början på Februari.

Håll dig till sanningen/undvik att sälja något som 100%. Maskerna är inte ett gott skydd/ursäkt att packa folk på bussar.

De bidrar till en falsk trygghet samt att få vissa mindre begåvade att tex använda kollektivtrafik trots "lättare symtom".

Att de "hindrar" eh?

Du får bajs i byxan panik för att dina ytbaserade antaganden faljerar.

Sen passar du på att vara otrevlig.

Anmäl dig själv.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-06 kl. 13:56.
Citera
2020-05-06, 13:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur ska något land kunna lyckas utrota sjukdomen, samtidigt som andra länder ger sjukdomen en fristad? Asiatiska länder försökte kväsa Covid-19, men Europa tog emot sjukdomen. Europa blev en infektionshärd som hjälpte Covid-19 att spridas över hela Världen, inklusive till dom länder som verkligen hade ansträngt sig för att stoppa Covid-19.
Den enda vida spridda virussjukdomen som helt utrotats är väl smittkoppor - eller har jag missat någon? - Så hur tror du man ska aktivt kunna utrota detta? SARS försvann i och för sig, men spreds bara till 26 länder och smittade senare i förloppet och var därmed lättare att isolera än SARS-CoV-2.

Det intressanta med smittkoppor är f.ö. att det utrotades genom att vaccinera med ett annat virus, nämligen kokoppor, vilket var mindre riskfyllt men fungerade ändå.
Citat:

Ifall en farlig influensa hotar, så förväntar jag att myndigheterna försöker hålla epidemin utanför rikets gränser. Jag vill inte ha Anders Tegnell vid rodret ifall det dyker upp en influensa motsvarande Hong-kong-influensan eller Spanska sjukan. Enligt min åsikt kan även andra influensor gärna stanna utanför gränserna.
Det kommer säkert att finnas en mycket större medvetenhet om smittsamma virussjukdomar efter det här så vem vet, man kanske börjar arbeta mer på att hejda spridningen av influensor också. Vaccin finns mot influensor, så man har kommit en lång väg sedan spanska sjukan dagar då man inte ens visste vad ett virus var.
Citera
2020-05-06, 13:54
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Forskare i Italien säger nu att viruset verkar ha blivit mindre aggresivt( expressen)

Det sägs ju att mycket aggresiva virus tar död på sig själv. Viruset får inte vara för farligt.
Kan inte förklara det här proffsigt, men unger så.

Det skulle också kunna förklara minskningen vad gäller nya IVA-fall och behovet av sjukvård. Det är ju nästan så man skulle kunna bli religiös om viruset faktiskt blev "snällare".
Citera
2020-05-06, 13:55
Medlem
Muadarams avatar
Normalt rapporterar ett flertal regioner mellan 12-14:00 var dag, men inget rapporterat idag. Man kan undra varför.....
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Det är fakta, sorry.

Att de är "bra" mhm?

Tätt packad kollektivtrafik genererar dessa "enklare" skydd en eleverad andning, värmer upp utandningen vilket höjer luftfuktigheten på den SAMT distribuerar luften i tätare mer riktade strömmar åt sidorna.

Tänk själv.

Läst 200+ journaler kring just Aerosoler sen i början på Februari.

Håll dig till sanningen/undvik att sälja något som 100%. Maskerna är inte ett gott skydd/ursäkt att packa folk på bussar.

De bidrar till en falsk trygghet samt att få vissa mindre begåvade att tex använda kollektivtrafik trots "lättare symtom".

Att de "hindrar" eh?

Du får bajs i byxan panik för att dina ytbaserade antaganden faljerar.

Sen passar du på att vara otrevlig.
MEN LÄNKA DÅ TILL DIN KÄLLA! MEN DET KAN DU INTE FÖR DU HAR INGEN!
LÄS RAPPORTEN OCH HÅLL KÄFTEN MED DITT FAKE NEWS!
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Viruset verkar ha muterat till en mildare variant i Italien. Vilket inte heller är ovanligt när det kommer till virus i allmänhet.

”Viruset verkar vara mindre aggressivt nu”
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/viruset-verkar-vara-mindre-aggressivt-nu/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Anders Tegnell anser att svenska folket har lågt IQ och mer efterblivna än övriga världens folk för att vi inte klarar av att sätta på en plastbit över näsan och munnen. Alla svenskar behöver gå en utbildning i hur man sätter på masken, det är därför han bromsar.

Man är oroliga nu att folk, frivilligt, spelar upp sina pengar på trav. Det var väl på att om att sätta maxgräns på 5000 i veckan för insättningar. En stunden ska du ha helt eget ansvar gentemot en pandemi. Men när det kommer till att göra vad du själv vill med dina pengar då ska du kontrolleras a la Nordkorea.

SPEL. Spel på svensk travsport ökar, rapporterar Sveriges radio Ekot. Den senaste månaden har omsättningen gått upp med 40 procent jämfört med samma period i fjol. Förklaringen är att det nästan är den enda möjligheten för den som i dag vill spela och satsa pengar på sportresultat.
Citera
2020-05-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag blir nästan tokig över alla korkade blekfeta jävlar inklusive Tegnell som vägrar att fråga asiaterna med sina överlägsna IQ:n och kultur om hur man bör agera. Istället famlar man på i blindo och försöker till varje pris avfärda den enklaste och bästa åtgärden - ansiktsmask. Det ena argumentet mer korkat än det andra (som att man minsann sett folk bära masken fel) lanseras för att rättfärdiga att man inte agerar.
Oavsett IQ, Sverige har en enormt mycket längre tradition än Kina av folkhälsa, skyddsutrustning och personalsäkerhet. Vi hade arbetsmiljölagar när kineserna brände böcker och körde häst med vagn.

Så att rådfråga Kina om smittskydd, det är lite som att rådfråga dem om hur man bäst spelar hockey.
Citera
2020-05-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
FHM har haft fel om i princip allt sedan covid först uppstod i Kina. Så jag litar inte ett dugg på.vad de säger. Du kan förkovra dig i alla deras felbedömningar om du önskar och har ett sinne som är mottagligt för fakta.

Senast idag i DN finns en artikel om hur deras felbedömning om 2 dagar till smittfrihet, har bidragit till utbrotten av covidsmitta på äldreboenden. Men det kanske inte är intressant för dig, om FHM är ofelbara i dina ögon.

Jag litar på den siffran Socialstyrelsen anger om influensan som var betydligt lägre, 1100. Det är också missvisande av dig att jämföra med en hel influensasäsong medan vi fortfarande är mitt i en pandemi och folk kan fortsätta dö länge än, i covid.

Men jag förstår att ditt syfte är att förringa covid och upphöja FHM till gudar och att du därmed inte är intresserad av någon som helst fakta som motsäger det.
Har aldrig påstått att FHM är ofelbara, då missförstod du mig. FHM har ex. varit en av aktörerna som medfört att vi fått väldigt stor spridning på ålderdomshem (även om diskussionen kring 2 dagar till smittfrihet troligen är försumbar i det sammanhanget). Dock tycker jag dem gjort det mesta rätt och att deras trackreckord är väldigt bra hittills. Det vi till skillnad från många andra lyckats med är att hitta en någorlunda balanserad hantering avseende effekter resp kostnader för det restriktioner vi infört, restriktioner som dessutom är hållbar i långtidsförloppet. Jag är övertygad att det är en gigantiskt suboptimering som pågår ute i världen just nu avseende "restriktioner för att rädda covid" vs "kostnaden i form av liv samt effekter på världshälsan totalt sett". Detta är iaf min gissning, men väldigt komplexa samband som ingen i denna tråd löser och jag respekterar om någon inte håller med. Tiden kommer utvisa vem som har rätt.

Det är inga problem att jämföra dödligheten mitt under pågående pandemi (förväxla inte dödlighet med totalt antal döda). Överslagsmässigt beräknar jag dödligheten för influensan 2018 till 0,2% (3000 döda på 1,5 milj smittade) jmf med covid 0,6% (ca 1500 döda på 240 000 smittade i Stockholm). Dvs en faktor 3 skillnad i dödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det skulle också kunna förklara minskningen vad gäller nya IVA-fall och behovet av sjukvård. Det är ju nästan så man skulle kunna bli religiös om viruset faktiskt blev "snällare".

Det är ofta så influensavirus ”dör ut”. Det muterar till en svagare version.

Kan hoppas så är fallet även nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ekonomin är definitivt inte OT. Det är bara att lyssna till alla nybakade nationalekonomer här som spelar floskelbingo så det står härliga till.

Visst, det kan vara en vits att rädda restauranger etc sett till dominoeffekten. Går de omkull så får det såväl direkta som indirekta konsekvenser.
Men vad hjälper det när resten av världen sitter i skiten. Vad hjälper det - sett ur det perspektivet - att vi håller Volvo igång?
- Är en ny bil det första folk behöver?
- Och varför just en Volvo när man har egna bilindustrier?

Om man har Andra Världskriget i bakhuvudet så var situationen annorlunda: Då behövde hela städer byggas upp igen. Vad finns det nu att bygga upp?
Vad har vi att exportera? Spotify, men det har ju folk redan ... Och har folk inte pengar till mat och tak så drar man in på det och vänder sig till gratisalternativen.

En sak som har slagit mig med att ha krogarna öppna är att det ger sken av att livet pågår som vanligt, en fasad. Och nåt som får folk att koppla av och roa sig ist för att bry sig.
Romarna sa ju ”bröd och skådespel åt folket” ..
.

Typ så, och "kontrollerad" smittspridning, utan spridning ingen immunitet.
Nu när notan för den osäkra immuniteten börjar komma så är krogarnas öppenhållande mer och mer granskat och kontrollerat då den önskvärda smittspridningen inte längre ter sig lika lockande.

Att helt vända nu skulle vara att erkänna at "vi chansade, vi hade fel" och det överlever ingen regering så nu stärker vi restriktionerna och hoppas på att begränsa spridningen utan att behöva byta strategi officiellt, därav de uteblivna testerna av massorna innan vi fått ner spridningen nu.

Innan var strategin att vänta tills spridningen varit så omfattande att vi redan varit klara och folket skulle återgå till livet, nu väntar vi på avmattningen så inte omfattande åtgärder behöver vidtas.

OBS!
Detta är min teori, ingen fakta, om den håller får Ni själva ta ställning till genom den fakta som finns ute och inofficiella utalanden Ni kommer över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in