2020-05-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I påsk hade ju Stockholmarna bara 10 % immunitet. Jag tror tyvärr att även de som fortsatta arbeta bland andra är långt ifrån någon flockimmunitet. Även bland dem kommer smittspridningen fortsätta även om den blir långsammare. Men som du säger om vi öppnar upp allt så ökar väl smitthastigheten igen.
Ja, det här med flockimmunitet är ju relativt åtgärderna man gör.

Om man låser in halva befolkningen så ser man ju effekt av ”flockimmunitet” i den andra halvan ganska snabbt. Det räcker ju med att 20-30% av de som fortfarande rör sig ute blir smittade, för att det ska märkas att smittan bromsar in.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ukraina rapporterade 11 nya döda idag och har totalt rapporterat 317 döda. Om de inte hade trott på Covid, som du skriver, så hade de nog inte rapporterat in heller. Källa: worldometer

Ja, Zelenskyj vaknade till slut till när det började vankas EU-bidrag till bekämpning av viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du glömmer att nämna att de bär mask vilket är det allra viktigaste. Hur många gånger ska jag behöva nämna att livet pågår i princip som vanligt i seoul med sina 20 miljoner invånare? Förutom att de bär mask då. Restauranger, kontor, nattklubbar, shopping malls, ja till och med nöjesparken Lotte är öppen. Den senaste veckan har de haft 0-3 nya fall per dag, alla har varit utlänningar.

Jag blir nästan tokig över alla korkade blekfeta jävlar inklusive Tegnell som vägrar att fråga asiaterna med sina överlägsna IQ:n och kultur om hur man bör agera. Istället famlar man på i blindo och försöker till varje pris avfärda den enklaste och bästa åtgärden - ansiktsmask. Det ena argumentet mer korkat än det andra (som att man minsann sett folk bära masken fel) lanseras för att rättfärdiga att man inte agerar.

Jag har svårt att tro att maskförnekarna är så korkade som de framstår. Förmodligen så är det bristen på masker i sjukvården som oroar dem. Men de gör alla en björntjänst genom sina förnekanden. Om de istället erkände sanningen så skulle de sen kunna sätta press på företagen och ge resurser så att de kunde tillverka miljarder masker.

Ja att alla bär mask kan säkert göra stor skillnad. Men vi har ju haft brist på masker. Jag beställde någon gång kring månadsskiftet feb/mars har jag för mig. Fick aldrig hem. Avbokade för någon vecka sedan då det värsta redan har verkat dra förbi och ville ha tillbaks mina pengar. Så för framtida pandemier bör vi se till att vi kan förse befolkningen med masker. Detta kanske man kan skylla på FHM också ifall man vill. De kunde ha meddelat svenska staten för hundra år sedan ifall de existerade då.
Citera
2020-05-06, 13:45
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Skillnaderna i vad epidemiologerna runt om i världen tycker är mycket mindre än vad somliga inbillar sig, men visst har även vetenskapen en friktionsfält där det diskuteras vad som är bäst. En hel del av de olika åsikterna handlar också om olika förutsättningar som olika länder har.

Den största skillnaderna handlar om den politiska ledningen där man som i Ukraina sticker huvudet i sanden och inte ens tror på covid, medan man i somliga länder populistiskt och opportunt gör en hardcore lockdown, men kolossalt destruktiva och långsiktiga konsekvenser

Populistiskt? Mig veterligen så är lockdown-strategin något som införts på expertinrådan. Inte pga allmänhetens önskemål.
Citera
2020-05-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Vad vi har är fakta. Dödligheten för år 2020 är 6.9% lägre än snittet tills Covid 19 dyker upp.

Det du frågar är om det finns något som skulle ändra på denna trend.

Svaret har vi. De sociala restriktionerna som infördes i Sverige trycker ned dödligheten i andra virusburna sjukdomar. Det återstår att skatta hur mycket, men med social isolering minskar virussjukdomarnas möjlighet att döda.

Med andra ord, dödligheten i Covid 19 är troligen (mycket) högre än de siffror som jag redovisar, vilket jag nämner i punkt 12.

I Rom, som har skonats av pandemin då man tidigt infört lockdown, finns statistik på överdödlighet som pekar på minus.
Det har dött 10% mindre än föregående år.
Folk är hemma hela tiden. Mindre bilar, mindre olyckor och så.
Därför kan överdödligheten aldrig bara läsas godtyckligt. Man behöver sätta sig in lite.
https://www.repubblica.it/cronaca/2020/05/04/news/coronavirus_istat_a_marzo_mortalita_raddoppiata_ri spetto_a_2019_in_38_province_bergamo_568_a_roma_in _calo-255637001/
Citera
2020-05-06, 13:48
Medlem
För att förstå Johan Giesecke och hans sätt att se på svenska folket bör man veta lite om hans bakgrund.
Johan är son till Curt-Steffen Giesecke, en Handelsutbildad företagsledare som var VD för Svenska Arbetsgivarföreningen och som även var chef för Stay-Behind.

Mot den bakgrunden lär allt som Johan Giesecke säger och gör, gynna näringslivet och den svenska eliten i Sverige. Det är inte folket han värnar om. Och man kan anta att han har ett nätverk av högt uppsatta i svenska samhället som ligger på för att hans uttalanden ska gynna näringslivet snarare än svenska folket.

När han säger att "alla ska vi smittas", så menar han nog inte riktigt alla. Dessutom är det viktigt att veta att för varje dag får vi mer kunskap om viruset, för varje dag ökar chanserna att hitta någon medicin som hjälper, för varje dag får vi information från forskare om smittspridning och annat.

Därför är det synnerligen ansvarslöst av Giesecke att förmedla: det spelar ingen roll vad vi gör, för alla kommer vi smittas. Skandal att tidningarnas journalister också förmedlar detta hänsynslösa perspektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Du glömmer att nämna att de bär mask vilket är det allra viktigaste. Hur många gånger ska jag behöva nämna att livet pågår i princip som vanligt i seoul med sina 20 miljoner invånare? Förutom att de bär mask då. Restauranger, kontor, nattklubbar, shopping malls, ja till och med nöjesparken Lotte är öppen. Den senaste veckan har de haft 0-3 nya fall per dag, alla har varit utlänningar.

Jag blir nästan tokig över alla korkade blekfeta jävlar inklusive Tegnell som vägrar att fråga asiaterna med sina överlägsna IQ:n och kultur om hur man bör agera. Istället famlar man på i blindo och försöker till varje pris avfärda den enklaste och bästa åtgärden - ansiktsmask. Det ena argumentet mer korkat än det andra (som att man minsann sett folk bära masken fel) lanseras för att rättfärdiga att man inte agerar.

Jag har svårt att tro att maskförnekarna är så korkade som de framstår. Förmodligen så är det bristen på masker i sjukvården som oroar dem. Men de gör alla en björntjänst genom sina förnekanden. Om de istället erkände sanningen så skulle de sen kunna sätta press på företagen och ge resurser så att de kunde tillverka miljarder masker.

Nej men detta är ju galenskap från koreanernas sida! Testa och ha stenkoll på smittan, hålla igång ekonomin och människors sociala liv, minimera dödstalen och det psykiska lidandet, minimera kostsamma vårdinsatser och kunna hålla igång operationer och viktig löpande sjukvård som vanligt? Galenskap!

Vet dom inte att det är bättre att låta smittan gå runt, skjuta övriga vårdinsatser på framtiden och höja tröskeln in på IVA? Har dom inga bra kylcontainrar?
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Populistiskt? Mig veterligen så är lockdown-strategin något som införts på expertinrådan. Inte pga allmänhetens önskemål.

Du har alltså inte följt med debatten när många av statsepidemiologerna i både Norden och många länder i resten av Europa opponerade sig mot att många av de åtgärder deras ledare gjorde stod i strid med forskningen. Då har du lite bakläxa att göra. Googla vetja!
Citera
2020-05-06, 13:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Anders Tegnell anser att svenska folket har lågt IQ och mer efterblivna än övriga världens folk för att vi inte klarar av att sätta på en plastbit över näsan och munnen. Alla svenskar behöver gå en utbildning i hur man sätter på masken, det är därför han bromsar.
Citera
2020-05-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
För det första skrev jag företrädelsevis landsbygdsbor.
För det andra behöver du inte bo i en storstad bara för att du skriver det i ett anonymt forum, ett forum där just sanningshalten i inläggen verkar vara av underordnad betydelse.
För det tredje kanske du bor i en storstad, men grät dig till sömns när du växte upp eftersom du saknade pappi och/eller fick smaka ordentligt med rotting.
Min teori har alltså inte motbevisats.

Majoriteten av världens befolkning som suttit i karantän/lockdown hade, om de bara haft ett val, hellre rört sig ute i samhället och under tiden övat sig i det här med social distansering och att inte pilla sig i näsan.

Vi säger så.

Din teori om att de som vill ha lockdown är lantisar och varit misshandlade av sin pappa, den vill jag gärna se underbyggd med någon slags fakta som visar på det.

Det är en rolig teori det ger jag dig. Men i nuläget lika sannolik som teorin om att vi aldrig varit på månen, eller att Elvis fortfarande lever. Men du skall ha credd för att du bidrar till underhållningsvärdet i tråden!
Citera
2020-05-06, 13:50
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Anders Tegnell anser att svenska folket har lågt IQ och mer efterblivna än övriga världens folk för att vi inte klarar av att sätta på en plastbit över näsan och munnen. Alla svenskar behöver gå en utbildning i hur man sätter på masken, det är därför han bromsar.

Fast att döma av denna tråden har ju karln rätt!
Citera
2020-05-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Bla bla bla bla återigen svarar du med en massa jävla dravel som inte har ett skit med något jag skrivit att göra.
Nu klistrar du på mig en massa etiketter och åsikter från ingenstans i försök att förminska och förolämpa.

Jag ställde en fråga på ett påstående du gjorde, du hade inget svar på frågan utan börjar yra om massa annat.
Får man en fråga och inte har ett svar så är det väl bara att hålla käft istället för att gå i försvarsläge och börja gilla om massa annat och kasta ut anklagelser.

Nu kommer det väl återigen komma något svar med dom klassiska regimtroll, tegnellanhängare eller förnekare som det är så bekvämt att slänga ur sig istället för att.ta en normal diskussion och faktiskt komma med belägg för saker man påstått.

Jag har svar men kommer inte att ge mer svar till någon som säger att man skall 'hålla käft'. Streck i debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in