Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det var ungefär det jag menade. Du beräknar årets dödlighet i procent av tidigare medelvärde utifrån de första månaderna, fram till 19 mars, och antar att den utan covid borde gå hållit sig på samma nivå även efter 20 mars.
Jag ifrågasätter om dödligheten alltid fördelar sig på samma sätt över året.
Till exempel, ett år med en allvarlig influensa dör det kanske många sårbara tidigare under året eller till och med i slutet av föregående år, än under mitten av året.
Ett år med snäll influensa dör det kanske färre under just influensasäsongen men kanske lite mer senare under året.
Så det jag undrar är om du kollat i vilken utsträckning dödsfall fördelar sig enligt samma mönster varje år. Det kanske den gör, men om den inte gör det så fungerar inte riktigt din beräkning, IMHO.
Vad vi har är fakta. Dödligheten för år 2020 är 6.9% lägre än snittet tills Covid 19 dyker upp.
Det du frågar är om det finns något som skulle ändra på denna trend.
Svaret har vi. De sociala restriktionerna som infördes i Sverige trycker ned dödligheten i andra virusburna sjukdomar. Det återstår att skatta hur mycket, men med social isolering minskar virussjukdomarnas möjlighet att döda.
Med andra ord, dödligheten i Covid 19 är troligen (mycket) högre än de siffror som jag redovisar, vilket jag nämner i punkt 12.