2020-05-06, 13:27
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Flockimmunitet kostar inte bara oskyldiga människoliv, utan astronomiska sjukvårdskostnader lång tid framöver.

https://www.marketwatch.com/story/treating-coronavirus-will-cost-us-billions-and-guess-who-will-pay-2020-05-04
Treating a typical coronavirus infection is four times the cost of a case of the flu
Citat:
Herd immunity and the high cost of viral spread
Our findings also shed light on what can happen when more and more of the population becomes infected.
We found that if 20% of the U.S. population gets COVID-19, it would mean about 11.2 million people would be hospitalized, and the sickest among them would spend a combined 13 million days on ventilators.
This would cost about $163.4 billion in direct medical expenses, and that’s before accounting for the costs incurred after the infection is over. It also does not include many other health-related costs, such as physician fees that can vary from doctor to doctor, the costs of public health measures such as widespread testing and the costs of protecting health-care workers and other patients.
Citera
2020-05-06, 13:28
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Munskyddsdiskussionen tar retardism till oanade höjder.

Ett vanligt munskydd "hindrar" smitta att spridas på äldreboenden"

Svar : Nej.

Enda sättet att skydda äldre = endast låta testad personal som visar på immunitet -jobba samt bo på boendet månadsvis. Handling sker via matkasse / nätet.

Personal som vistas ute i samhället/rör/andas nära/samma luft som sköra gamla = omöjligt att hindra smitta.

Ett vanligt munskydd hindrar smittan i kollektivtrafiken

Svar : Nej.

Ett vanligt munskydd riktar distributionen, de större dropparna begränsas, visst men luftströmmen är densamma.

Luften distribueras istället med ännu högre tryck åt sidorna, rakt mot andra passagerare som inte står framför, utan står "på sidan" där luftströmmen riktas.

Den fantastiska bra effekten är mumbo jumbo.

Stäng kollektivtrafiken.

Enda sättet att skydda passagerare i trånga utrymmen är genom helmask.

Assymptomatisk smitta är ett faktum.

Lägg ihop 1 +1 = 2.

Folk trängs i köer mataffärer, en sorts hederskultur att minsann inte bry sig sveper över Sverige.

Lägg ner diskussionen om enklare skydd.

Helmask eller avstånd på 5-10 meter.

Ventilerade/stängda utrymmen vevar runt aerosoler thats it.
Jag tycker du skall läsa denna forskningsrapport från 67 studier om huruvida munskydd hjälper mot spridning eller att bli smittad av viruset.
läs den och sluta sprida fake news!
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD006207.pub4/full
Citera
2020-05-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Lockdown tar man till när man misslyckats, som världens sämsta pandemirotel på FHM gjort. Självklart kan man vänta tills man sitter med 13x fler döda än sitt grannland samtidigt som deras kurvor pekar nedåt också, men då förlorar man lite av poängen med det.

Viruset är helt enkelt inte så jäkla svårt att hålla på en låg nivå, har det visat sig.

Det låter någorlunda rimligt i alla fall. Dock så sitter vi inte på 13x fler döda då vi inte kan räkna på absolutvärdena utan måste räkna i enlighet med populationsmängden.
Worldometer som inte är den mest uppdaterade men ändå någorlunda precis ger följande siffror för antalet döda per miljoner invånare:

Sverige = 283
Danmark = 87
Norge = 40
Finland = 44

Så absolut dessa länder har klarat sig bättre. Men inte 13 ggr bättre.
Citera
2020-05-06, 13:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Speciellt som Ferguson, som låg bakom den rapport ifrån Imperial college som startade hela lookdown karusellen. Dessutom förklarade han sitt agerande med att han trodde han haft covid-19 och därför blivit immun.

https://omni.se/a/wP2x7n

Så tror Ferguson mer på den svenska modellen för egen privat del, samtidigt som den rapport han medverkade till nu kastat in världen i en ekonomisk, social och psykologi katastrof tack vare att väldigt många politiker i världen fallit offer för flockmentalitet snarare än för flockimmunitet?
Han hade tydligen testat positiv och självisolerat i "nästan" 2 veckor, men frågan är om han verkligen kunde vara säker på att vara immun, och förstås varför han ska ta sig friheter som ingen annan får ta.

I acted in the belief that I was immune, having tested positive for coronavirus and completely isolated myself for almost two weeks after developing symptoms.

https://www.bbc.com/news/amp/uk-politics-52553229

Det har ju visat sig att folk kan få positiva testresultat bara av att ha dött virus i luftvägarna, så han ska nog inte ens ta för givet att han haft covid. Det kanske bara var lite virusskräp som förirrat sig in i nosen på honom.

Värst är att det var hans modeller som förutsåg 250 000 döda i UK om inget gjordes, så varför kunde han då inte ta det på allvar själv? Det är som om han inte trodde på sina egna siffror ens. En sån hycklare.
Citera
Bannlyst
Tjeckien har utfört en av de största antikroppsstudierna i Europa. Testerna visar en väldigt låg grad av immunitet i landet, enligt hälsodepartementet.

Masstestningen började i april och av 26 549 testade personer hade 107 antikroppar.

Baserat på resultatet beräknas fyra till fem procent av Tjeckiens befolkning vara immun, enligt hälsodepartementet.

– Inte ens i de mest påverkade platserna övertiger det fem procent, säger Ladislav Dusek, chef för Institutet för hälsoinformation och statistik, som tillhör hälsodepartementet.

I de två största städerna Prag och Brno är immunitetsnivån troligtvis ännu lägre, enligt studiens preliminära resultat.

Tjeckien, med sina knappt elva miljoner invånare, var en av de snabbaste nationerna i Europa att införa hårda rese- och gränsrestriktioner för att minska smittspridningen, och de flesta affärerna och restaurangerna stängdes i mars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Enligt SEBs prognos, om du hade läst den, så klarar sig Sverige bättre såväl idag som i framtiden. Många länder är på väg mot tvåsiffrigt BNP-fall, det är Sverige inte ens nära. SEB skriver också uttryckligen att nerstängning är förödande för ekonomin och att Sveriges mjukare nerstängning skonat ekonomin jämfört med grannarna. Vilket går rätt emot ditt första uttalande "Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt." är odiskutabelt fel. Vi räddar ekonomin från ett än större förfall, kolla våra grannar. Allt detta enligt SEB, en källa som du själv bedömde så trovärdig att du valde att framföra den.

Men du svarade på en post som motbevisade dig, det ger dig heder. Många flyr hellre än att fäkta illa.

Men ponera att, som du själv skriver, många länder på väg mot tvåsiffrigt BNP-fall, och Sverige exporterar varor och tjänster till ett värde som motsvarar 47 procent av BNP, vart skall vi sälja våra varor och tjänster tänker du?

Du tror inte en enda liten liten sekund, att Sverige blir påverkat?
Citera
2020-05-06, 13:30
Medlem
Sverige, Danmark, Norge, Finland peak kurva 6 maj 2020
https://i.imgur.com/vG24Gjv.png
Citera
2020-05-06, 13:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det verkar som att du argumenterar för argumenterandets skull. Sorry, men det känns mest som hittepå från din sida.

BTW, milda åtgärder, dvs att underlåta sig från att vidta åtgärder kan också ta kål på allt, har det inte slagit dig?
Visst, halva Sveriges befolkning har ju redan dött i covid. Jag ger dig "rätt".
Citera
2020-05-06, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Känns som du missuppfattat hela grejen. Munskydd är inte tänkta att helt hindra smitta. De är tänkta att minska den ungefär som förbudet med fler än ett visst antal personer samlade på en gång.

Kan man minska distributionen som du säger med 20-50% så minskar man även smittspridningen. Så det är lite samma princip som det jag nämnde ovan.

Minskar "större droppar" ja. Alla andra samt utandningen koncentreras/höjs luftfuktsmässigt..

I stort sett varje person som intervjuas, använder sig av retard ordet "hindrar".

Läs inlägget, luft värms upp då masken är "tät". Iom trycket blir luftströmmen som nu är varmare än vanligt -än mer fuktig. Aerosoler pyser åt sidorna där folk "full retard" står iom det "full retard" tänker att det är bättre än framför.

Resultat :

Uppvärmda ångade aerosoler nu riktade mot folk.
Citera
2020-05-06, 13:33
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var ungefär det jag menade. Du beräknar årets dödlighet i procent av tidigare medelvärde utifrån de första månaderna, fram till 19 mars, och antar att den utan covid borde gå hållit sig på samma nivå även efter 20 mars.

Jag ifrågasätter om dödligheten alltid fördelar sig på samma sätt över året.

Till exempel, ett år med en allvarlig influensa dör det kanske många sårbara tidigare under året eller till och med i slutet av föregående år, än under mitten av året.

Ett år med snäll influensa dör det kanske färre under just influensasäsongen men kanske lite mer senare under året.

Så det jag undrar är om du kollat i vilken utsträckning dödsfall fördelar sig enligt samma mönster varje år. Det kanske den gör, men om den inte gör det så fungerar inte riktigt din beräkning, IMHO.

Vad vi har är fakta. Dödligheten för år 2020 är 6.9% lägre än snittet tills Covid 19 dyker upp.

Det du frågar är om det finns något som skulle ändra på denna trend.

Svaret har vi. De sociala restriktionerna som infördes i Sverige trycker ned dödligheten i andra virusburna sjukdomar. Det återstår att skatta hur mycket, men med social isolering minskar virussjukdomarnas möjlighet att döda.

Med andra ord, dödligheten i Covid 19 är troligen (mycket) högre än de siffror som jag redovisar, vilket jag nämner i punkt 12.
Citera
2020-05-06, 13:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Fast i Sverige har man väl valt att hålla nere smittorisken på en låg nivå, inte att försöka strypa den till noll. Stanna hemma två dar utan symptom i kombination med social distansering gör förmodligen smittorisken tillräckligt låg. Det är inte det som driver smittan. Epidemin skapas sannolikt inte av den typen av fall, för med låg smittrisk får man ner R under 1. Epidemier dör ut utan att man får ner smittspridningen till noll. Det är det som är det finurliga.

Och om en samhällshotande epidemi kan stävjas utan att helt förhindra smitta, då kan man undra om myndigheterna verkligen har stöd att försöka dra ner smittorisken på en extremt låg nivå, dvs gå OCD och försöka utrota den omedelbart, när man sett att det inte verkar gå, ens i de länder som försökt,och allt kommer att dö ut av sig självt bara man får ner spridningen till låg, dvs under 1.

Hur ska något land kunna lyckas utrota sjukdomen, samtidigt som andra länder ger sjukdomen en fristad? Asiatiska länder försökte kväsa Covid-19, men Europa tog emot sjukdomen. Europa blev en infektionshärd som hjälpte Covid-19 att spridas över hela Världen, inklusive till dom länder som verkligen hade ansträngt sig för att stoppa Covid-19.

Citat:
Det fungerar inte att uppvisa nolltolerans mot dödsfall när man inte gör det för andra smittor som influensor. För influensor gör man "vad man kan" och vaccinerar med vad man gissar kommer att visa sig effektivt. Det funkar sådär. Men det får duga. Det blir inga stora rubriker över säsongens första dödsfall i influensa, inga aggressiva hot och manifestationer mot FHM för att de lät någon dö. Ingen kräver nedstängning av hela länder. Inga gränser stängs. Det finns ingen nolltolerans där.

Ifall en farlig influensa hotar, så förväntar jag att myndigheterna försöker hålla epidemin utanför rikets gränser. Jag vill inte ha Anders Tegnell vid rodret ifall det dyker upp en influensa motsvarande Hong-kong-influensan eller Spanska sjukan. Enligt min åsikt kan även andra influensor gärna stanna utanför gränserna.
Citera
2020-05-06, 13:35
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror inte du vet om det själv, men du gör bort dig väldigt mycket genom detta inlägg. Inte bara har du fel i sak - du kallar mig dessutom lögnare. Det är både otrevligt och osant. Men det börjar jag inse att det är ganska tydliga kännetecken för er "förnekare" här i tråden. Att vara så otrevliga som möjligt, så att andra inte skall våga prata eller säga emot.

Det är sedan länge välkänt att psykopater är överrepresenterade bland chefer och människor i ledande ställning. Det har skrivits otaliga artiklar i ämnet. Du är fri att förkovra dig mer o det men jag skall ge dig en till att börja med.

troubling research indicates that in the ranks of senior management, psychopathic behavior may be more common than we think – more prevalent in fact than the amount such seriously aberrant behavior occurs in the general population. https://www.forbes.com/sites/victorlipman/2013/04/25/the-disturbing-link-between-psychopathy-and-leadership/#36e47c024104

Då jag nu börjat sortera bort och inte svara mot alla som använder rena oförskämdheter när man försöker diskutera seriöst, så får du inget mer svar från mig.

Haha, så du kallar de med vissa mindre drag för psykopater, eller därmed antisocialt personlighetsstörda som det heter idag.

Det hade varit som att beskylla alla livliga människor för ADHD eller blyga som inte tittar i ögonen för autistiska. Men det var sant, jag minner mig att det fanns de i tråden som gav Tegnell en autismdiagnos på grundval av hans tröja och frisyr... hahaha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in